The Jerk (1979)

Alternatieve titel: De Mafkees

geregisseerd door Carl Reiner
met Steve Martin, Bernadette Peters en Catlin Adams

Navin (Martin) is een supernaïeve jongeman met een hart van goud die opgroeit bij een zwart gezin in Mississippi. Als hij op z'n achttiende verjaardag te horen krijgt dat hij geadopteerd is, besluit hij om de wijde wereld in te trekken. Als snel maken mensen misbruik van zijn goedheid, maar Navin ziet nergens kwaad in. Door een stom toeval wordt hij de uitvinder van een brillenhouder, wordt ie stinkend rijk, en verandert hij van goedzak naar arrogante zak.

avatar van geronimo
De film bevat veel flauwe grappen, maar ook een aantal waarbij ik me heb bescheurd! Dit is wel een van de leukste films van Martin.

neo (crew)
vind steve martin nooit echt grappig.

vic
de leukste film van steve martin. in somige films van steve martin vind ik hem absoluut niet grappig maar deze is hij alleen maar grappig. Bij somige stukken kom ik gewoon niet meer bij

avatar van Tha Flow
Wat ongelooooooooofelijk flauw. Maar wel lache aangezien het alweer best wel oud is. Dan mag het .

Deze is dus echt wel goed. Heb eigenlijk een helek aan Steve Martin, maar in deze film is hij echt goed. Minder politiek correct dan hij anders altijd is. Erg leuk!

haha fun tastic!

avatar van ewalk
geweldige film:

"Don't call your dog life saver,....... call him shit head!"

"The new phonebook's here!!!The new phonebook's here!!!

The Jerk (1979) - New phonebook arrives

teigetje37
Super leuke classic komedie.

Om je te bescheuren, uniek.

Waardering: 4 1/2 sterren

Dick2008
Eerste film van Steve Martin in de hoofdrol.

Steve555
Steve Martin komt mij in de interviews die ik met hem gezien heb altijd voor als iemand die in het echte leven net zo doortrapt is als in veel van zijn films. Een uitgekookte rat die niet voor niets veel oplichtersrollen op zijn naam heeft staan. Maar dat maakt hem er niet minder grappig om.
Speelt hier geloof ik een beetje de forrest gump, de schlemiel maar dan met de lach aan zijn broek. Moet bij een scene altijd denken aan die Amerikaanse sniper van aantal jaar geleden die mensen neerschoot bij benzinestations. Het is niet echt lach of ik schiet humor, maar gewoon moderne slapstick.

avatar van movie fan
wat een grappige film was dit . soms wel wat flauw . maar er zitten zoveel goede grappen in dat ik de meeste tijd op de grond lag van het lachen . steve martin is echt perfect hier 4sterren

avatar van HarmJanStegenga
''Navin, it's your birthday, and it's time you knew. You're not our natural-born child.''

En dan die reactie. Damn, wat een grap. Best flauw, maar erg leuk en vermakelijk en Steve Martin is goed op z'n plaatst in deze film. Heb deze film eigenlijk vooral gezien omdat Stanley Kubrick (jazeker) dit echt een geweldige prent vond. Hoorde dat toevallig laatst en dacht; die ga ik ook ff zien.

Geweldig vind ik deze Jerk dan niet echt, maar komisch en vermakelijk is-ie wel. De avonturen van Navin zijn gewoon geinig en lekker een beetje teveel van het goede. Flauw, fout en voorspelbaar - maar aangenaam, met veel geinige vondsten en grappige scénes. Heb me prima vermaakt. Voldoende.

avatar van K. V.
Tja, 'k vond het geen slechte film, maar om nu op nr 10 te staan van "Time Out", vind 'k toch wat te veel van het goeie.
'k vond het niet direct een haha komedie, af en toe kon er wel een glimlach van af. Het verhaal was wel goed, niet bijzonder, maar kijkt toch vlot weg. Voor de rest deed de cast het goed.

avatar van rep_robert
Ik heb me af en toe scheel(leuk thema ivm de film ) om deze film. De plotomschrijving klopt eigenlijk niet, heb hem enkel in de laatste minuten een paar nare opmerkingen richting Marie zien maken, maar dat was enkel nadat hij die miljoenenclaim aan de broek had gekregen. Dan kan je inderdaad wel eens gek worden.

