F.C. De Kampioenen 2: Jubilee General! (2015)

België

geregisseerd door Jan Verheyen
met Johny Voners, Jacques Vermeire en Carry Goossens

Het verhaal van de tweede film begint waar dat van DDT ooit eindigde: in de gevangenis, waar hij werd opgesloten voor belastingfraude. Op dat moment zijn de Kampioenen volop bezig met de voorbereiding van hun 25-jarig jubileum. Het belooft een groot feest te worden, maar daar zou met de terugkeer van DDT wel eens snel verandering in kunnen komen. Wanneer Xavier en Markske dan ook nog eens beslissen om oud trainer Oscar Crucke, die als monnik in een tempel in Thailand verblijft, in het geheim terug te halen voor het feest… gaan de poppen pas echt aan het dansen.

avatar van Brix
Dat ziet er een stuk beter uit dan de eerste film.
Laat maar komen

avatar van filmliefhebber92
Ik hoop dat deze beter is, maar zo goed als de serie ooit was zal het niet meer worden helaas.

avatar van Beertje45
De makers laten niets aan het toeval over en brengen twee favoriete figuren uit de reeks terug! Ik kijk uit naar de releasedatum.

avatar van buffalotid
Gisteren in Mechelen gekeken. Is minder goed dan de eerste film. Kinderen zijn nog meer de doelgroep geworden, het is zelfs Mega Mindyniveau. De reclame die voor de film werd afgespeeld, is daar ook aan aangepast.
Alleen blijft het zo dat ik een belachelijk grote fan ben van de eerste 13/14 seizoenen. Niets ontspannender dan een kampioentje in te steken 's avonds. Of een marathon met vrienden. Dus voor het cultureel erfgoed dat ze zijn en de terugkeer van DDT en Oscar een 3,5. Maar het mag wel stilaan gedaan zijn met deze ooit zo leuke serie uit te melken.

avatar van Brix
Minder goed dan de eerste ? Aiaiai....
Die was al zwak.

avatar van schumacher
Net gezien en weer wat gemengde gevoelens, een beetje hetzelfde als bij de vorige film, niet slecht maar zeker niet top.

DDT vond ik in feite niet zo'n supergrote rol te hebben en Oscar vond ik op een 2 tal momentjes na maar zwak, zijn rol bedoel ik, dat was maar saai en die 2 heel kleine grapjes die er waren konden dat niet zeg maar toedekken voor mij.

Er zaten leuke momenten in de film maar zoals in de 1ste dus ook te weinig. Ze kunnen de lijn vd serie niet doortrekken tot de film vind ik.

Degene die het beste was was voor mij den Boma, die vond ik weer goed.

Waar ik me aan ergerde was telkens zo'n flauw en kinderachtig geluidje toen er ene bv een mep kreeg of flauwviel, wat was me dat zeg? Dat doen ze in kleuterfilms zoiets, vond ik zeer ergerlijk dat ze dit telkens bleven gebruiken, een grote fout wat mij betreft en teveel gericht op kinderen van 0-5 jaar.

Slechter dan de 1ste vond ik niet maar een topfilm is het nu ook alweer niet geworden, men had gewoon bij de serie moeten blijven verder doen.

avatar van diedier
Gisteren deze film gaan kijken.
We hadden heel lang moeten wachten op de 1ste kampioenen-film, heel lang!
En toen die uitkwam, was ik serieus teleurgesteld. Dit waren de kampioenen niet.. Waar was het café? Het veld etc. de gekende troeven van de serie lieten ze weg in de eerste film. En de eerste film was zeer kinderachtig, het scenario was bijzonder zwak. Maar toch toegeven, zat ik heel de film met een grijns op mijn gezicht, een grijns van gemis- de goede oude tijd! Maar goed.. we vergeten even de eerste film. De 2de kampioenen film!

En ik moet toegeven, deze was een stuk beter! Terug naar de begin jaren, het café, het veld, boma zijn villa, eindelijk een blik in fabriek van Boma. In de serie heb je er nooit iets van gezien, en dit was wel een leuke toevoeging. En ja dit plaatje klopte meer! Er zat ook veel meer vaart in, met bijzonder veel grappen.. De ene natuurlijk beter als de andere! Het verhaal was nu ook niets bijzonder, maar dit moet je niet verwachten bij de kampioenen! Verstand op nul, en maar genieten!

