• 8.296.777 stemmen

Met onder meer: Catherine Deneuve, Mathieu Amalric en Anne Consigny

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 11 december 2008

Plot Un Conte de Noël

"The dilemma. The reunion"

De familie Vuillard komt na jaren weer bij elkaar met de Kerstdagen. Het vroegste verleden van de familie blijkt echter getekend door tragedies, welke tot op heden nog enorme invloed hebben op het gedrag van de gezinsleden. Terwijl de gesprekken aan tafel langer worden, wordt de stemming grimmiger.

image

Simon, Junon's nephew - the painter cousin

Paull, Elizabeth and Claude's son

avatar van Dridge

Dridge

Is dit een beetje te vergelijken met de film Festen ?

avatar van Koekebakker

Koekebakker

Wel qua thematiek, maar niet qua uitwerking. Festen is rauw, heftig en met visueel minimale middelen opgenomen. Conte de Noel is veel gestileerder, ingetogener en ik vond het zelfs een warme film.

avatar van Yash100

Yash100

De critici zijn lovend.Ook al een paar gerenommeerde prijzen gewonnen. Zelfs Jac Goderie kon geen zwak punt noemen in deze film.

Ik ga hem dinsdag in de plaatselijke filmhuis bekijken.

avatar van Montorsi

Montorsi

Leuke film, vooral in zijn aparte uitwerking. Gebeurt eigenlijk ook niet zo gek veel als je achteraf terugdenkt, het zijn eerder de continue familiaire spanningen die het toch gewoon een interessante film maakt. Had echter toch wat minder langdradig gemogen. 3.5*

avatar van Yash100

Yash100

Een juweeltje!. met weer een goeie Mathieu Amalric. Behoort tot één van mijn favorieten.

avatar van griffier

griffier

Wederom een fantastische franse film ( zie bijvoorbeeld ook: le fils de l'Ecipier, bienvenue chez ch'tis). Stuk voor stuk films waarvoor je speciaal naar de bioscoop gaat! Geen grootse speciale effecten, geen bloedstollende actie, geen ijzingwekkende plots, maar warme en liefdevolle kronieken van gewone-mensen-levens.

Je ziet toch elk jaar weer op tegen de verplichte nummers tijdens de feestdagen, maar als ze zó verlopen ...

Een 4,5.

avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

Un Conte De Noël toont een complexiteit en gelaagdheid, die het (of meerdere?) familiegeheim niet eenvoudig prijsgeeft. Net als in het 'echte leven' speelt er meer dan zich aan de oppervlakte aandient. Nergens wordt expliciet de kern van de tragedie getoond en juist daardoor krijgt het verhaal een zeer realistisch karakter ... en toch krijg je als kijker enkele niet onbelangrijke aanwijzingen aangereikt:

1. Wie wordt er begraven aan het begin van de film?
2. Hoe toevallig is het dat uitgerekend Henri en zijn neef Paul 'compatibel' zijn? En, ... heeft dit iets te maken met het 'verleden' van Elizabeth en Henri?
3. Wat is de rol van Faunia?
4.Heeft Henri de 'zuster' 'omgekocht?
5.Redt Henri zijn moeder of brengt hij haar en zichzelf ten gronde?
6.Waarom liet Henri zichzelf plat op zijn gezicht vallen en staat juist dit moment op de filmposter?
7.Heeft het toneelstukje van de tweeling een extra betekenis?
8.En wat te denken van de korte TV-fragmenten?
9.Waarom eindigt het verhaal met Elizabeth en zegt ze iets over Pegasus?
10.Wat doet Henri met die vuilniszak?

... het wachten is op de DVD voor een nadere analyse. Deze film is zo'n aanschaf zeker waard.

avatar van cosp

cosp

Ik heb de film nog niet gezien, maar het verhaal doet me denken aan "8 femmes" van Ozon. De trailer geeft echter een heel ander beeld. Vreemd dat de film hier in Spanje nu pas in de bioscoop is...

avatar van Malick

Malick

Wat was dit een draak van een film zeg. Vorm en inhoud leken wel twee vijanden van elkaar. De regisseur probeert letterlijk alles uit om het verhaal boeiend te houden. Subkopjes, voice-over, tegen de kijker praten (Into the Wild, Die Welle princiepe), point-of-view momenten die niet wenselijk zijn, splitscreen. Noem het maar op. Het past geen moment in deze film. Ook de muziekkeuze klopte voor geen meter. Onder heftige discussies in de familie zet hij snoeihard een jazznummer. Zelfs op een bepaald moment schotse doedelzakken..?

