The Toolbox Murders (1978)

Horror / Thriller

geregisseerd door Dennis Donnelly
met Cameron Mitchell, Pamelyn Ferdin en Wesley Eure

Een man met een skimasker weet ongezien een appartementencomplex binnen te komen en vermoordt er op gruwelijke wijze vier jonge en aantrekkelijke vrouwen. Hij maakt daarbij op koelbloedige wijze gebruik van een goed gevulde gereedschapskist. Een vijfde jonge vrouw - nog een tienermeisje - is vermist en vermoedelijk door de man ontvoerd. De politie staat voor een raadsel, maar de broer van het ontvoerde meisje en een vriend van hem krijgen zo hun vermoedens...

is dit nou wel of niet waargebeuird?

Slecht geacteerde pulp.
Ook het bloed ziet er niet uit.
Zeikerige muziek.
Bah.

jawel ik vind het wel een goeie film
er zit wel verhaal in maar hij is wel overdreven eerlijk is eerlijk..
zit wel goedkope klote muziek bij maar ja

Niet slecht!! Zeker niet slecht!
Leuke horror met leuk verhaal! alleen de moordenaar + motief is jammer.. dat had beter gekund..verder erg genoten!

Aardige thriller/horror. Laten we niet vergeten dat het een low-budget is ($ 165.000) en geschoten in 18 dagen. Dan mag het resultaat er best zijn. De acteerprestaties zijn redelijk en het verhaal schijnt waargebeurd te zijn. Wie echter voor een slasher deze film opzet zal teleurgesteld zijn. De meeste moorden spelen zich af in het eerste half uur, daarna ontpopt de horror zich tot een thriller/psychologisch drama. Absoluut geen topper in haar genre maar beslist het kijken waard.

avatar van jordandejong
Nadat ik de goede remake van Hooper had gezien wilde ik deze ook zien.
Deze film verraste mij totaal.
Het acteerwerk van de meesten was matig.Alleen Cameron Mitchell deed het redelijk.

De film begint als een matige maar wel spannende slasher met vrij weinig gore, maar toch vermakelijk om door te komen.
Na ongeveer een half uur veranderd het zich to een sterke psychologische thriller waarin het verhaal zich verder uitwerkt.
De scene waar de jongen verbrand werd vond ik een erg sterke scene en ook eentje die je niet zag aankomen.

Als je er bij optelt dat het (zoals bij het vorige bericht als stond een film is met een budget van $ 165.000)

Het een film is uit 1978.
En dat het ook nog eens een waargebeurd verhaal is (wat het alleen nog maar enger maakt) kom ik uit op een hele goede voldoende.

Even goed als de remake van Hooper.
Jammer dat ze in Nederland zoveel crappy films verkopen en nooit is dit soort aparte sterke films.

erik1677
Hier kan ik me wel mee vermaken,deze pulp uit de jaren 70.
Vraag me stiekem ook welk een beetje af of dit waar gebeurd is.
En verder voor die tijd vond ik het wel een bruut filmpje, en die remake van tobe hooper wat dat betreft vind ik ook uitsekend, maar wel compleet anders dan deze film.
Alleen het apartementencomplex hebben beide films gemeen.
EN ja natuurlijk the toolbox

avatar van movie acteurs
Van de gemiddelde score trok ik me niks aan, ik heb deze film gewoon lekker gekeken. De film heeft me best verrast. En als alles van hetzelfde niveau was geweest als bij het begin, waar de "Toolbox Murder" al snel te werk gaat, dan had ik deze film misschien zelfs een ster hoger gekregen. In het middenstuk kalmde het ietsje af , maar daarna kwam het best sterke einde aan. De moorden zijn niet echt goed in beeld gebracht. Maar het was toch nog best bloederig. Alleen de "Nail Gun" scene, die zo berucht moest zijn in deze film, viel me een beetje tegen. Maar voor het geheel, was de film nog wel cruel. Gewoon een aangename pulp film dus 3,5.

