

Genre: Komedie / Drama
Speelduur: 109 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mike Nichols
Met onder meer: Melanie Griffith, Harrison Ford en Sigourney Weaver
IMDb beoordeling:
6,8 (61.173)
Gesproken taal: Duits en Engels
Releasedatum: 13 april 1989
On Demand:
Bekijk via Disney+
Bekijk via Google Play
Bekijk via iTunes
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op meJane
Plot Working Girl
"For anyone who's ever won. For anyone who's ever lost. And for everyone who's still in there trying."
Tess is een secretaresse die graag hogerop wil. Ze komt te werken voor de succesvolle zakenvrouw Katherine die Tess haar goede zakelijke ideeën en inzicht zeer waardeert. Zij belooft haar dat als ze zo doorgaat ze Tess wel wil helpen om carrière te maken. Maar tijdens een skivakantie breekt Katherine haar been en zo komt Tess erachter dat Katherine haar idee heeft ingepikt om zelf met de eer te gaan strijken. Tess besluit dan om zich voor te doen als collega van Katherine, die toch wel even uitgeschakeld is, en de keiharde zakenwereld binnen te dringen door een belangrijke deal te sluiten met de hulp van zakenman Jack Trainer.
Externe links
Acteurs en actrices
Tess McGill
Jack Trainer
Katharine Parker
Mick Dugan
Cyn
Oren Trask
Ginny
Lutz
Turkel
Bob Speck
Video's en trailers
Reviews & comments

Movsin
-
- 7562 berichten
- 8025 stemmen
Toen in de openingsscène zowel de belachelijke coiffure van Melanie Griffith en Joan Cusack als Griffith's irritante stem de toon aangaven, was ik niet echt verwachtingsvol voor deze film, maar gaandeweg valt er toch toe te geven dat de film een zekere charme heeft, hij vlot wegkijkt, toch een portie humor inhoudt, het intrige amusant is en aanvaardbaar opgebouwd en uiteindelijk de drie hoofdacteurs de film toch flink ondersteunen. Ook goede aangepaste muziek.
Een contradictie is inderdaad dat de film een Oscar wegkaapte, weliswaar "maar" voor de muziek, maar dat ook de acteurs fameus werden gelauwerd, minstens genomineerd, en dat anderzijds de waarderingsscores, ook bij IMDB, redelijk laag zijn.

IH88
-
- 8559 berichten
- 3046 stemmen
“Tess, you don't get ahead in this world by calling your boss a pimp.”
“Well, he is.”
Aardige film. Alleen al die jaren 80 kapsels en kleding zijn geweldig, en ook het verhaal over een jonge vrouw die zich wil opwerken binnen een bedrijf op Wall Street zit sterk in elkaar. Griffith is geen geweldige actrice, maar ze heeft een screen presence waar je u tegen zegt.
Ford, Weaver en Cusack acteren een stuk beter en hebben alle drie hun sterke momenten. Het verhaal over een vrouw die zich wil opwerken binnen een mannenwereld had een scherpe satire kunnen opleveren, maar regisseur Nichols houdt het vooral luchtig en plezierig. Met uitstekende acteurs die ervoor zorgen dat het wat taaie verhaal boeiend blijft. Geholpen door een sfeervolle en zeer overheersende soundtrack.

scorsese
-
- 11565 berichten
- 10062 stemmen
Goeie film waarin een ambitieuze secretaresse de zaken van haar baas waarneemt als die een gebroken been heeft. Een goed uitgewerkt verhaal waarin een vrouw het wil maken in de grote stad. Qua aankleding typisch een product van zijn tijd (alhoewel het waarschijnlijk voor die tijd ook al wat overdreven was). De drie hoofdrolspelers doen het leuk en in de bijrollen stiekem aardig wat bekende namen. Absoluut vermakelijk, maar mijn initiële 4.0 sterren zijn wat te hoog gegrepen.

