Bluebeard's Eighth Wife (1938)

geregisseerd door Ernst Lubitsch
met Gary Cooper, Claudette Colbert en Edward Everett Horton

De Amerikaanse multimiljonair Michael Barndon (Cooper) trouwt zijn achtste vrouw Nicole (Colbert), de dochter van Marquis. Maar zij wil niet in de 'rij van ex-vrouwen' komen en begint haar eigen strategie om hem te 'temmen'.

avatar van wolfmanrene
Minder gekende Lubitsch, maar beslist de moeite waard. Met een sterk op dreef zijnde Gary Cooper. Nu in Frankrijk op DVD verschenen, volgens mij als eerste plek op de wereld. Nadeeltje: je kunt in het menu slechts kiezen tussen nagesynchroniseerde versie of een originele versie met Franse ondertitels die niet weg kunnen worden geklikt.

avatar van Mochizuki Rokuro
Vertoond in het kader van het Ernst Lubitsch retro in het Filmmuseum (en daar gedraaid in plaats van Desire - zie mijn post bij die film).

Hoewel in veel boeken verguist een hele aangename film gezien. Er zaten hele grappige one-liners in voor Claudette Colbert, vooral tijdens de maaltijden (en de 'uien' grap was toch ook vermakelijk). Verder was het tempo hoog.

De film was misschien wel iets te niemendallerig, om een blijvende indruk te maken, maar ik vond de casting van Cooper (die van nature nogal boers is) als verliefde nukkige miljonair eigenlijk wel een goede.

Heerlijke Lubitsch film. Ik heb de film bekeken alvorens de recensies te lezen. En eerlijk gezegd begrijp ik de negatieve teneur niet. Dit is lachen van begin tot eind, goed natuurlijk acteerwerk, hoog tempo .... Ik heb me geen minuut verveeld met deze prent en kan hem alleen maar aanraden. Hiervan krijg ik zin om alle Lubtischen te bekijken.