The Danish Girl (2015)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Duitsland / Denemarken / België
Drama / Romantiek

geregisseerd door Tom Hooper
met Eddie Redmayne, Alicia Vikander en Amber Heard

De jaren 20. De Deense kunstenaar Einar Wegener (Eddie Redmayne) wordt door zijn vrouw Gerda benaderd om in vrouwenkleren te poseren wanneer een van haar modellen niet aanwezig is. Einar besluit later om als Lili Elbe door het leven te gaan en ondergaat daarbij een geslachtsverandering.

avatar van Brandt
Zo, de boodschap wordt er flink ingeramd. Ben na de pauze stiekem een biertje gaan drinken aan de bar, dus eigenlijk mag ik niet stemmen, maar ik doe het lekker toch.

avatar van cucciolo
terschelling schreef:
Kan me volledig bij Gauke aansluiten maar toch één ding. Laat iedereen nou eens echt oprecht iets over een film zeggen. Niet revereren aan andere films , acteurs of gebeurtenissen. Kijk naar een film als een schilderij, alleen naar dat wat binnen die kaders valt en dan zie je een heel kwetsbare film, prachtige muziek, fotografisch prachtig van kleur, stemmig, somber, hoopvol en dapper.

In grote lijnen eens met je, en in deze film winnen de door jou genoemde aandachtspunten ook mijn sympathie. Toch zijn er ook veel films waarbij juist die punten de film naar beneden halen, doordat ze trucjes worden, en de film zelf niets om het lijf heeft. Dat is dan uitermate storend, vooral wanneer die films door die-hard arthouse/experimental film fans de hemel in worden geprezen en een hype worden.

avatar van Baboesjka
Deze film is art. Heel mooi in beeld gebracht en prachtig kleurgebruik. Net een schilderij. Het acteerwerk vind ik heel goed en het verhaal boeide mij van begin tot eind. Ik vind Eddie Redmayne erg charmant, elegant en een fijne persoonlijkheid, zowel als man en als vrouw. Ik vind hem uitstekend gecast voor de rol, en Alicia Vikander blinkt ook uit als Gerda. Vooral de afloop ontroerde mij. Erg verdrietig en onverwacht, voor mij in ieder geval. Een sfeervolle en kunstzinnige film die mij aangenaam heeft verrast. 4,5*

avatar van Angel9999
Ik vind ook dat de boodschap er teveel wordt in geramd. Schattige film om een keer gezien te hebben. Ik vond bij wijle Gerda erg goed acteren.

Ik kreeg teveel het idee dat men met deze film wou scoren voor een oscar.

avatar van Capablanca
Interessant gegeven, maar ik werd eerlijk gezegd doodmoe van die maniertjes van Redmayne.

avatar van m1701
Prachtige film!. Sfeertje is perfect en het acteerwerk zeer mooi en overtuigend!!!
4* zeer verrast

avatar van notsub
The Danish Girl gaat over een zeer actueel onderwerp en zet dat neer in een hele mooie historische setting. De wereld van deze kunstenaars zit vol met prachtige tinten en dat benut de film dus uitstekend. Inhoudelijk voelt het verder erg goed aan en het acteerwerk is soms formidabel. De hoofdpersonen blijven maar indruk maken en je wordt echt meegenomen in hun wereld. The Danish Girl wordt gewoon ijzersterk vertolkt en heeft wat te vertellen.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en het was geen misse film. Ik kende het verhaal niet echt, maar vond het wel eens de moeite om gezien te hebben. De cast deed het ook prima en kwam overtuigend over.
Ondanks de iets langere speelduur kon hij me wel boeien van begin tot einde.

avatar van Decec
Een goede biografie/drama/historie/romantiek film...
Prima en sterke verhaal...
Bekende acteur Eddie Redmayne speelt goed...
Bekende actrice Alicia Vikander...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek met Dolby Digital...
Prima camerabeweging...

avatar van lars-pixar
De film The Danish Girl neemt een bijzonder en interessant verhaal met zich mee. Regisseur Tom Hooper weet dit bijzondere verhaal mooi neer te zetten en maakt daarmee een erg goede film. Langzaam doet het verhaal zijn introductie en komt al vrij snel interessant en duidelijk over. Vooral de casting blinkt hier in uit met geweldig acteerwerk. Dit zorgt al snel er voor dat het verhaal gedragen wordt door het sterke acteerwerk van onder andere Eddie Redmayne en Alicia Vikander. Daarbij brengt Hooper de film langzaam opgang en weet daar de acteurs moeiteloos in mee te nemen met verschillende ontwikkelingen.

Acteur Redmayne bewijst zich ook hier een moeilijke rol erg goed neer te zetten. En brengt zijn personage Einar/Lili overtuigend neer. Langzaam brengt hij zijn rol op gang en blinkt hier opgeven moment helemaal in uit. Zijn bijzondere trekjes doet zijn rol misschien wat typisch over te laten komen, maar weet de gevoeligheid van zijn personage wel overtuigend neer te zetten. Actrice Vikander speelt hier overtuigend in mee en zet haar rol vol emoties goed en beheerst neer. Daarmee weet ook zij haar personage goed te ontwikkelen en neer te zetten.

Het verhaal wordt verder goed aangekleed met een passende setting en een aangename sfeer. Het niveau wordt daarbij toch hoog gehouden door de acteer prestaties en weet daardoor van begin tot eind interessant over te komen. Door luchtigheid en duidelijkheid in de film geeft het achteraf ook een fijne en vermakelijke kijkervaring . Nergens ligt het drama er dik boven op en dat houd het allemaal zo luchtig mogelijk. Enkel met het einde probeert de film nog dramatisch af te sluiten, maar dit komt helaas wat abrupt en snel over.

avatar van Lovelyboy
Phoe….wat een rol van Redmayne. Niet geheel mijn film moet ik wel zeggen. Erg zwaar drama met al even triest en sneu einde wat dat betreft. Maar niet te min wel de moeite waard eens te kijken wat sfeer en prima acteerprestaties zijn er wel degelijk.