Il Racconto dei Racconti - Tale of Tales (2015)

Alternatieve titels: The Tale of Tales | Il Racconto dei Racconti

Italië / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Horror

geregisseerd door Matteo Garrone
met Salma Hayek, Vincent Cassel en John C. Reilly

Het verhaal gaat over drie verschillende koninkrijken ten tijde van de barok en hun respectieve vorsten. Er is de bittere zoektocht van een jaloerse koningin (Salma Hayek) die het leven van haar man (John C. Reilly) verbeurt. Dan zijn er twee mysterieuze zusters die verlangen naar de jeugd om de passie van een koning (Vincent Cassel) uit te lokken. Tot slot is er een koning die geobsedeerd raakt door een gigantische vlo (Toby Jones) die leidt tot hartzeer bij zijn jonge dochter.

avatar van xgogax
Eerste trailer : trailer del nuovo Garrone - lastampa.it

Reality (2012) is wat mij betreft een meesterwerk ! Ben een groot liefhebber van het werk van Matteo Garrone , maar als ik eerlijk mag zijn vind ik de trailer in eerste instantie zeer teleurstellend . Ook ziet de trailer er cinematografisch gezien niet echt denderend uit . Heb totaal iets anders verwacht , hmmm ...

Dit lijkt me erg... ehm apart.

HALVE TAMME.
Prima cast, mijn interesse is gewekt.

avatar van Verhoeven
Inderdaad, 'apart'. Vooral met die Italiaanse nasynchronisatie eronder ...

De kostuums waren prachtig en de gedaantes merkwaardig (en dat is zwak uitgedrukt) in dit fantasierijke, bont bewerkte, wilde, taaie en onheilspellende sprookje. Echter het verhaal over de heersers van drie koninkrijken had op mij geen sprookjesachtige uitwerking en was alles behalve licht verteerbaar. Vooral verhaaltechnisch vond ik deze film zwak: het werkte teveel als een willekeurige aaneenschakeling van houterige, curieuze, lachwekkende en te gekunstelde scènes.

N.B. Ik kan me voorstellen dat anderen het prachtig vinden.

dit is echt niets, slaapverwekkend, 1ster voor de moeite

avatar van Pazmaster
Aparte film. Een vreemd en soms absurd sprookje met 3 van elkaar losstaande verhalen die elkaar afwisselen. De kostuums zien er inderdaad mooi uit maar het geheel vond ik toch wat goedkoop ogen. Ook schepsels zoals de vlo, het zeemonster en de vleermuis zien er niet echt goed uit, dat moet beter kunnen anno 2015. Het acteerwerk vond ik wat wisselvallig, soms redelijk maar soms ook niet zo best (waarom John C. Reilly hier bij de cast vermeld wordt is me niet duidelijk, hij heeft slechts een bijrol van 2 minuten). Maar ondanks al deze minpunten vond ik het toch wel een vermakelijke film, het is in ieder geval geen standaard en voorspelbaar sprookje.

avatar van joolstein
Film gebaseerd op drie verhalen( in het totaal zijn het er 49) uit de "The Pentamerone" (een verzameling van Napolitaanse sprookjes van de Italiaanse dichter en sprookjesverzamelaar Giambattista Basile.) Er is waarschijnlijk voor deze drie verhalen gekozen omdat hierin de meeste invloeden te zien zijn van wat later de basis vormde van de sprookjes van Charles Perrault en de gebroeders Grimm.
Oke, dan hoe was de film.......? De aankleding,kostuums,decors en de locatie`s waren prachtig! Maar afgezien van toch indrukwekkende cast, spat die vonk bij mij niet over. Het bleef allemaal afstandelijk. De bevlogenheid die bv. er wel was bij: "The Brothers Grimm" is er hier niet echt! Slecht is het niet, en het zien van onderdelen uit onze huidige sprookjes is ook wel grappig maar Basile verdient toch wel een betere bewerking dan dit!

avatar van Gi-Force
Prachtige en bijzondere film.
Mooie omgeving, kastelen en kostuums.
Langzame verhalen, maar dat valt niet op, omdat er drie door elkaar heen verweven zijn.
De moeite waard.

avatar van leatherhead
Het kluchtgehalte is behoorlijk hoog in de trailer, juist daarom ben ik hier best benieuwd naar.

avatar van Biosguru
Jammer, er is duidelijk wel tijd en moeite ingegaan. En het begint vrij sterk. Ik moest aan Kaos van de Taviani broers denken. Ook zon Italiaanse vertelling van meerdere verhalen in andere tijden. Alleen dat wel goed.

avatar van Collins
Drie losse vertellingen die ineengevlochten een prima film opleveren.
De film grossiert in bizarre personages. Prachtig. De castingdirector heeft uitzonderlijk werk verricht en produceert een heerlijk zootje aan menselijke bizarriteiten. De vreemde karakters worden fantastisch vormgegeven. De harmonisering met het absurde en bijzondere script pakt onwaarschijnlijk goed uit.
De vertellingen hebben een sprookjesachtig omhulsel, maar zijn in de kern allesbehalve zoet en lief. Eerder rauw en hard.
De verteltrant is helaas nogal klinisch en beschouwend. De verhalen worden zonder veel opsmuk en zonder veel emotionele beleving geserveerd. Er is daardoor weinig klik met de karakters. Een minpunt.
De cinematografie is hoogstaand. De camera levert magnifiek werk.
De sprookjesachtige landschappen en de Middeleeuwse Italiaanse architectuur vormen dan ook een prachtig sfeervol decor.