De personages zelf zijn onuitstaanbare vlegels die eerder ergenis opwekken dan een lach of een traan. Als ik dit had geweten dan had ik dit nooit geprogrammeerd. De slechtste film die ik dit jaar in het filmhuis gezien hebt. Nu snap ik ook waarom er verder niets van deze regisseur in Nederland is uitgegeven.

avatar van griffier

Waarde Verhoeven.

Hebben wij wel dezelfde film gezien? Volgens jou klopt de vorm niet, is het verhaal onzin, de muziekkeuze klote, het acteerwerk irritant.

"De slechtste film van het jaar", en dat terwijl het jaar nog zo fris, vers en vol verwachtingen is!

Ik heb een film gezien waarin de levens van echte mensen centraal staan. Warm, intens en realistisch geacteerd. Ik moet je heel eerlijk zeggen dat al die vormzaken en muziekkeuze die jou zo irriteren mij helemaal niet opgevallen zijn.

Met vriendelijke groet

avatar van Malick

Malick

Jammer dat het je niet is opgevallen.

En over het nieuwe jaar. Tja, ik zit toch al op 300 films dit jaar. Zo fris en en vol van verwachtingen is het toch niet allemaal niet meer...

avatar van neo

neo (crew films)

De film toont een disfunctioneel gezin en neemt daar helaas wel erg lang de tijd voor. Soms zitten er wat scherpe, leuke scenes in, maar mijn gedachtes begonnen toch behoorlijk af te dwalen. De muziek is enorm slim en zou deze zelfs fenomenaal willen noemen. Gregoire Hetzel dreigende akkoorden zijn subliem, even als zijn adapties van (klassieke) muziek. De whiskey muziek voor Henri werkt ook enorm komisch. Het geeft de film en de karakters identiteit, warmte en geeft de chaos uitstekend weer. Beste gedeelte is waarschijnlijk nog de redelijk doorlopende muziek die de introductie van alle karakters begeleidt.

avatar van Norma

Norma

Ik weet niet zo goed wat ik nu van deze film moet denken. Enerzijds zitten er sterke momenten in, anderzijds komt het geheel niet helemaal lekker uit de verf.Waar het 'em in zit? Geen idee.

Misschien had het geholpen als het verhaal met een dik half uur was ingekort, het lijkt nu alsof sommige zaken nodeloos worden uitgesponnen zonder dat het nou echt extra inzicht in de personages of de situatie verschaft. Ook miste ik een beetje een climax, ik bleef zitten met de vraag waar het nou allemaal om te doen was. Want het lijkt alsof er toch een beetje naar een onthulling of een uitbarsting van emoties wordt toegewerkt, maar dit is niet het geval. Dat wil zeggen, de tragedie die er is wordt al vanaf de eerste minuut genoemd en de emoties lopen zo nu en dan hoog op, maar escaleren doet het niet. Wat zat de oudste dochter nou precies dwars? Misschien heb ik iets gemist?

Toch kent de film zoals gezegd ook sterke en sfeervolle momenten. De acteurs zijn stuk voor stuk zeer geloofwaardig en sommige scènes zijn zonder meer goed. Het script blijft alleen een beetje hangen tussen twee uitersten; nergens wordt de sfeer echt warm en gezellig, maar het wordt ook nergens echt pijnlijk en schokkend.

