Martyrs (2015)

Drama / Thriller

geregisseerd door Kevin Goetz en Michael Goetz
met Bailey Noble, Troian Bellisario en Kate Burton

De 10-jarige Lucie vlucht uit het verlaten warenhuis waar ze gevangen werd gehouden. Ze wordt opgenomen in een weeshuis waar ze geplaagd wordt door verschrikkelijke nachtmerries. Haar enige steun en toeverlaat is Anna, een meisje van haar leeftijd. Bijna 10 jaar later spoort Lucie - die nog steeds moet afrekenen met haar demonen - het gezin op dat haar heeft gemarteld. Wanneer Anna en zij steeds dichter bij de pijnlijke waarheid komen, raken ze verstrikt in een ware nachtmerrie. Als ze daaruit niet kunnen ontsnappen wacht hen het lot van een martelaar...

avatar van tattoobob
De gecensureerde versie van Martyrs (2008) !!!Op zch kan deze remake nog slechter, maar het feit dat het origineel zo vet is maakt een amerikaanse remake van een franse topper zowiezo weinig kans.
Ik weet het ...ik weet het..ik was niet negatief tegenover de remake omdat er altijd een kans is dat het wel de spijker op z,n kop slaat.
In het algemeen ben ik dat nog steeds maar misschien moet ik dat bij de echte horrortoppers maar laten voortaan

Deze film volgt duidelijk de lijnen van het origineel maar blijft daar gelijk binnen ..het is allemaal te braaf en van sfeer is er geen sprake...laat dat gelijk een van de belangrijkste punten zijn van het origineel
De gore mis ik en ook de sterke brute scenes uit het origineel.
Tis nu niet meer geworden dan een matig amerikaans horrortje met bijpassend acteerwerk.

avatar van renzoroy
als je het Franse origineel niet hebt gezien is deze remake misschien nog wel aardig, maar helaas...die heb ik wel gezien en dus blijf je deze film er mee vergelijken. Zo spannend als het origineel is, zo NIET spannend is deze flut remake. Ze hebben hier en daar het verhaal wat aangepast (in negatieve zin) en een handjevol meer (verder niet belangrijke) personages toegevoegd. Het origineel is juist zo goed omdat er maar weinig personages zijn, die zo geweldig acteren dat je de hele film met de 2 hoofdpersonages meeleeft. Deze remake was sowieso al niet nodig, aangezien het origineel gewoon een goede film is (als je van het genre houd), en ja, als Amerikanen geen Frans gesproken films willen zien, dan missen ze zo nu en dan een meesterwerk Dus zou je deze willen kijken, kijk dan het origineel en sla deze over!!

avatar van Ajax&Litmanen1
En de prijs voor meest nutteloze remake van deze eeuw gaat naar....juist.

Ik ben echt een groot fan van Martyrs (2008), de originele Franse versie uit 2008. Misschien wel de beste horrorfilm van deze eeuw, dankzij de vreselijk confronterende, pijnlijke beelden in combinatie met de ijzingwekkende sfeer. Zelden een film gezien die zo naargeestig en hopeloos voelde. Alleen al de afschuwelijke badkuipscene....oef.

Maar uiteraard willen Amerikanen weer geen buitenlandse films kijken en moet er weer een hap, slik, weg versie gemaakt worden. Zoals verwacht veel softer, veel minder expliciet geweld, slechter acteerwerk, een hoop nutteloze subplotjes, een ander slot en het ergste, werkelijk alles moet aan de kijker worden uitgelegd. Je zal als kijker eens zelf iets moeten bedenken en niet voorgekauwd krijgen. Er zijn weinig pluspuntjes, maar als ik iets goeds moet noemen, dan is het de wraak op het einde. Niet origineel, maar wel redelijk gedaan. Al heb ik veel liever het slot uit de originele versie.

