Sustainable (2016)

Documentaire

geregisseerd door Matt Wechsler
met Dan Barber, Rick Bayless en Mark Bittman

Amerika wordt geconfronteerd met een voedselcrisis als gevolg van een gebrek aan winstgevendheid en educatie van de consument. Een aantal gepassioneerde personen zorgen voor de hoop om de gezondheid te handhaven van de inwoners van de VS. Chef-kok Rick Bayless, boeren en anderen bespreken de opkomst van de beweging voor duurzaam voedsel en hoe deze van invloed kan zijn op ons toekomstige eetpatroon.

Goh jah ...

Ondertussen toch wel al een hoop van dit soort eco docus gezien, al is deze van opzet wel iets anders. Geen halvegare yoyo die op pad gaat om de werkelijke feiten even te onthullen, gevolgd door een uur aan warrige, ongestaafde wetenschap en fluffy meligheid. Al zit ook dat er wel een beetje in.

Sustainable gaat vooral op zoek naar mensen die anders aan landbouw zijn gaan doen en laat hen hun verhaal vertellen. 't Is wel een goed nieuws show, alles wat ze doen is beter en alles wat de grote industrie doet is slechter. En af en toe is er iemand die een percentage roept of wat getallen scandeert, maar die mensen moet je dan maar op hun woord geloven.

Er zit ook een stevige laag romantiek in deze docu. Dicht bij de natuur, verse, lokaal geproduceerde producten, broden die 60 uur is mooi verlichte kamers liggen rijpen om de perfecte smaak te krijgen ... een bakker die in slo-mo z'n deegje aan het kneden is. Het ziet er allemaal verrukkelijk uit, in realiteit is het net zo vaak niet te vreten. Maar dat zal je ze in deze docu niet horen zeggen.

Vond het iets beter te behappen, vooral omdat het op een positieve manier gebracht werd. Maar echt overtuigen deed het niet. Of je moest het vooral al eens zijn met de boodschap van deze docu natuurlijk, maar voor die mensen is een docu als deze ook niet echt nodig, dus uiteindelijk zit je weer met 90 minuten film die z'n doel wat voorbij schiet.

avatar van Fonzie1983
Mooie boodschap, als docu had er wellicht meer in kunnen zitten. Het blijft niet de volledige lengte even boeiend. En er zijn al meerdere, betere films hierover. Toch 4 sterren voor de boodschap en de passie van deze boeren want daar is niets mis mee.