Escape Room (2017)

Thriller

geregisseerd door Will Wernick
met Evan Williams, Annabelle Stephenson en Elisabeth Hower

Ter gelegenheid van zijn 30e verjaardag neemt Kristen haar vriend Tyler en twee andere koppels mee voor een spel: 'escape room'. Hierbij worden ze opgesloten in een kamer en krijgen ze een uur de tijd om middels cryptische aanwijzingen te ontsnappen. Als de klok begint te tikken krijgen ze al snel het gevoel dat er iets mis is. De puzzels worden steeds moeilijker en dodelijker. Een voor een eist de escape room een nieuw slachtoffer en de overlevenden beseffen al snel dat ze niet langer een spel spelen. Ze spelen voor hun leven.

kappeuter (moderator)
Vanaf 26 november in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

avatar van Corcicus
Hoe kan dat nu. Exact dezelfde titel voor een zeer gelijkaardige film over hetzelfde thema dat ook dit jaar uitkomt.

avatar van André Borgeld
Ja dat vroeg ik me ook al af.

30 Oktober ga ik naar HALLOWEEN NIGHT in kinepolis Antwerpen kaartjes zijn nog te verkrijgen . Je Krijgt 3 Films te zien waaronder :
- Happy death day
- Jigsaw waar ik persoonlijk het meeste naar uit kijk
- En Escape Room deze film dus die ik behoorlijk veel op saw 2 vind lijken ik heb er goed hoop op maar ben bang voor een slechte rip off van een goed concept

avatar van K. V.
Ook deze stond op het programma en het was een goeie film, alleen het einde viel me wat tegen.
Toch wel een interessante film die me kon boeien van begin tot einde. De film kwam in het begin wel wat vreemd over, maar al gauw geraak je wel in het verhaal.
De puzzels waren wel goed gevonden en de cast deed het ook niet slecht. Verder zag de film er prima uit.
Alleen het einde vond ik minder geslaagd, ik had het gevoel dat er ofwel nog een deel moet komen, want nu komt het toch wel wat teleurstellend over.

K. V. schreef:

Goede film een uur gezever en daarna niets meer het einde laat ook veel aan de verbeelding over nee niet een al te beste film

Brakke film.

Deze programmeren na een film als Jigsaw is sowieso niet echt slim. De gelijkenissen liggen er dik op, alleen is deze Escape Room nog een stuk braver. Het begin geeft ook al ongeveer alles weg, de 80 minuten erna kan je gewoon zelf al invullen. De film doet niet eens de moeite om er echt veel twists in te steken.

Acteerwerk is écht brak (dat ruziënde koppel is onuitstaanbaar), visueel stelt het zeer weinig voor en de gore is extreem flauw. Daarbij spreekt de film ook over escape rooms alsof het nog steeds een wat underground spelletje is. Allicht is deze een aantal jaar geleden bedacht en nu pas gerealiseerd, maar de escape room hype ligt ondertussen alweer achter ons, wat het allemaal nog wat onnozeler maakt.

Erg saai going through the motions filmpje dit. Erg minimale gore, een uitgekauwd gegeven waar niet eens de moeite wordt gedaan om het wat op te fleuren en een regisseur die helemaal niks weet toe te voegen. Misschien dat het stand-alone net iets beter te verteren is, maar als afsluiter van een Halloween marathon een complete sof.

Mijn nicht en ik dachten dat we naar een leuke film gingen. Wat blijkt... Er zijn twee films uit 2017 met precies dezelfde naam. Wij zaten bij de verkeerde.

Wat een slechte film. Je komt er niet achter waarom de dingen gebeuren die gebeuren. Je hebt geen idee wie er achter de moord Escape Room zit. Waarom deze persoon dit doet etc.

Een beetje een slechte saw-namaak. Verschrikkelijk.

avatar van mrklm
Er gaat iemand dood in de proloog, tijdens de openingstitels hangt iemand aan de telefoon die kinderraadseltjes moet oplossen die mij deden denken aan de PC-adventure game 'Conquest Of Camelot' uit 1989 en daarna ontmoeten we een aantal jonge mannen en vrouwen die het castingbureau uit de la 'leuke koppies, lekkere lijven, geen acteertalent' moet hebben getrokken. Het geleuter voordat het spel eindelijk begint leidt tot twee conclusies:
01 We weten al hoe de vork in de steel zit;
02 Dit gaat een hele vervelende zit worden.
Het einde van deze zogenaamde horrorfilm kun je een paar varianten op deze conclusies trekken:
01 Het einde slaat helemaal nergens op... dat was verrassend... slecht!;
02 De zit was nóg vervelender dan ik een uurtje geleden had verwacht.
En dat ondanks een naakte Elisabeth Hower?! Een bijzondere prestatie, dat moet ik ze nageven.