Kortom, lekker dit vergeten en gewoon het origineel (dat klinkt trouwens zo triest, alsof de film al 35 jaar oud is, terwijl de film pas uit 2008 komt, hoezo nutteloos om er nu al een nieuwe versie van te maken...) weer opzetten. Dat is iets wat ik dit jaar maar weer eens ga doen denk ik.

avatar van filmkul
Zwakke kopie van het Franse origineel. Het eerste deel is zo slecht nog niet, maar had best wat minder op het origineel mogen lijken, om toch wat nieuws te laten zien. Nu is het vrijwel identiek. In het middenstuk gaat het mis. Waar het origineel de gruwelheden en het lijden mooi opbouwde tot een climax zonder al te veel te laten zien, gaat deze variant in korte tijd door alles heen om richting een ' ze leefde nog lang en gelukkig' einde te gaan. Zo mist deze film totaal de kracht van het origineel. Jammer. 2.0

avatar van Dying Rose
Nog zó slecht niet.

Martyrs dankt zijn bestaan aan zijn Franse voorganger, die overigens een gemene sucker punch leverde aan de kijker en hem vervolgens uitgeput en wanhopig achterliet. Het spreekt voor zich dat de Amerikanen hier niet hetzelfde effect kunnen genereren, maar gelukkig is dit ook geen remake die het origineel zonder gêne shot per shot kopieert. Integendeel, er zijn genoeg passages die de regisseurs Goetz zelf uit de mouw schudden. De afwisseling tussen de al aangeraakte scènes en deze die niet in het origineel aan bod kwamen, maken van de nieuwe Martyrs een kijkbare film – waarbij zélfs de liefhebbers niet verplicht worden zich de haren uit het hoofd te trekken. Kijk, het kan al eens anders.

Martyrs remake.

Dat belooft niet veel ... Goetz. Flauwe woordgrapjes achterwege gelaten vat dat het jammer genoeg wel een beetje samen. De regie van de broertjes is zo slecht nog niet, maar het remake-gedeelte nekt deze film.

Je kan er moeilijk onderuit. De originele Martyrs is één van de toonaangevende horrorfilms van de afgelopen wave. Een kille, harde en best gore bedoening die tóch ook wist te overtuigen door het idee dat er achter zat. Als je dan bedankt dat er een sliche Amerikaanse remake van komt weet je hoe laat het is.

Ondanks dat het stevig opgekuist is, vond ik deze film toch nog best grof voor een Amerikaanse film. Geen vergelijk met het origineel uiteraard, maar toch. Visueel verder ook erg verzorgd, al oogt het allicht iets te zonnig en opgewekt gezien de verwachtingen.

Grootste pijnpunt vond ik echter het acteerwerk. Bellisario doet het redelijk maar kreeg mij nooit mee, Bailey Noble is zo'n doorsnee Amerikaanse trees die echt vanaf minuut 1 op m'n zenuwen werkte. Ook de rest van de rollen werden redelijk saai en matig ingevuld.

Deze film los van Martyrs had nog wel een halve meer verdiend, want zo slecht is het niet voor een Amerikaanse horror uit 2016, maar de link naar het origineel maakt het soms moeilijk om doorheen bepaalde clichés en aanpassingen heen te kijken.

Jammer, want dit soort films doen de carrieres van de betreffende regisseurs vaak weinig goed, terwijl het hier toch niet aan de broertjes ligt denk ik. Laat die hierna weer lekker hun eigen werk maken, dit soort remakes loopt toch zelden goed af.

avatar van john mcclane 2
Als het origineel zo ongelofelijk indrukwekkend is.
Waarom dan niet een kopie,voor zo ver mogelijk.
De makers moesten toch weten wat voor status de film had , heeft.
Dit was het allemaal net niet.
Misschien zelfs als je origineel niet gezien hebt,,,het einde zal je niet totaal verbluft achter Laten.
Maakt gewoon geen indruk.
Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen,,ik vermoed het gewoon.
Het spel was goed,,,de gore ook wel.
Maar meer als een 2 kan ik hem zeker niet geven.

avatar van Shadowed
Mwa.

