Roxanne (1987)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door Fred Schepisi
met Steve Martin, Daryl Hannah en Rick Rossovich

De brandweercommandant zit opgescheept met een stel idioten en een te grote neus. Hij wordt verliefd op de mooie Roxanne Kowalski. Zij valt echter op een zeer onzekere brandweerman. De commandant schrijft namens deze brandweerman brieven aan haar en doet zelfs het woord een keer. Roxanne denkt nu dat ze verliefd wordt op de brandweerman terwijl ze eigenlijk valt voor de woorden van de commandant.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Jaren geleden mocht ik (als zoon van een brandweerman) gratis naar een voorpremiere, en vond het toen redelijk vermakelijk. Later nog eens een keer op TV gezien: een paar grappige momenten, maar niet echt speciaal. Hou het op 2 en een halve ster.

vic
aah kom op mensen. Dit is gewoon een hele leuke film. Steve martin is perfect in deze rol. Zijn timming en humor geven deze films iets extra's

Hij heeft toch ook 3 sterren.

FisherKing
Ja vond deze zeer genietbaar. Ik moet toegeven dat Daryl Hannah daar ook een rol in speelt. De scene in de kroeg is zeer geinig als hij alle vooroordelen met zijn neus bekend maakt :'Pornographic: Ladies and gentlemen, introducing the first man who can please two women at the same time! '

Omdat het nog nergens staat, is het wel goed om even te melden dat het scenario geinspireerd is op het toneelstuk Cyrano de Bergerac, van Rostand. De omschrijvingen van zijn eigen neus in verschillende stijlen - waar FisherKing er een van citeert - is bijvoorbeeld qua idee regelrecht uit het stuk (geschreven rond 1900).
Gerard Depardieu heeft de 'echte' Cyrano gespeeld. Op film, bedoel ik.

avatar van Mindflight
ik vond het een beetje aan de slappe kant... wie valt er nou op iemand met een mega neus??

Eh.... daar gaat het toch over?

Enne.. zegt Cyrano de Bergerac je iets?

avatar van petey

Misschien de essentie van de film gemist???

leuke film, met een goede rol van Steve Martin.
ook de locatie waar de film is opgenomen is prachtig, ergens in canada, geloof ik.
3.5 sterren

avatar van pascal83
zelfs voor steve martin is dit heel erg, die man heeft gewoon een patent op het krijgen van irritante rollen (naar mijn mening natuurlijk).
of ligt dat aan de goede man zelf ?

You hate 'm or you love 'm. Dat ligt aan de goede man zelf of beter gezegd: aan jou. Want dit is gewoon een erg leuke film met een erg leuke rol van Martin.

Hoogtepunt is de scene waarin Steve alle grappen die ooit over zijn neus zijn gemaakt opdreunt, Voor de rest kon de film mij niet zo heel veel boeien... 2.5* toch wel.

djelle
Redelijke komedie. Niet een van mijn favorieten, maar toch ook van mij zeker een 2,5.

avatar van Pistons
Heel charmant, hartverwarmend en goed verhaal met puike acteerprestaties en dito cinematografie.

avatar van Purmerend
Leuke film, al zou ie zijn neus niet in andermans zaken moeten steken.

avatar van Norma
Flauw...

Ik kan Martin doorgaans best waarderen, maar met die ontzettend neppe neus, mega flauwe grapjes hierover en de clou met het brievengedoe gingen me al vrij snel vervelen. Steeds weer meer van hetzelfde werd over de totale speelduur uitgesmeerd, waardoor Daryl Hannah's interesse in die zogenaamd fysiek aantrekkelijke dombo alleen maar onbegrijpelijker werd.Ik vond er al met al maar bar weinig grappigs of charmants aan.

vermakkelijke film zo op een doelloze zondagmiddag

Geen hoogstaande komedie, maar wel een vermakelijke film. Gewoon leuk om een keer te kijken zonder al te hoge verwachtingen en je zult een leuke film zien.

Dick2008
Nu ik deze film gezien heb, herken ik wel wat stukjes eruit van vroeger. Ik vond het waarschijnlijk toen ook al niet leuk.
Wat mij betreft compleet mislukte film. De neus van Martin zit er nog niet eens slecht opgeplakt, alleen wat overdreven groot en voor de rest is zijn gezicht in orde, beetje raar. Bovendien wordt je er meteen mee geconfronteerd zonder verdere achtergrondinformatie. Waarschijnlijk haalt hij daar zijn kracht uit. Flauw gedoe, beetje Quasimodo-achtig excuus in een film die verder helemaal niet leuk is. 1.0.

avatar van Lord Flashheart
Niet mijn acteur, niet mijn soort humor.

Na twee Steve Martin films achter elkaar + de films die ik in het verleden van hem heb gezien, kan ik die conclusie wel trekken. Het lijkt me best een aardige vent, maar de hele tijd die slappe grijns en z'n zwijmelige manier van acteren roepen bij mij continu wrevel op.

Roxanne is een moderne adaptatie van Cyrano de Bergerac; het verhaal over een man met een wanstaltig grote neus waar iedereen wel bekend mee is. Ben er zelf nooit zo van onder de indruk geweest: ken tientallen films/verhalen over mensen met veel ergere handicaps die desondanks zich kunnen te redden of zelfs succesvol weten te worden. Maar enfin, het zal in de tweede helft van de 19de eeuw wel veel stof hebben doen opwaaien.

Van het verhaal was ik dus ook niet zo onder de indruk en dan blijft er eigenlijk weinig van de film over. Tenzij je van flauwe romantiek én Steve Martin houdt, is dit een echte afrader. 2**

Matige film over een brandweerman met een grote neus die hierdoor onzeker is over vrouwen. Een moderne bewerking van Cyrano de Bergerac, en de film is dan ook op het best tijdens deze scenes. De humor is wat aan de flauwe kant en over het geheel te langdradig. Ondanks dat Steve Martin niks verkeerds doet is 3.0 sterren net wat te veel.