Al blijf ik steeds zitten met iets. Goedele en Ronaldino heb ik nooit beschouwd als kampioenen. Op zich zijn dit goede acteurs, maar ik zal ze nooit aanvaarden als een kampioen. Hun rol in deze film was ook een stuk kleiner als in de eerste film (wat ik goed vond). Maar met alle respect, mij zal het steeds een beetje dwars blijven zitten. Terwijl ik dat nooit met Maurice heb- raar.

Een 3.5* puur voor het genot en het plezier tijdens de film!

avatar van TornadoEF5
Een vriendin van me zegt dat de film slechter is dan de eerste, een ander iemand zegt: "fcdk, zo slecht, echt niet normaal.".

Ik heb echt totaal geen zin meer om te kijken (was al niet van plan om hem op het witte doek te zien trouwens). Iedereen zegt dat die slecht is. Raar dat de film hier op 3,70 staat trouwens.

avatar van Mr-Mcmovie
Beter dan de eerste, maar dat Kon ook gewoon niet anders zo slecht vond ik de eerste, en hier hebben we jan Verheyen als regisseur en meestal komt die wel met goede films op de proppen.

Ook leuk dat we voor de eerste keer een kijkje krijgen te zien in de fabriek van Boma.

Vermeire is terug als DDT en dat is gewoon meer dan welkom want DDT blijft voor mij 1 van de betere personages.
Voor de rest leek er veel veranderd te zijn o.a. Pascale haar slaapkamer dat leek wel plots een heel andere kamer dan in de tv serie. Ook Boma heeft plots hier een nieuwe villa, zelfs het vertrouwde café gaf een nieuw gevoel om naar te kijken om dat ze het uit de andere hoek hebben gefilmt.

Ook deze heeft een beter verhaal en de film blijft iets meer dichter bij de vertrouwde plaatsen voor de kijker en dat is iets wat de vorige helemaal niet had.

Heb me wel zeker kunnen vermaken met deze film ook al had ik beetje zo iets als o nee dit wordt even slecht als de vorige, maar gelukkig heeft jan toch er iets leuk mee gedaan.

avatar van Noodless
Eerste niet gezien. Deze film toevallig gezien in de bioscoop. Het zou sowieso voor mij geen bioscoopticket waardig zijn , meer een film voor eens thuis te zien. Maar ja, soms de kerk in het midden laten. Op zich valt het wel mee en kun je een paar keer wel lachen, vooral dan met Vermeire. Dat is ook de troef van deze film dat een paar oud gedienden terug komen. Zo is het weder zien van Oscar wel leuk. Het verhaal zelf is flauw, vooral de zoektocht, het overhalen en het onthaal van Oscar met daarbij de gevolgen zijn ronduit belachelijk. En wat te zeggen van het slippertje en het gevolg ervan... 5/10

avatar van Arapaho85
De helft van de cast moet intussen toch al wel rond de 60 zijn denk ik..

avatar van Beertje45
Arapaho85 schreef:
De helft van de cast moet intussen toch al wel rond de 60 zijn denk ik..

avatar van Arapaho85
Beertje45 schreef:
Van de originele cast is An Swartenbroekx, Bieke, de jongste met 46 lente's.

Inderdaad, de tijd staat niet stil ook niet bij de Kampioenen.
De beide films heb ik nog niet gezien, wel de trailers en ik moet bekennen dat het mij allemaal niet veel meer zegt eigenlijk. Na het laatste seizoen in 2010 heb ik deze serie vaarwel gezegd. Mede omdat ik toen al metaalarmoede begon aan te voelen. Daarbij komt ook nog eens dat de oorspronkelijke decorstukken uit de serie hierna vernietigd zijn. Je kon deze toen nog even bezichtigen in het centraal station te Antwerpen (de spreekwoordelijke laatste nagel van de doodskist).
Het schiet mij te binnen, Samson en Gert hadden ook een succesvolle serie die goed was, men ging toen ook jaren later voor een film en dat was toen ook helemaal niet meer hetzelfde.

avatar van Tom-Hanks
FC De Kampioenen is echte cultuur in Vlaanderen (in Nederland heb ik geen idee). Na een tegenvallende eerste film, zijn ze hier met een betere afgekomen. Ook leuk dat oude personages zoals Oscar en DDT terugkomen.
Iedereen krijgt ongeveer evenveel zendtijd en belang in de film en dat vind ik zeer aangenaam.
Verstand op nul en kijken!

avatar van moviemike
Beertje45 schreef:
Van de originele cast is An Swartenbroekx, Bieke, de jongste met 46 lente's.

