A Shine of Rainbows (2009)

Alternatieve titel: Achter de Regenboog

Canada / Ierland
Drama / Familie

geregisseerd door Vic Sarin
met Connie Nielsen, Aidan Quinn en Tara Alice Scully

Maire O'Donnell is een liefhebbende vrouw zoals er maar weinig zijn. Vreugdevol, warm en zorgzaam als ze is, adopteert ze een jonge wees, genaamd Thomas en brengt hem naar zijn nieuwe thuis op het afgelegen Corrie Island, voor de kust van Ierland. Maire deelt met Thomas de leuke kantjes van het eiland en introduceert hem aan de grillige dorpsfolklore, met inbegrip van het geheim van de zeehonden. Zij leert hem dat alles wat je nodig hebt binnenin jezelf zit als je maar echt wil kijken. Maar Maire's strenge man Alec keurt de verlegenheid van Thomas in stilte af. Hij kan zijn ontgoocheling niet verbergen dat Thomas niet het soort kind is waar hij op hoopte. Zijn onwil om de jongen beter te leren kennen, zorgt ervoor dat Thomas niet weet of hij echt in dit gezin thuishoort. Maar toch begint Thomas van het huis te houden, sluit vriendschap met de lokale kinderen met wie hij afdaalt in een geheime grot vol vleermuizen en samen redden zij ook nog een gestrande baby-zeehond.

avatar van lars-pixar
Goeie film waarin heel goed geacteerd is voor een jonge van (Ik schat) 8 of 9 in een Drama film je moet het maar kunnen hoor? Het genre Drama was heel goed uitgevoerd ik zag duidelijk dat een drama film is.

In de film zit een goed verhaal, de tijdlijn is redelijk te doen.Tempo zit er wel in.
In de film kwamen egt alles te samen drama liefde dit is een mooie film van mij krijgt hij een drie. 3,0*

Prachtige gevoelige mooie film met een Aidan Quinn die zich zelf weer ontstijgt en weer laat zien dat het een van de beste acteurs van de wereld is ook hoort hij bij de meest sexy mannen die op dit moment acteren.
Het vrouwelijke schoon komt van de sensuele Connie Nielsen in een film waar men op momenten het moeilijk droog kan houden.

avatar van mikey
Sejntimenteel drama en teveel gras te zien.

Leuke film . Pure sfeerfilm met mooie plaatjes en duidelijke types ( Zielig weeskind,Warm moederfiguur en Stugge Man) Film kabbelt net als de branding rustig door maar weet de aandacht toch goed vast te houden . Prima mee vermaakt vanavond , 3,5

avatar van Filmkriebel
Deze jeugdfilm heeft als setting een boerderijtje bovenop de dramatische Ierse kliffen. Dat levert landschappelijke prachtbeelden op. Een beetje magie wordt vermengd met levensdrama; beetje jammer dat ze voor het zeehondje gekozen hebben voor een mechanisch exemplaar... dat zag er soms niks uit. Vooral Nielsen brengt vreugde, liefde en kleur in de film. Het jongetje Tomas is een meeslepend personage dat openbloeit op Corrie Island. Zoals de titel laat vermoeden is het een film vol tederheid en feelgood die onderhoudend blijft en zelfs dik meevalt. Om in familieverband te zien.

Prachtige opnamen van het Ierse landschap, dieren en natuur. De film is erg sfeervol, met een vleugje magie binnen de realiteit en mede door de uitstekend passende score.
De stilering vind ik ook heel mooi, steeds met enkele felle kleuraccenten in een natuurlijke omgeving, fraai, zo ook de make-up. Op die manier komen de regenboogkleuren, genoemd in de titel, ook in het beeld op een subtiele manier tot leven, geweldig.

Het verhaal is aangrijpend, intiem en intens, over een timide weesjongetje dat in een pleeggezin terecht komt. Maire verbleef ook in een weeshuis en heeft begrip voor de gevoelens van het kind, Alec helaas wat minder, hij is meer op zichzelf gericht. Het vervolgens overlijden van Maire is hartverscheurend.
Onder de kinder-/familiefilms vind ik dit een prachtige en bijzondere productie, zowel voor kinderen als voor volwassenen. Mijn waardering ligt tussen 4* en 4.5*

avatar van stefan dias
Onevenwichtige film waar de strijkers en mooie plaatjes wat te nadrukkelijk aanwezig waren. Die wasdraad met al te netjes uitgekiende kleurtjes naast elkaar (!). ja de film was een beetje overstyled en dat hoefde niet, denk ik.

Gelukkig was het gek genoeg na de dood van Maire, dat de film een beetje beter werd. Gek, omdat ik Connie Nielsen één van de meest adembenemende vrouwen ooit op het scherm vind, maar in deze film was ze wat te liefelijk en stoorde het me niet dat ze weg was.

Gek genoeg was het inderdaad Aidan Quinn die zonder veel te zeggen een dijk van een rol mocht neerzetten. Op die momenten werd je ook echt ontroerd, meer nog dan door het jongetje dat echter ook wel schitterend gecast is. Hoewel ik Seamus en zijn zusje ook wel aardig vond. Ik had de film nog net iets beter gevonden als hij wat minder idyllisch in beeld gebracht zou zijn.

En waarom staat dé hoofdrol, John Bell, niet bij de hoofdrolspelers????

avatar van Phantasm
Prima drama dat lekker wegkijkt, het jongetje acteerde erg goed.

avatar van Robi
Bijna een prima jeugdfilm als het verhaal niet net iets te kitscherig was. Het is allemaal net iets te veel van het goede. En dat geldt eigenlijk ook voor de acteerprestaties. Vooral de jongen leek soms net precies te willen doen zoals de regisseur het hem voor gedaan had. En dat gaat op een gegeven moment storen.

avatar van Moviestar1979
Een hartverwarmende tranentrekker.

Het begon allemaal erg braaf, maar halverwege het verhaal krijg je geen spijt dat je deze film hebt uitgezocht. Mede dankzij een sterke Connie Nielsen. Ook buiten de set ging ze zodanig op in haar rol, dat ze continu met een Iers accent bleef praten.

Een absolute familiefilm. Goed genoeg voor 4 filmprijzen, en 8 nominaties.

3,5 *