• 8.485.780 stemmen

• Google Play Bekijk via Google Play
  • CineMember Bekijk via CineMember

Plot Chronic

"The last patient"

David is een verpleger die met terminaal zieke patiënten werkt. Hij is nauwgezet, efficiënt en toegewijd en ontwikkelt met zijn patiënten een relatie die verder gaat dan de gewoonlijke wisselwerking tussen zorgverlener en patiënt. Hij heeft een intieme band met hen. Maar telkens wanneer een patiënt sterft moet David terugkeren naar de 'echte' wereld, die van de levenden. En in de echte wereld is David inefficiënt, vreemd en terughoudend. Gaandeweg wordt duidelijk dat David een zwaar verleden met zich meesleept, één van schuld en spijt. En stilaan wordt het gewicht van zijn verleden ondraaglijk.

image

kappeuter (crew films)

Vanaf 4 augustus in de bioscoop (September Film)

avatar van John Milton

John Milton

Onderwerp dat me erg aangrijpt, altijd. Mijn ouders zijn allebei vrijwilliger in een hospice naast werken in een verpleeghuis, dus ik ben er zelf ook niet helemaal onbekend mee. Al zou ik dit zelf nooit kunnen, denk ik.

avatar van mrklm

mrklm

In Cannes zijn ze blijkbaar dol op ultra-realisme. Tim Roth speelt een verpleger van ernstig zieke patiënten en in de openingsscène zien we tot in detail hoe hij geduldig en zorgzaam een bijzonder zwakke aids-patiënte wast en uit bed helpt. Zeer realistisch en veelbelovend, want dit blijkt een film die grensverleggend probeert te zijn. Helaas heeft Chronic verder echt helemaal niets te bieden. Roth hobbelt van patiënt naar patiënt, we komen alleen iets over hem te weten omdat anderen ons dat mededelen en daardoor wordt de film al snel zeer langdradig. Roth speelt zijn rol zonder enige emotie, regisseur Franco vond het ook nog nodig om nietszeggende shots toe te voegen van Roth op een loopband in een fitnesscentrum en het einde is de meest schandalige cop-out sinds The Usual Suspects... Pretentieus en vooral bijzonder saai.

avatar van Malick

Malick

Knock-out.

avatar van John Milton

John Milton

Misschien dit weekend wel tijd voor, maar er zijn meer kanshebbers! Jij vond hem sterk dus?

Edit: ja, ik zie hem nu bij je highlights!

avatar van Bélon

Bélon

Beter dan verwacht. Ik was aanvankelijk niet van plan deze film te zien maar na bij een andere film lekker in een geairconditioneerde zaal gezeten te hebben viel het terras zelfs in de schaduw erg tegen (lees: bloedverzengend heet). Z.s.m. terug de zaal in dus!

Tijdens het kijken kreeg ik wat random associaties met films als: Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) en The Brown Bunny (2003) en regisseurs als Ulrich Seidl en Roy Andersson

Vooral het gedeelte tussen David en patiënt John was goed, dan komt de film pas tot bloei. De cinematografie was af en toe wat saai -beetje teveel dezelfde soort shots- en m.i. had de film beter in 4:3 geschoten kunnen worden vanwege de vele interieurscenes. Een meesterwerk is het niet maar ik vond 'm makkelijk wegkijken (airco zal wel geholpen hebben). Roth speelde sterk en de rest van de cast naar behoren.

3,0* maar ik verhoog tot 3,5* vanwege:

Malick schreef:

Knock-out.

Inderdaad

avatar van Biosguru

Biosguru

Ik zat me helaas de hele tijd af te vragen of de afstandelijke manier van filmen bewust was, of een beperking aan de zijde van de filmmaker. Frustrerend was het in ieder geval regelmatig, als je een totaalshot krijgt, waar je toch echt op dat moment snakt naar een close-up om wat meer te weten te komen over de drijfveren van David. Ik heb geen probleem met die afstandelijkheid, maar er zitten in de film zo weinig aanknoppingspunten, dat de spanningsboogjes missen om de film echt te laten boeien.

Wat mij betreft kom je niet automatisch op kunst uit, met lange shots en een bijna docu-achtige manier van filmen. Ik kan me goed voorstellen dat "men" dit in Amerika een belangrijke film vindt. Moedig en wat al meer. En vast ook narratief vernieuwend. Ik zag het einde helaas aankomen. Dat was wel wat jammer

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Als je niet beter zou weten zou je denken dat je naar een documentaire zit te kijken, zo realistisch komt alles over. De beelden zijn aangrijpend, zeker wanneer je (zoals ik) een dergelijke situatie hebt meegemaakt. Toch vond ik de film niet helemaal geslaagd. Een afstandelijke blik op toch wel hele intieme momenten van mensen op hun sterfbed en eigenlijk helemaal niet prettig om te aanschouwen. Ook qua verhaal valt het tegen, je hebt constant het gevoel dat er iets niet klopt en dat er nog iets gaat komen, helaas is dat niet zo. Het einde is ook teleurstellend. Wel wordt er prima gespeeld en ziet het er allemaal netjes uit, maar dit is geen film om een leuke avond mee te hebben.

avatar van _JB_

_JB_

Ondanks dat er eigenlijk weinig gebeurt in deze film, kijkt hij toch redelijk makkelijk weg. Dat komt volgens mij juist door de neutrale en beschouwelijke (op een afstandje dus) manier waarop alles in beeld is gebracht. Tegelijkertijd deed de film me van alles realiseren wat bij de verpleging van iemand die stervende is komt kijken: het is een "dirty job" waar je je als verpleger echt voor opoffert, de familieperikelen eromheen, etc. In die zin een goede film. Het einde viel me tegen, ook toen ik me realiseerde dat het een bewuste actie was. Ik denk dat het de film goed had gedaan als deze een halve minuut eerder afgelopen was.

avatar van j_u_u_l

j_u_u_l

_JB_ schreef:

En waarom zou het volgens jou een bewuste actie zijn geweest?

avatar van _JB_

_JB_

En waarom zou het volgens jou een bewuste actie zijn geweest?