avatar van brawljeff
Wat een waardeloze film was dit. Normaal hou ik de recensies wel een beetje in de gaten voor ik een film bezoek, zelfs met een Pathé Unlimited kaart, maar voor deze film wilde ik een uitzondering maken. Escape rooms vind ik altijd leuk om te bezoeken en de trailer was redelijk. Ze hadden het woord 'Escape' wel weg kunnen laten en het 'The Room 2' kunnen noemen. Je kon ieder moment een zin als "You're tearing me apart, Lisa" of "Oh hi, Mark" verwachten in deze film.

Vooral de eerste film is een zware zit. Eigenlijk is alles beneden niveau: het script, de cinematografie, maar vooral de muziek. Er moet toch iemand gezegd hebben dat dit echt niet kan? Als ze eenmaal de escape room binnen zijn (wat al veel te lang duurt) wordt het iets beter. Of beter... eigenlijk is 'leuker' het geschikte woord. Goed wordt het echt nooit. Helaas is ook de gore zeer braaf en krijgen we weinig daadwerkelijke puzzels, waar een escape room om draait, te zien. Een teleurstellend einde maakte de film compleet.

Echt bizar hoe je een film zo kunt verpesten. Binnenkort eens kijken of de andere Escape Room film dit jaar beter was. Met dit deel hinten ze in ieder geval naar een vervolg, of eigenlijk hele franchise, maar ik hoop dat ik dit snel vergeten ben.

avatar van Mescaline
Weinig verwacht en ook niet al te veel gekregen, het was voor mij persoonlijk niet een echt wanproduct en aangezien ik toch een abonnement heb niet zonde van het geld maar daar is tegelijkertijd het meeste helaas wel mee gezegd.
De personages waren niet alleen super oppervlakkig en cliché vol, ook waren het personages waar je als kijker geen band mee krijgt en zodra er iets gebeurd zit je met een smile op je gezicht omdat je dat personage toch maar een eikel of een bitch vond.

De acteerprestaties waren trouwens wel redelijk, behalve die van Elisabeth Hower dan die dat moest compenseren met haar borsten(en dat vond ik een mooi gebaar. )

Kortom niet een hele vervelende zit en gelukkig duurt de film ook lekker kort maar nee, je mist hier helemaal niks aan.

avatar van Maroin Soest
Is er ergens een site waar je je geld terug kan vragen voor de film? Gtst is zelfs nog beter geacteerd

avatar van Zwolle84
Heel dikke meevaller, heb me hier uitstekend mee vermaakt. Lekker no-nonsense teen horrortje zonder pretenties. Op een fijne manier slecht acteerwerk met een dikke knipoog, verrassend bloederig na een lange opbouw en een interessant open einde. En dat terwijl ik me schrap zette voor een 1.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben, maar ik was er niet helemaal kapot van.

avatar van 606
Niet verwarren met dezelfde titel

Escape Room (2017)

avatar van dualcia
In tijden heeft een film me niet meer zo gefrustreerd achter gelaten als deze Escape Room. Ik was best wel enthousiast door het thema van deze film. Ik hou van escape rooms, Saw-achtige taferelen en van een mysterieus tintje in een horror film waarbij het mysterie gedurende de film opgelost wordt. Wat een intense teleurstelling.

Je volgt een ongeloofwaardige vriendengroep met vervelende mensen die niet om elkaar lijken te geven, en waarbij je als kijker ook geen reet om geeft als ze het loodje zullen leggen. Acteerwerk van sommigen irriteerde me ook mateloos, voornamelijk van die C-acteurs die dat getrouwde koppel speelden.

Het gegeven van de escape room is interessant, maar er wordt veel te weinig ingespeeld op de puzzels en het oplossen hiervan. Wanneer het eerste stel het loodje legt slaat het naar mijn gevoel ook een beetje nergens op.

Ik was gewoon boos na het einde, omdat ik me echt flink genaaid voelde dat de filmmakers zo lui waren om er niets van te maken. Ik wachtte tot er een plot of twist of iets waardoor de puzzelstukjes in elkaar zouden vallen. Op verschillende momenten in de film leek dit te gebeuren. Toen die Aziatische vriendin de verjaardag voortijdig verliet om naar een ander feestje te gaan. Toen bleek dat twee van de vrienden een affaire met elkaar hadden en hun wederhelften hiervan wisten. Toen dat gemaskerde feestje van de Aziatische vriendin opeens op camerabeelden te zien was op het einde van de film?

