Early Man (2018)

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Animatie / Komedie

geregisseerd door Nick Park
met de stemmen van Tom Hiddleston, Eddie Redmayne en Maisie Williams

'Early Man' speelt zich af aan in een tijdperk waarin prehistorische schepsels en mammoeten over onze planeet wandelden en vertelt het verhaal over de kleine Dug, die door zijn grootte niet echt geschikt is als holbewoner. Wanneer het noodlot toeslaat en zijn stamgenoten van hun thuis verdreven worden door rivalen uit het bronzen tijdperk, is het Dug, de onhandigste van hen allemaal, die moet bewijzen wat hij kan. Samen met zijn vriendje Hognob gaat Dug de strijd aan tegen Lord Nooth en zijn handlangers.

kappeuter (moderator)
Vanaf 7 februari 2018 in de bioscoop (eOne)

avatar van Uier
2018 pas? Die's wel early man.

avatar van Kondoro0614
Uier schreef:
2018 pas? Die's wel early man.

Oei deze is fout...

Nog een hoop animatie films te kijken dus deze komt op de enorme hoop.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dit was een aangename verrassing! De klei animatie is prachtig gedaan en een lust voor het oog. Grappig ook dat je in het begin denkt dat de beeldkwaliteit slecht is maar dat dit met opzet is gedaan. De humor is vaak ontzettend droog en deed mij soms zelfs denken aan de animatie films van Rankin/Bass en de slapstick humor van Catch the Pigeon .

Meermaals hardop gelachen en voor een groot deel met een grijns op mijn gezicht in de zaal gezeten. Dit soort animatie filmpjes zijn wel aan mij besteed, op en top feel-good met creatieve grappen. De film had best nog wel wat langer mogen duren wat mij betreft want het tempo is heerlijk snel en scherp.

4 sterren zijn met gemak op zijn plaats.

avatar van Bosdavid
Wel, eigenlijk viel 'ie mij wat tegen. Op zichzelf is het een leuke film, maar voor Aardman begrippen vind ik 'm onder de maat.
Het is mijn indruk dat ze stilistisch wat blijven hangen; de vormgeving blijft iedere film toch wel erg hetzelfde, de kleine grapjes, doorgaans aangebracht in de details en (anderzijds) beeldhumor, lijken minder in aantal en van kwaliteit te zijn dan in eerdere films. Niet dat ze ontbreken, maar ik gniffelde toch minder dan ik bij Aardman films gewend ben.
Ik krijg de indruk dat ze iets te mainstream worden, minder echt anders en vreemd durven te zijn en te zeer een vaste vorm gevonden hebben. Dat ze als, naar ik denk niet de eerste, zo niet de zoveelste, "het ontstaan van het voetbal" laten zien en de sport inzetten als wapen ter herovering van het eigen grondgebied, met voorspelbare uitkomst, vond ik erg flauw. Begrijpelijk en kinderen vinden het vast alleen maar leuk, maar Aardman onwaardig, wat mij betreft. Ik acht hen creatiever dan dit.
Wel vind ik de verwijzing naar onze Westerse leefstijl, waarbij we niet-Westerse landen als Ghana en Congo (en dus ook onze eigen wereld) in wezen bestelen, zo niet leegroven te prijzen.
Wellicht heeft de film een tweede kijkbeurt nodig en ontdek ik dan lagen op grappen die me maandag ontgingen. Maar vooralsnog overheerst dus lichte teleurstelling, wat zich uit in een cijfer dat voor mijn doen relatief laag is.

avatar van Walter S.
Het blijft altijd leuk, een Aardman film, maar ik kan me toch ook wel vinden in de kritiek van Bosdavid hierboven. Niettemin wel vermaakt, zou er ook zeker heen gaan als je van animatie in het algemeen of Aardman in het bijzonder houdt.

avatar van mrklm
Teleurstellende film van de Aardman-studios is slechts sporadisch grappig en komt qua niveau niet in de buurt van Chicken Run en Shaun The Sheep Movie. Dat komt omdat het scenario een voorspelbaar verhaal vertelt met een plot dat weinig ruimte laat voor de creatieve visuele humor die zo typerend is voor het werk van Nick Park. De beste momenten zijn dan ook de terloopse grappen die je echter makkelijk over het hoofd zou kunnen zien. De stemmencast is een 'Wie Is Het?' van Britse komisch talent waaronder imitator Rob Brydon, de droogkomische Richard Ayoade, Johnny Vegas en Timothy Spall. Eddie Redmayne is onherkenbaar en verrassend goed als hoofdfiguur Dug, maar het blijft een middelmatig werkje. En van een Aardman-productie verwacht je meer.