En de oudste is Johny Voners, ondertussen al 70. Xavier Waterslaeghers zal dan ook wel meteen één van de oudste keepers van Vlaanderen zijn!

avatar van misterdhdh
Zware teleurstelling deze film, de meeste mensen die ik hoorde vonden deze vele beter dan de eerste, maar ik vond de eerste in vergelijking met deze een pareltje. Jan Verheyen vind ik geen al te beste regisseur, zijn films vind ik meestal tegenvallen, met uitzondering van het vonnis. Had voor te film er al niet teveel verwachtingen van door Verheyen en gelukkig had ik er niet teveel van verwacht. Dat dit geen topfilm zou zijn wist iedereen al, maar dit kon toch ook allemaal beter. Het grootste probleem is dat ik de film nooit echt grappig vond en ik was blijkbaar niet alleen. In de bioscoopzaal hoorde ik amper iemand lachen. Er zaten een paar leuke stukken in, maar veel te weinig en allemaal te magertjes om met een goed gevoel naar huis te gaan. De reeks was echt genieten met een aantal legendarische afleveringen, al waren de laatste seizoenen ook wat minder, toch bleef het leuk. Ik zet nu nog geregeld eens een aflevering op om eens te ontspannen, en blijf het vermakelijk vinden. Terug naar de tegenvallende film het verhaal op zich is niet zo bijzonder, maar zeker niet slecht. Uitwerking was gewoon niet zo grappig. Er deden misschien teveel personages mee om echt goed te zijn, echt iedereen komt in beeld, daardoor is ieder zijn rol te beperkt, en zeker van de populairste personages, die mochten toch wat meer te zeggen hebben. Sommige personages hadden er niet echt in gemoeten zoals Paulientje, Ronaldinho, Goedele,.. Toch niet echt een meerwaarde. Ook andere bekende Vlaamse gezichten zoals de verschillende komieken in de gevangenis en zeker Mark Coucke had er niet in gehoeven, sommige vonden dit misschien leuk, maar ik niet echt. Leuk dat DDT, toch één van de leukere personages uit te reeks en Oscar terug meededen, maar ook hier viel er meer mee te doen. Ook spijtig dat het vertrouwde decor er niet meer is, want dit decor was toch even wennen. Paar grappige stukken maar dan moet ik al even terugdenken, want vond dit echt geen goede film. Sommige stukken waren zelfs enorm flauw, zoals iemand valt neer en je hoort een belachelijk geluidje, Oscar die zweeft in de lucht, het kampioenenbier dat meer dan 1 minuut centraal in beeld komt en de twist wie de vader van Ronaldinho is,.... . Einde was oké maar niet echt bijzonder. Het liedje en het leuke dansje van de Championettes was wel leuk, ze hadden beter dat als eindlied genomen in plaats van hey pa van Niels Destadsbader. Al bij al is de kampioenen al lang niet meer wat het ooit geweest is en is het allemaal te commercieel geworden; kampioenenbier, stickerboek, ... en ga zo maar door. Er zou sprake zijn van een derde film ook één die Verheyen zal regisseren, van mij moet die er niet komen al zal ik me het toch weer niet kunnen laten om hem te gaan bekijken als hij uitkomt. Hopelijk wordt die dan beter den deze. Heb niet echt genoten van deze film, misschien ben ik te negatief maar in vergelijking met de serie is dit een enorm laag niveau.
2.5/5

Nino_1993
Dan heb je niets te doen, ga je deze zien.,50 euro in de goot

avatar van dvdfreak123
Toch wel van genoten van deze 2de film van de kampioenen die ik persoonlijk toch beter vind dan het eerste deel. Ze hebben er goed aan gedaan om DDT en oscar terug mee te laten doen. Paar keer moeten lachen toch wel. Film die je toch vaak als hij je niet doet lachen toch wel een glimlach bezorgd op je gezicht zoiezo. Was ook altijd fan van de serie heb alle afleveringen gezien. En vond dat deze meer eer aan de afleveringen deed of de eerste. Goed dat we weer het cafe en veld enzo zien. Gewoon verstand op nul en genieten 7,5/10