Grootste minpunt van de film is echter het einde. Ik vond het vreemd hoe de ziekenhuisopname nogal expliciet in beeld werd gebracht en vroeg me echt af wat een gedetailleerde vastlegging van de handelingen nou werkelijk toevoegde aan het verhaal. Het doet in ieder geval enorm afbreuk aan de sfeer, vond het meer bij een tv-serie passen. Het gesprek tussen moeder en zoon is dan wel weer opmerkelijk (ik weet niet of ik het nou als ontroerend of juist als uitsterst onaangenaam moet opvatten)

Mijn 3,5 lijkt al met al wat aan de hoge kant, maar toch kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er meer in zit dan ik nu heb ontdekt. Typisch een film die ik nog eens moet herzien nu ik weet wat ik kan verwachten. Dat zal uitwijzen of er misschien nog meer moois in schuilt dan ik er nu in heb teruggevonden, of dat ik dit kerstverhaal verder voor gezien hou.

avatar van Decec

Decec

Ik vond langdurige film, nee géén spannend film. Het gaat over beenmergtransplantatie verhaal. Cijfer 2 is voldoende.

avatar van Kadafi

Kadafi

Het gaat helemaal niet over de beenmergtransplantatie, dat verhaal hangt er ook maar een beetje bij. Maar in het begin denk je dat wel. Later blijkt het dat je bij een familie bent beland waarin de contacten niet zo goed zijn. Er zijn in het verleden veel dingen fout gegaan, en die zijn nooit meer rechtgezet.

Het camerawerk vond ik echt leuk. Van die momenten dat personages ineens de camera inkijken en hun verhaal vertellen bijvoorbeeld. Typerend voor Franse films misschien.

De muziekkeuze was juist leuk omdat deze opvallend was. Als het een drama wordt aan tafel vind ik het juist prima dat daar jazz onder wordt gezet.

Dit was een film die in het begin veel vraagtekens bij me opriep. Na een uur kijken weet je waar het eigenlijk over gaat. Dat stoorde me wel heel erg. Toch ervoor gekozen om de film op te laten staan. Later werd het een stuk grappiger want personages werden steeds duidelijker. Toen heb ik regelmatig met een glimlach de film uitgekeken.

avatar van cdman19800

cdman19800

Wat een rare film en wat een complexe familie.

Wel goed geacteerd.

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Eerlijk gezegd ben ik in tweestrijd om deze film een beoordeling te geven. Ik zie evenveel positieve punten als negatieve. Positief: acteerwerk van echt iedereen, sfeer en apart maar heel mooi gebruik van muziek. Negatief: op een gegeven moment langdradig, soms een beetje teveel bijzondere effecten achter elkaar en vooral in het begin had ik een beetje een hak op de tak gevoel. Ik begrijp de mensen die deze film helemaal geweldig vinden en ik begrijp de mensen die de film niet zo goed vinden. En zelf zit ik er een beetje tussenin.

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Un conte de Noël van Arnaud Desplechin is op de nummer 7 van de Top 25 met de beste kerstfilms ooit terecht gekomen. Dit is na de Top 25 met beste horror films van de nieuwe jaren '00 mijn 2e lijst waarin dagelijks wordt afgeteld naar de nummer 1 positie. De nummer 1 wordt op kerstavond bekent gemaakt en tot die tijd wordt er dagelijks een videoreview online gezet. Check it out: Kerst Top 25, nr 7: Un conte de Noël | MovieSense - Online filmmagazine

avatar van sinterklaas

sinterklaas

Opzich een mooi gemaakte Franse kerstfilm ala Festen maar helaas was het voor mij iets te complex en kon ik er maar geen touw aan vastknopen. De film vliegt van hot naar her en door een hele storting aan dagelijkse normale toestanden en gerommel om het verhaal heen is het gewoon amper meer te volgen. Wat mij betreft hadden ze er toch nog even minstens 40 minuten eruit kunnen halen zodat alles beter te volgen is. Je weet op den duur gewoon niet meer wie wie is en wat er allemaal gebeurd omdat er over 1 persoon al gelijk 120 verschillende verhalen en situaties worden verteld. De tekst op de achterkant van de dvd hoes is eigenlijk al 90% van de inleiding van de film. Misschien is dit gewoon een kijk in dagen in het leven maar het is net iets te veel. Zelfs de onbelangrijkste dingen: (het inschenken van koffie, elke voetstap zowat volgen) worden weergeven waardoor je zoals gezegt de controle gewoon verliest. De plot lijkt zo makkelijk en interesant, maar eenmaal je de film hebt gezien is het plot als een speld in de hooiberg.