En toen was daar opeens de aftiteling. Niks uitleg, niet eens een greintje moeite om er een beetje een plot van te maken. Man man man, ik ben nog steeds intens gefrustreerd als ik er aan denk. Vooral met een escape room als thema. Nog steeds het gevoel dat ik gewoon ergens iets gemist heb. Snel proberen te vergeten dit.

Flutfilm,

De film begint slecht en geeft je direct al vermoedens, ook de personages hebben belachelijke rollen en je wil ze direct zien doodgaan. Het einde begreep ik niks van en slaat nergens op.

Alleen de escape room zelf was wel leuk en de kills.

avatar van mixmaster
Slappe thriller met zwak acteerwerk en weinig spanning.
Deze film kan je makkelijk overslaan.

avatar van m1chel
Afgelopen jaar zagen twee films met de titel Escape Room het levenslicht, waarbij het plot elkaar niet veel ontliep. De Escape Rooms die als paddenstoelen uit de grond schieten bieden dan ook een hoop potentie voor een angstaanjagende film. Aan de hand van de trailer krijg je dan ook de verwachting dat je best eens verrast zou kunnen worden met een vermakelijke horrorfilm. De uitwerking lijkt in ieder geval verdacht veel op een film uit de Saw-reeks, al is dat heel wat anders dan ook daadwerkelijk dat niveau halen natuurlijk. Deze film moet het in elk geval stellen met een relatief onbekende cast, waarbij eigenlijk niet een naam echt een belletje doet rinkelen, maar dat hoef natuurlijk geen obstakel te zijn voor een verrassende productie.

De film begint mysterieus, waarbij een groepje vrienden in de zogenaamde Escape Room terecht komen. Allen zitten zij in een benaderde positie; het ene koppel is aan elkaar geketend en de anders heeft een soort kuisheidsgordel met cijfercombinatie. Het zijn puzzels waaruit zij zich dienen te bevrijden. Als kijker denk je direct in een web van martelingen terecht te komen, maar wie dat denkt komt van een zeer koude kermis thuis. Dat deze film het label horrorfilm opgespeld heeft gekregen is dan ook best bijzonder. De enige horrorfactor zijn namelijk de dramatische acteerprestaties van de gehele cast. Dit wordt eigenlijk direct al duidelijk als de toch al matige dialogen worden uitgesproken alsof we met kindertheater te maken hebben.

Wat nog veel erger is, is dat je ruim drie kwartier moet wachten voordat er überhaupt ook maar iets gebeurt in de film. De eerste twintig minuten zal je de film hierbij nog een kans geven, zeker als de vrienden in de eerste puzzels belanden, maar helaas wordt de spanning nergens opgevoerd of is deze ook maar voelbaar. Als de horror dan uiteindelijk losbarst blijkt al snel dat Escape Room echt een clichématige formulewerkje is, waarbij de effecten echt op een droevig niveau liggen. Feitelijk is er maar één scène die het label horror verdient, want de rest is allemaal erg tam. Een film als deze is dan ook vooral een voorbeeld van hoe een trailer verwachting opwerkt door werkelijk alle spannende momenten te tonen. Het einde zou nog moeten zorgen voor een heuse twist, maar het zorgt vooral dat je als kijker de boodschap helemaal kwijt bent.

Escape Room is zo ondermaats en dusdanig clichématig formulewerk, dat je als kijker al snel op zoek gaat naar manieren om aan deze marteling voor de zintuigen te ontsnappen. Het trieste acteerniveau van de gehele cast wordt bijgestaan door een zeer doorzichtig plot, slechte visuele effecten en een chronisch gebrek aan spanning. Zoals het een goede horror betaamt verwacht je eigenlijk al direct dat de terreur en marteling gaat beginnen, maar dit blijft ruim drie kwartier uit. Met een beperkte speelduur van anderhalf uur zorgt dit ervoor dat Escape Room veel te laat op gang komt, waarbij de spanningsboog in het eerste deel amper gespannen wordt. Zelfs voor iemand als mij, die de koning van de wansmaak wordt genoemd is dit echt een brug tever. Waar je aan de hand van de trailer nog een vermakelijke film verwacht, blijkt Escape Room vooral een remedie voor mensen met een slaapgebrek waarbij het te hopen is dat eventuele vervolgfilms uitblijven.

avatar van jeroentjuhhhhh
Tering. Wat een meuk.

Geen film om nog eens te zien.