Verónica (2017)

Spanje
Horror / Drama

geregisseerd door Paco Plaza
met Ana Torrent, Leticia Dolera en Sonia Almarcha

Tijdens een zonsverduistering besluiten Veronica en haar twee vrienden de geest van Veronica's vader op te roepen. Om dit voor elkaar te krijgen besluiten ze een ouija bord te gebruiken. Plotsklaps breekt er glas, en komt Veronica terecht in een soort trance. Ze raakt bewusteloos, waardoor haar twee vrienden doodsbang worden. Nadat Veronica bijgekomen is, beginnen er vreemde dingen te gebeuren...

avatar van IH88
Verónica

Sfeervolle horrorfilm van Paco Plaza. Verónica is niet echt eng (behalve op het laatst) en heeft opvallend weinig schrikmomenten. Maar qua sfeer, acteerwerk en regie is dit echt een fantastische horrorfilm. Het verhaal is niet origineel, maar wat Plaza ermee doet is geweldig. De camera zit dicht op de huid van de acteurs, en hoofdrolspeelster Sandra Escacena weet de paranoia en gekte goed over te brengen. Verónica laat zien dat je als horrorfilm niet origineel hoeft te zijn, als al het andere maar klopt. En dat is hier zeker het geval.

avatar van John Milton
Verrassend is Veronica niet wat mij betreft, maar vakkundig gemaakt is het zeker wel. Plaza houdt de sfeer er goed in, en de jonge Sandra Escacena draagt de film met hetzelfde gemak als waarmee haar karakter Verónica voor haar jongere broertjes en zusjes lijkt te zorgen.

Als we een lijstje met genreconventies zouden maken tikt Plaza er hier vrij veel af, maar een horror hoeft natuurlijk niet persé onconventioneel te zijn om genietbaar te wezen; je zou zelfs het tegendeel kunnen beweren, juist bij horror. De twist op het einde zag ik van mijlen ver aankomen, maar ach... een groot drama is dat niet.

Goeie film over een tienermeisje die via een ouija-bord in contact probeert te komen met haar overleden vader. Gebaseerd op een politie-rapport dat vermelding maakt over het paranormale. Wellicht niet de meest originele film, en er komen ook redelijk wat clichés voorbij inherent aan het genre. Maar het is allemaal wel goed uitgevoerd en de film bevat flink wat sfeer en spanning. De jonge Sandra Escacena doet het prima in de hoofdrol.

avatar van Shadowed
Ok horror.

Ik was persoonlijk meer onder de indruk van REC. Deze film heeft zeker zo zijn momenten, maar ik kan niet echt zeggen dat ik het nou doodeng vond. En dit was zo'n gehypte film omdat hij zo eng zou zijn. Misschien voor een bepaald soort mensen dan?

Om positief te beginnen. 16 jaar, en Escacena acteert nu al bovengemiddeld. Het is een moeilijke rol om te spelen, zeker op zo'n leeftijd, en ze doet het erg goed. Zo speelt ze de meeste mensen hier eruit. Ik vond dat kleine ventje ook wel lief, zijn uitstraling doet je gelijk al meeleven met hem.

Soms is hij best spannend, maar ik vond hem gewoon niet eng of effectief genoeg. Leuke momenten, maar het is gewoon niet spannend. En dat is mijn pijnpunt, omdat hij veel enger had kunnen zijn. Maarja.

avatar van Jan met de pet
Aardige horror film, weinig tot geen schrikmomenten, kleine broertje vond ik leuk......3,0

Tja, voor mij nogal te langdradig om spannend te worden. Ik zat me juist te ergeren aan de hoofdrolspeelster op de een of andere manier. Beetje uitgekauwd concept intussen. Breng het dan wat verfrissender en zeker wat spannender....

avatar van Warrior4
Best lekker filmpje, gewoon kijken als je vermaakt wil worden met een avondje netflix horror.

avatar van Jeilloc
Veró, Veró, Veró

Muy bueno,

Prima drama film (weinig horror aan op de laatste pak 'm beet 25 minuten) met een apart sfeertje.

