Dresden (2006)

Alternatieve titel: Dresden: The Inferno

Duitsland
Drama / Oorlog
176 minuten / 145 minuten (theatrical release)

geregisseerd door Roland Suso Richter
met Benjamin Sadler, John Light en Felicitas Woll

De Duitse verpleegster Anna Mauth (Felicitas Woll) heeft niets met de soldaten die haar vaderland aanvallen. Als ze echter op een dag met de neergestorte Engelse piloot Robert Newman in aanraking komt, slaat de liefde toe. Dit bezorgt Anna veel problemen; ook omdat ze verloofd is met Hoofddokter Alexander Wenninger.

avatar van Zeriel
Teleurstellende film. Had het gevoel naar een TV-film te kijken en dat is het ook, blijkt. Veels te lang, vooral het begin. Het origineel is zelfs 180 minuten lang.

Het lukte mij iig niet om in het verhaal op te gaan, komt ook door de weinig charismatische acteurs, alleen Felicitas Woll vond ik overtuigend, de Engelse piloot helemaal niet. Het brandende Dresden zag er mij teveel uit als een filmset. Toch gaf het wel een goede indruk wat voor een verschrikkelijk inferno het geweest was.

avatar van Zeriel
J.Ch. schreef:
Ergens aan het eind zie je haar moeder en zus door de stad lopen en die zus krijgt op een gegeven moment een baby in de armen gedrukt, een baby van wie de vader om voor mij volstrekt onduidelijke reden zojuist is doodgeschoten.

De vader was dat niet, maar de verantwoordelijke voor deze schuilkelder. Maar waarom hij doodgeschoten werd is me ook een raadsel.

avatar van Rodger
Mooi oorlogs drama, perefct in beeld gebracht..
3.5**

avatar van qwertzu
Mooie film, maar af en toe wel een beetje tam, met iets minder speeltijd had er vast iets meer vaart in gezeten, heb de 180 min. versie gekeken op DVD.
Maar heb me verder wel vermaakt, geeft een goed beeld van wat een oorlog met de gewone man doet.
Ook de bombardementen en de gevolgen vond ik mooi in beeld gebracht.
De acteurs hebben het ook goed gedaan!
Zie hierboven iemand zeggen dat Robert perfect Duits spreekt, maar dat is echt niet zo, woon zelf in duitsland en iedereen kan horen dat dat geen prefect duits is

avatar van RuudC
De romantiek mag een belangrijke rol spelen in deze film, maar Dresden draait voor mij volledig om de tragiek van de stad. De massamoorden van de tweede wereldoorlog die steevast naar voren komen zijn de holocaust en verder de bombardementen van steden als Rotterdam, Londen en Warschau. Een duidelijk geval waarin de overwinnaar de geschiedenis schrijft, waardoor we eigenlijk snel vergeten hoeveel prachtige, historische Duitse steden in as zijn gelegd. Dresden is een extra pijnlijk geval. Van de bombardementen op de andere steden kon je nog zeggen dat het een militair doel had. Dresden was in februari van 1945 gewoon nog aan de dans ontsprongen.

En zo volgen we Robert Newman die vlak voor de grote raid bij Dresden neergeschoten wordt. Aangezien ik een grote passie voor vliegtuigen heb, heb ik best kunnen genieten van de Lancasters. De afwisseling tussen de (overigens erg mooi) geanimeerde toestellen en authentiek beeldmateriaal komt wat haperig over. Soms zitten er best mooie shots tussen. Wat je verder krijgt te zien, is ook al lang en breed voorbij gekomen in Der Untergang. Je hebt de nazi’s die nog alle vertrouwen hebben, zinloze executies en uiteindelijk kapotgeschoten steden. Ik vermoed ergens dat de film is gemaakt vanwege de herbouwing van de Frauenkirche. Het liefdesverhaaltje tussen de Britse piloot en de Duitse zuster is een beetje nep en geforceerd, maar aan de andere kant heb ik er wel begrip voor. Het lijkt me toch vrij lastig om een origineel en uitdagend plot rond een historische gebeurtenis als deze te bedenken.

avatar van Koning Sem
waarom werd die man met de pan op het einde doodgeschoten?

avatar van jipt
Zat op een kleine 3* maar het einde was zo tenenkrommend dat t een 2,5*je wordt

Koning Sem schreef:
waarom werd die man met de pan op het einde doodgeschoten?
Geen idee. Maar ik vroeg me van veel te veel dingen gedurende de hele film af. Waarom? Ik vond het een erg slap verhaal met veel te veel toevalligheden en hoofdrolspelers die me maar niet wisten te raken. Deze film viel me erg tegen.

Volgens mij is deze televisiefilm gemaakt om ter gelegenheid van het wederopbouw van de Frauenkirche het alles verwoestende bombardement van Dresden te herdenken. Allicht heeft de film daarom zoveel aandacht voor de vuurstorm, die ontstond in dit inferno, waarbij 25.000 mensen om het leven kwamen.

Ik denk dat de romantische verhaallijn erbij gehaald is om de film wat “op te leuken”. Daarin schuilt meteen de zwakte van deze film, omdat de snelheid waarmee een Engelse piloot en een Duitse verpleegster een intieme relatie krijgen mij tamelijk onwaarschijnlijk lijkt. Los daarvan is de brutale manier, waarop een Brit op het eind van de oorlog rondloopt in een Duitse stad –te midden van Gestapo en politie– ook niet erg geloofwaardig.

Maar als je dat allemaal voor lief neemt, is het best een interessante film met prima camerawerk en mooie hoofdrollen van Felicitas Woll en John Light. Daarnaast is de sinistere sfeer, die na de bombardementen ongetwijfeld geheerst moet hebben, goed weergegeven.

