The Incredible Melting Man (1977)

Horror / Sciencefiction

geregisseerd door William Sachs
met Alex Rebar, Burr DeBenning en Myron Healey

Astronaut Steven West is de enige overlevende van een rampzalige ruimtevlucht. Met ernstige verwondingen wordt hij in een ziekenhuis opgenomen. Door de opgelopen buitenaardse stralingen begint zijn huid te smelten. Hij ontsnapt uit het ziekenhuis en begaat de ene macabere moord na de andere.

Ongelooflijk dat deze nog ontbrak . 1 keer gezien rond mijn 12e en hoewel ik me er weinig concreets meer van herinner, is de film me toch bijgebleven. Derhalve 3*, wat waarschijnlijk, mocht ik 'm ooit weer zien, naar beneden zal worden aangepast.

djelle
Een goeie b-film. Verstand op nul zetten en genieten van de slijmerige, vuile en bloederige opmaak van onze smeltende man en andere smerige gore-effecten is de boodschap. Voor de rest heeft deze film niks te bieden. Als gore/horrorliefhebber vind ik hem goed natuurlijk. Kan eventueel als cult-classic doorgaan. Toch geef ik deze een voorzichtige 3, want ik vermoed dat ik ondanks de redelijk frequente "gore" toch een geknipte versie gezien heb. Enkele scènes waren verdacht (bijvoorbeeld toen die verpleegster in het begin van de film juist ging vermoord worden, was het plots een ander beeld). Als iemand dit beaamt en mij kan helpen aan een onverknipte versie, please do.

QT
Ik heb van deze film nog een split poster met de film Savage bees erbij! iemand interesse? je mag hem zo hebben!

Voor de liefhebber van smerige, ranzige horror.
De film moet het enkel en alleen van de gorigheid hebben.
Verhaal en acteerwerk is ondermaats.
Maar hecht je daar niet veel waarde aan dan zitten er behoorlijk "smakelijke"scenes in deze "Melting Man"...

avatar van brucecampbell
very low-budget horror die toch best wel goed is

djelle schreef:

Denk niet dat je de geknipte versie gezien hebt. Inderdaad je ziet de verpleegster niet vermoord worden maar enkel al krijsend achtervolgd worden door de man. Enkel zijn hand zie je en daarna is het volgende shot een ziekenwagen die vertrekt. Ik heb de VIPCO's release en volgens IMDB is deze versie completly uncut 125 min.

avatar van psycholamp
Tja.. benedenmaatse horrorfilm. Nis meer, niks minder.

avatar van FatMike
Ik zit in m'n smelt-film-fase.
Daarnaast begin ik lichtelijk in herhaling te vallen als het
gaat om het feit dat de film minder bizar en goor was dan ik
me kon herinneren. Street trash, die ik vandeweek zag, beschuldigde ik hier namelijk ook van.

De soundtrack met een behoorlijk aanwezig dramatisch tintje
geven de film bijna serieuze momenten.
De smeltende-man-effecten zien er prima uit!
Het drijvende hoofd in de rivier is een prachtig
gezicht, vooral wanneer ie langs een kleine waterval naar beneden tuimelt!
Ook heel fijn dat het vervelende ouwe stelletje eraan gaat.

Colaatje-Vieux, een zak chips en the incredible melting man
en ik heb een prima avondje!

Dikke 3,5 ster!

Nomak
Heb ik zeer lang geleden eens gezien. Was nog op vhs. Geweldige poster is dat, een echte gruwel.
Ik herinner me niet meer alle details, daarvoor moet ik hem nog eens herzien. Wat ik wel nog weet is dat dit een voldoende waard is. 2,5 *

avatar van Vascago
Best een leuke film. De Melting Man ziet er best goed uit op momenten dat ie close-up in beeld komt. Als ie loopt of rent is het echt lachwekkend. De acteerprestaties waren uiteraard beroerd (goede acteurs spelen niet in films met een dergelijke titel ), maar nergens echt irritant. Zaten een aantal leuke en ook spannende momenten in. Gewoon een leuke film. Heb me geen moment verveeld.

avatar van otherfool
Check die hoes dan!

Helaas is de make-up van de Incredible Melting Man ook wel zo'n beetje het meest interessante aan de film, voor de rest is de film nogal stroperig (haha...) en niet erg spannend of eng. Leukste scene is de vlucht van de gezette verpleegster, zelden zo'n lachwekkende slomo gezien.

