Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Buffalo '66 (1998)

Drama / Romantiek

geregisseerd door Vincent Gallo
met Vincent Gallo, Christina Ricci en Ben Gazzara

Na vijf jaar komt Billy Brown vrij uit de gevangenis. Hij neemt zich voor om twee dingen te doen: zijn ouders bezoeken, die al die tijd dachten dat hij gelukkig getrouwd was en een leuke job had, en de football speler om het leven brengen die vijf jaar voordien the Bills de Super Bowl heeft doen verliezen en dus ook Billy's weddenschap de mist heeft doen ingaan. Het was zijn fout dat Billy de bookmaker niet kon terugbetalen en de gevangenis invloog. Tijdens een plaspauze onderweg kidnapt Billy de jonge Layla uit een dansstudio en gebiedt haar zich voor te doen als zijn vrouw.

. Heb zo de indruk dat onze kopjes thee wel eens meer overeen komen

avatar van Ozarklynch
Nu je het zegt

avatar van xenne
zonet nog eens herzien op 5TV, blijkbaar had ik deze gezien in een pre-moviemeter tijdperk want er stond hier nog geen stem van mij....

anyways, erg mooie film ... zelden leefde ik meer mee met de personages als in deze film. ik was zelfs blij met het happy end, there ya go. dat komt natuurlijk omdat Gallo & Ricci onzettend overtuigend in hun rol zitten. maar ook de sfeer wordt schitterend neergezet.

deze film bewijst dat je met een eenvoudig verhaal een schitterende film kan bieden. extra pluspunt was de muziek en er zat nog wat humor in ook.

Mooie film, rauw en doet Europees aan.
Ik zou gezworen hebben dat de film uit 1975 dateerd aan de beeldkwaliteit te zien, dat vind ik geniaal gewoon.(op een nostalgische manier)

avatar van Da Jando
Bijzondere film dit. Fasinerend personage zet Gallo neer, een van de grootste zielige klootzakken die ik in een film zag maar die uiteindelijk toch sympathie wist te winnen. Inderdaad een erg charismatisch acteur, maar dat wist ik al. Charmante rol ook van Layla, weinig begrip voor haar doen en laten, maar charmant is ze wel.

Er wordt een mooie, aparte sfeer geschetst. Stijlvolle shots en kleuren, gewaagde montage. De dinerscene bij de ouders bijvoorbeeld, waar telkens over de as wordt gegaan en de manier waarop flashbacks worden gebruikt.

Knap debuut en Gallo wist later weer een bijzondere film neer te zetten. Genoten van deze zwarte komedie. 4,5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Groeit in mijn hoofd. Ik ben aan herziening toe. Ik vermoed dat mijn beoordeling omhoog moet.

avatar van danuz
starbright boy schreef:

Heb ik ook, Vincent Gallo blijft me fascineren. Een man die ergens heel vervelend is, maar toch eigenlijk erg aandoenlijk. Heb de film op 4* gezet, zonder herkijk. Blijft ergens in mijn hoofd spoken, dat is bijzonder genoeg voor ophoging

dinoman
kromme film

avatar van Ozarklynch
Omdat er geen dinosaurussen in voor komen ?

geweldige film, ik hou van de sfeer en de manier hoe het gefilmd is. beetje kunstig. 5*****

saiko
Leuke film, alleen jammer dat de historie van Layla niet wordt uitgediept. Zo blijft haar karakter een beetje plat. Ook vond ik het einde enigzins voorspelbaar en lichtelijk cliche. Voor de rest een prima film. 4*

avatar van niethie
Ech een geweldig voorbeeld van een klein meesterwerkje.
Ik verwachte er niets van voordat ik hem ging kijken, maar toen ik begon te kijken was ik even 110 minuten van de wereld. Gallo die eigenlijk een ontzettende ego lijer is, is aan de andere kant een waar genie, hij heeft de film op een geweldige manier gemaakt. De film zit vol met ontzettend diepzinninge scenes, waar er af en toe een traantje in mijn ogen verscheen, ook is de film op sommige momenten erg komische (vooral gazzara en hudson spelen voortreffelijke rollen als de ouders van gallo). Ook zet gallo zijn eigen rol in de film geweldig neer. Maar vooral ricci mag niet vergeten worden, ze maakte in the ice storm al een geweldige indruk op me, maar hier bewijst ze dat ze perfect een volwassen rol aankan. Vind het absoluut een geweldige film, ook vind mik dat de film heel wat meer aandacht verdient.
4,5 sterren

ps:zou heel graag eens gallo's volgende film the brown bunny willen bekijken maar iedere keer als ik de film tegen komt, houd iets me tegen om hem te kopen weet ook niet wat het is, misschien komt het omdat de film zo ontzettent werd afgekraakt door iedere recensie, huur hem wel een keertje.