Was weg van het origineel, en daarom de remake ondanks de slechte recensies opgezet. Wat mij gelijk opviel was het grote gebrek aan acteertalent. Vooral van Anna, dat in het origineel wel overtuigend overkwam kwam hier verre van overtuigend over.

Het gebrek aan schokkende inhoud en acteertalent zorgt er toch wel voor dat deze remake niet helemaal geslaagd is. Maar ondanks dat blijft het wel vermakelijk. Voor Amerikaanse begrippen is de film nog redelijk grof.

De martelingen waren ook zo voorbij dat eigenlijk ook niet hoorde. Ook de sfeer is afwezig. Als het origineel niet zou bestaan was dit nog best overtuigend geweest. daarom 2,5*

avatar van leatherhead
Eén van de meest kansloze remakes allertijden. Nu kon dit natuurlijk moeilijk wél goed gaan, maar zo bont als hier hadden ze het ook weer niet hoeven maken. Acteurs zijn overduidelijk B-garnituur, het hele torture gedeelte is veel te vluchtig om ook maar enige impact te hebben, en hoewel het enerzijds te respecteren valt dat de regisseurs een iets andere draai aan de finale gegeven hebben, is het zo slecht uitgevoerd dat ze zich eigenlijk beter gewoon aan het origineel hadden gehouden. Die cheesy zonnige look hielp verder ook niet echt mee, onbegrijpelijk keuze.

Leek soms ook bijna wel een parodie op de originele Martyrs. Misschien ligt het aan mij maar het moment waarop die priester zichzelf plotseling door zijn kop schoot vond ik gewoon tegen het komische aan. Die scene was in het origineel toch véél krachtiger.

avatar van Left4Dead
Anna....., i've found them.

Lag lang te wachten op mij, deze remake. Want het origineel is sterk, meestal doet een remake het dan niet goed. In de USA zijn er niet veel goede verhaalschrijvers meer, dus is Hollywood maar begonnen goede buitenlandse films een remake te gaan geven. Easy money........, was benieuwd of deze het origineel eer aan zou doen.

Echt jaren terug het origineel twee keer gezien maar wist tot op de dag vandaag waar het verhaal over gaat. Ook deze remake dondert je meteen in verbazing, je mond valt open. De gebroeders Goetz hebben een onbekende cast uitgekozen, maar een origineel verhaal als dit verdiend absoluut een degelijk cast in mijn ogen. Maar heel slecht is het ook weer niet.

Aangezien je het verhaal al kent, ga je letten op verschillen tussen de twee versies. En die zijn er duidelijk, vooral het feit dat ik deze braver in uitvoering vind. Als je de Franse horror kent weet je dat het enorm verschilt met die van Amerikaanse bodem. De Franse horror is lekker gore, dat mis ik hier wel.

Het is een harde prent, het zet je schrap, ook deze remake. Regie is aardig, de soundtrack kan er mee door. Het script houd je in concentratie maar dat komt door het verhaal. Het acteerwerk is helaas niet altijd sterk genoeg voor de chaos die het verhaal wil uitstralen.

De hamvraag is natuurlijk of het een slechte remake is, ja eigenlijk wel. Maar als je het origineel nog niet heb gezien, dan heb je best een stuk suspense in huis gehaald met deze film. Het is verrot, ziekelijk en verwerpelijk. Ja de mens kent zijn duistere kant maar al te goed. En dat is de boodschap van het verhaal, het verschil in hoe ver de mens durft en wil gaan. De één absoluut verder dan de ander, puur omdat er mensen zijn die geen genade/erbarming kennen en zich niet kunnen verplaatsen in een ander persoon.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar ook deze versie pakt je bij je strot. En dat gebeurt echt niet snel bij mij. Pluspunt daar. Waarschijnlijk is body-horror nog de enige horror die mij doet gruwelen, en deze valt daar onder.

4** voor het origineel, 3,5** voor deze versie. Pure afschuw die je maag rond doet draaien. Tegen verwachting in toch nog redelijk onder de indruk.