Our Souls at Night (2017)

Alternatieve titel: Onze Zielen bij Nacht

Drama / Romantiek

geregisseerd door Ritesh Batra
met Jane Fonda, Robert Redford en Matthias Schoenaerts

Addie Moore klopt onverwacht aan bij haar buurman Louis Waters. Haar echtgenoot is, evenals de vrouw van Louis, jaren geleden overleden en ondanks dat ze al decennia lang buren zijn, hebben ze zelden contact gehad. Hun kinderen wonen ver weg en Addie en Louis zijn alleen achtergebleven in hun te grote huizen. Addie probeert een band op te bouwen in een poging om samen nog wat van de rest van hun leven te maken.

Netflix Original

Release: 29 september 2017

Goeie film waarin een oude weduwe en weduwnaar besluiten de eenzame nachten samen door te brengen. Tijdens het eerste gedeelte is de film op zijn best. Het plot omtrent haar zoon is wat minder boeiend, maar zorgt wel voor een mooi einde. Het heeft uiteindelijk niet al te veel om het lijf, maar het is een genot om Robert Redford en Jane Fonda hier weer samen aan het werk te zien.

avatar van Pazmaster
Een klein maar fijn filmpje met leuke rollen van Redford en Fonda. De twee oude rotten in het vak laten zien dat ze het nog steeds in huis hebben, ook de chemie is goed. Het leukste van de film is inderdaad het begin, er hangt een ongemakkelijk maar licht komisch sfeertje. Daarna zwakt het helaas wat af maar de sfeer blijft goed. Een film zonder bombarie over vriendschap, liefde en het echte leven.

avatar van Actarus
Mooi!
Kleinschalig filmpje, maar heerlijk die oude knarren Redford en Fonda zo vertederend te zien...
Het mist een beetje uitbreiding, en verwachte misschien een pijnlijk eind, maar zo is ie ook goed...3,5*

Zeker geslaagd. Fonda en Redford hebben toch al vaak samengespeeld(kwam tot drie: The Chase, Barefoot in the Park en The Electric Horseman) en dat is te merken want Our Souls at Night scoort vooral goed door hun chemie. Redford is ondanks zijn zichtbare ouderdom mooi oud geworden en hier vooral aandoenlijk. Fonda, met haar vreselijk verbouwd gezicht(kijk en huiver nog eens met Barbarella als je haar goddelijke schoonheid van vroeger wil aanschouwen) speelt toch wel erg goed. Dankzij hen neem je voor lief dat het verhaal eigenlijk niet zo veel voorstelt, inclusief het onbevredigende, abrupte einde. Geen film voor tieners om met je eerste date heen te gaan, maar voor de wat ouderen onder ons, een bevredigende en in zijn simpelheid ook herkenbare kijkervaring. Respect.

coumi schreef:

Net andersom.....Redford is lelijk verbouwd en Fonda is nog steeds aantrejkkelijk...Hoe is het mogelijk dat je dat niet ziet. Als Redford niest valt zijn gezicht uit elkaar...

Aardige fil maar niks bijzonders....Emorme chemie tussen de twee topacteurs (las in een interview dat Fonda al zestig jaar verliefd is op Redford-die trouwens geen sekscenes wilde doen, tot teleurstelling van Fonda. Er komt trouwens ook geen sekscene in voor of het is door de director er uit gehaald)Maar goed ....De film.Die storttte voor mij in elkaar na het verschijnen van haar kleinzoon. Voegde niks toe aan het verhaal.Integendeel het stoorde. Genieten van dialogen tussen Fonda en Redford was over....De film had dit niet nodig...Redford en Fonda waren meer dan genoeg. een misser dus...kleine zes

avatar van danuz
Ik mag Batra wel. Net als The Lunchbox is dit een vrij gezapig en ‘keurig’ filmpje, maar dit zijn wel films die je langzaam inpakken en die op een liefdevolle manier (de intrinsieke behoefte aan) intermenselijk contact vormgeven. Sowieso ook fijn om Fonda en Reford weer samen te zien na Barefoot in the Park (of hebben ze vaker samengespeelt?).

avatar van IH88
"I’m lonely Louis, and i’m guessing so are you…"

We mogen blij zijn dat Robert Redford en Jane Fonda nog steeds in films spelen, want Our Souls at Night laat nog maar eens zien wat voor acteerkanonnen het zijn. Zelfs van het drinken van een kopje koffie weten ze iets speciaals te maken. De film zelf kabbelt rustig voort en sommige verhaallijnen (die met zoon Schoenaerts) zijn niet al te interessant, maar Fonda en Redford weten moeiteloos de aandacht vast te houden. Ouder worden is niet altijd een pretje, maar tijd lijkt geen vat te krijgen op deze twee acteergrootheden.

Zwolle84
Erg duffe, saaie bejaardenfilm. Ik zat de minuten echt weg te kijken en zocht gaandeweg steeds meer naar afleiding omdat het beeld nagenoeg stil stond.

avatar van Flat Eric
Slapie?

Eentje voor de 50+ bioscoop. En toch vond ik het een vertederende film. Eenzaamheid wegpraten midden in de nacht en blijf dan maar gelijk slapen. Niet meer en niet minder. De aanvankelijke akwardness maakt dan plaats voor gewenning en uiteindelijk kameraadschap en liefde. Verder haalden de verplichte familieperikelen de vaart, voor zover die er was, uit de film.

