Chronic (2015)

Mexico / Frankrijk

geregisseerd door Michel Franco
met Tim Roth, Bitsie Tulloch en David Dastmalchian

David is een verpleger die met terminaal zieke patiënten werkt. Hij is nauwgezet, efficiënt en toegewijd en ontwikkelt met zijn patiënten een relatie die verder gaat dan de gewoonlijke wisselwerking tussen zorgverlener en patiënt. Hij heeft een intieme band met hen. Maar telkens wanneer een patiënt sterft moet David terugkeren naar de 'echte' wereld, die van de levenden. En in de echte wereld is David inefficiënt, vreemd en terughoudend. Gaandeweg wordt duidelijk dat David een zwaar verleden met zich meesleept, één van schuld en spijt. En stilaan wordt het gewicht van zijn verleden ondraaglijk.

Vanaf 4 augustus in de bioscoop (September Film)

avatar van John Milton
Onderwerp dat me erg aangrijpt, altijd. Mijn ouders zijn allebei vrijwilliger in een hospice naast werken in een verpleeghuis, dus ik ben er zelf ook niet helemaal onbekend mee. Al zou ik dit zelf nooit kunnen, denk ik.

avatar van mrklm
In Cannes zijn ze blijkbaar dol op ultra-realisme. Tim Roth speelt een verpleger van ernstig zieke patiënten en in de openingsscène zien we tot in detail hoe hij geduldig en zorgzaam een bijzonder zwakke aids-patiënte wast en uit bed helpt. Zeer realistisch en veelbelovend, want dit blijkt een film die grensverleggend probeert te zijn. Helaas heeft Chronic verder echt helemaal niets te bieden. Roth hobbelt van patiënt naar patiënt, we komen alleen iets over hem te weten omdat anderen ons dat mededelen en daardoor wordt de film al snel zeer langdradig. Roth speelt zijn rol zonder enige emotie, regisseur Franco vond het ook nog nodig om nietszeggende shots toe te voegen van Roth op een loopband in een fitnesscentrum en het einde is de meest schandalige cop-out sinds The Usual Suspects... Pretentieus en vooral bijzonder saai.

avatar van Verhoeven
Knock-out.

avatar van John Milton
Misschien dit weekend wel tijd voor, maar er zijn meer kanshebbers! Jij vond hem sterk dus?
Edit: ja, ik zie hem nu bij je highlights!

avatar van Bélon
Beter dan verwacht. Ik was aanvankelijk niet van plan deze film te zien maar na bij een andere film lekker in een geairconditioneerde zaal gezeten te hebben viel het terras zelfs in de schaduw erg tegen (lees: bloedverzengend heet). Z.s.m. terug de zaal in dus!

Tijdens het kijken kreeg ik wat random associaties met films als: Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975) en The Brown Bunny (2003) en regisseurs als Ulrich Seidl en Roy Andersson

Vooral het gedeelte tussen David en patiënt John was goed, dan komt de film pas tot bloei. De cinematografie was af en toe wat saai -beetje teveel dezelfde soort shots- en m.i. had de film beter in 4:3 geschoten kunnen worden vanwege de vele interieurscenes. Een meesterwerk is het niet maar ik vond 'm makkelijk wegkijken (airco zal wel geholpen hebben). Roth speelde sterk en de rest van de cast naar behoren.

3,0* maar ik verhoog tot 3,5* vanwege:

Verhoeven schreef:
Knock-out.

Inderdaad

avatar van Biosguru
Ik zat me helaas de hele tijd af te vragen of de afstandelijke manier van filmen bewust was, of een beperking aan de zijde van de filmmaker. Frustrerend was het in ieder geval regelmatig, als je een totaalshot krijgt, waar je toch echt op dat moment snakt naar een close-up om wat meer te weten te komen over de drijfveren van David. Ik heb geen probleem met die afstandelijkheid, maar er zitten in de film zo weinig aanknoppingspunten, dat de spanningsboogjes missen om de film echt te laten boeien.

Wat mij betreft kom je niet automatisch op kunst uit, met lange shots en een bijna docu-achtige manier van filmen. Ik kan me goed voorstellen dat "men" dit in Amerika een belangrijke film vindt. Moedig en wat al meer. En vast ook narratief vernieuwend. Ik zag het einde helaas aankomen. Dat was wel wat jammer

avatar van Pazmaster
Als je niet beter zou weten zou je denken dat je naar een documentaire zit te kijken, zo realistisch komt alles over. De beelden zijn aangrijpend, zeker wanneer je (zoals ik) een dergelijke situatie hebt meegemaakt. Toch vond ik de film niet helemaal geslaagd. Een afstandelijke blik op toch wel hele intieme momenten van mensen op hun sterfbed en eigenlijk helemaal niet prettig om te aanschouwen. Ook qua verhaal valt het tegen, je hebt constant het gevoel dat er iets niet klopt en dat er nog iets gaat komen, helaas is dat niet zo. Het einde is ook teleurstellend. Wel wordt er prima gespeeld en ziet het er allemaal netjes uit, maar dit is geen film om een leuke avond mee te hebben.

Ondanks dat er eigenlijk weinig gebeurt in deze film, kijkt hij toch redelijk makkelijk weg. Dat komt volgens mij juist door de neutrale en beschouwelijke (op een afstandje dus) manier waarop alles in beeld is gebracht. Tegelijkertijd deed de film me van alles realiseren wat bij de verpleging van iemand die stervende is komt kijken: het is een "dirty job" waar je je als verpleger echt voor opoffert, de familieperikelen eromheen, etc. In die zin een goede film. Het einde viel me tegen, ook toen ik me realiseerde dat het een bewuste actie was. Ik denk dat het de film goed had gedaan als deze een halve minuut eerder afgelopen was.

avatar van j_u_u_l
_JB_ schreef:

En waarom zou het volgens jou een bewuste actie zijn geweest?

En waarom zou het volgens jou een bewuste actie zijn geweest?

Hij kijkt die kant op voor het oversteken en steekt toch over....