Geu-hu (2017)

Alternatieve titels: The Day After | 그 후

Zuid-Korea

geregisseerd door Sang-soo Hong
met Min-hee Kim en Hae-hyo Kwon

Areum begint aan haar eerste werkdag bij haar nieuwe baan bij een kleine uitgever. Haar baas Bongwan had een geheime relatie met de vorige vrouw die daar werkte en ze zijn recent uit elkaar gegaan. Vandaag gaat hij ook gewoon van huis naar zijn werk in de donkere ochtend. De herinneringen aan de vrouw die is vertrokken wegen zwaar op hem. Juist deze dag vindt de vrouw van Bongwan een liefdesbriefje en baant zich een weg naar zijn kantoor om hen te confronteren. Als ze Areum ziet denkt ze dat zij de minnares van haar man is.

• Vanaf 8 augustus in de bioscoop

avatar van beavis
In 2018 zouden er toch wat sangsoo films in de Nederlandse bios verschijnen? Is dit daar een van? Hoe zeker is de release? En wanneer zou het ongeveer gaan gebeuren?

avatar van Verhoeven
Contact Film gaat On the Beach at Night Alone, Claire's Camera en The Day After uitbrengen. Ik vermoed dat de laatste (twee) op het IFFR van 2018 te zien zal zijn. Wanneer deze drie een Nederlandse release gaan krijgen weet ik niet. Kan volgend jaar zijn maar ook pas in 2019. Ze hebben nog veel op de stapel liggen.

De reden dat juist deze HSS in hun eindejaarslijstje terecht kwam is omdat de andere twee pas volgend jaar in Frankrijk een release krijgen. Alles is relatief.

avatar van beavis
zeker, volgens een aantal reviews die ik las is juist On the Beach at Night Alone de Sangsoo die er bovenuit zou moeten springen. Ik heb me niet te veel in zijn persoonlijke leven verdiept maar hij schijnt nogal in het nieuws te zijn geweest in Korea en die film zou heel autobiografisch kunnen zijn. De huidige spurt aan creativiteit zal in het algemeen ook wel daarmee samenhangen... hoe dan ook. Het IFFR is niet ver weg meer! Dus ik wacht het dan maar geduldig af. Toch leuk om de Cahiers jongens te blijven volgen

Drie vrouwen en één man; dat kan niet goed gaan. Zeker niet wanneer de vrouwen in elkaars vaarwater terechtkomen. Sang-soo Hong doet een poging om een samenhangende film te maken over de repercussies die de buitenechtelijke escapes van een uitgever hebben voor de relatie met zijn vrouw, zijn minnares en een nieuwe medewerkster. Weinig actie, veel emotie en nogal inhoudloos geklets. Net als de andere films van Hong, die ik gezien heb, niet boeiend genoeg om over naar huis te schrijven.

Vanaf 8 augustus in de bioscoop (Contact Film)

De derde film van Hongs drieluik over overspel (de twee andere zijn Bamui Haebyun-eoseo Honja (2017) - MovieMeter.nl en La Caméra de Claire (2017) - MovieMeter.nl) met opnieuw een oude dronkaard die vreemdgaat met een jonge medewerkster. Deze film is denk ik de minst vage van de drie (of raak ik aan Hongs stijl gewend en begrijp ik ‘m steeds beter?). Het is in ieder geval (weer) een aangename film om te zien vol even ongemakkelijke als realistische gesprekjes. Het thema is geloofwaardigheid, of onze woorden overeenkomen met de werkelijkheid, zowel in filosofische als in relationele zin. Maar ook over de moed om te geloven in religieuze zin in contrast met laf egoïsme. Een mooie film.