1971 (2014)

Documentaire / Historisch
79 minuten / 57 minuten (ingekorte tv-versie)

geregisseerd door Johanna Hamilton
met Rich Graff, Lauren A. Kennedy en Dennis Brito

8 maart 1971: Mohammed Ali en Joe Frazier ontmoeten elkaar in de boksring en heel Amerika zit voor de buis. Diezelfde avond pleegt een groepje anti-oorlogsactivisten uit Philadelphia onder de naam The Citizen’s Commission to Investigate the FBI een inbraak in een klein FBI-kantoor in Media, Pennsylvania. Ze nemen alle documenten mee. Kort daarop belanden kopieën met gevoelige informatie over de illegale surveillancepraktijken van de FBI op de redacties van landelijke media. Een schandaal is geboren. De mediazaak leidde tot het eerste grootscheepse onderzoek van de Senaat naar de werkwijze van de inlichtingendiensten en was een klap voor de autoritaire FBI-baas J. Edgar Hoover. De inbrekers werden nooit gepakt. Nu doorbreken zij hun anonimiteit.

Erg Interessante documentaire.

avatar van missl
Erg boeiend dit verhaal over mensen die documenten gestolen hebben. Zij zijn nu aan het woord. Je hoort hoe ze het gedaan hebben en hoe het publiek hierop reageerde.

avatar van Roger Thornhill
Fascinerende documentaire, met als onverwacht staartje van de inbraak het ontdekken van COINTELPRO (Counter Intelligence Program), het geheime (en illegale) FBI-programma om bekende "linkse" Amerikanen in diskrediet te brengen (onder andere door het schrijven van anonieme dreigbrieven). De door de VPRO op 15 september 2015 uitgezonden versie duurde helaas geen 79 maar slechts 57 minuten.

Deze gedramatiseerde documentaire is aktueel vanwege de raakvlakken die zij heeft met de onthullingen van Snowden. Bovenal is het een onthullende geschiedenis die de Amerikanen geschokt heeft met de mate waarin een breed vertrouwde instantie als de FBI hun burgerrechten schond.

Aansluitend is er ook nog een anderhalf uur durend panelgesprek met betrokkenen en met Snowden, maaar de film is boeiender.

avatar van Decec
stinissen
komt as donderdag 1 maart om 23.55 uur NPO 2

avatar van eRCee
In aanloop naar het referendum over de sleep-wet is dit interessante kost. Het zal niet toevallig zijn dat de VPRO dit nu weer uitzendt.

avatar van mrklm
Het Watergateschandaal [1972] is veelvuldig onderwerp geweest van films en documentaires, omdat het corruptie binnen de Nixon-regering blootlegde. Maar deze documentaire richt zich op een in vele opzichten vergelijkbaar schandaal dat belangrijke precedenten schepte die bij de afwikkeling van het Watergate-schandaal van groot belang bleken te zijn. Een groep activisten, verbonden door weerstand tegen de oorlog in Vietnam, brak in bij de FBI en ontvreemdde geheime FBI-documenten die aantoonden dat die op grote schaal spioneerde, afluisterde en infiltreerde in door J Edgar Hoover als extremistisch bestempelde groepen. De activisten deelden de documenten met de media, maar die wisten niet of het publiceren van gestolen documenten werd beschermd door het recht op persvrijheid. Het is meteen duidelijk waarom er sinds 1971 weinig aandacht is geweest voor dit schandaal: het is niet gelukt om ook maar één van de daders te ontmaskeren. Meer dan 40 jaar later vertellen enkele van de hoofdrolspelers wat ze gedreven heeft en hoe het schandaal hun leven heeft veranderd. Opvallend is de nuchterheid waarmee deze zestigers en zeventigers terug kijken op hun daden. Het jeugdige idealisme van weleer heeft plaatsgemaakt voor pragmatisme, ook al omdat deze mensen nog steeds leven met de positieve en negatieve gevolgen van hun daad. Zij deden wat WikiLeaks in ons digitale tijdperk doet en dat maakt dit verhaal actueel. De combinatie van het menselijke aspect, waarin de activisten spreken over de angst voor ontdekking en de invloed op hun naast omgeving, met de schokkende onthullingen maakt dit tot een even inzichtelijke als spannende documentaire.