2*.

avatar van Redlop
Alleen al de synopsis is hilarisch. Zou 'm graag willen zien.De poster heeft iets weg van dit onopgemerkt meesterwerkje.

Mr Confused schreef:

Ik bedoelde natuurlijk één uur en 25 min.

avatar van Nephilim
Goeie gore en een leuk plot maar vooral in het middenstuk is de film tergend traag. Gemiddeld.

avatar van jordandejong
Na smeltfilms Street Trash en Slime City wilde ik dezen ook even bekijken. Hij bleek heel wat minder te zijn dan de eerder genoemde films. Ik heb geen ene moord on screen gezien dus ik denk dat ik een zwaar geknipte versie heb gezien alhoewel hij wel 85 (inclusief aftiteling) minuten duurde. Ja en dan blijft er verder weinig van de film over behalve het smerige smeltende gezicht (dat ze wel erg goed hadden gemaakt) en een redelijk goed einde.

avatar van Vinokourov
Goh, dit was me weer een film . Ik moet zeggen, het stroperige van een onophoudelijke smeltende kerel zag er niet verkeerd uit. Logisch dat de filmmakers deze truuk volledig wilden benutten en een wansmakelijke gorefilm van maakten. Het heeft evenveel inhoud als een pakje crackers zullen we maar zeggen.

dominion
Slecht.

Had hier dus echt veel meer van verwacht.
Er gebeurde dus echt veel te weinig om je heel de film geboeid te houden.
Vipco had tot nu toe altijd leuke werkjes geleverd maar dit viel dus echt vies tegen.

De Melting Man zag er overigens wel heel erg goed uit.
Maar bijna alle kills waren buiten beeld nou eigenlijk waren niet bijna maar allemaal buiten beeld.
Had dus echt veel meer gore verwacht.
Maar het werd echt nergens leuk en ondanks die korte speelduur was het alsnog erg saai.

avatar van Lui
Lui
Als ik deze film vergelijk met "smeltfilms" als The Stuff, Street Trash en Body Melt is dit voor mij toch de slechtste. De kills zijn triest en ook de gore is niet bijzonder. Dat alles low-budget is, is oké, maar ik heb betere gezien...

avatar van Richard_Voorhees
Een lekker foute en niet al te serieuze horrorfilm. De acteerprestaties zijn over het algemeen vrij slecht en over-the-top, maar dit geeft een film als deze juist zijn charme.
De special effects rondom de "melting man" zien er erg goed uit voor een low-budget werk als dit en ook de scene met het onthoofde hoofd kon ik goed waarderen.
Geen goede film, maar een erg leuke film om de hersenen bij op nul te zetten.

avatar van dutchtuga
The Incredible Melting Man is pure B-film fun met memorabele effecten van niemand minder dan Rick Baker. Die scène met het hoofd is echt hilarisch. Gelukkig heeft Arrow dat goed ingezien door de film een respectvolle release te geven. Lees hieronder mijn recensie:

The Incredible Melting Man (William Sachs) – blu-ray recensie | It's Only a Movie - itsonlyamovie.nl

avatar van keimpeS
Leuke horror met een lekker sfeertje, The Melting Man ziet er erg goed uit (best gore), zekers voor die tijd. Alleen miste ik wel een beetje de gore killings, het wordt allemaal in die zin weer net wat te netjes gehouden. Ik heb de film nog niet zo lang geleden ook gezien op een slechte dvd kwaliteit, maar de Blu-ray van Arrow ziet er geweldig uit! Ik gaf tijdje geleden 3 sterren en daar blijft het voor mij ook wel bij.

avatar van Woland
Vermakelijke B-horrorfilm waarin de smeltende, radioactieve man uit de titel zo her en der mensen omlegt. De voornaamste attractie is de smeltende man zelf, die er best smerig uitziet. Daarnaast helaas niet zoveel gore. Verder is het een beetje wat je kan verwachten: niet zoveel verhaal en niet zoveel tempo, matig acteren, maar het vermaakt wel redelijk.

lezertje
BAGGER, met een kleine rol van regisseur Jonathan Demme.

avatar van PEN15
Ondanks make-up werk van Rick Baker toch een beetje de reputatie van een Ed Wood cultfilm.