Ik denk niet dat ik Gallo als persoon zou kunnen luchten, maar alles wat hij maakt (film, muziek, kunst) is wel van zeer hoogstaand niveau. Als mensen me vragen naar m'n lievelingsfilm geef ik al jaren deze als antwoord. Had hem ook gehuurd zonder verwachtingen en heeft me totaal omver geblazen. Simpel, maar zò mooi gebracht..

btw niethie, the brown bunny vondek ook zeer goed, minder als deze (vanwege heel traag en deprimerend) maar wel beter dan de recensies lieten uitschijnen

glibberigevis schreef:

Ok nou dan zal ik die binnekort ook meer eens aanschaffen want buffalo' 66 zal ik nooit vergeten.

avatar van dutchtuga
Had deze dvd al een tijdje op mijn to see stapel staan maar nooit echt in de mood voor geweest. Had een zware melodramatische film verwacht en daar had ik de laatste tijd niet al te veel trek in. Vandaag toch in de dvd speler gestopt en ik ben bedrogen uitgekomen. Niet in negatieve zin, verre van..

Het begon al met het feit dat de film in kleur was terwijl alles wees op een zwart wit film (dvd hoesje). Naarmate de film vorderde waande ik mij in een geniaal geschreven zwarte komedie met een Gallo als revelatie van de eerste orde. Nooit wat van hem gezien en hij zet hier echt de beste karakter neer die ik in tijden heb gezien. Het voelde allemaal zo reeel dat het me niks zou verbazen als Gallo in het echt ook zo zou zijn.

De film bevat in het eerste uur een spervuur aan geweldige scherpe, komische situaties en dialoog. De scenes bij de ouders en de scene in het fotohok zijn juweeltjes. Dit allemaal gefilmd in een grauwe, wat kleurloze filmstijl de de film een soort 70's sfeertje meegeeft wat alleen maar ten goede komt. Het had wat van zo'n oude foto waarvan de randen wat verkleurd zijn. Paar erg mooie plaatjes.

Gallo is ook niet vies van wat filmische truukjes waar hij gelukkig niet teveel van in zijn film stopt waardoor het nergens lijkt op een pretentieus werkje.

Nee, Buffalo '66 is een welgemeende warme zwarte komedie die mij heeft doen genieten en waarbij de tijd werkelijk voorbij vloog.

Geweldige casting trouwens met veel bekende gezichten. Verrassend om die Jan Michael Vincent weer eens te zien.
Schrok wel even als ik terugdenk aan zijn Airwolf periode.

Voor nu een 4* omdat het einde mij wat verdwaasd heeft achtergelaten maar wellicht omhoog bij herziening.

avatar van nightbreed
Prachtige film die ik alweer een paar jaar geleden voor het laatst heb gezien.
Zeer goed acteerwerk (vooral van de 2 hoofdrolspelers) en een prachtig realistisch en rauw script.
Helaas kan ik er nu niet dieper op in gaan, daarvoor moet ik hem eerst nog eens een keertje kijken.

Cijfer: 4,5

avatar van Tabossi
Prachtige film die ik alweer een paar jaar geleden voor het laatst heb gezien.

Cijfer: 4,5

Heb dat ook. Jaren geleden 's nachts eens op rtl 5 ofzo langs zien komen. Kende hem helemaal niet en begon dus geheel onbevooroordeeld aan die film. En ik kan me iig nog herinneren dat ik zeer onder de indruk was. Dus ik DENK 4,5, maar ik moet hem nog eens zien.

Trouwens: was pas verslingerd aan de serie Entourage, waarin een personage voorkomt (Billy Walsh) en ik kan me vergissen, maar weet iemand of hij is gemodelleerd op Gallo?? Wel fascinerend geval. Schijnt trouwens dat 'ie heel trouw Bush-aanhanger is :S

Goto
Vincent Gallo bewees in Trouble every day al een geniaal acteur te zijn, hier laat hij zien dat hij ook een sterke regisseur is.