Angel9999
-
- 217 berichten
- 1415 stemmen
Kevin Spacey in een bijrol. Uitermate charmante film, vind ik. En ik deel volledig de mening van lieve scorcese.

Dievegge
-
- 2923 berichten
- 7576 stemmen
De veerboot over de Hudson brengt Tess van Staten Island naar Manhattan, van een volkswijk naar het financiële centrum van New York. Op de achtergrond zijn afwisselend wolkenkrabbers, het Vrijheidsbeeld en een Amerikaanse vlag te zien, symbolen voor welvaart en de Amerikaanse Droom.
Met haar kattige stemmetje speelt Melanie Griffith, de dochter van Tippi Hedren, een vrouw die het glazen plafond wil doorbreken. Om ernstig genomen te worden moet ze haar kleding, haar kapsel en haar dictie aanpassen, zonder haar vrouwelijkheid op te geven. Onderweg schudt ze enkele stereotiepe macho's van zich af, gespeeld door Alec Baldwin en Kevin Spacey in een grappig bijrolletje. De grootste bedrieger blijkt echter zelf een vrouw te zijn. Harrison Ford vertelt een fictieve anekdote over het echte litteken op z'n kin. Het is een werkvloerkomedie, al is de toon vaak ernstig. De secretaresse die de plaats van haar baas inneemt, is een variant op een klassiek gegeven. Joan Cusack levert enkele puur komische momenten.
Kapitalisme is de nieuwe religie. New York is het nieuwe Jeruzalem, zoals Carly Simon zingt in het themaliedje Let the River Run. Je moet niet langer werken om een plaats in de hemel te verwerven, maar om op te klimmen op de economische ladder. De vergadering kort voor het einde lijkt op het Laatste Avondmaal: er zijn dertien aanwezigen waaronder één verrader.
De camera beweegt veel. Hij omcirkelt de dansers en er zijn lange tracking shots met aandacht voor de omgeving en reacties op de achtergrond, verschuivend van gezichtsstandpunt. Spiegels worden benut in de liftdeur en in de badkamer. De kijker ziet Tess op de gang in Katherines huis terwijl Jack zelf in het ongewisse blijft. Deze oude favoriet heeft de herkijkbeurt met glans doorstaan.

Flavio
-
- 4340 berichten
- 4592 stemmen
Bekendste rol van Melanie Griffith, met verder twee acteurs die ik toch vooral ken van hun blockbusters: Ford en Weaver. Bijrolletjes voor Joan Cusack, Alec Baldwin en Spacey (ironisch genoeg in de rol van halve sex offender) maken dit best een sterk bezette film.
De film gaat over de moderne klassenmaatschappij: de volkse Tess en haar vrienden hebben een sterk accent, ontplofte jaren 80 kapsels en dragen clowns make-up, en wonen een half uur varen van Manhattan op Staten Island. De rijken, Kiki en Bob, wonen in luxe appartementen in Manhattan zelf, dragen kleding duurder dan een tweedehands auto en never the twain shall meet. Nou ja, wel dus, op het werk worden de klassen ingedeeld in de koffiehalers en de koffiedrinkers.
Working Girl speelt de hele film met dit gegeven, draait het om, en slaagt er redelijk in te vermaken, ondanks een niet bijster boeiende plot. Daarbij wordt gemikt op herkenbaarheid en een voorspelbare romance waarna Tess zich definitief opwerkt tot de ruling class. De dubbele boodschappen (vrouw kan zich niet op eigen kracht opwerken maar heeft een man nodig, de klassenmaatschappij is iets om na te streven) geven de film wel iets hypocriets. Kleine 3 sterren.