Verhaal is tof, en de acteer prestaties van Sandra Escancena staan buitenkijf.

Ook de Spaanse Gaten Matarazzo (daar lijkt dat knulletje ten minste op ) is grappig en acteert na behoren. Ook het personage Rosa wordt gespeeld door een goeie actrice.

Ben benieuwd of hier ook een Amerikaanse remake van komt, Hollywood kennende wel.

Hopelijk ooit een vervolg.

3.5

avatar van maxcomthrilla
Redelijk!

Het is vooral de sinistere sfeer rondom de film ( zonsverduistering, oude non ) die mij positief opviel. Dat hele geesten oproepen gebeuren vind ik niet zo boeiend, net als dat de film ook nooit echt spannend wil worden. Daarbij waren de vrij hysterische taferelen er soms wat teveel aan. Op visueel vlak doet Plaza in ieder geval wel zijn best en de film kijkt verder vlot weg. Helaas geen topper. 3*

avatar van BlueJudaskiss
Ontzettend mooie griezelfilm.

De heerlijk benauwende [REC]-achtige sfeer tijdens begin en einde zat helaas niet in de rest van de film, maar het is wel weer een horrorfilm met een extra emotionele lading waar de Spanjaarden af en toe patent op lijken te hebben - horror die ergens over gáát, uit het leven gegrepen verhaallijnen. De slotscene met de foto's van de ware gebeurtenissen waren nog even een bizarre dreun na.

Niet zonder clichés trouwens, maar het werd allemaal zo leuk opgediend dat me het niet stoorde. Schitterende muziek ook.

Sandra Escascena is uitstekend, maar wat de jongere cast hier ook weer neerzet is verbluffend. En fijn ook dat er nog spookfilms bestaan die weinig met CGI van doen hebben: die figuur dat uit dat bed kwam was even simpel als effectief.

Mooooi! Geen idee waar de lage score vandaan komt.

avatar van BlueJudaskiss
Bijna een dag later en ik moet hier nog steeds vaak aan denken, ben er nog steeds enthousiast over. Half bonuspuntje erbij dus.

4,5*.

avatar van wibro
Niet onaardig en dat ligt toch vooral aan de cast en dan heb ik het over Sandra Escacena in de rol van Veronica en het jonge grut. Best wel een mooie Spaanse dame trouwens die Veronica. Het verhaal op zichzelf vond ik niet zozo - misschien toch te veel van dit soort occulte films gezien - hoewel ik het einde niettemin zeer sterk vond.
Ik kende van deze regisseur alleen de drie films van [Rec] waarvan ik die eerste zelfs ijzersterk vond. Ja, daar kon deze film toch niet aan tippen maar niettemin prima vermaak dit horrorfilmpje.

avatar van John Barry
Sfeervolle horror film. De spanning wordt gedurende film geleidelijk steeds meer opgebouwd. Echt veel verassingen heeft de film niet, maar dat neemt weg dat sommige scenes echt eng/spannend zijn. Vooral tijdens de tweede seance zat ik op het puntje van mijn stoel. Goed acteerwerk van Sandra Escacena als Verónica .

Droomscenes mogen weer eens niet ontbreken voor extra griezelmomenten, en het lukt de film
ook redelijk om af en toe een beetje eng te wezen vooral doordat de regisseur er ook een
mysterieuze film van wilde maken wat vaak beter werkt dan bloederige rechttoe rechtaan horror.
De hoofdrolspeelster acteerde uitmuntend met ook nog eens 3 kids onder haar hoede waarmee
ze onder de gegeven omstandigheden haar handen vol aan had.
Niks vernieuwends natuurlijk, maar wel zonder poespas een onderhoudende horrorfilm, de
griezelscenes keurig gedoseerd. Daarenboven oogde het visueel allemaal vakkundig en fraai,
al helemaal naar het einde toe. Van de regisseur van 3 van de 4 REC films, stukken directer en
bruter, waarbij vergeleken deze film een subtiele angstaanjager is.