Undir Trénu (2017)

IJsland / Frankrijk
Drama / Komedie

geregisseerd door Hafsteinn Gunnar Sigurðsson
met Steinþór Hróar Steinþórsson, Edda Björgvinsdóttir en Sigurður Sigurjónsson

Agnes zet Atli op straat en weigert hem hun dochter Ása nog terug te zien. Hij trekt opnieuw in bij zijn ouders, die betrokken zijn bij een bitter geschil over hun grote mooie boom die een schaduw werpt op het dak van de buren. Terwijl Atli vecht voor het recht om zijn dochter te zien wordt het conflict met de buren erger, wat zich vertaalt naar beschadigd eigendom en mysterieuze verdwijningen van huisdieren. Er doen zelfs geruchten de ronde dat de buurman met een motorzaag werd gezien...

avatar van Verhoeven
Beetje een nietszeggende tragikomedie rondom een burenruzie in IJsland. Deed me af en toe denken aan de Östlund-school maar dan totaal zonder een eigen identiteit of signatuur. De opgezette hond vond ik als enige grap echt geslaagd.

Vanaf 17 mei in de bioscoop (Paradiso)

avatar van hvdriel
Vervelende film met platgeslagen stereotypen en een clichématig scenario waarvoor een 1e jaars filmacademie zich zou schamen, zo vreselijk voorspelbaar is dit allemaal. Ja, zo gaan burenruzies, en ja, de rijdende rechter kan niet overal zijn. Vervolgens haal je je schouders op en verlaat je de bioscoopzaal.

Enig pluspuntje: op IJsland zijn geen bomen ...

avatar van mrklm
Zwartkomisch drama rondom een getraumatiseerd gezin, waarvan met name moeder Inga [Edda Björgvinsdóttir] en zoon Baldvin [Sigurður Sigurjónsson] het meest aangeslagen lijken door de dood van hun zoon/broer. Hun verbitterdheid manifesteert zich wanneer moeder zich met hand en tand verzet tegen buurman Konrad [Þorsteinn Bachmann] en diens vriendin Eybjorg [Selma Björnsdóttir] die graag af willen van de boom in de achtertuin, omdat ze daardoor niet in de zon kunnen zitten op hun veranda, terwijl Baldvin nadat hij betrapt is op het kijken naar een sekstape van hem en zijn ex-vriendin uit huis wordt gezet door zijn vrouw Agnes [Lára Jóhanna Jónsdóttir] die terstond van hem wil scheiden.
Het weet op knappe wijze elementen van drama, zwarte komedie en thriller met elkaar te verweven en weet mede daardoor steeds te verrassen, zeker in de laatste minuten van de film. De cast is prima, waarbij Björgvinsdóttir een vertolking neerzet van een uiterst verbitterde moeder die je niet snel zult vergeten.

Zalig filmpje, heb er echt van genoten.

Leuker dan verwacht. De film volgt de verwachte escalatie bij een burenruzie maar een en ander is mooi opgezet en bevat behalve het thriller-element ook een psychologisch drama-element met nog een subplot waarin er juist een de-escalatie wordt bereikt.

Een 7 1/2 (naar boven afgerond is dat vier sterren).

avatar van Drulko Vlaschjan
Dat was genieten. Heerlijk sfeertje, fijne dialogen en ik moest zowaar een paar keer lachen. Je moet niet op alle slakken zout leggen - het plot is niet bijzonder geloofwaardig en in hoofdlijnen vrij voorspelbaar - maar dat mag het vermaak niet in de weg staan, vind ik.

Naargeestige film, waarin fijn wordt geacteerd (met name de rol van de getraumatiseerde en verbitterde Inga) en de spanning knap wordt opgebouwd. Helaas vliegt de film in de slotakte naar mijn mening uit de bocht met een overtrokken en wat makkelijke ontknoping. Al was de allerlaatste scene dan wel weer erg grappig.

avatar van Baboesjka
Van tevoren wist ik niet wat ik van deze film moest denken. Een burenruzie, een gezellige boel zou het in ieder geval niet zijn. Aangezien ik wel benieuwd was, ben ik gisteren toch gegaan en daar heb ik zeker geen spijt van. Wat vind ik dit een goede film! De naargeestige sfeer zit er goed in, de spanning wordt fijn opgebouwd, het acteerwerk vind ik top en de verhaallijnen boeiden mij van begin tot eind. Het eind is luguber. Je moet ertegen kunnen. De film bevat mooie beelden, het koorgezang sluit er goed op aan en de humor kon mij bekoren. Vooral het allerlaatste beeld bracht mij een lach. Een hoge score van mijn kant. 4*

avatar van Flitskikker
Leuke film. Af en toe wat langdradig, maar heerlijk droge humor en wat mooie wtf-momentjes. Wel met Cinsault eens dat de ontknoping wat voorspelbaar was.

