Holland: Natuur in de Delta (2015)

Alternatieve titel: Holland – Natuur in de Delta

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Mark Verkerk
met de stemmen van Carice van Houten en Bram van der Vlugt

De film 'Holland - Natuur in de Delta' is een (her)ontdekking van Nederland. Een ode aan onze rivieren en kustgebied en de rijke natuur die zij onze delta brengen, in alle kracht, raadselen en schoonheid. Het is een documentaire die ons als nooit tevoren de dynamiek en de veerkracht van het land waarin wij leven zal tonen. Het verhaal van de natuurfilm wordt verteld vanuit een cultuurhistorische context en gezien vanuit het perspectief van hoofdpersonages als de zeearend, bever, haas, pimpernelblauwtje en stekelbaars.

avatar van SnakeDoc
Van de makers van de Nieuwe Wildernis.

Trailer, Youtube

kappeuter (moderator)
Vanaf 24 september in de bioscoop (Dutch FilmWorks)

Trailer geplaatst!

Lijkt me prachtig

avatar van Richard_Voorhees
De Nieuwe Wildernis beviel me goed en de trailer van deze ziet er ook weer veelbelovend uit. Ik ben benieuwd!

avatar van Fonzie1983
Trailer ziet er zeer mooi uit!

avatar van Shinobi
"Denkend aan Holland zie ik brede rivieren traag door oneindig laagland gaan."

Blijkbaar de opvolger van 'De Nieuwe Wildernis', een documentaire die veel indruk op mij heeft gemaakt.

Ditmaal zijn de Oostvaardersplassen vervangen voor het deltalandschap. Een zeer ambitieus project dat niet helemaal goed uitpakt. In principe worden er twee lijnen uitgezet; de geschiedenis van het natuurgebied en de wijze waarop dieren er nu leven. Het verloopt allemaal vrij gemoedelijk zonder echt intrigerend te willen worden, omdat er een bepaalde focus/diepgang mist.

Als kijker volg je verscheidene dieren die in de hoofdrol worden geplaatst, van de bever tot aan de zeearend. Hun levenscyclus wordt redelijk uitgebreid in beeld gebracht en zorgt voor een aantal verrassende momenten. Vooral het gebeuren rondom het pimpernelblauwtje is interessant te noemen. Een opmerking hierbij is dat het geheel van tijd tot tijd wel in herhaling valt.

Het is alleen jammer dat men zo geforceerd een verhaal hierom moet vertellen. Wat dat betreft helpen de voice-overs van Carice van Houten en Bram van der Vlugt niet mee, omdat ze overdreven hun - poëtisch bedoelde - teksten oplepelen. De prachtige beelden spreken namelijk voor zichzelf. Gelukkig zitten er een paar leuke vondsten in verwerkt die de docu fris houden.

Al met al een aardig vervolg, maar het is te merken dat er nauwelijks sprake is van enige samenhang. Desondanks ben ik wel benieuwd naar het afsluitende deel genaamd 'Waddenland: Living on the Edge'.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van Timothyvdmeer
Mooie docu. Met prettige VoiceOver van Carice van Houten en Bram van der Vlugt.

De muziek vond ik wisselvallig. Verder zijn de beelden natuurlijk geweldig. Ontzettend mooi en divers land hebben we toch.

avatar van Left4Dead
Een kleine kijk op een mooi gebied.

Net als bij het vorige deel volgt de film een klein aantal dieren op de voet. Dat is best wel jammer want op het einde pas zie je meer maar zeker mooie dieren waar ik wel meer van wilde weten.
Het narratieve was niet mijn ding, de muziek kon ik mee leven.

Bijzonder was dat er in totaal maar 10 mensen om 19.00uur op een zaterdag in de zaal zaten. had er toch wel meer verwacht.

