Die Brücke (2008)

Duitsland
Oorlog

geregisseerd door Wolfgang Panzer
met Franka Potente, Lars Steinhöfel en François Goeske

In "Die Brücke" speelt Franka Potente een lerares die een verhouding heeft met een student. Wanneer deze laatste zich laat verleiden om dienst te nemen bij de laatste oproep om bij de Wehrmacht te gaan, tracht zij hem te beschermen en hem te beletten daardoor een zekere dood tegemoet te gaan.

Vrijwel letterlijke verfilming (wel wat gelikter gemaakt en er zit meer actie in) van het origineel uit 1959. Deze film is natuurlijk in kleur en ziet er beter uit dan het origineel maar ondanks dat is dit eigenlijk een overbodige productie. Het origineel uit 1959 is ijzersterk en blijft ijzersterk.

Voor degene die het origineel nog nooit gezien hebben is dit wel een aardige film om te kijken. Ook deze film laat mooi de waanzin van de laatste dagen in het Duitse rijk zien namelijk "het verdedigen van een nutteloze brug ten koste van mensenlevens". Maar het origineel blijft onovertroffen.

Trailer ziet er goed uit. Alleen de vraag: "Waar is de film te koop?".

Aardige remake met veel meer actie dan de versie uit de jaren '50 maar haalt het niet bij het orgineel.

avatar van ewalk
Een remake die wat tegenviel. Zoals Theunissen al aangeeft is deze productie overbodig omdat het origineel ijzersterk is. Qua spel en sfeer haalt deze het bij lange niet bij het origineel van Bernhard Wicki. Ook vond ik de opbouw naar het eind toe minder pakkend dan bij het origineel. Ik kreeg in ieder geval minder binding met de personages dan in het origineel. telkens als een van de jongens sneuvelde in het origineel deed het je wat, hier deed het me niet veel
Het vreemde was dat de film bij mij gelijk met Engelse audio begon. Ik moest hem dus eerst op de originele Duitse audio plaatsen.

avatar van Scorpio11
Als je de originele versie (1959) hebt gezien, stelt deze niet veel voor.

Heb ze nu allebei, dus eerst maar de versie uit 2008 zien

avatar van ewalk
De Blauwe Rijder schreef:
Heb ze nu allebei, dus eerst maar de versie uit 2008 zien

Ik zou als ik jou was het in chronologische volgorde bekijken. dus eerst die van 1959.

Ik geef een 3,5
Geen onaardige film. Met leuk verhaal, uitstekende camerawerk.
Maar niet van het niveau van der Untergang, Platoon, The thin red line

Theunissen schreef:

Knoalster schreef:
Ik geef een 3,5
Geen onaardige film. Met leuk verhaal, uitstekende camerawerk.
Maar niet van het niveau van der Untergang, Platoon, The thin red line

Voor een tv-productie haalt de film ruim een voldoende

Wat een film! Ik heb hem helaas in het duits moeten kijken zonder subs dus heb niet alles meegekregen. Maar wat een verhaal!

Slechte film zeg. Ik ben een liefhebber van oorlogfilms. Ook Duitse, zoals Dresden of Stalingrad. Maar deze is werkelijk bedroevend. Slecht geacteerd. Kreeg niet de indruk naar een serieuze film te kijken.

De film mist diepgang, personages te stereotiep en acteerwerk was ook niet erg sterk. Moraal van het verhaal is nog wel aardig uitgewerkt.