Visueel is het nogal treurig en grauw, dit past erg goed bij de film, geeft ook een leuk sfeertje neer. Ook muzikaal is het prima te doen, de nummers zijn niet meteen mooi maar worden wel sterk gebruikt, de tussenstukjes met zingende/dansende personen waren leuk. Sowiezo is dit best een grappig filmpje met wat aparte maar geslaagde humor.

Enkele mindere stukken maar overal sterk met een paar heerlijke scenes.

Dik 4*

Positieve verrassing, deze film! Heb genoten van Gallo als acteur, wat een markante kop en ijzingwekkende blik! Verder zijn de dialogen af en toe van een fenomenaal niveau (vooral vanwege Gallo), met als hoogtepunt de scene in het fotohokje.

4*.

avatar van Hando
Ja, mooi. Vooral de opbouw was perfect. De badscene was voor mij het hoogtepunt; erg teder en lief. De dansscene bij de bowlingbaan was ook erg mooi. Ik heb verder wel een zwak voor losers die zich beter voordoen dan ze zijn. Ik heb soms zelf ook wel eens mensen voorgelogen om het maar niet over mijn situatie te hebben. Herkenbaar. Dus ja, dit filmpje beviel me wel. vier sterren.

avatar van Phobophile
Prachtige, bijzondere en uiteindelijk ontroerende film.

avatar van Apollinisch
Enerzijds had ik de film visueel graag wat consistenter gezien – bijvoorbeeld de kadertjes die uit de achtergrond naar voren komen vind ik niet zo'n geslaagd stijlmiddel – en anderzijds zorgt de afwisseling voor twee mooie scènes, te weten Ricci’s tapdans in de bowlinghal en het eerste einde (de mensen die de film gezien hebben weten waar ik op doel). Gemengde gevoelens heb ik ook bij het tweede einde. De hele film zien we Gallo’s zoektocht naar een uitlaatklep. Een uitlaatklep die hem van zijn frustraties uit het verleden verlost. Uiteraard geeft Ricci gestalte aan die uitlaatklep en het is dan ook niet meer dan logisch dat Gallo en Ricci samenkomen. Toch knaagt dat ietwat. Omdat Gallo’'s karakter eigenlijk de hele film de personificatie van tegenspoed is, voelt het einde aan alsof het uit de lucht komt vallen. Bovendien strookt het niet echt met het vrij onconventionele karakter van de film. Vooral de personages zullen velen onbevredigend achterlaten. Ricci’s personage – met haar toch al opmerkelijke uiterlijk – biedt uitsluitend vragen in plaats van antwoorden. Billy Brown zal op menig zenuw werken maar niet op die van mij. Temperamentvol, menselijk en zelfs in de buurt komend van ontroerend. De ingrediënten die van hem een geweldig personage maken en mij overhaalden Buffalo’ 66 3.5* toe te kennen.

MovieEter
Boeiende film met een eenvoudig verhaal dat erg goed is uitgewerkt. Uitstekende sfeer setting. Het eind viel me een beetje tegen.

avatar van maxcomthrilla
Het einde is voor mij toch wel een stevige misser,

Ik verkeerde in de aanloop ernaartoe in een soort van roes, waarin de wereld van Billy Brown mij fascineerde en slechts een enkele keer afstootte. Zo vond ik het bezoek aan zijn ouders geslaagd, met die vulgaire vader van hem en zijn sportgekke, communicatief niet zo vaardige moeder. Het spel dat tussen Ricci en Gallo gespeeld werd, boette echter wat aan kracht in toen ' vader ' zijn kans schoon zag om wat voor Ricci te mogen zingen. Naast dat de muziek misplaatst was, duurde het moment net wat te lang, het hele nummer had in dit geval heus niet helemaal afgespeeld hoeven worden.

Wat mij dan weer fascineerde was hoe de wat vreemde relatie tussen Ricci en Gallo tot stand kwam en hoe beiden elkaar bespeelden. Ricci die van Gallo een overdreven positief beeld schetste, waarna Gallo te kennen gaf dat zij weer graag vlees at. Dat Ricci zich voor moest doen als Gallo `s vriendin was niet gelijk een geval van succes verzekerd. Hier werkte dit wel, omdat het verschillende soorten humor in de hand wist te werken. Humor waarbij je hardop kon lachen, als papa hartstochtelijk afscheid nam van zijn toekomstige schoondochter of wrange, zwarte humor als men niet omkeek naar Gallo. Zelfs het drama gedeelte naar aanleiding van zulke ontmoetingen deed prima zijn werk, zeker met wat verbeeldingskracht ' wat er zelf van je zou worden als je ouders met zo `n plaat voor de kop zou hebben ' ?