Smelten na blootstelling aan gammastraling is een huiveringwekkende realiteit. Daarvoor is het trefwoord Tokaimura reeds voldoende om meer over een gruwelijk nucleair ongeluk te vinden. Een dodelijk hoog gebundelde straling verwoestte de chromosomen van twee kerncentralewerkers volledig waardoor er geen celvernieuwing meer mogelijk was. Als gevolg daarvan vielen ze over drie maanden langzaam uit elkaar. Nog veel erger was dat de artsen hen niet eerder van hun lijden mochten verlossen. De laatste woorden van Ouchi die gefolterd werd door de dagelijks helse pijn zou "alsjeblieft mama" geweest zijn.

Het basisidee van deze Melting Man voorspelde een beetje de toekomst..

avatar van wendyvortex
In de herziening!
En de waardering stijgt zowaar. Redelijk vlot tempo, geweldige make-up-FX, een tragische melting man en met een dosis cynisme gebracht.

avatar van Boeikens
Zoals PEN15 reeds zei, is het wel degelijk mogelijk zowat te smelten na een hoge dosis gamma starling. Victim of Fatal Radiation
Het plot is zéér mager en alles bassert zich op het zien hoe astronaut Steven langzaam wegsmelt en ondertussen hier en daar wat moorden pleegt.
De low budget is te zien in de soms zwakke FX, die enorme handen . Maar van zodra de smeltprocedure verder gaat, en de details minder belangrijk, oogt het steeds beter en lekker smerig. De kills zijn weinig spectaculair in beeld gebracht maar er zijn wel enkele leuke shots van dead bodys. Dat hoofd in de waterval, te duidelijk nep, maar het resultaat wanneer het uiteen spat, best leuk

avatar van jeroentjuhhhhh
''The Ghoul from Outer Space'', zo klonk de oorspronkelijke titel. Later veranderde Sachs het in de inmiddels (cult)klassieke titel The Incredible Melting Man en die dekt de lading volledig. Sachs had een komedie voor ogen, een parodie, maar in een langdurig gevecht met de producenten is het een mengelmoes van ''serieuze'' horror en komische smelt-capriolen geworden. Met smakelijke effecten van destijds beginnende en inmiddels legendarische SFX artist Rick Baker. Zelf praat hij nogal neerbuigend over zijn bijdrage aan deze parel, zorgt voor een vreemd interview op de Arrow Blu-ray release waar aan de ene kant Sachs gepassioneerd is over deze film en blij met de aandacht die het nog altijd -verdiend- krijgt, en dan krijg je tussendoor Baker die zich bijna doodschaamt voor zijn werk van vroeger.

Het is een absolute must voor horrorliefhebbers met een smelt-fetisj, maar ook sci-fi fans die de post-nuke periode interessant vinden, met mutaties op basis van straling. Het is charmant lomp met veel memorabele scenes en one-liners, waarbij de citroen-plukkende oudjes en de perverse fotograaf er voor mij bovenuit steken.

avatar van Noodless
Best aardig !
Het gegeven is natuurlijk bijzonder leuk voor heel wat leuke gore, al is dit heel wisselend te noemen.
De smelting man zelf wordt goed in beeld gebracht en wordt smeriger naarmate de film vordert. De kills daarentegen vallen wat tegen en zijn veel te braaf uitgewerkt. Het verhaal stelt niet zoveel voor en het acteerwerk is matig. De toegepaste muziekscore vond ik wel goed. 6/10

avatar van alexspyforever
Eigenlijk krijgt deze film best een hoog gemiddelde hier, als je ziet dat die op imdb zelfs geen 4/10 haalt. Ik heb zeker al slechter gezien De film is zeker het eerste half uur erg vermakelijk met wat gorige scènes en paniekerige mensen die op een of andere manier worden geconfronteerd met de melting man. Maar meer dan man doet in de ruimte een infectie op en begint vervolgens op aarde wat rond te wandelen en mensen te vermoorden is het niet. Dus ja na een goed half uur was het inspiratievat wat leeg en gaat de film aan een gezapig tempo verder, met veelal tamme kills en erg vies wil het nu ook weer niet meer worden. Neen, dit was toch net te weinig om een voldoende te geven.