Erg jammer. Maar wel goed gemaakt en gespeeld.

avatar van blurp194

blurp194

En famille.

Voor zo'n soort film toch wat teleurstellend. Er is genoeg drama aanwezig, maar doordat de bron daarvan extern ligt - de ziektes in de familie - en doordat het tempo af en toe tergend traag is, komt dat er in de gezellige familiebijeenkomst met Kerst toch niet echt goed uit. Het had wel wat meer bite kunnen gebruiken, wat meer levendigheid, wat meer uitdieping van de karakters misschien zelfs. Wat ook niet helpt is dat vooral het eerste halfuur of zo veel te langdradig is, daarna krijgt de film wel wat meer vaart maar de kans dat je voordat het zover is afhaakt is niet denkbeeldig.

Wel zijn er een paar mooie acteurs aan het werk. Daartegenover staat weer wat ongepast gepruts met beeldgrapjes, lelijke effecten en titeltjes. Jammer, nergens voor nodig.

avatar van Vinokourov

Vinokourov

Stiekem vooraf iets meer dan gewoonlijk van het plot lezen helpt wel bij deze film. Het is een gecompliceerd familiedrama, waarbij ik vooral de personages van Matthieu Amalric en Catherine Deneuve het interessantst vond. De rest van de cast was ook goed, maar zij sprongen er wel bovenuit. Het belangrijkste punt van de hele film is echter de beenmergtransplantatie die Deneuve moet ondergaan. Ondertussen sluimeren bij die kwestie allerlei familieproblemen door. Dit soort thema's hebben bij mij altijd een streepje voor.

Het is niet de meest gemakkelijke film, ook vanwege de bijna 2,5 uur durende lengte. Maar het heeft zeker zijn momenten ook nog eens komische momenten heeft die tegelijkertijd ook weer triest zijn. Maar toch heel goed vond ik de film niet. Een meer duidelijkere to-the-point uitwerking en misschien een zijplotje minder had de film gedaan. Nu verzuipt Un Conte de Noël toch een beetje in haar epische ambities.

avatar van frans123

frans123

Gisteren gezien op tv .Prachtige film.

avatar van 93.9

93.9

Typisch geval van de juiste kaarten in handen hebben, maar verkeerd spelen.

Uiteindelijk win je toch, maar met grote moeite en in plaats van binnen 110 minuten heb je er 150 minuten voor nodig...

avatar van Movsin

Movsin

Erg ingewikkeld begin van een film die daarna een kroniek brengt van een weinig aangename familie.

De titel is zeker ironisch bedoeld want de film heeft niets weg van een kerstsprookje maar brengt loeiharde dialogen en weinig stichtende toestanden.

Een heel pak Franse toppers doen mee en ik onthou de moeilijke rol die Anne Consigny vertolkt maar vooral de waanzinnig knappe act van Mathieu Amalric, beslist één van de meest veelzijdig Franse acteurs van het ogenblik.

Met een beetje minder complexiteit en ook niet zo lang uitgesponnen zou de film bij mij hoger hebben gescoord.

avatar van teacher

teacher

Heerlijk Franse films! Een simpel verhaal die uitmuntend wordt gespeeld door deze prachtige cast en mij geen moment verveeld heeft.

Echter door het tegenvallende eind heb ik zeker een punt eraf gehouden.

avatar van Metalfist

Metalfist

Kerstmis bij de familie Vuillard

Er zijn acteurs, actrices, regisseurs, componisten, studio's, ... waar je films gewoonweg blind van koopt. Catherine Deneuve is zo iemand van die mensen en Un Conte de Noël lag dan ondertussen ook al ettelijke jaren op mij te wachten. Ik was al lang vergeten waar de film überhaupt over ging, maar ik wist nog wel dat dit zich rond de kerstdagen afspeelde dus wou ik de film eigenlijk zelf ook rond die periode zien en zowaar, dit jaar is het er eindelijk van gekomen.