Prachtige cinema, maar zo zielloos.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Wat een zuinige recensies en sterretjes hier. Misschien is mijn beleving enigszins gekleurd omdat ik deze film na Son of Saul zag en dit de juiste film op het juiste moment was, maar ik heb genoten. Misschien ook wel een bevrijding voor Garonne zelf, na het harde realistische Gomorra en het nogal moralistische en belerende Reality. Fijn een wereld creëren, sprookjes vertellen vol visuele vindingrijkheid. Zonder de donkerste randen weg te censureren, soms durft de film vrolijk smerig te zijn. Dat alles met veel humor (en vooral ook veel soorten humor) verteld. Ik vond het heerlijk.

Ook ik ga een pluim geven aan de casting. Veel bekende, maar ook een hoop onbekende namen in deze film. En ze lijken veelal gecast op koppen, op uitstraling terwijl je dat achter sommige van de acteurs niet eens gezocht zou hebben. Ik bedoel: Vincent Cassel als flamboyante koning met een enorm libido? Kom er maar eens op. Maar het werkt fantastisch.

Echt van genoten. Hopen dat deze waarschijnlijk moeilijk te verkopen film nog distributie vind, want een zo groot mogelijk scherm is wel aan te raden. Ik keek mijn ogen uit.

avatar van leatherhead
Een flamboyante klucht. Wel het laatste wat je zou verwachten van iemand als Garrone. All over the place, het oeuvre van die man. Van het rauwe, grimmige Gomorra tot zo'n kermis als dit.

In ieder geval kan ook ik het schamele gemiddelde niet helemaal duiden. Wellicht omdat Garrone hier vooral vorm boven inhoud laat prevaleren, want diepzinnig is het allemaal niet (ook niet erg). Gewoon een lekker extravagant circus. De libidineuze Cassel staat wat mij betreft vooraan op de stoet; bewijst wederom dat hij zich ook prima kan handhaven in dit soort komischere rollen. Het plotje rondom zijn personage is mijns inziens dan ook de meeste amusante, degene met de tweelingen veruit het minst.

Visueel is het voornamelijk de minutieuze mise-en-scene die in het oog springt, de rest is solide maar braaf. De soundtrack is, zoals verwacht, wat blasé, maar heeft bij vlagen toch een zekere charme over zich heen hangen, vergezeld met de majestueuze decors. De wezens zagen er wel net wat te plastisch uit helaas.

Maar een zeer genietbare film. Buitenissige fantasy met af en toe een lekker smerig randje. Kleine 3,5*.

avatar van ikkegoemikke
“Here is the husband that you chose for me.
Please, forgive me.”

Tale of tales” is gebaseerd op sprookjes van de 17de eeuwse schrijver Giambattista Basile uit Napoli. Drie vreemdsoortige vertellingen zijn op een vernuftige manier met elkaar verweven om vervolgens samen te smelten in een minder geslaagde afsluiting. Het zijn stuk voor stuk zo van die atypische sprookjes. De ene nog meer geschift dan de andere. Verwacht je dus aan een aaneenschakeling van duistere verhalen met een redelijk choquerend slot. Drie koninkrijken met elk hun eigen zorgen en problemen. Het moment dat ik de koningin van Longtrellis het bloederig hart van een verslagen zeemonster zag verorberen, wist ik dat dit niet bepaald sprookjes zijn die ik aan mijn kinderen wil voorlezen. Het zijn eerder sprookjes voor volwassenen voorzien van een rare kronkel.

In gekende sprookjes worden de gebeurtenissen meestal rooskleuriger voorgesteld en voorzien van een happy end. In “Tale of tales” zijn het vooral verontrustende gebeurtenissen waarmee de regerende adellijken geconfronteerd worden. En aan een happy end of een varken met een lange snuit moet je je zeker niet verwachten. Al bij al sprookjes voorzien van absurd aanvoelende zwarte humor waar je niet bepaald vrolijk van wordt. Ik moet echter toegeven dat ik er van genoot naarmate de film vorderde. Een aaneenschakeling van erotisch geladen beelden en brute confronterende scenes die doordrenkt zijn met ladingen melancholie en verdriet. Tot mijn verwondering was deze ruim 2 uur durende film om voor ik het besefte.

Dezelfde waardes en beproevingen, zoals ze ook voorkomen in kindersprookjes, zijn hier aanwezig. Het doen uitkomen van onvervulde wensen mits opoffering van iets anders. Neurotische handelingen die verblinden en pijnlijke confrontaties veroorzaken. Ziekelijke adoratie dat iedere vorm van realistisch handelen in de weg staat. Krankzinnigheid verwerkt in elk apart verhaal voorzien van een absurde drijfveer of verloop.

