Trois Souvenirs de Ma Jeunesse (2015)

Alternatieve titel: My Golden Days

Frankrijk

geregisseerd door Arnaud Desplechin
met Mathieu Amalric, Lou Roy-Lecollinet en Quentin Dolmaire

Paul Dédalus zal Tadzjikistan verlaten. Hij herinnert zich zijn jeugd in Roubaix, de vlagen van waanzin van zijn moeder, de band die hij had met zijn broer Ivan, een vroom maar gewelddadig kind. Toen hij zestien jaar was, was zijn vader een ontroostbare weduwnaar. Hijzelf reisde naar de Sovjet-Unie waar een clandestiene opdracht hem ertoe leidde dat hij zijn eigen identiteit aanbood aan een jonge Russische man. Hij herinnerde zich verder toen hij negentien was zijn zus Delphine, zijn neef Bob, avonden met Pénélope, Mehdi en Kovalki, de vriend die hem moest verraden. En ook zijn studies in Parijs, zijn ontmoeting met dokter Behanzin en zijn ontluikende roeping voor antropologie. Maar boven dat alles herinnert Paul zich Esther. Zij was het hart van zijn leven, een 'fanatiek hart'.

Vanaf 4 juni in de bioscoop (Lumière)

Trailer geplaatst

avatar van Verhoeven
Veel geschreeuw, weinig wol. Zo zou ik het werk van Desplechin willen omschrijven. Het is me een raadsel waarom die ooit regisseur is geworden. Kon beter voor zichzelf gaan schrijven want zijn films slepen zich doelloos voort. Zo probeert hij om de zoveel minuten de kijker bij de les te houden door in de vorm te 'experimenteren'. Een paar voorbeelden uit deze film. Uit het niets een split-screen erin gooien. Ergens halverwege in de film wordt de vierde wand doorbroken. Gewoon omdat het kan. Niet omdat het een functie heeft. Als er geschakeld moet worden tussen verhaallijnen komt er opeens een algemene verteller aan te pas. Lekker gemakzuchtig. En wat te denken van de cirkelachtige kadreringen? Het is me een raadsel. Er lijkt werkelijk geen enkele gedachte / idee achter te zitten. Waardoor het allemaal heel vermoeiend overkomt. Het is gewoon een ratjetoe. Maar niemand durft hem dat te zeggen.

Oh, en acteur André Dussollier mag weer aantreden. Altijd een glimlach op zijn gezicht. Wat die ook speelt.