Goede verhaal dat ook goed is uitgewerkt, maar toch vind ik niet de beste oorlogsfilm van Duitse makelij die ik al heb gezien, integendeel, er zijn veel betere producties dan deze.
Ik heb ooit het origineel uit 1959 eens gezien, maar om een vergelijking met deze te maken is het te lang geleden al is deze film, mede door de vooruitgang van de cinema, wel mooier gemaakt.
Maar ik zal toch eens op zoek moeten gaan naar het origineel om de 2 eens met elkaar te vergelijken.
Toch wel een goede film hoor deze, vermits hij wel goed weergeeft dat de Hitlerjugend destijds wel fanatiek het nazisme en het land, ook al was het al een verloren strijd, bleef verdedigen, tot de dood toe. En dat wordt in deze film zeer duidelijk getoond, de vele documentaires die ik hieromtrent heb gezien kunnen het alleen maar bevestigen.
Daarom alleen al is deze film wel een aanrader.

avatar van Bibelonseberg
Zowel deze versie als die van 1959 gezien en moet zeggen dat beide niet echt met elkaar te vergelijken zijn. Mijn voorkeur gaat wel uit naar deze omdat kleur nou eenmaal beter overkomt. Maar qua stijl en authenticiteit is in mijn opinie de zwart-wit versie beter.
Gewoon beide films kijken

avatar van madmax1
Totaal overbodige remake.
Met moeite afgekeken film kon mij niet overtuigen.

Matige film. Kan absoluut niet tippen aan het origineel. Jammer, maar het was te verwachten.

avatar van Jan met de pet
Vrij aardige remake, acteerwerk is vrij zwak,deze film heeft inderdaad meer actie dan de film uit 1959, komt allemaal een beetje amateuristisch over: 2,5

avatar van valtalor
ik vond het een goede film hier en daar wat foutjes maar voor de rest cv

avatar van Askikker
Helaas t origineel niet gezien, maar vond dit na een half uur toch een onderhoudende film worden met een apart perspectief.
Misschien wat foutjes en soms wat matig geacteerd, maar absoluut een aparte film.

Wat een super slechte remake. Totaal overbodig en slecht gespeeld. Nee geef mij maar het origineel. Eén ster voor de moeite.

avatar van SPT
SPT
Ik dacht het origineel te kijken, maar bleek abusievelijk deze versie geaquiseerd te hebben. Ik vond dit echter ook een prima film, en ben nu wel erg benieuwd naar het origineel aangezien dat volgens sommige van de reacties hier zo veel beter is. Alleen het deel met de Panzerfaust vond ik wat voorspelbaar: ik dacht meteen al, er zit niet voor niets een veiligheidspal op die dingen.

Ik sluit mij aan bij de meeste van bovenstaande meningen.
De acteurs in deze remake zijn vaak ongeloofwaardig en de regisseur mag wat mij betreft een herscholing volgen. Het geheel komt klungelig over. Er wordt teveel aandacht gelegd op verschillende zijtakken in het verhaal die verder niets bijdragen aan het verhaal zelf. Zelfs de gevechtsscenes zijn ongeloofwaardigig en veelal 'geacteerd' neergezet. Het haalt het absoluut niet bij het origineel uit 1959.

avatar van arno74
Ongeloofwaardig verhaaltje over een lichting jonge soldaten die per vrachtwagen naar het front worden gevoerd. Eenmaal aangekomen na zo'n rit zie ik met verbazing hoe ze kennelijk hun eigen dorp niet eens uit zijn, het huis van een van hen staat gewoon naast de brug waar ze zijn terecht gekomen. Een vriendin van een van de soldaten wordt per auto bezocht alsof het ver weg is, even later staat ze in hetzelfde huis naast de brug een praatje te maken met de Amerikanen. Qua afstanden klopt niets van het verhaal, en zo is er wel meer wat volstrekt ongeloofwaardig overkomt.

Enig positief puntje is dat ik benieuwd geworden ben naar het origineel. Het verhaal is heel interessant, in deze film is het volstrekt onzinnig uitgewerkt.

1 a 1,5 ster voor de moeite.

Opzicht wel geinig dat een film die zich afspeelt gedurende de 2e Wereldoorlog op Duits grondgebied, wordt geregisseerd door iemand die met de achternaam Panzer heet

avatar van Darbie
Met uitzondering van 'The Forsyte Saga' , heb ik nog nooit meegemaakt dat een remake beter is dan het origineel.