Twee tachtigers —met ieder voor zich een indrukwekkende filmografie achter hun naam— trakteren de kijker niet geheel verrassend op een imposant stuk acteerwerk. Een verademing in een tijd waarin geweld en speciale effecten al te vaak films overheersen. IH88 heeft het in zijn commentaar over “acteerkanonnen”. Ik sluit me daar voor de volle 100% bij aan. Ik heb erg genoten van de acteerprestaties.

avatar van Brabants
Klein maar zeer fijn filmpje. Uit het leven gegrepen. Acteerwerk meer dan sterk. Chapeau.

Flat Eric schreef:
Slapie?

Zijn familieperikelen niet zo standaard dat het überhaupt een begrip is waar je niet omheen kan!

avatar van Flat Eric
Brabants schreef:

Wat bedoel je precies?

Flat Eric schreef:
Wat bedoel je precies?

Volgens mij is mijn opmerking vrij helder. Zie het nut er niet van in om dat te moeten vertalen.

avatar van BlueJudaskiss
Heerlijk ontspannen verfilming van dito boek. Niks nieuws onder de zon, maar ouderwets vakwerk op alle gebieden.

avatar van Captain Pervert
Na een jaar vol explosies en rondvliegende superhelden, is deze aandoenlijke kleine film een mooie afsluiter. De twee hoofdrolspelers doen het heel goed, houden hun acteerwerk klein maar zeer realistisch. Je gelooft ieder woord.

De kleine Iain Armitage is ook erg goed en kreeg zelfs een eigen TV-serie (Young Sheldon). Dat zegt wel wat, meestal zijn kinderen als acteurs amper te pruimen.

Het meest verbazingwekkend is toch wel hoe fruitig Redford en Fonda er nog uit zien. Beide zijn de 80 gepasseerd maar je zou zo geloven als het 70 zou zijn. Daarbij is bij Fonda amper een rimpel te ontdekken. Fonda heeft wel wat laten doen, bij Redford weet ik het niet. Die riep ooit dat hij dat pertintent niet wilde. Maar zijn ogen staan wel ietwat vreemd in zijn kop, misschien daar toch wat nip/tuck. Maar who cares. Ze zijn stokoud maar zien er piekfijn uit.

Het thema spreekt me wel aan. Ouderen die op hun oude dag gezelschap zoeken. Gewoon, een maatje. Het is een ondergewaardeerd onderwerp en in de toenemend individualistische maatschappij elke dag actueel.

De film is sfeervol en kabbelt mooi voort, maar echt een einde zit er niet aan. Misschien maar goed ook. Maar erg bevredigend voelt het niet. Het verbaast me dan ook enorm dat deze film is gebaseerd op een boek.

3,5 sterren

avatar van Tina77
Zegt me niet veel. Leuk om Fonda en Redford eens samen te zien maar ik zat niet te wachten op eenzelfde bed 100 keer te zien. Leek een saaie soap aflevering. Mathias Schoenaerts daarentegen ? doet dat goed

avatar van Mac Hammer Fan
Ongelooflijk hoe knap Jane Fonda op 80 jaar nog is.

avatar van Creative-lady
Een mooie film.
Addie was een mooie vrouw en een heel lieve vrouw.
Addie en Louis hebben hun rol goed gespeeld.
Het was leuk om naar te kijken.

Praten in bed, eerst geen relatie hebben,... maar ze kwamen goed overeen.
En dan later Jamie erbij.
Ik heb een leuke namiddag gehad door aangenaam te kijken naar de film.

avatar van Fisico
Fijne kleine arthouse met twee monumenten in de hoofdrol. Redford en Fonda voelen elkaar goed aan en geven de nodige chemie om deze film geslaagd te maken. Leuk concept ook die je wel wat dieper doet nadenken over vereenzaming bij ouderen. Het voorstel van Addie is hoogst ongewoon, maar in se diep intriest.

Een film die rustig verder kabbelt, maar boeiend blijft door de twee hoofdrolspelers. Het enige wat ik wat vreemd vond was dat de nieuwsgierige en misschien zelfs afwijzende blikken tijdens het dineetje iets te fel in de verf werden gezet. Het plot wordt wat complexer met de intrede van de zoon en de kleinzoon, maar vooral de kleinzoon maakte het allemaal nog intiemer en reëler.

Heb echt genoten van deze film, misschien een kwartiertje te lang. Het einde is eerder wat open, kan alle kanten uit, maar wat ze reeds samen hebben beleefd, zullen ze steeds koesteren. Top dat Redford en Fonda dit op hun leeftijd nog voor elkaar brachten. Mooi!

avatar van Sergio Leone
Redelijk.

Nog best aangenaam filmpje als wegkijker. Natuurlijk, eenzaamheid bij ouderen is een delicaat thema. hier levert het aardig kijkvoer op, zonder dat het mij echt mee had. Robert Redford en Jane Fonda doen hun best, maar ik ben geen fan van hen. Ook Matthias Schoenaerts passeert in een bijrol, maar zijn personage is zo'n verplicht nummertje om de film een kant uit te duwen, want de grootste tijd van de film kabbelt het allemaal wat rustig verder maar nergens echt heen.

Zwolle84 schreef:

Wat jammer dat het langs je heen gaat dat het niet om het verhaal gaat maar om de twee acteergrootheden Fonda en Redford, die een lesje geven in acteren..Heel veel ( allen) jonge acteurs ( trices) kunnen hier van leren.."wees je zelf en houdt het klein"..Het verhaal is een kapstok.