• 151.917 films
  • 8.711 series
  • 26.233 seizoenen
  • 580.380 acteurs
  • 330.478 gebruikers
  • 8.608.914 stemmen
Avatar
 
banner banner

Gaslight (1940)

Thriller | 84 minuten
3,57 38 stemmen

Genre: Thriller

Speelduur: 84 minuten

Alternatieve titels: Angel Street / The Murder in Thornton Square

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Thorold Dickinson

Met onder meer: Diana Wynyard en Frank Pettingell

IMDb beoordeling: 7,3 (4.693)

Oorspronkelijke taal: Engels

  • On Demand:

  • Google Play Bekijk via Google Play
  • YouTube Bekijk via YouTube
  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • meJane Niet beschikbaar op meJane
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

    Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro! Apple TV+ Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Gaslight

Schurk Paul (Anton Walbrook) probeert echtgenote Bella (Diana Wynyard) gek te maken, om zo ontmaskering als misdadiger te voorkomen. Hij zoekt in het huis naar de juwelen van een vrouw die daar ooit woonde en vermoord is.

image

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van hugohei

hugohei

  • 2149 berichten
  • 2347 stemmen

Ik lees bij Halliwell dat deze Engelse versie van het toneelstuk van Patrick Hamilton 'perfect' was.

Maar er speelden geen sterren in. MGM heeft dus prompt alle negatieven opgekocht en vernietigd, en er drie, vier jaar later een dure (en minder goede) remake van gemaakt.

Er zijn een paar prints van deze film overgebleven, en die zijn onder een andere naam (Angel Straat) uitgebracht, later, in Amerika.

Wat een streken !


avatar van streeter

streeter

  • 1436 berichten
  • 6799 stemmen

Hugo, er speelde wel "sterren" in deze film. Diana Wynyard was bekend in Amerika door haar rol in Cavalcade.

Anton Walbrook werd jaren later pas beroemd door zijn rol in The Red Shoes, eind jaren veertig.


avatar van Eyesolation

Eyesolation

  • 47 berichten
  • 603 stemmen

Heb beide versies op video maar vind deze net iets beter (sfeervoller) dan die uit '44.


avatar van wibro

wibro

  • 11590 berichten
  • 4098 stemmen

Minder bekend dan de re-make met Ingrid Bergman uit 1944, maar niettemin toch een goede en sfeervolle thriller, hoewel deze film het niveau van de re-make niet haalt.

3,5*


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 11448 berichten
  • 7054 stemmen

De versie uit 1944 met een sublieme Ingrid Bergman is een topfilm. Qua spanning doet deze originele versie daar nauwelijks voor onder, maar het verschil zit in het acteerwerk dat achterblijft bij de remake. Niettemin nog steeds een prima thriller, die je aandacht goed weet vast te houden ondanks het feit dat je weet hoe het verhaal afloopt. Ik weet niet of het bedoeld is als inside joke maar de makelaar had wel een heel opvallende naam (Hiscock).


avatar van Movsin

Movsin

  • 6797 berichten
  • 7716 stemmen

Ondanks dat de film uit 1944 heel wat ronkende namen in de cast had - wat hier nu niet het geval is - is deze 1940-versie niet de minste, integendeel.

Overduidelijk op een stage-play gesteund, waarvan de auteur, Patrick Hamilton, mede instond voor het script van de film.

Goed opgezet verhaal, met de nodige suspense, een geloofwaardig slot, keurig dialoogwerk en behoorlijke vertolkingen van, toch mij, enkele onbekenden, al vond ik die Frank Pettingell, als de pientere Rough, soms toch sprankelend, een beetje Peter Ustinov-alike, uit bepaalde films dan.

