Martyrs (2015)

Drama / Thriller

geregisseerd door Kevin Goetz en Michael Goetz
met Bailey Noble, Troian Bellisario en Kate Burton

De 10-jarige Lucie vlucht uit het verlaten warenhuis waar ze gevangen werd gehouden. Ze wordt opgenomen in een weeshuis waar ze geplaagd wordt door verschrikkelijke nachtmerries. Haar enige steun en toeverlaat is Anna, een meisje van haar leeftijd. Bijna 10 jaar later spoort Lucie - die nog steeds moet afrekenen met haar demonen - het gezin op dat haar heeft gemarteld. Wanneer Anna en zij steeds dichter bij de pijnlijke waarheid komen, raken ze verstrikt in een ware nachtmerrie. Als ze daaruit niet kunnen ontsnappen wacht hen het lot van een martelaar...

avatar van DjFrankie
Marcel1971 schreef:
Waardeloze film, het Franse origineel is velen malen beter..

Ik vond hem zeer zeker niet waardeloos, de Franse was inderdaad beter, maar deze vond ik niet slecht.
Iets andere verhaallijn, iets minder goor maar wel degelijk een film om over na te denken. al had ik dit al bij het origineel gedaan. Goeie avatar trouwens

keimpeS
Leuke horror/remake van het Franse Martyrs, viel mij zekers niet tegen na al die negatieve reacties hier. Bij soms tijden behoorlijk hard, maar niet zo hard als de Franse versie! Ik geef wel de voorkeur aan het orgineel...

avatar van Warp
Een van de slechtste films die ik afgelopen tijden gezien heb. Ik wilde het origineel gaan herzien en had desondanks de slechte scores en reviews de film een kans gegeven.

Het is mij een grote vraag waarom ze hier een remake van gemaakt hebben terwijl het origineel uit 2008 komt. Totaal niet eng of schokkend als het origineel, het had bijna PG-13 kunnen wezen. Lang niet zo smerig en grimmig als het origineel. Naast het slechte acteerwerk moest de spanning en horror het hebben van de goedkope jumpscares. De enige rede dat hij geen 0,5 krijgt is omdat de revenge tegen het einde wel enigszins kon en geen 1 op 1 kopie was van het origineel. Des ondanks dat was het origineel alsnog beter.

Nu snel maar weer het origineel gaan herkijken.

avatar van ziggy06
Ik was gewoon benieuwd hoe onze Pretty Little Liar het ging doen in deze film. Natuurlijk overtreft of evenaart deze remake het origineel uit 2008 bij lange na niet. Het eerste uur gaat nog wel, maar dan gaat het finaal mis. Sowieso het hele martelproces gaat te snel voorbij en hier en daar hebben ze teveel geschroefd aan het origineel. Nee, als Spencer Hastings brengt Troian Bellisario het beter af...

avatar van Dying Rose
Nog zó slecht niet.

Martyrs dankt zijn bestaan aan zijn Franse voorganger, die overigens een gemene sucker punch leverde aan de kijker en hem vervolgens uitgeput en wanhopig achterliet. Het spreekt voor zich dat de Amerikanen hier niet hetzelfde effect kunnen genereren, maar gelukkig is dit ook geen remake die het origineel zonder gêne shot per shot kopieert. Integendeel, er zijn genoeg passages die de regisseurs Goetz zelf uit de mouw schudden. De afwisseling tussen de al aangeraakte scènes en deze die niet in het origineel aan bod kwamen, maken van de nieuwe Martyrs een kijkbare film – waarbij zélfs de liefhebbers niet verplicht worden zich de haren uit het hoofd te trekken. Kijk, het kan al eens anders.

Martyrs remake.

Dat belooft niet veel ... Goetz. Flauwe woordgrapjes achterwege gelaten vat dat het jammer genoeg wel een beetje samen. De regie van de broertjes is zo slecht nog niet, maar het remake-gedeelte nekt deze film.