Een redelijke filmpje, beetje humor, wat grappige figuren, standaard verhaaltje. Voor volwassenen viel er niet heel veel te halen. Mijn dochter van vijf vond het echter een prima eerste bioscoopervaring en heeft de nodige keren moeten lachen.

Lijkt mij inderdaad een kinderfilm want ik kon er niet echt om lachen.

avatar van Koerok
Hele aardige film. Met team spirit kom je een heel eind. Zou verplichte kost moeten zijn voor het Nederlands Elftal.

Heel gewoontjes, en dat is licht teleurstellend. De zevende film van Aardman-studios in achttien jaar, en ondanks dat ze dus vrij selectief lijken te zijn is dit voor mij wel de minste uit de rij tot dusverre. Voor volwassenen te weinig inventief en creatief, verrast wordt je nergens door het wat slappe verhaaltje. Klei animatie ziet er wederom behoorlijk goed uit, maar dat maakt nog geen goede film. Stemmencast is vrij onopvallend, met uitzondering van Hiddleston die in ieder geval nog iets probeert te maken van zijn schurkenrol. Te weinig leuke grappen al met al, ook voor de kinderen lijkt me dit niet echt bovengemiddeld, geen absolute aanrader derhalve. Tsja, je weet dat je niet naar een topfilm zit te kijken als een ondeugend konijntje in een bijrol het leukste is wat Early Man heeft te bieden, maar kijk toch alweer uit naar de volgende klei animatie productie, tijd voor een passende revanche, lijkt me.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niet zo lang geleden Isle of Dogs gezien, de stop-motion film van Wes Anderson. Dan is de teleurstelling van Early Man eens zo groot. Knap wat ze kunnen natuurlijk met animatie en stop-motion, maar het mag ondertussen wel wat meer zijn. Dit is eerder van het niveau bandwerkanimatiefilms dat je regelmatig ziet als Trolls, Secret life of Pets, Angry Birds, Ferdinand, The Croods, Planes, etc... Leuk voor kinderen, maar het mist wel wat creativiteit. Ook hier is het verhaal flinterdun rond een voetbalwedstrijd tussen de goeien en de slechten. Het eindresultaat is vrij mager met humor op kindermaat. Die zullen er uiteraard van genieten, maar daar heb ik verder niet veel aan.

avatar van Onceuponanytime
Van de klei-figuren acht ik steeds hoge verwachtingen, omdat er reeds kei-goeie films van zijn verschenen. Deze film geeft mij deze waarde echte niet. De inhoud is flauw, de nodige humor ontbreekt en de uitstraling van de filmheld oogt een mislukt 'klei'figuur...

avatar van Geno
Ik ben plots in het genre van de kleipoppetjes terecht gekomen... van de week Shaun the Sheep... (die ik al verrassend leuk vond) .. en nu deze film. Ik heb me kostelijk vermaakt weer. Wat een ontdekking! (nee ik ben geen kenner inderdaad, als dat een diskwalificatie inhoudt, maar een argeloze kijker).

Deze Early Men is minder 'vervreemdend' dan Shaun the Sheep. Daarom misschien ook iets minder briljant. Maar een erg leuk verhaaltje.

Shaun the Sheep kwam qua 'vervreemding' een beetje in de richting van Rango...; voor mij nog steeds een absolute topper.

3.5

In principe is dit gewoon een standaard sportfilmpje zoals er al talloze gemaakt zijn in Amerika.

Aleeen met een heel bizarre achtergrond, in feite is de hele historische setting nauwelijks van belang afgezien van situatiehumor.

Goeie film over een stel holbewoners die het moeten opnemen tegen een stam die hen wil verdrijven. Een simpel verhaal, maar Meteen originele inslag over voetbal in het stenen tijdperk. Het geheel is grappig en vermakelijk uitgewerkt en de film duurt zeker niet te lang en heeft een vlot tempo. De typische stijl van Nick Park en de klei-animatie geeft het geheel net wat extra mee.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd, maar wist niet echt wat het verhaal ging zijn. Het was wel iets anders dan dat de titel doet verwachten. Het is dus vooral een voetbalfilm geworden Ik ben eigenlijk geen zo'n voetbalfan, maar gelukkig wordt het wel grappig gebracht.
De animaties zagen er weer goed uit en verder waren de stemmen ook wel leuk.
Wat minder sterk dan bv Chicken Run, maar deze was ook wel vermakelijk.

avatar van Henry Spencer
Niet de beste aardman, maar nog steeds genietbaar. Verhaaltje minder sterk, wel voldoende goeie grappen en personages, en vooral weer een technisch hoogstandje.