Intussen zit the Jerk echt vol met visuele, flauwe en bovenal ook erg leuke woordgrappen. Martin is helemaal in zijn element als stuntelige goedzak met de lachers op zijn hand.

I think next week I'll be able to send some more money as I may have extra work. My friend Patty promised me a *blowjob*. Your loving son, Navin."
En zo heb je nog tig van dit soort grappen.

Erg laag gewaardeerd hier en terecht dat hij in een aantal toplijstjes voorkomt. Een film die ik zeker een aantal mensen zal aanraden.

avatar van Spetie
Het concept is best aardig en er zitten ook best wel een aantal goed geslaagde grappen in. Daar staat echter tegenover, dat er ook veel flauwigheid in verwerkt zit, en dat ik Steve Martin niet zo geslaagd vind als hoofdrolspeler. Martin vind ik sowieso niet echt een geslaagde komiek.

Het grootste pluspunt van The Jerk zijn de dialogen en de woordgrapjes, die gelukkig nog wel voor een aantal komische momenten zorgen. Het moment waarop hij hoort, dat die zwarte familie niet zijn echte familie is, is trouwens wel droogkomisch.

Verder valt er vrij weinig over te zeggen. Maar de klassieker die dit schijnt te zijn, zie ik er in ieder geval niet in.

avatar van Betamax
Vroeger gezien en toen vond ik hem super.
Is nu toch wel een beetje over de houdbaarheidsdatum heen.
Af en toe gewoon te slap en flauw.

Ik ben het eigenlijk wel helemaal eens met "Betamax" hierboven. Vroeger vond ik deze film ook best leuk maar nu ik hem weer eens herzien heb, vond ik hem behoorlijk flauw en melig en inderdaad hij is al ver over de houdbaarheidsdatum heen (ziet er nu zeer oubollig uit). Het verhaal en de uitvoering zijn nog wel leuk en er zitten nog wel een aantal leuke scenes in (met name het gedeelte op de kermis) maar meer dan een glimlach kon er niet vanaf terwijl ik er vroeger hard om moest lachen. Het was overigens wel weer leuk om Bernadette Peters terug te zien.

Zou ik deze film nu voor het eerst zien dan had hij van mij waarschijnlijk een laag punt gekregen, maar omdat ik hem vroeger leuk vond geef ik hem toch nog een nipte voldoende.

Aardige film waarin een jongeman besluit om de wereld in te trekken en er het beste van te maken. Fragmentarisch van opzet, maar wel vermakelijk. Lekker onnozele humor die vaak flauw en grappig tegelijkertijd is. Voor Steve Martin betekende deze film zijn eerste hoofdrol.

avatar van Vinokourov
Hoe een onnozelaar het toch nog ver weet te schoppen, daar gaat The Jerk over. Het is een Forrest Gump avant la lettre, maar dan wel heel matig. De grappen zijn van een schijtlollig niveau en zie je al van verre aankomen. Erg flauw allemaal, maar ik kon door het goedzakkerige karakter van Steve Martin het niet echt irritant vinden.

avatar van RolandH
Steve Martin eigenlijk nooit echt grappig, vreselijk saaie achterhaalde film, zonde van mijn tijd geweest, begrijp niet dat men bagger als dit komedie durft te noemen, drama komt eerder in mijn gedachten

avatar van john mcclane 2
Toevallig een keer gezien ,,,en verbaasd dat ik hem nooit eerder had gezien of van gehoord .
Het is echt ongelofelijk grappig. Hilarisch ! Rare humor soms. Maar wel tijdloos voor het grootste deel.
Dit zou een klassieke comedy moeten zijn.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Deze film stond al een tijdje op mijn lijstje maar gek genoeg was het er nog niet eerder van gekomen deze te kijken.
Steve Martin is erg op dreef en de film heeft een aangename snelheid waardoor het nergens echt saai wordt.
Heb een paar keer goed kunnen lachen om deze met tijden slap stick achtige film die in 95 minuten meer propt dan een soortgelijke film in 2 uur.

Aangenaam filmpje om mee te pakken!

avatar van clubsport
nooit echt een fan van steve martin geweest en de humor is ook te flauw voor woorden , nee ondanks de korte duur had ik flink moeite om deze uit te zitten .