Levity (2003)

Verenigde Staten / Frankrijk

geregisseerd door Ed Solomon
met Billy Bob Thornton, Morgan Freeman en Holly Hunter

Een gevangene (Thornton) komt vrij na 19 jaar nadat hij een straf uitzat wegens de dood van een tiener tijdens een roofoverval. Gedurende zijn straftijd had hij een foto van de tiener aan de muur en staarde er voortdurend naar. Nu hij eenmaal vrij is probeert hij een soort persoonlijke verlossing te vinden met de hulp van een priester en twee vrouwen.

avatar van JayLunar
Is Billy Bob Thornton dit keer wel bij z'n verstand?

avatar van Hemdale
Een aardige film die de gehele tijd interessant blijft, al kon de film zeker beter. Ook een hele goeie rol van Kirsten Dunst.

avatar van moviefreak#1
Prachtige stijlvolle film. De scenes tussen Billy Bob Thornton en Holly Hunter zijn geweldig mooi en formidabel geacteerd. Een dikke 4,5 *

Heel mooi, maar ergens toch weer een beetje afgezaagd, meer van hetzelfde.

Leuke relaxte film.

avatar van wackyboy
Geen oninteressante film. Dat relaxte sprak me wel aan in het begin. Billy Bob speelt een ingetogen rol, maar dat was ook wat me op de duur een beetje irriteerde. De ingetogenheid van de hoofdpersoon en eigenlijk van het hele verhaal, het raadsel wat er beetje over heen hing, vroeg om een spectaculair, verhelderend eind, wat er niet kwam. De belofte die het verhaal in zich had werd op het eind niet ingelost. Een beetje een gemiste kans, want het gegeven en het verhaal had het wel in zich om een beter eindresultaat op te leveren.

misschien ligt het dan ook weer aan de bui waar je in bent

avatar van martijn77
deze film lijkt zich in het begin 2 kanten op te werken; of enorm slecht of heel goed met een psychedelische ondertoon. Gelukkig was dat laatste het geval. Wat mij betreft was t einde 'spectaculair' genoeg. Het verhaal wordt mooi afgerond en de verlossing zit in de staart die net zoals het begin van de film met een ingetogen sfeer alle losse eindjes laat voor wat ze zouden kunnen zijn..

4 sterren

(..en Holly Hunter is 1 van de de allergeilste 40-ers on earth..)

Ik ben eem hopeloze fan van Morgan Freeman, hij acteert ook hier weer geweldig en hij hoeft niet vaak in beeld te zijn om toch zijn stempel op de film te drukken. Samen met Thornton, Hunter en een in een woord Grandioze Kirsten Dunst is dit echt een blijver die ik in mijn collectie wil!

avatar van TheRisingSun
martijn77 schreef:

4 sterren

(..en Holly Hunter is 1 van de de allergeilste 40-ers on earth..)

Ik heb hier niets meer aan toe te voegen! Perfect verwoord..... ook dat van Holly Hunter
Ook het cijfer dat ik voor deze film zou geven.

Mooie ingetogen film, met een erg goede rol van kirsten Dunst. Sowieso vind ik de acteerprestaties van een heel behoorlijk niveau. 4 sterren.

avatar van Gehenna
Wat een goede film is dit zeg! Ik ben best gecharmeerd van Billy Bob Thornton als acteur en ook in deze film zet hij een zeer geloofwaardig persoon neer. Het was vooral genieten als Thornton met Freeman in dialoog trad, top om twee grootheden zo te zien spelen.
Holy Hunter blijft altijd leuk om naar te kijken, blijft een van de betere actrices en Kirsten Dunst vind ik eigenlijk het minste van de "sterrencast" maar speelt zeker niet slecht, deze film krijgt een 4*

De soundtrack (van Eels) is wel mooi maar ik heb de film nog niet gezien.

Ik had niet verwacht dat deze film wat voor mij zou zijn maar dat viel hard tegen. Ik vond dit gewoon een mooie degelijke film waarbij alles bij klopt. Verhaallijn is heel simpel maar je wordt er wel ingezogen en dat vind ik knap gedaan. Billy Bob en Freeman speelde samen weer uitstekend en de rest van de cast eigenlijk ook. Beeldkwaliteit dvd was voldoende en het geluid klonk ook gewoon goed en zoals boven al vermeld was is de soundtrack zelf ook mooi wat toch bijdraagt aan de sfeer van de film. Voor mij is de film 3,5* waard.

avatar van Fryce
Lekkere dramafilm met een prima sfeertje en een aangenaam voortkabbelend ritme gecreëerd door een prima cast.