Nu trouwens ook te zien op Picl, zodat je 'm thuis kunt zien.

mrklm schreef:
Atli is de naam van de zoon. Ik dacht dat de vader Balvin was?

avatar van mrklm
skyrfretter schreef:
Atli is de naam van de zoon. Ik dacht dat de vader Balvin was?

Je hebt gelijk. Jammer dat ik fouten niet zelf kan verbeteren

avatar van Basto
Idee is leuk, maar de uitwerking is te ingetogen. En als het dan eindelijk ‘los’ gaat, voelt het wat onnatuurlijk.

Een gulle 3,5, want morgen weer vergeten.

Het drama van een echtscheiding - dan nog met een pittig hoofdmotief - met de strijd voor het voogdijschap krijgt een komische ondertoon en zelfs de doorgedreven burenvete wordt precies om zijn cynisme eerder grappig en indien het einde dan toch 'bloedernstig" wordt, dan nog is er de kat...
Zwarte humor uit Ijsland.

avatar van wendyvortex
Scheidingsverhaal is bekend en niet boeiend. De escalerende burenruzie wordt niet echt geloofwaardig voor drama en treft niet de juiste toon voor komedie. De licht absurdistische trekjes maken het nog net geen complete flop, maar echt geweldig vind ik het allemaal niet.

Grappige film en met getreiter wat grappig en wat karikaturaal is neergezet.
Goed uitgewerkte personen.
Toch niet meer dan drie sterren omdat ik het einde wat makkelijk en voorspelbaar vind
Wat opmerkelijk is, is dat je Atli in het begin vooral ziet als een porno kijkende vreemdgaande eikel maar vervolgens steeds meer Sympathie en begrip voor hem gaat krijgen.
Misschien wel de normaalste van de 2 families.

avatar van Shadowed
Ok.

Film die uiteindelijk zijn dingetje wel doet, maar ik kwam er achter toen ik hem begon dat hij uit IJsland kwam en daarom moest ik niet rekening gaan houden met al te veel tempo. En deze film was dus uiteindelijk iets anders dan mijn verwachtingen.

Vooral omdat de film niet echt helemaal ingaat op de burenruzie, wat ik dus wel had verwacht. In plaats daarvan neemt de drama vaak wat de overhand. De humor is wat traag en daarom voor een beperkt publiek. Maar dat kan je ook verwachtten met Scandinavische cinema.

Acteerwerk is sterk, erg sterk. Iedereen weet wat hij doet en daarmee komen er enkele sterke types uit. Vooral de burenruzie zelf is eigenlijk erg sterk geacteerd en weten daarmee vaak wel de juiste snaar te raken. Maar vooral Björgvinsdóttir steekt er met kop en schouders bovenuit.

De drama heeft sterke en pijnlijk realistische momenten, en werkt daarmee wel vaak ook echt. Maar alleen in het verhaal rondom Hróar Steinþórsson dan, want wederom opnieuw bij de burenruzie weet de drama niet helemaal uit de verf te komen, ondanks het daar ook een keer goed werkt.

Had ook iets meer vaart verwacht, want tempo is erg van belang bij dit soort plotjes rondom een ruzie. Nu werkt de humor vaak niet helemaal en wist ik nergens echt te lachen om de wat donkere humor, die wel kan werken, maar dit niet echt deed.

Camerawerk is klassiek en visueel is het wat grauw. Er is niet veel gedaan om het allemaal bijzonder te maken in die vorm. Het is vooral de cast en plot die zijn ding dan een beetje doet. Maar ik ben allang blij dat er niet gekozen is voor een statische aanpak met de camera, dat was zo ongelooflijk lui geweest en lukt zelden in dit soort films.

Tweede deel is wat leuker dan het eerste deel van de film, maar uiteindelijk, ondanks het trage tempo, is dit wel een prima uitkijker. Maar niet eentje die je lang gaat onthouden denk ik zo.

Potverdorie, als ze nou ook al in IJsland betere films fabriceren dan in ons eigen kikkerlandje...….Waar wij liever voor de zoveelste keer de rijdende rechter inschakelen aangaande dit soort leed levert dit voormalig failliete landje een lekker venijnige drama af, waar ik met het zweet in mijn handen maar op het puntje van mijn stoel naar heb zitten te kijken. Doodgewone mensen die de echt onplezierige gebeurtenissen in hun leven proberen te ontvluchten door hun focus te leggen op een onbenullig conflict met de buren, hoe meer dit vervolgens uit de hand loopt hoe fascinerender het wordt om dit onbehaaglijke verhaal te aanschouwen. Een aanrader dus met helaas aan het slot een climax te veel. Dat onorthodoxe, gewelddadige einde had voor mij niet gehoeven en levert niets extra's behalve een meewarig gevoel. Niettemin een echte aanrader, beter een verre vriend dan een slechte buur.