Allereerst het verhaal over de vorst (John C. Reilly) en vorstin (Salma Hayek) van Longtrellis die door een onbevredigde kinderwens gedreven worden tot het verrichten van een redelijk vreemd aanvoelende rite. Zoals het verteren van een gekookt hart van een zeemonster. Het heeft echter ook fatale gevolgen en het uiteindelijk resultaat heeft (in de vorm van de tweelingbroers Christian en Jonah Lees) een nogal akelig uiterlijk. Vervolgens is er de vorst van Strongcliff (Vincent Cassel) die geplaagd wordt door een niet te bevredigen lust en een onbegrensde appetijt heeft voor vrouwelijk naakt. Deze adoratie verblind hem dusdanig dat hij uiteindelijk een dame het hof maakt wiens stem wel liefelijk klinkt, maar wiens uiterlijk niet bepaald jeugdig overkomt. En tenslotte is er de koning van Highhills (Toby Jones) die plotsklaps een ziekelijke liefde vertoont voor een vlo, deze stiekem opvoedt en daarmee de toekomst van zijn enigste dochter op het spel zet. Vooral dit laatste verhaal had een groot wtf-gehalte en sloeg me met verstomming. Absurditeit over de hele lijn.

De hele film heeft een Renaissance-achtig uitzicht en ziet er perfect uit. De klederdracht, de burchten en de armoedige dorpjes. Het ziet er allemaal authentiek en realistisch uit. Schitterend hoe dit middeleeuws tijdperk op het scherm tot leven komt. Ook de meewerkende acteurs vond ik uitermate boeiend. De verpersoonlijking van bepaalde obsessies (zoals we ze in onze moderne tijd ook wel eens tegenkomen) wordt briljant uitgevoerd. Vooral Vincent Cassel en Toby Jones scoren hoog op de schaal van krankzinnigheid. Het meest lugubere personage was de eng uitziende necromancer (Franco Pistoni). In mijn ogen was dit een bijzonder geslaagde film dat door de hoeveelheid aan bloed en boezems zeker niet geschikt is voor kinderogen.

Redelijke film met drie aparte verhalen die zich afspelen in drie verschillende koninkrijken. Drie toch wel donkere sprookjes waarbij je wel blijft kijken om te zien hoe ze eindigen. Uiteindelijk heeft het allemaal niet al te veel om het lijf en had het wat korter gekund. De aankleding is wel mooi, vooral de kostuums zijn prachtig.

avatar van bjerik76
word er wel gepraat in de film ?
in de trailer hoor je maar 1 zinnetje.
Ben benieuwd of het dan wat is met zo' n lange speelduur

starbright boy schreef:

Mooie recensie!

avatar van bjerik76
Een trailer die veel slechter is dan de film.

De film beetje met tegenzin aangezet ( vanwege de trailer die meer op een opera doet lijken.)
Maar dit is gewoon een hele mooie sprookjesfilm voor volwassenen.
Geen muziek/ liedjes, wat de trailer je laat zien, het is gewoon een totaal gesproken film, met 3 verhalen.
De verhaal met de vlo vond ik eigenlijk het minste.
De manier waarop de 3 sprookjes samenkomen op het eind had ook wel beter gekund, idem als de sprookjesbeesten die je ziet.

Verder is het een mooie speelduur, met mooie decors, kleding en verhaal lijnen waarvan je niet weet hoe dit zou gaan aflopen.De sprookjes waren mij onbekend, en mede door de bloederige scenes soms was dit een film die je niet vaak tegenkom.

we zullen t zien ik ga m kijken u hoort later mijn woord en recensie

lezertje
Verhoeven schreef:
Inderdaad, 'apart'. Vooral met die Italiaanse nasynchronisatie eronder ...

Hert betreft hier onder andere een Italiaanse productie van een Italiaanse regisseur, met een cast die voor het overgrote deel uit Italiaanse acteurs en actrices bestaat, dus om dan te spreken over Italiaanse nasynchronisatie lijkt mij een beetje overdreven.

lezertje
Waanzinnig, prachtig en betoverend visueel speltakel. Alleen jammer dat de drie afzonderlijke verhalen door elkaar gemonteerd zijn. Hierdoor wordt er een samenhang gesuggereerd, die er niet is. Beter was het geweest om de drie verhaaltje een voor een te vertellen en als een drieluik te presenteren. ‘Het betoverende hart’ is duidelijk de inspiratiebron geweest voor Mark Twains ‘The prince and the pauper’.

avatar van knusse stoel
Een fijne film die bekorend is. Eigenlijk had men misschien voor het gestroomlijnder lopen van de verhalen, ze apart en achter elkaar aan moeten vertellen. Dat is dan ook de enige kanttekening die wij bij deze film plaatsen. De bijna 2 uur die de film duurt zijn zo om en je moet dan vanuit een sprookjesachtige wereld terugkeren naar de huiskamer of waar je deze film ook gezien hebt, terug naar jouw eigen wereld. Soms kan dat "verwarrend" werken en zie je nog een glimp van een grote vlo die net de hoek omgaat of door de deur vlucht, weg uit jouw realiteit.