Hij kijkt die kant op voor het oversteken en steekt toch over....

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

_JB_ schreef:

Hij kijkt die kant op voor het oversteken en steekt toch over....

Dacht dat het licht ook op rood stond toen hij overstak. Maar bizar en verrassend was het wel...

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Zeer mooi en intens portret van een thuisverpleger die zwaar hulpbehoevende mensen bijstaat. Voornamelijk bij mensen die terminaal zijn. Je ziet meteen dat David met erg veel zorg en liefde zijn beroep uitoefent. Niets is hem te veel. Naast de zorg is hij ook hun toeverlaat en gezelschap. Echt genoten van die kleine momentjes bij de eerste dame en die oudere man. Grappig ook bij die laatste wanneer ze samen naar porno kijken.

Het beroep is soms ook ondankbaar merken we ook wanneer hij aangeklaagd wordt. Jammer dat dit weinig uitgewerkt wordt. In zijn privéleven verder een bizar personage wanneer hij zich vereenzelvigt met de personages als dicht familielid. Geen idee waarom hij dat deed. Laat staan over het zéér abrupte einde die ik nergens zag aankomen. Vond het zelfs eerder ongepast en ontgoochelend om zo letterlijk uit de film en sfeer gegooid te worden ...

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Een ingetogen film. Mooi en gevoelig. Realistisch gespeeld. Boeiend genoeg om verder te willen blijven kijken, maar wat mij betreft niet bijzonder indrukwekkend. Ook ik vind het eind erg abrupt en niet fijn, maar ik vind het niet per se ongepast. Wel vrij schokkend en vooral erg onverwacht, op die manier in ieder geval. Dat er een eind zou komen kon ik wel verwachten . Een kleine voldoende. 3*

avatar van ZAP!

ZAP!

Wist helaas al van het einde.

In elk geval een film die me toch wel wat aan 't denken kon zetten, maar misschien zat ik me vooral af te vragen wat de regisseur nu precies bedoelde?

Ik laat 'm nog even verder bezinken.

Baboesjka schreef:

...Dat er een eind zou komen kon ik wel verwachten ...

Da's altijd zo met films.

avatar van ZAP!

ZAP!

You don't need a hooker, you need a priest(!)

Een film waarmee je je lol op kunt wat betreft allerhande social issues, en dat vond ik best interessant. De scènes zijn 'klein' en toch uitgesponnen dzoat het kijken van dit anderhalf uur gevoelsmatig maar de helft leek te duren.
Ik vond 'm mooi geschoten. Simpel, maar het werkte prima. Stukje bij beetje kom je meer te weten over David, maar helemaal te doorgronden is hij (en de film) uiteindelijk niet (is misschien ook niet de bedoeling(?)). Komt hij niet toe aan de rouw om zijn zoontje? Waarom al die leugens telkens? Uiteindelijk lijkt hij te kiezen voor zelfmoord (al vind ik dat niet 100% overtuigend in beeld gebracht, en misschien hoorde dat ook wel zo).

Tim Roth zal ik altijd blijven waarderen om zijn fantastische rollen in 'Made in Britain' (die zag ik al op jonge leeftijd en maakte veel indruk) en 'The Hit'*. Even wat meer opgezocht; 'Jumpin' at the Boneyard' en 'Reservoir Dogs' horen daar ook bij. Daarna ben ik hem een beetje uit het oog verloren.
Hier sjokt hij behoorlijk gedeprimeerd rond, maar toch weet hij sympathie op te wekken, zoals bv. de scènes met John (wordt John nu echt misbruikt? het gaat toch nog altijd om 2 consenting adults?)

Uiteindelijk zeker de (kleine) moeite waard om es te zien.

* Meantime moet ik ook echt nog es checken.

avatar van mirjo 2

mirjo 2

Mooie ingetogen, rustige film waarin je de hoofdpersoon langzaam leert kennen. Ondanks het trage tempo heb ik me geen minuut verveeld. Mooi gefilmd met lange shots, mooi opgebouwd en een sterke rol van Roth. Enkele controversiële onderwerpen die echter niet verder werden uitgewerkt. Misschien maar goed ook, het had de aandacht alleen maar afgeleid van de kern (David).

Onbewust moest ik tijdens de film denken aan Still Life (2013) met een enigszins vergelijkbaar eenzaam, getormenteerd hoofdpersonage. Laat ze nou net op dezelfde manier ook eindigen al is het in het ene geval mogelijk wel, maar in het andere geval zeker niet met opzet.

avatar van Pitagora

Pitagora

Een aardige film goed geacteerd. Jammer is alleen dat de film naar een climax toewerkt maar die komt helaas niet m.n. het eindshot is wat abrupt.