The Beast Within (1982)

Horror

geregisseerd door Philippe Mora
met Ronny Cox, Bibi Besch en Paul Clemens

Een koppel is op huwelijksreis in Mississippi wanneer de vrouw brutaal verkracht wordt door een harig mensachtig monster. Ze blijkt zwanger te zijn en bevalt van een op het eerste gezicht normale jongen. Tijdens zijn tienerjaren begint hij zich echter vreemd te voelen. Hij gaat samen met zijn ouders terug naar Mississippi om na te gaan of zijn problemen iets te maken hebben met de aanranding van zijn moeder destijds.

avatar van Friday the 13 th
was eens bij halloween op tv gekomen, vond hem toen wel goed, was toen wel nog maar 10 jaar

avatar van Filmkriebel
Echt wel zwak. De horror in deze B-film begint pas een kwartier voor het einde, is dan nog eens erg zwak uitgevoerd en geeft een verwarde indruk. De vorige 75 minuten zag ik vooral veel spastische bewegingen van de bezeten jongeman . De schrikmomenten zie je van mijlenver afkomen ( de rechter in de cel ) en het verhaal houdt ook al niet veel in, met zijn geforceerd liefdesverhaaltje en dat bij de haren getrokken wraakplot rond Billy Connors. Eigenlijk heb ik me potsierlijk verveeld ... Zoals mijn voorganger aangeeft is dit inderdaad iets wat je alleen maar goed vind als je 10 jaar bent en je eerste horror onder de hand neemt. Geef toe, de titel klonk anders wel stoer.

avatar van Mr. Chiel
Friday the 13 th schreef:

Nee daar hebben we wat aan...

lezertje
Filmkriebel schreef:

Welke horror?

lezertje
Geen B-film, maar een regelrechte Z-film waar zelfs Roger Corman zich voor zou schamen. Hoofdrolspeler Paul Clemens kan totaal niet acteren en zorgt voor het ene kromme tenen moment na het andere. Maar dit geldt trouwens voor de gehele cast., Teksten worden braaf opgezegd maar van reageren op elkaar is totaal geen sprake/. Van het begrip ‘onderlinge interactie’ schijnen de spelers nog nooit gehoord te hebben. De film begint met een avond/nachtscène, dus van de ‘beloofde’ verkrachting is totaal niets te zien, laat staan het harige mensachtige monster. Het is werkelijk ongelooflijk dat dergelijke troep uit de gerenommeerde MGM studio’s komt.

avatar van joolstein
Niet bijster bijzonder Horror- Thrillertje. Acteurs waren middelmatig en het verhaal was niet om over naar huis te schrijven. Zelfs de weinige schrikmomenten die er waren werd de nek om gedraaid doordat ze werden aangekondigd. In laatste 20 minuten is er nog wel een keuke metamorfose maar tja dan is de film niet meer te redden!

avatar van clubsport
de metamorfose is zoals hierboven beschreven wel kundig gedaan , voor de rest niet echt byzonder
ook de uitleg over hoe zoiets kan ontstaan ontbreekt vrijwel .
matige horror met enkele aardige momenten verder niet .

avatar van jeroentjuhhhhh
Verdient veel meer credits dan dat het (hier o.a) krijgt. Fantastische, duistere creature feature met een fijne klassieke basis. Paul Clemens (Michael & het monster) drong erop aan dat hij het monster zou spelen en niet één of andere stuntman. Gefascineerd door het special effects werk zou hij later zelf nog meewerken aan de effecten in twee cult klassiekers: One Dark Night (1982) en The Outing (1987) . Bij One Dark Night zou hij grappig genoeg samenwerken met Thomas R. Burman die ook hier (samen met Fred Cramer, o.a Thinner) verantwoordelijk was voor de vooruitstrevende special effects. Beast Within viel precies tussen The Howling (waarvan Philippe Mora later nog deel II en III zou regisseren) en American Werewolf in London in. Transformatie-scenes zoals deze waren toen nog een bijzonder klusje, want de techniek was er nog niet geheel naar. Met minimale middelen toch een bijzonder indrukwekkende scene die de laatste knotsgekke 20 minuten inluidt.

avatar van EW101
Ik kan mij helemaal vinden in jeroentjuhhhhh's bericht hierboven. Het is inderdaad een erg fijne monster/weerwolven film. Het is best sfeervol en heeft een handjevol goede moorden (qua idee levend gebalsemd worden is best origineel vind ik) en opzet naar een fantastische finale. De effecten zien er echt schitterend, creatief en bizar uit. Kortom een geweldig onbekend pareltje dit.