Kongens Nei (2016)

Noorwegen
Oorlog / Drama

geregisseerd door Erik Poppe
met Jesper Christensen, Anders Baasmo Christiansen en Idd-Audor Bentsen

De film gaat over de drie meest dramatische dagen uit de geschiedenis van Noorwegen. Op 8 april 1940 vallen de Duitsers het land binnen. Een dag later bereiken ze Oslo. Duitsland vraagt koning Haakon om capitulatie. De koning staat voor een keuze die zijn land voor altijd zal veranderen.

Ik kan me voorstellen dat dit docudrama over de Duitse inval in Noorwegen in het thuisland met de nodige interesse bekeken en navenant gewaardeerd is. Ik vind het echter een matige film, vermoedelijk mede vanwege het feit dat ik van een paar hoofdpersonages hooguit de namen ken, terwijl de ontwikkelingen in het verhaal allesbehalve spectaculair zijn.