Want Un Conte de Noël is best een pittige zit qua speelduur met zijn 150 minuten en het is dan ook jammer dat pakweg een halfuurtje minder echt wel een betere film had kunnen opleveren. Eigenlijk zit je gedurende heel de tijd naar de familieperikelen van een disfunctioneel gezin te zien en hoewel dat daar indrukwekkende scènes tussen zitten (ik ben sowieso ook wel fan van dit soort taferelen), heb je op het einde echt het gevoel van 'was dit het nu?' en dat is nooit een goed teken. Misschien heb ik ergens een detail gemist, maar eigenlijk weet je even weinig aan het einde van de film als aan het begin van de film. Gaat Junon het nu overleven, wat is er ooit misgelopen tussen Henri en Elizabeth, in wat voor vreemde driehoeksverhouding verzeilen Ivan, Simon en Sylvia en ga zo nog maar even door. Een film hoeft voor mij niet alles tot in de puntjes uit te leggen maar een beetje duidelijkheid mag ook wel. Zeker omdat de film ook echt wel de moeite neemt om een aantal plotlijnen uit te stippelen maar die blijken dan uiteindelijk nooit echt hun nut te hebben, bijvoorbeeld Henri die op klaarlichte dag zonder enige reflex van de stoep op zijn gezicht gaat. Toffe scène op zich maar het nut ontgaat me.

Waarom dan toch nog 3*? Wel, het hadden er zelfs nog iets meer kunnen zijn aangezien dit qua cast wel smullen is. Deneuve is als vanouds degelijk, die heeft me eigenlijk nog nooit echt teleurgesteld, maar ze wordt ook bijgestaan door een aantal erg degelijke rollen. De chemie met Jean-Paul Roussillon als haar man Abel is de moeite maar ook de rest van de familie (met Mathieu Amalric op kop) is sterk bezig. Grappig ook om Deneuve tegenover Chiara Mastroianni te zien acteren, dat is namelijk in het echt moeder en dochter. Visueel ook wel een vreemde zit soms. Regisseur Arnaud Desplechin haalt alles uit de kast om dit wat boeiend te houden en dat resulteert in het doorbreken van de vierde muur, split-screens, van die titelschermen die iets situeren, ... Dat dan ook nog eens gecombineerd met een bij vlagen niet passende (en daardoor eigenlijk net nog beter tot zijn recht komende) soundtrack en de film gaat echt wel vlotjes voorbij.

Leuk om eens gezien te hebben maar vooral voer voor de liefhebbers van Catherine Deneuve. Wie hier een typische kerstfilm verwacht waar je een warm gevoel aan overhoudt komt wat bedrogen uit, maar toch is hier nog wel wat interessants te ontdekken. Alleen jammer van die speelduur, daar had toch wel wat in geknipt gemogen.

avatar van Robi

Robi

• 1913 berichten

Film over de onderlinge relaties binnen een gecompliceerde familie. Moeder heeft kanker en kan genezen worden met een transplantatie van één van haar familieleden. Een zus heeft gezworen dat ze een broer niet meer wil zien. En vader heeft geregeld dat iedereen de kerstdagen bij hen in het grote huis komt doorbrengen. En dan spelen er daarnaast nog een heleboel andere dingen. De film duurt maar liefst tweeëneenhalf uur. En die worden aanvankelijk vooral gebruikt om iedereen maar eens uitgebreid voor te stellen. En dat is ook wel nodig ook, want het gezin met aanhang en kleinkinderen bestaat uit een hoop mensen. Toch is de film ook best wel afstandelijk en worden er weinig emoties getoond al is er wel de constante spanning van een familie waar heel veel onderhuids leeft. En wat niet uitgesproken wordt. En dat moet dan tweeëneenhalf uur duren. Maar de tweeëneenhalf worden goed gebruikt om het verhaal en de onderlinge relaties en spanningen zorgvuldig op te bouwen. En zo is het wel een heel mooie film met even zo mooie acteerprestaties. Het einde is open gebleven. En eigenlijk weet ik niet of ik dat nou wel wilde na alles wat er de revue heeft gepasseerd. Maar goed, dit einde heeft ook zeker wel wat. En het doet geen afbreuk aan de film. Of toch?