Op zich is het nog niet zo'n slechte oorlogsfilm. Al is het basisverhaal van de Engelse piloot en de verpleegster wel erg voorspelbaar. De laatste dagen van Dresden vlak voor het einde van de oorlog. Er wordt prima geacteerd en het verhaal blijft wel boeien. Ook zitten er vaak hele mooie en spectaculaire beelden in. Maar er zitten ook duidelijk mindere elementen in de film. Het hele verhaal waar de Engelse piloot in voorkomt is volstrekt ongeloofwaardig. Ook weten wel heel veel mensen elkaar tegen het einde bij toeval weer te ontmoeten. Het hele einde van de film vanaf het bombardement is sowieso belachelijk dramatisch gemaakt. Alles wat in de hele film zorgvuldig is opgebouwd wordt hier op dezelfde zorgvuldige manier ook weer afgebroken. En zo blijf je als kijker met een wel erg leeg gevoel achter. Heb ik hier bijna drie uur naar zitten kijken?

avatar van 93.9
Te Hollywood.

avatar van panax
lange zit,maar toch boeiend genoeg om te blijven zitten
vooral indrukwekkend was het laatste stuk van deze film
zwarte bladzijde uit de geschiedenis van de mensheid

Mooie productie, wat aan de lange kant. Maar zeker het laatste uur zeker de moeite waard.

Een menselijke en roerende anti-oorlogsfilm waarin de focus gelegd werd op de onwaarschijnlijke romance tussen een neergehaalde Britse piloot, die zich in een ziekenhuis verschool en een Duitse verpleegster die al verloofd was met een arts uit hetzelfde hospitaal. Het verhaal speelde zich af ten tijde van de geallieerde bombardementen op Dresden in 1945, die nauwgezet en met overtuiging werden neergezet (deze productie heeft dan ook 10 miljoen euro gekost) en het lijden van de bevolking werd in alle facetten getoond. Voor mij had de schuld van nazi-Duitsland aan de oorlog wel wat meer belicht mogen worden; in de film gedroegen de Duisters zich zo heroïsch als de Duitse oorlogspropagandamachine het graag had willen zien. De cast speelde uiterst geloofwaardig.

Tarkus schreef:
Goede film over een minder bekend drama uit Wereldoorlog 2.
Iedereen weet wel van de bombardementen op Londen, Coventry, Berlijn, en vele andere grote steden, zowel in Duitsland als in andere landen, Dresden was ook zo'n stad maar toch is dit minder bekend.
Maar Dresden was een bombardement dat nooit had moeten en mogen gebeuren. Het had geen enkel nut om het tij in de oorlog te keren.
Er vielen alleen burgerslachtoffers en een mooie stad was met de grond gelijkgemaakt.
Hoewel ik geen voorstander ben van een liefdesverhaal in een film over een dergelijke gebeurtenis, vind ik deze film toch bijzonder goed gemaakt.
Men ziet de beide zijden, zowel Engelsen als Duitsers, en zowel militair als burgers.
En ook bij de beide zijden zijn de meningen verdeeld, de 2 zussen in de Duitse familie bijvoorbeeld denken helemaal anders over de oorlog, en ook bij de Britse officieren is er duidelijk verdeeldheid over het bombardement op Dresden.
Het ganse gegeven wordt duidelijk in beeld gebracht, zowel de aanloop als de eigenlijke aanval.
Ik heb altijd geweten dat het bombardement op Dresden verschrikkelijk moet zijn geweest, en men toont de verschrikkingen duidelijk, zowel op materieel als menselijk vlak.
Het is eigenlijk nog verbazend dat er mensen zijn die het hebben overleefd.
Dat de bedenker, 'Bomber' Harris, van het plan, later oneervol is ontslagen uit het leger is maar goed, maar het onheil was inmiddels al wel geschied.
Ondanks het liefdesverhaal, dat ik moeilijk kan geloven is de film over de situatie in die tijd, de meningsverschillen over de oorlog, de erbarmelijke hulpverlening, de omkoperij, de verhoudingen tegenover Joden, en het eigenlijke bombardement wel prachtig in beeld gebracht met oog voor detail en zonder enige censuur.
Ik heb het al eerder verteld, er worden in Duitsland tegenwoordig zeer goed films gemaakt over een niet al te mooi verleden, al was dit drama nu wel te wijten aan de gealieerde kant.
45 jaar na de feiten werd de kathedraal, die bij de vuurzee was vernield, wederom ingewijd, nadat hij in zijn oorspronkelijke staat was heropgebouwd, als eerbetoon aan de duizenden slachtoffers van toen.

Een opnieuw bekeken.
Blijft een indrukwekkende, maar afschrikwekkende gebeurtenis.
Goed weergegeven in deze film.

avatar van fritsje
Slappe ongeloofwaardige soap,speelde zich alleen af in de 2eww.geen aanrader !

Voor een televisiefilm een heel behoorlijk niveau.
Men probeert hier hetzelfde als wat bij de grotere producties Titanic en Pearl Harbor goed werkte: omkleed een monumentale gebeurtenis met een romantisch verhaal, en he publiek zit op het puntje van de stoel.....
Dat werkt hier niet zo goed als bij de twee genoemde voorbeelden, vooral omdat de hoofdrolspelers charisma missen. Mevrouw Woll kan er nog net mee door, Meneer Light is een lightgewicht, acteert als een houten klaas. De drekkleuren waarin de film is opgenomen helpen m.i. ook niet echt mee.
Positief is de sterke weergave van de ondergang van Dresden, datgene waar het eigenlijk om draait. Met gevoel voor detail en authenciteit in beeld gebracht, waardoor de waanzin van oorlog weer eens echt invoelbaar word. Het laatste uur is dan ook het meest gedenkwaardige aan deze in totaliteit toch geslaagde oorlogsfilm.