Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (1975)
Genre: Drama
Speelduur: 201 minuten
Oorsprong:
België / Frankrijk
Geregisseerd door: Chantal Akerman
Met onder meer: Delphine Seyrig, Henri Storck en Jan Decorte
IMDb beoordeling: 7,5 (13.699)
Gesproken taal: Frans
Releasedatum: 4 juni 2020
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Jeanne Dielman, 23, Quai du Commerce, 1080 Bruxelles
Jeanne Dielman, een jonge weduwe, leeft samen met haar zoon Sylvain volgens een wel zeer vast stramien: terwijl de jongen op school zit, zorgt zij op routineuze wijze voor de flat. Elke handeling wordt uitvoerig getoond in al haar beklemmende routine. Naast haar huisvrouwenbestaan houdt zij er echter nog een tweede leven op na: ze ontvangt klanten voor betaalde liefde.
Externe links
Acteurs en actrices
Jeanne Dielman
Sylvain Dielman
1st Caller
2nd Caller
3rd Caller
Neighbor (stemrol) (onvermeld)
Reviews & comments
mcdaktari
-
- 6288 berichten
- 0 stemmen
Volgens mij heb ik deze film ooit gezien, want het verhaal klinkt me heel bekend. Maar voor de zekerheid zal ik er toch weer eens naar kijken op kort termijn. Want een film die uitgeroepen wordt tot beste film ooit gemaakt, die moet ik weer eens zien dan. Al zal ik dat beste film ooit maar met een korreltje zout nemen.
frans123
-
- 3854 berichten
- 1000 stemmen
Dankzij de herdistributie door het EYE filmmuseum. Ik twijfel vanwege de duur van de film, 201 minuten is wel een erg lange zit.
Na het artikel gelezen te hebben en hier de reacties wil ik de film wel kopen ( Bol.com), maar wat je zegt ; 3 u u r 21 minuten...dat trek ik niet.
"Beste film ooit" trek in twijfel . In kunst bestaat niet zo iets als "de beste. Is Guernica beter dan de Nachtwacht? Hendrix beter dan Santana. Nee..anders. De 1 blijft gefascineerd in de bios zitten bij deze film, een ander loopt na een half uur teleurgesteld weg.
kappeuter (crew films)
-
- 72623 berichten
- 5779 stemmen
Ongezien gezien: Jeanne Dielman - Filmkrant
Je kent ze wel, van die klassiekers die je eigenlijk had moeten zien. Maar het kwam er niet van, of je had er niet zo’n zin in. En voor je het wist dacht je bij het kijken dat je ze al gezien had. In een reeks artikelen onderzoekt de Filmkrant de ‘ guilty omissions’ van filmliefhebbers. Deze keer: Jann Ruyters over Jeanne Dielman, 23 Quai du commerce, 1080 Bruxelles van Chantal Akerman. Dit artikel verscheen oorspronkelijk in 2003, in Filmkrant 245. In december 2022 werd de film in de tienjaarlijkse peiling van Sight and Sound (door ruim 1600 filmcritici) gekozen tot Beste Film aller Tijden.
K. V.
-
- 4106 berichten
- 3595 stemmen
Deze was via vrt max te bekijken en omdat hij in de lijst van beste film stond, me er eens aan gewaagd. Het is wel een opmerkelijke film geworden.
De speelduur was lang, meer dan 3 uren. Dit was echt wel slow tv, want het verhaal is erg beperkt. We volgen een huisvrouw 3 dagen lang tijdens haar dagelijkse bezigheden. Om de een of andere reden bleef je toch wel kijken. De derde dag was wel het interessantst.
De actrice deed het goed. Misschien wat jammer dat de zoon geen Waal of Fransman was, vond zijn Frans niet zo waw.
Ik heb de film uitgekeken, maar één kijkbeurt was ruimschoots voldoende. Desondanks was het wel eens een ander soort film en als je er wat voor in de mood bent, is het wel voor een keertje het bekijken waard. Het is zeker geen film voor iedereen.
Beste film zou ik deze wel niet noemen.
LLoyd Gallagher
-
- 115 berichten
- 75 stemmen
Als Belg nog nooit wat van Akerman gezien, het is dan ook een regisseuse die vooral bij de hardcore cinefiel bekend is. Jeanne Dielman is doorgaans de film die je van haar ziet voorbijkomen, maar geslaagd vond ik het allerminst.
Eerste deel lijkt het vooral over het mondaine van het leven van een huisvrouw te gaan. Routine, alles perfect geregeld en op elkaar afgestemd, maar saai. Ik zeg niet dat het de speelduur goedpraat, maar de lange scenes hebben in ieder geval wel een duidelijk doel. In het tweede deel komen de barstjes. Zowat alles uit deel 1 wordt herhaald, maar dan met een geïrriteerdere Dielman, die steeds meer foutjes maakt. Na drie van dat soort scenes is het wel duidelijk allemaal, maar Akerman wil weer de hele rits door.