In de marge van het verhaal, een schrijnende tegenstelling tussen rijk en arm, als de vervuilde en sjofel geklede kinderen, het park niet in mochten.


avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

  • 1134 berichten
  • 1434 stemmen

Prima Britse thriller die zich afspeelt in het Victoriaanse gasverlichte Londen. Het is genieten van de zorgvuldige stilering wat betreft kostumering en settoestanden, alsook de inkijk in de music hall naar het eind van de film toe. Ten tijde van de productie lag het Victoriaans tijdperk nog niet zo ver achter de rug, dus men wist wel goed waar men mee bezig was.

En dan is er natuurlijk het verhaal dat nagenoeg perfect gebracht wordt door hoofdrollen Anton Walbrook en Diana Wynyard, met Frank Pettingell als detective.

De regie van Thorold Dickinson lijkt me feilloos, ondersteund door cameraman Bernard Knowles (die we kennen van zijn werk met Hitchcock in de jaren ‘30). Goeie pace en voldoende dynamiek in de cameravoering.

De film werd nog eens overgedaan in 1944 met Ingrid Bergman, Charles Boyer en Joseph Cotton in de hoofdrollen, en zou de nodige roem vergaren waarna het Britse origineel in de vergetelheid zou raken. De twee tegen mekaar afgewogen geef ikzelf ook de voorkeur aan de remake. Het verhaal wordt daar net een tikje interessanter gebracht met inbreng van Joseph Cotton in een driehoeksrelatie (wat ontbreekt bij de Britten) en ook qua fotografie leek de remake mij een tikkeltje spannender. Het Britse origineel straalt in de persoon van Frank Pettingell (hoewel goed gespeeld) een beetje provinciale kneuterigheid uit wat bij Gaslight 1944 met Joseph Cotton absoluut niet het geval is.

Toch onbegrijpelijk dat MGM zoveel moeite gedaan heeft om alle prints én het negatief te vernietigen van dit Britse origineel. Zo slecht is deze film helemaal niet


avatar van klara

klara

  • 747 berichten
  • 18423 stemmen

De Amerikaanse remake uit 1944 van een bekende regisseur en met een topcast, is stukken bekender

dan dit Britse origineel met in ieder geval mij onbekende acteurs. In mijn herinnering de remake

vrijwel identiek, terwijl het acteerwerk in deze Britse film zeker niet onderdoet voor dat van die grote namen. En ook hier is de sfeer goed getroffen met ook weer prima camerawerk af en toe. De

argwanende speurneus is hier wel wat anders dan de rol van Cotten, met een wat gezetter voorkomen

en het acteerwerk wat vlotter dan het meer droge spel van Cotten.

Maar apart, dat dit origineel eigenlijk in de vergetelheid is geraakt, terwijl de remake volgens mij voor

een klassieker doorgaat. Vind deze film even goed, en was het en passant meegenomen er je

geheugen mee op te frissen want het was al weer een poos geleden dat ik die remake gezien had.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18548 berichten
  • 2940 stemmen

De Amerikaanse remake van net er na is beter op (bijna) alle fronten, wat niet wegneemt dat deze versie ook op zichzelf de moeite waard is.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 5642 berichten
  • 3617 stemmen

De Amerikaanse versie ken ik niet, dus kon ik me ten volle hierop gooien. Prima film overigens over een rijk koppel waarbij de patriarchale hiërarchie duidelijk aanwezig is. Het helpt natuurlijk niet dat de man erg dominant en bijkomend erg vals is. Hij is met zijn vrouw gehuwd voor het geld en wil haar met zijn listige streken gek laten verklaren.

Fijn plot dat de aandacht blijft vasthouden. Prima sfeersetting met het de mooie verlichting in één of andere residentiële Londense wijk. Het contrast met de armzalige kinderen is sterk en komt in die scènes goed naar voren. Prima samenspel tussen de hoofdprotagonisten. Film die gewoon doet wat het moet doen en dat gewoon meer dan behoorlijk tot uiting brengt: het niveau van montage, setting, belichting en acteerwerk is gewoon in orde.