avatar van umbra
Zo slecht deze 2de film van FC De Kampioenen...echt nutteloze brol pffft 0.5*

het verhaal is weer serieus ondermaats , wel leuk dat ddt erbij kwam , oscar kreeg ook een heel slechte rol , verveelt wel niet , maar ook niks meer dan dat

avatar van krosnicky
Beter dan deel 1 hier zien we terug de old school Fc De Kampioenen van Seizoen 1 tot 4 heel leuk om terug te zien de speelduur was verkort naar 96 min wat net lang genoeg was voor zoon film het verhaal was wat simpel maar ja daar moet je niet echt naar kijken bij Fc de kampioenen het draait hier meer om de humor die ook wel voldoende aanwezig was ik heb toch een paar keer moeten lachen en ook vond ik dat ze de 2 opening scenes mochten verwisselt hebben dat we dus 1st Xavier en Marc te zien krijgen die dan eindigen in het water en dat we dan Bieke en Paulien zien in Pascal haar woonkamer

Van mij mogen ze nog een 3 de deel maken maar daarna mogen ze het echt wel stoppen voor ze echt veel te oud gaan worden en voor het echt zielig word en dan liefst nog een 3 de deel opnieuw met Oscar en DDT en Billie en een kleine cameo voor BTW

avatar van Gang_Star
Overduidelijk een beter deel dan de eerste F.c. de Kampioenen film. Waar deel 1 gewoon een uitstapje was van de kampioenen is deze film een film die meer past bij de serie. De kampioenen gaan 'weer' ouderwets voetballen, Boma gaat naar de Pussycat en we zien het café weer (alhoewel het café uit de serie volgens mij niet meer bestaat doordat het gesloopt is) die toch aardig op het café uit de serie lijkt. Personages keren gelukkig weer terug, Oscar en DDT zijn de meest in het oog springende personages, maar ook de bijrollen van de serie die deel uitmaakten van het voetbalteam, zijn ook weer van de partij.

Jubilee General doet meer denken aan de serie, mede daardoor is het een leukere film dan kampioen zijn blijft plezant.

avatar van Elineloves
Tja. Het was eigenlijk vooral leuk omdat je, als trouwe kijker van de serie, de personages zo goed kent. Ook het feit dat Oscar en DDT terug zijn maakt het een stuk leuker, want zonder dat... nee, dan is het niet te pruimen. Mocht dit een film zijn geweest met totaal andere personages, dan was het verhaal an sich te zwak geweest om door te kijken. De kracht is dat de oude, vertrouwde gezichten precies doen en laten zoals je ze kent. Het lijkt inderdaad een lange uitgesponnen aflevering van de serie. Dat maakt het voor een 'Kampioenen liefhebber' best aardig vermaak maar voor iemand die niet bekend is met de serie is dit een waar drama.

Hm..., dankjewel Elineloves
Na deze nuttige info (voor een "Kampioenen liefhebber" ) denk ik dat ik de film toch maar eens ga bekijken.

avatar van Elineloves
Brix schreef:
Hm..., dankjewel Elineloves

Zou het inderdaad een kans geven Brixie, al is het maar voor DDT zijn guitige snuitje.

Hahaha, doe ik Eline.

Zoals velen in hun recensies aanhalen moet je wel vertrouwd zijn met de personages uit deze film om ervan te kunnen genieten.
Dat men in Nederland daar problemen mee heeft kan ik goed begrijpen, voor ons, Belgen, is dat niet zo'n probleem, velen onder ons zijn opgegroeid met F.C. De kampioenen dat meer dan 20 jaar op de Nationale TV is geweest en nu nog steeds wordt herhaalt.
Ondertussen zijn er dus ook al 2 films van gemaakt en deze tweede is stukken beter dan de eerste.
Het was een goede zet om een personage dat reeds lang was verdwenen in de TV-reeks terug te halen voor deze film, namelijk Oscar de eerste trainer.
Ik heb me geamuseerd met deze film, en wat mij betreft mag er gerust nog een komen.
Maar dan ook in een regie van Jan Verheyen, die echt wel zijn stempel heeft gezet op deze film.
En wellicht daardoor dat dit de betere is van de 2 films.

Maurice zijn uitspattingen (GENOOEEGGG) blijft zo grappig. Topacteur!

dr channard

Mijn gedacht!