Je kan er moeilijk onderuit. De originele Martyrs is één van de toonaangevende horrorfilms van de afgelopen wave. Een kille, harde en best gore bedoening die tóch ook wist te overtuigen door het idee dat er achter zat. Als je dan bedankt dat er een sliche Amerikaanse remake van komt weet je hoe laat het is.

Ondanks dat het stevig opgekuist is, vond ik deze film toch nog best grof voor een Amerikaanse film. Geen vergelijk met het origineel uiteraard, maar toch. Visueel verder ook erg verzorgd, al oogt het allicht iets te zonnig en opgewekt gezien de verwachtingen.

Grootste pijnpunt vond ik echter het acteerwerk. Bellisario doet het redelijk maar kreeg mij nooit mee, Bailey Noble is zo'n doorsnee Amerikaanse trees die echt vanaf minuut 1 op m'n zenuwen werkte. Ook de rest van de rollen werden redelijk saai en matig ingevuld.

Deze film los van Martyrs had nog wel een halve meer verdiend, want zo slecht is het niet voor een Amerikaanse horror uit 2016, maar de link naar het origineel maakt het soms moeilijk om doorheen bepaalde clichés en aanpassingen heen te kijken.

Jammer, want dit soort films doen de carrieres van de betreffende regisseurs vaak weinig goed, terwijl het hier toch niet aan de broertjes ligt denk ik. Laat die hierna weer lekker hun eigen werk maken, dit soort remakes loopt toch zelden goed af.

avatar van Phantasm
Matige remake, geef me de orginele maar, die is stukken beter.

avatar van frolunda
Haalt het (ik zou bijna zeggen natuurlijk) niet bij het origineel maar als op zich zelf staande film (wat het uiteraard niet is) is Martyrs 2015 prima kijkvoer.veel beter als veel gelijksoortige films in het genre en ook nog erg onderhoudend.
Bijna vanzelfsprekend ook geen dvd release in Nederland.Gelukkig heb ik de versie uit 2008.

avatar van Mr-Mcmovie
Wel bekend met het franse orgineel, maar (nog) niet gezien.

Vond het best geweldadig en brut wat ik wel hoopte te verwachten na recensies van de eerste. Natuurlijk veel meer zonnig dan de eerste (aan paar scenes te zien dat ik na deze opzoekte op youtube)

Begon heel mysterieus en spooky met een goede twist naar het einde toe dat martyrs een geheel ander genre horror kreeg vond ik.

Cast acteerde typisch hollywoods, maar bij deze stoorde ik me er niet aan.

Had zo veel minder verwacht ondanks de reacties van mijn mede film freaks hier, maar ben zeer zeer tevreden er door gekomen.

Een 3,0 sterren.

Echt een totaal onnodige remake van een erg goede film. 2008 en 2015 kom op zeg...... De Duitsers synchroniseren het nog. De Amerikanen maken gewoon een nieuwe... pfff...

Aan alle die deze film willen gaan kijken zou ik echt aanraden de franse versie eerst te gaan kijken niet andersom!!

- De franse versie 2008 is een film die me lang is bijgebleven met name door het sterk eind en super acteer werk.

- De Amerikaanse versie volgt de franse versie tot halverwege ongeveer identiek op, dan splitst deze versie zich van het origineel en wordt de clou al verteld, daardoor zwakt de film erg af tot een middelmatige thriller en het gaat verder tot het een 10 in een dozijn film is geworden.
Ook het acteerwerk is stukken minder dan het origineel (vooral Anna).

Vandaag nog eens de originele Martyrs herzien en het verschil tussen de films is me nu alleen maar duidelijker geworden.

Eigenlijk is de nieuwe Martyrs 2015 gewoon een bar slechte remake van het origineel.
Het gekke is dat als martyrs 2008 er niet was geweest het best nog een aardige film was geweest.

