Metro (1997)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Thomas Carter
met Eddie Murphy, Michael Rapaport en Michael Wincott

De film gaat over een onderhandelaar bij gijzelingszaken die in dienst is bij de San Francisco Metropolitan Police en die Scott Roper (Eddie Murphy) heet. Zijn onorthodoxe, maar succesvolle methoden maken hem tot de beste in zijn vak. Roper wordt gekoppeld aan de jonge, schietgrage sluipschutter McCall (Michael Rapaport), die hij de kunst van het onderhandelen bij moet brengen. Ondanks hun verschillen weten ze toch samen een compleet gestoorde psychopaat te vangen. Zelfs Ropers scherpe tong weet echter niet te voorkomen dat hij weer ontsnapt. Als blijkt dat de psychopaat zijn zinnen op wraak heeft gezet, raken Roper en McCall betrokken bij een dodelijk kat en muisspel.

avatar van Justinw
Ondermaatse Murphy Police Movie,

Leuk wel een leuke film te worden, want Murphy is altijd wel te pruimen. Maar ook hij was in deze film niet echt op dreef als een politie(origineel ) onderhandelaar. De genres die hierboven zijn aangegeven zijn beide van slechte kwaliteit in deze film. De actie is niet boeiend, en de komedie blijft op een enkel moment na uit.

De verhaallijn slaat ook kant nog wel, met die ontsnapping als hoogtepunt. Alle cliché's worden netjes afgewerkt. En zo zat ik me behoorlijk te vervelen. Als dezelfde film dan ook nog is behoorlijk word uitgerekt met irrelevante dingen. Is het festijn compleet.

1.5* Alleen kijken als je echt niks te doen hebt.

avatar van movie acteurs
Murphy doet het redelijk als agent. Voor de rest maar een middelmatige film. Actie is aardg maar niet spectaculair en soms vond ik de film zelfs eentonig. De humor is ook niet geweldig en alles was een beetje cliché. Krijgt een kleine 2,0.

avatar van sofripa
Murphy downhill, in volle vaart, jammer...

avatar van brabusRUS
Hoewel ik hem al een tijdje niet meer heb gezien, staat hij nog goed op mijn netvlies gebrand. Destijds heb ik er 3.5 aangegeven, maar ik denk dat er een verhoging aan komt. Vanavond maar eens kijken denk ik ( als ik tijd).

avatar van predator
aardige actiescenes, maar het verhaal is erg magertjes.

MoFeDu
Bij vlagen wel vermakelijk maar meer ook niet,
met name die ''sluipschutter'' vond ik irritant spelen, die vent speelt ook altijd hetzelfde soort rol.

Murphy speelde wel redelijk maar die vriendin van hem was niet echt te pruimen.

Deze zal ik wat afgedraaid hebben op VHS; Joost mag weten waarom: 2.00 (1.80)
Eenvoudige, weinig betekenisvolle actieknaller, maar zo slecht als ik dacht dat het zou zijn is het toch ook weer niet geworden. Murphy staat er nu niet echt bekend om dat hij de afgelopen twee decennia sterke rollen heeft afgeleverd, maar hier doet hij het zowaar enigszins verdienstelijk. Verder wordt de cast opgesmeukt met acteurs uit de tweede en derde garnituur. Het plot heeft niet veel om het lijf en al snel wordt duidelijk dat de prent het hooguit van een paar actiescenes zal moeten hebben. Dat lukt zowaar, want de prent zal toch vooral herinnert worden door de op hol geslagen tram die de heuvels van San Francisco afdenderd; al wordt ook die scene niet groots uitgepakt. Cinematografisch worden er geen wonderen verricht en dus rest er een behoudend cijfer; maar, het had erger gekund, veel erger.

avatar van The_CrY
Leuke film, tot de ontsnapping van die kerel met die schorre stem. Daarna is het een beetje voorspelbaar, cliché en wachten op het einde.

Keer op keer is dit een goede actie film met een goede dosis humor door de fantastische acteur Eddie Murphy waar de rol perfect op zijn lijf is geschreven. Goede ouderwetse technieken worden hier gebruikt om de spanning wat op te drijven en dat is in deze film zeer goed gelukt, enkele vb: Spiegel truk of de herhalingen van het pakje (waar eerst een oor in zat, nadien een bandje).