Filmkriebel
-
- 8741 berichten
- 4031 stemmen
Als er niks aan te merken is dan is een hoog cijfer zonder meer op zijn plaats. Dat is het geval met Working Girl, een modern sprookje over een naieve jonge vrouw die het wil maken op de werkvloer; de kans doet zich voor wanneer haar bazin in de kliniek belandt na een ski-ongeluk en ze een belangrijke deal op eigen houtje voorbereidt. Het is feelgood all over met wat romcom ertussen, maar met een cast als deze was dit dubbel genieten. Sigourney Weaver als bitchy boss (of boze koningin) en Harrison Ford als sympathieke vrouwenzot (of charmante prins) vielen me echt in goede aarde. Het bijrolletje van Spacey helemaal in het begin van de film is opvallend. Het klopt wel dat het een erg karikaturale afschildering is van het zakenleven, maar mij stoorde dat niet. Waarom zou je in een dergelijke film hier wakker van liggen? Het is gewoon de bedoeling dat die klassenstrijd tussen lagere en hoge functies op allerlei manieren uit de verf komen.
Zeker voorspelbaar( zo leed het geen twijfel dat Jack ook de vriend was van de bazin ) en op het vlak van humor was het nooit echt bovenmaats, maar het was verbazend goed gescript en met Tess leef je mee. Nipte 4*

blurp194
-
- 4230 berichten
- 3416 stemmen
Feestje van de duale moraal.
Griffith is in de bovenlaag de held van het verhaal - de held van de moderne vrouw, die zich volgens de aloude American Dream opknokt en overwint. Maar als je iets dieper kijkt gaat ze gewoon over lijken, steelt en bedriegt ze alles bij elkaar, en flikt ze alle rotstreken waar ze zelf haar grote nemesis Weaver van beschuldigt - terwijl Weaver vanuit een iets andere optiek gewoonweg onschuldig is en het beste met Griffith voor had. En ondertussen wordt Ford nog even als speelbal zonder ogenschijnlijke eigen wil gebruikt. Niet zo fraai allemaal eigenlijk.
Daar, even een alternatieve visie op het verhaal. Wellicht ingegeven doordat ik Griffith nou een keer nooit zo sympathiek gevonden heb, maar Weaver altijd wel - en die krijgt dan ook nog eens de punten voor de rol van underdog. Jammer dat ze relatief weinig ruimte krijgt, ik had best wat meer van haar willen zien in plaats van het toch wat zeurderige gedoe van Griffith. En Ford, wat een melkmuiltje is dat hier nog, hij lijkt haast te jong voor zijn rol.
Verder kan ik de film eigenlijk alleen maar overgewaardeerd vinden - het verhaal heeft nog wel iets, al komt dat er maar matig uit, maar verder zie ik er niet echt iets bijzonders in. Nominaties zijn al wat overdreven, maar een Oscar voor de soundtrack? ik mis daar kennelijk iets.
Het laatste nieuws

'Vikings'-acteur Travis Fimmel terug in trailer Netflix-serie, 'Jiskefet'-acteur Michiel Romeyn: 'VPRO niet geïnteresseerd in terugkeer' | MovieMeter Recap

Netflix deelt eerste volwaardige trailer voor langverwachte 'La Casa de Papel'-spin-off 'Berlín'

Tiffany Haddish reageert na arrestatie voor rijden onder invloed: 'Ik ga hulp zoeken'

De tien best beoordeelde films van de jarige Karen Gillan (36)
Bekijk ook

Mississippi Burning
Misdaad / Drama, 1988
179 reacties

Z
Drama / Mystery, 1969
52 reacties

Fried Green Tomatoes
Drama / Komedie, 1991
34 reacties

The Fugitive
Actie / Thriller, 1993
331 reacties

The Bridges of Madison County
Drama / Romantiek, 1995
152 reacties

Dangerous Liaisons
Drama / Romantiek, 1988
78 reacties
Gerelateerde tags
driehoeksverhoudingnew york cityclerkfeminismeempowermentstrong womancareer womanvrouwelijke hoofdrolspelerbusinessstaten island, new york cityworking woman female empowermentdeterminationferryfeminisim
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.