Maar het is een remake en Martyrs 2008 is een absolute top film waarbij je echt van het begin tot het eind op het puntje van je stoel zit met top acteer en ook camera werk.
De film is frans gesproken maar dat heb ik totaal niet als storend ervaren (het laatste uur word er trouwens toch bijna niets meer gezegd), dus als het frans je tegenstaat hoef je het daar echt niet voor te laten.

Martyrs 2015 is wel echt een stuk milder om te zien al zat er een stuk in wat mijn maag meer deed draaien dan in heel Martyrs 2008 (het stuk waar ze de huid van de rug af trekken)

Ik blijf bij mijn 1,5 ster. gewoon omdat het origineel zo verschrikkelijk sterk is en deze versie geen spaan heel laat van de spanning in het origineel.

avatar van jankiebold
blijft leuke fim maar de oude was beter

avatar van john mcclane 2
Als het origineel zo ongelofelijk indrukwekkend is.
Waarom dan niet een kopie,voor zo ver mogelijk.
De makers moesten toch weten wat voor status de film had , heeft.
Dit was het allemaal net niet.
Misschien zelfs als je origineel niet gezien hebt,,,het einde zal je niet totaal verbluft achter Laten.
Maakt gewoon geen indruk.
Maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen,,ik vermoed het gewoon.
Het spel was goed,,,de gore ook wel.
Maar meer als een 2 kan ik hem zeker niet geven.

avatar van Shadowed
Mwa.

Was weg van het origineel, en daarom de remake ondanks de slechte recensies opgezet. Wat mij gelijk opviel was het grote gebrek aan acteertalent. Vooral van Anna, dat in het origineel wel overtuigend overkwam kwam hier verre van overtuigend over.

Het gebrek aan schokkende inhoud en acteertalent zorgt er toch wel voor dat deze remake niet helemaal geslaagd is. Maar ondanks dat blijft het wel vermakelijk. Voor Amerikaanse begrippen is de film nog redelijk grof.

De martelingen waren ook zo voorbij dat eigenlijk ook niet hoorde. Ook de sfeer is afwezig. Als het origineel niet zou bestaan was dit nog best overtuigend geweest. daarom 2,5*

avatar van PEN15
De eerste keer dat ik de Franse Martyrs zag, was ik niet echt overrompeld met zijn onaangename angsten en kille sfeer, maar ik vond hem verder wel goed. Door op die trailer te klikken was mijn nieuwsgierigheid zo toegenomen dat ik de verschillen wel eens wilde zien. Die trailer zag er in ieder geval niet uit, Martyrs 2008 is onmogelijk te veramerikaniseren en dat is duidelijk. De meeste brute scenes zijn opzettelijk weggelaten of afgezwakt. Om even wat te noemen Lucie's zelfmoordpoging mislukt. Anna ontpopt zich tot heldin door een veelvoud aan volwassen mannen neer te knuppelen, steken, schieten, inclusief 'mademoiselle' terwijl ze zwaargewond is, het verminkt en gemarteld bevrijde slachtoffer is nu een ongedeerd jong meisje, dat ontsnapt en leeft, maar ook kleinere bijzonderheden zoals het constant inzoemen op de perfecte gebitten van de meiden. Logisch, zoveel gruwelijkheid uit de originele martyrs is genegeerd, maar die kaarsrechte, parelwitte tanden zijn een belangrijk onderdeel van Hollywood's schoonheidsidealen. Ik vond het eigenlijk helemaal niet zo slecht als de 4.0 op imdb deed vermoeden en voor een Amerikaanse griezelfilm heeft het nog best zijn brute momenten. Ik neem aan dat het imdb-gemiddelde tot stand gekomen is door verontwaardigde liefhebbers van het origineel. Er bestaan dus naast overrated films ook overhated films.

avatar van leatherhead
Eén van de meest kansloze remakes allertijden. Nu kon dit natuurlijk moeilijk wél goed gaan, maar zo bont als hier hadden ze het ook weer niet hoeven maken. Acteurs zijn overduidelijk B-garnituur, het hele torture gedeelte is veel te vluchtig om ook maar enige impact te hebben, en hoewel het enerzijds te respecteren valt dat de regisseurs een iets andere draai aan de finale gegeven hebben, is het zo slecht uitgevoerd dat ze zich eigenlijk beter gewoon aan het origineel hadden gehouden. Die cheesy zonnige look hielp verder ook niet echt mee, onbegrijpelijk keuze.