Dik verdiende 3,5* voor deze klassieker.

Deze heb ik destijds in de bioscoop gezien. Verhaal is opzicht wel onderhoudend maar zit ook vol met clichés, maar dat zit eigenlijk in vrijwel alle films waarin Eddie Murphy in meespeelt. Verder is het verhaal natuurlijk zeer voorspelbaar waardoor het nooit echt spannend wordt. Van de cast deed eigenlijk alleen de eerder genoemde Eddie Murphy het nog aardig en de rest is niet echt noemenswaardig. Het is eigenlijk een 13 in een dozijn Actie / Komedie (echt viel te lachen viel er eigenlijk niet) die nergens in uitblinkt.

avatar van Spetie
Erg slappe film, die nog het meeste lijkt op een goedkope ripoff van Beverly Hills Cop.

Murphy irriteert hier ook meer dan dat hij leuk is. Een hoop gescheld, banale grappen en matige actiescènes en je hebt al snel in de gaten dat het allemaal vrij weinig voorstelt. De rest van de cast is net als Murphy matig, maar wordt ook niet bepaald geholpen door de dialoog die zij hebben. Wincott is verder een standaard badguy. Wel komt er redelijk wat actie in voor, maar ook dat is niet altijd even goed, is al eerder gedaan, en vaak ook beter.

Weinig originaliteit, weinig inspiratie en weinig leuks.

avatar van Filmfan74
Dertien in een dozijn aktiefilm met een erg matige Eddie Murphy in een rol die niet bij hem past. Vooral die relatie en de redeneringen waarom die niet slaagde waren tenenkrommend.

avatar van Beertje45
Behoorlijke aktie/komedie met vuilbekkende Eddie Murphy. Michael Wincott is zalig bad met zijn rauwe stem.

avatar van Phantasm
Leuke aktiefilm die lekker wegkijkt.

avatar van Waackx
De film probeert in het begin een serieuze politiedrama te zijn maar het script is te oppervlakkerig daarvoor en het matige acteerwerk van Murphy en de rest zorgt ervoor dat dit werkje niet echt serieus te nemen valt.
Die romance van Murphy en dat grietje had echt een niveau van een sprookjesboek, je zou bijna denken dat Disney voor de dialogen heeft gezorgd.
Langzamerhand wordt het meer een actiefilm, maar de actiemomenten zijn ook niet gedenkwaardig en in verhouding tot de speelduur van deze film zijn die actiemomenten maar schaars.
Kortom een zeer langdradige actiefilm die op geen enkel punt (op komedie/actie/drama-vlak) weet te overtuigen en die je net zo goed na een half uur kan uitzetten want je zal voor de rest niks missen, sterker nog; ik kan het iedereen aanraden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Eddie Murphy had zijn gloriejaren in de 80's en ging dan flauwe komedies maken. De enige rol die wat doet denken aan die van Axel Folley uit Beverly Hills Cop is deze Scott Roper uit Metro. De film leek wel alles in huis te hebben om een goeie film te worden. Veel actie, Eddie Murphy in vorm en mooi volk met Carmen Ejogo. Maar stilaan wordt duidelijk dat de film niet meer is van een doorsnee actiefilm waarbij je evengoed namen als Steven Seagal, JCVD of zo kan plaatsen. Maar Murphy is geen vechtersbaas dus vallen de andere scènes des te meer op. En dan merk je niet per se dat de film slecht is, maar wel dat het net ontbreekt aan opvallende scènes. Het is allemaal nogal wat gewoon. Wel jammer, want ik hou wel van deze Murphy. Geef de man een beter script en een regisseur met iets meer pit en je hebt een veel betere film. Ik hoop toch nog om Murphy eens terug te zien in deze rol van politie agent. Maar dan in de juiste setting.

avatar van VforVictor
Nergens hoogstaand, maar dat hoef je ook niet te verwachten met Murphy, gewoon een hele lekkere no brainer voor een avondje luchtig vermaak.