Meneer Bungel
Wat betreft waargebeurd of niet, helaas kom ik niet verder dan wiki, vooralsnog: ''The film was marketed as being based on a true story, though it has no connection to any real-life murders.'' klik

Meneer Bungel
...And the killer crooned...

Een horror exploitation oudje waar je (qua verhaal) eigenlijk zo weinig mogelijk over moet vertellen; gewoon ondergaan en kijken of het bevalt. Mag van mij wel in het lijstje bescheiden klassiekers à la I Spit on Your Grave (1978), al is het verloop hiervan veel minder rechttoe rechtaan.

Brute kills, een sterke psychodad(er) en een heerlijke '70s uitstraling. Zorg wel dat je de Blue Underground release bekijkt, want naast de uncut versie krijg je dan nog een leuk interviewtje met nailgungirl (afwisselende carrière zeg!) - en bedankt voor een toffe avatar, (PG!) Kelly Nichols ^!

^ Mocht de link niet werken, dan heeft imageshack het weer es verwijderd en kan je het alsnog wel hier vinden, waarschijnlijk (4e pic).

avatar van wendyvortex
Verrassend dramatisch sterk voor een film over een killer die moordt met de inhoud van z'n gereedschapskist. Na de eerste 4 slachtoffers gaat de film het opeens over een heel andere boeg gooien en dat werkt goed. Compleet anders dan de straight-forward-slasher die ik verwacht had.

avatar van jeroentjuhhhhh
Wat een fantastische soundtrack. Samen met het sensationele eerste half uur (de Italiaanse Giallo in een minstens even sleazy Amerikaans jasje) met brute Driller Killer meets Nail Gun Massacre kills en een redhead in een badkuip, is dat reden genoeg om met recht een cult-classic genoemd te worden. De blu-ray uitgave van Blue Underground is in ieder geval aanbevolen!

avatar van VanRippestein
Opvallend serieus. Ik had meer een slasher achtig iets verwacht. Dat neemt niet weg dat ik het een intense film vond. Het begint met een aantal brute kills maar verandert qua toon naar een serieuzere thriller. Lekker grauw allemaal. Ook interessante muziekkeuzes. Ik heb me er goed mee vermaakt. Wie de complete aftiteling volgt komt tot de conclusie dat dit NIET waargebeurd is.

avatar van 93.9
Vermakelijk, mede vanweg die gekke 70s sfeer.

avatar van alexspyforever
Toolbox Murders is een goede film, maar het had uiteindelijk veel beter kunnen zijn. Het presenteert zich voor het eerste half uur tot een slasher, gemaskerde killer die niets zegt alleen maar wat neuriet. Dat kennen we natuurlijk al wel, maar hij gebruikt hiervoor werktuigen als moordwapens. In het 2de gedeelte komen we al snel te weten die de killer is en krijgen we meer een psychologisch spel. De film graaft echter niet diep genoeg daar om de sterkte van het eerste deel te evenaren. Uiteindelijk blijven de personages iets te oppervlakkig. Bruut is het wel al had ik toch gehoopt dat ze de laatste kill on screen hadden gedaan, dat neefje was immers een nog grotere creep dan zijn oom.

avatar van Filmkriebel
De lekkerste boterhammen zijn deze waarbij de choco over de hele boterham uitgesmeerd is. Hier wordt de pijnlijke fout gemaakt om alle moorden en spanning in de eerste dertig minuten te steken. De slasher heb je na een half uur dus achter de rug en het overige uur stelt niet veel meer voor. Gaat eerder de dramatoer op met een jammerende psychopaat en een politieonderzoek dat nergens naartoe gaat. Ook is het al snel duidelijk wie achter de moorden zit. De moorden zijn best bruut want de killer gebruikt hamer, boormachine en nagelpistool om zijn slachtoffers te vermoorden. Maar dit is vooral een video nasty omwille van zijn (voor die tijd) vrouwonvriendelijke content, zoals de masturberende vrouw in het bad en de gesuggereerde verkrachting op het einde. Erg matig.