Tja overdonderend is het allemaal niet maar ben zeer blij dat men bezig is met natuurfilms van Eigen bodem. Dat de film voor mij, als gedreven natuurfotograaf als hobby, geen echte aanleiding is om in de auto te stappen om dit gebied zelf te gaan bekijken geeft wel wat aan. Het had sterker gebracht kunnen worden maar heb zeer relaxed naar een prima film gekeken.

kijk ik sta hier niet raar van te kijken, ga de polder in en je ziet al die beesten 's ochtends overal rondlopen. Om hier nu speciaal voor naar een bioscoop te gaan lijkt mij dan ook wel iets te ver.

Dit soort dingen zouden het goed doen als internet film of als goedkoop dvdtje / stream mogelijkheid. Verder is het weinig tot niet interessant voor de meeste mensen.

gatygun schreef:

Ahum. De vorige film van dezelfde makers trok 600.000 mensen naar de bioscoop!

kappeuter schreef:

Ahum. De vorige film van dezelfde makers trok 600.000 mensen naar de bioscoop!

Ja maar dat moet ik bij deze nog zien gebeuren. Heb er eerlijk gezegt een hard hoofd in.

avatar van Mochizuki Rokuro
Volgens mij een behoorlijke flop in de bios dit.

Draait zo snel na de release alleen op wat onmogelijke matinée-tijden.
En de mond-op-mond die ik terughoor (een groep collega's is geweest) is unaniem slecht.

Ondanks dat deze productie het niveau van zijn voorganger niet haalde, was ie voor mij een uitstekend leerproject: veel zaken die aan de orde kwamen wist ik niet. En opnieuw waren er werkelijk schitterende beelden te bewonderen (de cameramensen moeten een ongelooflijk geduld gehad hebben). Wel miste ik een lijn in het geheel en was het allemaal net wat te gemoedelijk. Zeker minder vond ik de voice-overs die te uitleggerig waren en gericht leken te zijn op de lagere groepen van de basisschool.

Matige documentaire met een vreselijke monotone Carice van Houten en een echt zeer irritante soundtrack die dan ook letterlijk de documentaire verpest... Haalt het nergens met het wel goede De Nieuwe Wildernis (2013)

avatar van james_cameron
Lang niet zo goed helaas als voorganger De Nieuwe Wildernis, maar al met al toch wel weer de moeite waard. Het probleem is dat de verrassing er ditmaal natuurlijk een beetje vanaf is en dat het getoonde gebied en de daarin levende dieren minder boeiend en dramatisch zijn dan de vorige keer. Daarnast slaat de gezamenlijke voice over van Bram Van Der Vlugt en Carice Van Houten de plank behoorlijk mis. Vooral Carice klinkt zeurderig en belerend. Daar hadden ze toch wel een beter iemand voor kunnen vinden, zou je zeggen.

avatar van jpbosch
james_cameron schreef:

Mee eens, bij natuur documentaires hoort gewoon een zware, charismatische mannenstem en dan nog het liefst in het engels. Ja David Attenborough dus

jpbosch schreef:

Gaat het dan om gewenning, of gaat het om inhoud?

avatar van jpbosch
Left4Dead schreef:

Gaat het dan om gewenning, of gaat het om inhoud?

Ik snap je vraag niet helemaal. Zal toch proberen erop te antwoorden .
Ik vind in ieder geval dat een natuurdocumentaire (die an sich rustgevend is) een 'soothing narrator' moet hebben. Dat zal vast met gewenning te maken hebben, maar Carice vond ik gewoon wat zeurderig over komen.

jpbosch schreef:

Ik snap je vraag niet helemaal. Zal toch proberen erop te antwoorden .

Je hebt de vraag volkomen begrepen en ik snap je punt ook wel. Echter was er bij het eerste deel al kritiek op de stem en dit keer weer. Maar het neemt niet weg dat de films wel een stuk natuur weergeven waar niemand binnen mag komen, iets waar ik graag naar zie. De stem is voor mij dan een stuk minder belangrijk dan de inhoud. Nogmaals, ik begrijp het en een stem als die van Attenborough is natuurlijk erg wenselijk.

avatar van Phantasm
Net zo leuk als zijn voorganger, leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van 3 2 1 cut
Ik heb het geprobeerd maar na 45 minuten paren, voortplantingsdansjes, wipperij en andere dierenporno had ik het wel gehad. Uitgezet.