Meneer Bungel
Viel me tegen na de (meeste) positieve reacties alhier. Gelukkig voor maar een euro uit de Blokkerbak gevist, dus dat scheelt weer. Op zich is een clichematig basisgegeven niet zo'n probleem, maar maak er dan wel een 'leuk' script van. Want tegen de tijd dat Freeman wat leuke zinnetjes kreeg was hij alweer weg en Thornton, Hunter en (Kirsten) Dunst moesten het met nog minder stellen. Op het acteerwerk op zich heb ik dan ook niet veel aan te merken, vooral Hunter vond ik weer goed bezig. Helaas lang niet genoeg voor een voldoende...

2,0*.

Helemaal tevreden ben ik niet van deze film. Had er gezien de sterke cast, die het toch wel goed doen allemaal, iets meer van verwacht.
Het eerst uur is ronduit saai, het is pas in het laatste half uur dat er wat duidelijkheid in het verhaal komt, het einde is dan wel heel goed, zodat je toch nog wordt beloond voor het uitkijken van de film.

avatar van soom
Kirsten Dunst is best wel gezegend met talent. Ze heeft iets... Ik kan het niet goed benoemen, eerlijk gezegd, maar ze heeft gewoon een bepaald iets, waardoor je gelooft wat ze zegt. Ik tenminste wel. Al bij Spiderman vond ik haar gewoon erg leuk, en schoof ik haar naam als het ware in mijn lijst met ontelbare favoriete actrices. Dat is in de loop van de tijd niet veranderd, want vooral dankzij Claire Colburn in Elizabethtown, houdt ze m'n aandacht toch wel min of meer vast (al heb ik al een hele tijd geen film meer met haar erin gezien, die ze recentelijk gemaakt heeft, de laatste was How to Lose Friends and Alienate People).

Er zit een rustigheid in deze film, die me erg pakte. Interessant, mooi, stil, rustig, zoiets. Vooral dankzij Morgan Freeman naast Billy te plaatsen, komt er nog wel iets goeds uit voort. Want Morgan is net dat beetje meer charismatisch, dat vult elkaar wel goed aan, Billy is net een beetje meer... abstract? stijf? Wat dan ook... En Morgan vult dat op een perfecte manier aan, mooi samenspel dus.

Voor de rest vond ik het, zoals ik al schreef, erg interessant. Dat Miles uiteindelijk John bleek te zijn, nadat die FBI mannetjes kwamen vragen naar John, had ik al min of meer door, op dat moment. Ik vroeg me alleen af of dat echt zo zou zijn, en toen was het nog ook zo ook. Ghehe. Al met al absoluut een mooie, prettige film.

avatar van blonde redhead
Prima film met erg goede acteerprestaties. Einde met eels erg toepasselijk. Het was die euro meer dan waard.

Erg matig en ingetogen drama over schuld en verlossing. Zeer rustig (bijna traag) gefilmd. Verder een vrij simpel verhaal zonder grote verassingen. Een cast met een aantal grote namen doet het zeker niet verkeerd maar is voor het grootste gedeelte toch wel een beetje under-used. Dit komt grotendeels door de toon van de film.

avatar van DonPeliculón
Redelijke dramafilm. Het verhaal is aardig maar helaas af en toe wat langdradig, vooral op het begin. Wat betreft het acteerwerk zit het wel goed met Morgan Freeman, Billy Bob Thornton, Holly Hunter en Kirsten Dunst. Eerlijk gezegd had ik er wat meer van verwacht, maar het is allerminst slecht.

LoTroPan
Een wildvreemde griezel stalkt je en vervolgens laat je die beste kerel je je zware groentetas (!) dragen door allerlei enge steegjes zodat die stalker ook nog eens weet waar je woont en laat je hem ook nog even je huis binnen.

avatar van nachtschade
Heerlijk ingetogen drama uit de 5 voor 5 euro bak van Blokker.

avatar van Leo1954
Aardige film, met een indrukwekkende cast. Ik vond het tempo geen bezwaar, vond de film wel onderhoudend, sfeervol, erg goede acteurs, een genot om Kirsten Dunst te zien spelen, wat een uitstraling heeft die actrice. Maar wat wil de film nu eigenlijk zeggen? Een moordenaar op zoek naar vergeving en ondertussen doet hij allemaal goede dingen. Dat is wel erg zoet. En die zoetigheid zit me dan ook dwars bij deze film.

avatar van boemboem27
trage film die op een of andere manier toch een beetje boeit.
100 min is daarom ook lang genoeg.
goede cast geen hoogvlieger maar redelijk

avatar van Drifter
Het zoeken naar vergiffenis en de moeite die het kost is het onderwerp.
Hoe langer het duurt hoe moeilijker het wordt.
Daarnaast een aantal mooie verhaallijnen waaronder goed tegenover kwaad.
Eén van de betere films. Geen actie dus inderdaad een rustiger film en dat hoort bij deze ook zo.