De Sidste Mænd i Aleppo (2017)

Alternatieve titel: Last Men in Aleppo

Denemarken / Syrië
Documentaire

geregisseerd door Firas Fayyad en Steen Johannessen

In het door oorlog verscheurde Aleppo in Syrië, biedt de Syrische civiele bescherming, de zogenaamde 'Witte Helmen', herhaaldelijk al hun diensten aan om de bevolking te helpen. De stichtende leden zijn onder andere Khaled, Mahmoud en Subhi, die er altijd zijn wanneer bommen ontploft zijn of aanvallen werden uitgevoerd, zelfs op gevaar voor eigen leven redden ze mensen. Voor de documentaire 'De laatste mannen van 'Aleppo' volgden de filmmakers het werk van deze vrijwilligers gedurende twee jaar en volgen hen tijdens hun operaties bij de dagelijkse bedreigingen op de verwoeste wegen, maar ook in de strijd tegen hun eigen angsten.

avatar van Thomas83
Ongelofelijk wat die mannen doen. Niet alleen door het gevaar maar ook met alle narigheid waarmee je wordt geconfronteerd, waar de documentaire je niet voor spaart. Je ziet vooral veel kinderen, dood en levend, van onder het puin van platgebombardeerde gebouwen vandaan worden getrokken. Maar krachtiger vond ik nog de beelden van hoe ze allemaal nog proberen te leven en plezier te maken. Een uitstapje naar de speeltuin, een huwelijk.

Wel veel korte scènes en een hoop dat buiten beeld gebeurt, en sommige scènes voelen wel wat opgezet. Zo is er een scène waarin de mannen de familie van een gered kind bezoeken en het gedrag van dat jochie niet helemaal spontaan overkomt. Misschien is mijn argwaan onterecht, ik weet het niet.

De dramatiserende muziek had van mij in elk geval al niet gehoeven. Beelden van fosforbommen en kinderen en lichaamsdelen die onder het puin van kapotte huizen vandaan komen spreken toch al wel voor zich. En de metafoor met de vissen is wel wat te opzichtig. De dood van Khaled op het einde komt wel aan. Dat zag ik niet aankomen. 3.0*.