Vervelendste vond ik nog dat de presentatie erg documentaire-achtig is (puur statische shots, geen noemenswaardige soundtrack), maar de film nooit realistisch aanvoelt. De tristesse in het eerste deel is extreem aangezet (met name de doodse interacties met de zoon), het geleidelijke verval in trapjes is zo conceptueel en naar een punt toewerkend dat je ook niet meteen naar een stukje slice of live zit te kijken.
Mnee, 200+ minuten van dit is echt geen fijn tijdverdrijf. Kan je beter zelf je huis opruimen ondertussen, dan heb je achteraf ten minste nog wat bereikt.
Deze film is Werckmeister Harmonies als het slecht was. Kan die film gemakkelijk opnieuw kijken omdat die zo innemend is maar deze film voelt als een parodie op arthouse films lol
mjk87 (moderator films)
-
- 13291 berichten
- 3906 stemmen
Wat je ook van deze film vindt, als dit een film was over een man en geregisseerd door een man dan was deze nooit bovenaan die toplijst van Sight & Sound geëindigd. Natuurlijk is de feministische boodschap inherent aan de film en past deze goed in het huidige tijdsgewricht maar je zou een film wel moeten beoordelen op zichzelf en hoe ze een boodschap overbrengt, niet wat de boodschap is.
Niettemin, sinds die topnotering was ik hier wel benieuwd naar. En ineens zag ik vorige week zaterdag dat de film in Arnhem zou draaien (een busritje van 30 minuten) op mijn vrije zondag dus lekker gegaan. De zaal zat ook redelijk vol en behoudens twee personen die naar de wc gingen ook muisstil 3,5 uur lang. Er zat zelfs nog een intropraatje bij van ruim een kwartier. Nou hoeft dat van mij sowieso al niet (voegt echt niets toe in de regel) maar als je nog 3,5 uur film te gaan hebt dan is het allicht wat te veel. Die vrouw zei nog dat ze het kort zou houden. Hoe lang zijn andere praatjes wel niet dan?
Enfin, 2,5 uur fantastische film, daarna een uurtje nog duidelijk zwakker. Ik geloofde dat stuk niet echt. We zien als kijker drie opeenvolgende dagen uit het leven. Dag 1 en 2 zijn als alle jaren ervoor, maar effectief kijken we naar twee dagen en niet de samenvatting van een leven. We zien de ineenstorting van Jeanne op de 3e dag. Ongetwijfeld dat ze beseft hoe ze al jaren dood leeft, ongetwijfeld dat een klein korreltje in de radar haar van slag kan brengen (hoewel ik dat ook niet echt geloofde) maar uiteindelijk gebeurt dat allemaal in 1 dag in een film over 3 dagen. Die volledige omwenteling vond ik te fors en te veel en te snel. Zeker de moord op het einde was echt too much. Dat laatste shot van 5 minuten waar ze gewoon stil zit is een pak beter.
Maar die periode daarvoor was lichtjes fantastisch. Je raakt echt in een trance, dit is soms ASMR avant la lettre. Gewoon 4,5 minuut lang kijken hoe iemand een schnitzel paneert (zie hier). In een enkel statisch shot, zoals de hele film. Statische shots, strak gekaderd (recht van voor of opzij) en constant stijlvast en prettig gemonteerd. De film vloeit echt. En dan alle huishoudelijke taken achter elkaar, dat ritme is fantastisch om te zien en je wordt als kijker erin meegezogen. Akerman bedoelt er van alles mee (uiteraard) op de inhoud maar op de oppervlakte is dit eerst en vooral een hele fijne kijkervaring. En elke scène voegt wat toe en is nodig. Juist nodig. De huishoudelijke taken moeten gewoon alle getoond worden en daarna nogmaals om een idee te krijgen. Dan kan je niet het eten bereiden weglaten bijvoorbeeld.
Al met al wel 3,5 uur geboeid gekeken, geen moment op mijn horloge gekeken (die drang kwam wel maar toen was de film ineens klaar dus de film duurde korter voor mijn gevoel dan dat hij is). Alleen jammer van dat laatste uur. Dat begon met een bepaald momentje en ik dacht al: we gaan toch niet die kant op? Ja, dus wel. Helaas. Naar boven afgerond 4,0*.
chevy93
-
- 12691 berichten
- 1243 stemmen
Camerawerk vond ik vaak ook erg lelijk en te gemakkelijk. Ik heb van nature een grote hekel aan statische regie omdat ik het snel lui vind. Ook dit vind ik vaak zeldzaam lui hier en daar. Vaak ontzettend lelijke camerastandpunten en oninteressante scenes die minutenlang doorgaan.
Ook vond ik haar totaal niet arrogant overkomen. Integendeel.
Gerelateerd nieuws
Dit is de top 5 in deze editie van de 'Sight and Sound' top 100
'Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles' door BFI uitgeroepen tot beste film aller tijden
Bekijk ook
Sátántangó
Drama, 1994
381 reacties
Pather Panchali
Drama, 1955
70 reacties
Voskhozhdenie
Drama / Oorlog, 1977
55 reacties
Marketa Lazarová
Drama / Romantiek, 1967
35 reacties
A Woman under the Influence
Drama, 1974
132 reacties
Bara no Sôretsu
Drama, 1969
35 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.