avatar van missl
Luchtig, kijkt lekker weg, wordt nergens heel boeiend maar heerlijk voor een avondje op de bank waarbij je niet na hoeft te denken.

avatar van m1701
Best aardige film, alleen duurde deze wat lang.
Ook het gijzeling gedeelte had wat meer gemogen.
Ben alleen nog wel benieuwd waar de titel naam Metro op slaat....
3* voor acteerwerk

avatar van VforVictor
m1701 schreef:
Best aardige film, alleen duurde deze wat lang.
Ook het gijzeling gedeelte had wat meer gemogen.
Ben alleen nog wel benieuwd waar de titel naam Metro op slaat....
3* voor acteerwerk

omdat er een actie scene met een metro inzit

avatar van Waackx
VforVictor schreef:

omdat er een actie scene met een metro inzit

dat is niet de reden, de titel slaat op de Metropolitan Police van Chicago.

avatar van m1701
Waackx schreef:

dat is niet de reden, de titel slaat op de Metropolitan Police van Chicago.

Ok thanx.... ik vond de scene met de metro al niet zo logisch voor de titel....

avatar van Daniël44
Redelijke film met best wel grappig spelende Eddie Murphy. Maar niet echt bijzonder en af en toe een beetje saai. Net 3 sterren.

Voorspelbare politie film, prima vermaak.

avatar van DDT
DDT
Gisteren nog eens op tv gezien,was jaren geleden.

avatar van Gang_Star
Na regelmatig deze film te hebben gezien, waarvan de toenmalige laatste keer jaren geleden was, is de herziening me toch iets tegengevallen. Het verhaal is niet bijzonder, de actie is redelijk en het acteerwerk valt eigenlijk niet eens tegen. Toch is het na al die jaren voor mij niet meer dan een redelijke film en stond het beter in mijn geheugen dan het resultaat nu voor mij is uitgevallen.

avatar van Kondoro0614
Metro

Ik heb nu al een paar films gezien met Eddie als politie agent. Dit zijn natuurlijk de bekendere films als Beverly Hills Cop maar ook heb ik gister een poging gewaagd aan Metro. Ik moet zeggen dat ik Metro helemaal niet zo saai vond, het had natuurlijk wel beter gekund maar toch heeft hij mij, mijn zondag avond prima vermaakt. Aan actie ligt de film wel goed en ik heb soms ook met een glimlach zitten kijken naar Eddie.

Het verhaal stelt uiteraard helemaal niks voor, was best slap en simpel maar nog prima te volgen. Het is geen moeilijk verhaal dus je hoeft ook niet je verstand er super goed bij te houden. Het acteerwerk van Eddie is prima, de rest had wel wat beter gekund! Ook het concept is niet van het hoogste niveau en de verhouding tussen de titel en de film snap ik nog steeds niet. Afijn, prima filmpje voor tussendoor!

avatar van thomzi50
Wat een rommelige, onovertuigende film, eigenlijk op alle fronten: de schurk is een lachwekkende karikatuur, van wie handelingen noch motieven helder te begrijpen zijn, de plot zit vol met gaten en oneffenheden (waar heeft de vriendin van Eddie Murphy een haar sportende vriendje ineens gelaten?), het viel me voor het eerst op dat Eddie Murphy eigenlijk niet kan acteren (misschien kwam dat omdat ik veel andere films van hem op jonge leeftijd keek), en wat me ook stoorde: de film had geen duidelijke genre. Komedie, zag ik her en der staan, maar er zit geen (geslaagde) grap in. Actie, dan? Tja, dat zal het wel zijn, maar weinig beklijvends - nee, deze film deed het niet voor mij.

avatar van IH88
“You know, there's a saying in Naples: When you think you're fuckin' them, they're fuckin' you.”

Doorsnee actiefilm waar zelfs Eddie Murphy moeilijk zijn stempel op kan drukken. Hij is opvallend ingetogen, en Metro is als film vooral erg voorspelbaar en clichématig. En het heeft een saaie bad guy in Wincott. De andere acteurs zijn wel goed, en vooral Ejogo en Rapaport hebben leuke bijrollen. Maar voor een actiefilm heeft Metro opvallend weinig actie en mist het spanning. Dertien in een dozijn.