Leek soms ook bijna wel een parodie op de originele Martyrs. Misschien ligt het aan mij maar het moment waarop die priester zichzelf plotseling door zijn kop schoot vond ik gewoon tegen het komische aan. Die scene was in het origineel toch véél krachtiger.

avatar van Left4Dead
Anna....., i've found them.

Lag lang te wachten op mij, deze remake. Want het origineel is sterk, meestal doet een remake het dan niet goed. In de USA zijn er niet veel goede verhaalschrijvers meer, dus is Hollywood maar begonnen goede buitenlandse films een remake te gaan geven. Easy money........, was benieuwd of deze het origineel eer aan zou doen.

Echt jaren terug het origineel twee keer gezien maar wist tot op de dag vandaag waar het verhaal over gaat. Ook deze remake dondert je meteen in verbazing, je mond valt open. De gebroeders Goetz hebben een onbekende cast uitgekozen, maar een origineel verhaal als dit verdiend absoluut een degelijk cast in mijn ogen. Maar heel slecht is het ook weer niet.

Aangezien je het verhaal al kent, ga je letten op verschillen tussen de twee versies. En die zijn er duidelijk, vooral het feit dat ik deze braver in uitvoering vind. Als je de Franse horror kent weet je dat het enorm verschilt met die van Amerikaanse bodem. De Franse horror is lekker gore, dat mis ik hier wel.

Het is een harde prent, het zet je schrap, ook deze remake. Regie is aardig, de soundtrack kan er mee door. Het script houd je in concentratie maar dat komt door het verhaal. Het acteerwerk is helaas niet altijd sterk genoeg voor de chaos die het verhaal wil uitstralen.

De hamvraag is natuurlijk of het een slechte remake is, ja eigenlijk wel. Maar als je het origineel nog niet heb gezien, dan heb je best een stuk suspense in huis gehaald met deze film. Het is verrot, ziekelijk en verwerpelijk. Ja de mens kent zijn duistere kant maar al te goed. En dat is de boodschap van het verhaal, het verschil in hoe ver de mens durft en wil gaan. De één absoluut verder dan de ander, puur omdat er mensen zijn die geen genade/erbarming kennen en zich niet kunnen verplaatsen in een ander persoon.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar ook deze versie pakt je bij je strot. En dat gebeurt echt niet snel bij mij. Pluspunt daar. Waarschijnlijk is body-horror nog de enige horror die mij doet gruwelen, en deze valt daar onder.

4** voor het origineel, 3,5** voor deze versie. Pure afschuw die je maag rond doet draaien. Tegen verwachting in toch nog redelijk onder de indruk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Snap werkelijk niet dat iemand die het origineel heeft gekeken voor deze versie 3,5 ster over heeft...

avatar van Daan258

Het origineel vind en blijf ik een fantastische horror film vinden en staat ook in mijn top 10.

Toen ik jaren geleden hoorde dat er een remake van Martyrs zou komen werd ik er niet bepaald warm van. Zonde dat ze van zo'n super sterke horror film een remake moeten maken. 9 van de 10 keer pakt dit niet goed uit, en dit was zo'n geval.
De remake heb ik jaren laten liggen en na bijna 5 jaar toch een poging gewaagd . Sowieso snap ik al gelijk niet waarom ze heel wat scenes echt EXACT hetzelfde hebben overgenomen, vreselijk triest.
Het acteerwerk was het enige wat nog wel oké te noemen was.

Laat dit werkje lekker liggen en kijk het origineel.

avatar van aQuasar
Het origineel is het beste, dit is een slap aftreksel.
Geen idee waarom er een "remake" moest komen.