Woodshock (2017)

Drama / Thriller

geregisseerd door Kate Mulleavy en Laura Mulleavy
met Kirsten Dunst, Pilou Asbæk en Joe Cole

'Woodshock' volgt een jonge, gebroken vrouw, Theresa genaamd. In de nasleep van een groot verlies begeeft ze zich op een pad tussen haar gebroken emotionele staat en de veranderende realiteitseffecten van een krachtige drug. Het gevolg is dat Theresa steeds dieper tuimelt in een zwart gat van paranoia en angst.

avatar van Baboesjka
"Woodshock" vind ik een film met een dromerige sfeer, erg mooie beelden en bijpassende kleuren en muziek, maar ook een film zonder een verhaal dat mij echt boeide of aangreep. Het acteerwerk vind ik prima en ik houd wel van het artistieke, maar ik vind het erg vaag allemaal. Achteraf weet ik niet waar ik precies naar gekeken heb. Helaas, geen hoge score. 2,5*

avatar van wibro
Deze uiterst depri- en enigszins vage film wist mij aanvankelijk niet te boeien. Een onvoldoende had ik daarom al klaar liggen maar het einde vond ik zo schitterend dat ik er toch nog drie sterren voor over heb.
Ik moest bij het zien van die Kirsten Dunst trouwens regelmatig denken aan de film Melancholia. Ook daarin had ze zo'n gelijksoortige rol en wel als de depressieve Justine.

avatar van Rickyman
Die dromerige sferen zien er echt fantastisch mooi uit en verder is het een uitstekende film om bij in slaap te komen.

avatar van Hansjepansje
Interessant debuut.

Ik had nog nooit van de zussen Mulleavy gehoord, maar dat ze een onconventioneel modemerk runnen wekte bij mij weinig verbazing. Ook hun regiedebuut is namelijk allesbehalve een orthodoxe film te noemen.

Hoewel er zeker zware thema's worden aangeraakt (onder andere euthanasie, schuldverwerking, ecologie) drijft de film vooral op het audiovisuele. Erg mooie, gestileerde beelden, cool kleurgebruik, en een dromerige soundtrack die er mooi bij aansluit. De paar scènes waarin het plot toch de bovenhand neemt af mochten van mij iets subtieler, maar daartegenover stonden een paar erg goede scènes waarin het lekker kabbelt, zoals op het huisfeestje. Prachtig einde ook, waardige afsluiter van de film.

Dat dit geen film voor het grote publiek zou worden is logisch, maar vind het toch oprecht jammer dat de film z'n publiek blijkbaar (nog?) niet gevonden heeft. Het zou zonde zijn als dit het enige uitstapje van de zussen zou zijn richting cinema, want de potentie is er zeker. Dikke 3,5*.

P.S. Beetje een rare tip misschien, maar deed me vaak denken aan Behind the Redwood Curtain . Dat is dan wel een documentaire, maar met vergelijkbare prachtig geschoten beelden in de Californische bossen onder een ambient soundtrack.

Wat een film. Zo indringend, gelaagd in alle aspecten en magisch mooi, niettemin dankzij de soundtrack maar bovenal door cameravoering en bovenaards mooie plaatjes. En dat je dan alleen in de zaal zit...leuk maar zo ongelooflijk zonde van een van de beste films van dit jaar.

Richardus schreef:

De film is extreem slecht ontvangen: slechts twee uit vijf sterren van de Volkskrant en de VPRO en een metascore van 39. De tendens van de recensies is: ziet er allemaal mooi uit maar is als film (verhaal, karakterontwikkeling, etc) totaal mislukt en vreselijk saai. Wat maakte de film voor jou wel geslaagd, anders dan de mooie beelden?

Er zit juist een heel sterke karakterschets- en ontwikkeling in! Het is niet recht voor je raap en bepaalde elementen zijn eerst wat hermetisch maar moet het er voor ze tegenwoordig enkel simpel dik uitgelegd bovenop liggen?! VerNetflixing?
Ze nemen bv de (mot)vlinders en de bomen, en de verschillende verschijningen ervan cq gedrag ermee van de personages, maar voor lief als mooie plaatjes ipv metaforen voor onderlinge interactie en innerlijk zijn danwel wording?!
En de gelaagde beelden zijn voor de lol en nietszeggende spielerei? Kom an zeg...

avatar van K. V.
Hm, toch niet helemaal m'n ding. Visueel zaten er was mooie shots in, maar qua verhaal bleef ik toch wel op m'n honger zitten. De film moest het meer van de sfeer hebben.
Ondanks de cast met toch Kirsten Dunst en Pilou Asbæk, kon dit de film toch niet echt redden.
Voor de liefhebbers.