Het roadmovie gebeuren in de film werkte ook wel, omdat de focus bij het aandoen van verschillende locaties toch vooral op Ricci en Gallo bleef liggen. De scene op de bowlingbaan waarin Ricci een nummer zong was al net zo vreemd als passend bij deze veelzijdige film. Overigens vind ik haar sterk lijken op Paris Texas ' Natassja Kinski ' met haar geblondeerde look.

Toch is Buffalo `66 het niet helemaal voor mij. Hoewel er ijzersterk geacteerd wordt, kon ik niets met het uiteindelijke einde. Gallo experimenteert er in zijn film op los, maar wat verbeeldingskracht had de film gesierd. Ik had al zoiets van, ze zal toch niet? hier bleek ik bevestigd in te worden. Vreselijk jammer, die scene ervoor had volstaan. Voor mij was dit al zo `n beetje een soort van roesachtige droomscene waarin niet de rancune, maar iets anders centraal stond. Het had volstaan, het was af... Zelden zo `n overbodig laatste shot gezien. - 0,75* = 3,5*

avatar van The One Ring
Érg goede film. Buffalo '66 is een duidelijk indy-werkje, maar wel eentje die er voordeel bij lijkt te hebben dat hij goedkoop gemaakt is. Het uiterlijk geeft een hoop sfeer aan de film mee. De kleuren zijn erg grauw laten de beelden heel plat lijken. Alleen rode kleuren schieten eruit, wat voor een mooi contrast zorgt. Met name Gallo's schoenen vallen constant op. Maar wat vooral bijzonder is is dat het aan de ene kant heel rauw realistisch eruitziet en aan de andere kant weer heel gestileerd. Op de een of andere manier past dit bij de film en zelfs de personages.

De personages vond ik stuk voor stuk allemaal boeiend. Natuurlijk zijn bijvoorbeeld de ouders wat karikaturaal, maar Gazarra en Huston zijn zo'n goede acteurs dat het allemaal geloofwaardig blijft. Het bijrolletje van Mickey Rourke (ik zag overigens pas in de credits dat het Rourke was, vreemd genoeg herkende ik hem niet) vond ik ook een leuke toevoeging. Jan Michael Vincent deed mij hier sterk aan The Dude uit The Big Lebowski denken, niet op de laatste plaats omdat hij in een bowlingbaan stond. Fijne bijrollen zijn natuurlijk leuk, maar gelukkig stelen ze niet de show van de twee hoofdpersonen, die nóg beter acteren. Gallo is een geloofwaardige combinatie van arrogantie en toch een soort van goedheid, terwijl Ricci gewoon hartveroverend is. Ik vnd RIcci sowieso een fijne actrice.

De film bevat een heleboel goede scènes die realisme en een soort fantasie op passende wijze met elkaar combineren. De afwisseling en het samengaan van humor en drama is ook vrijwel perfect. Ik leefde in ieder geval constant met de personages mee. De film kon naar mijn gevoel twee eindes hebben: Gallo vermoord de sportman, of hij gaat terug naar Ricci. De film toont ons beide eindes, maar kiest voor de laatste. Het klinkt misschien conventioneel om voor het happy end te kiezen, maar ik was uitendelijk wel blij met die keuze. Het gaf de film zelfs een beetje meer zin.

Speciale vermelding nog voor de dansscène van Ricci in de bowlinghal. Het slaat inhoudelijk nergens op, maar het werkt fantastisch.

4,5* zeker waard. Een erg bijzondere film, die meer bekendheid verdeint.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Erg bijzondere film. Het uitgangspunt is simpel, maar Vincent Gallo bewijst met zijn Buffalo '66 dat met de juiste uitvoering simpele dingen tot prachtige dingen kunnen leiden. Zo zit het script vol bijzondere personages die, mede door de zeer sterke vertolkingen, ontzettend goed werken. Uiteraard zijn er de erg sterke Gallo en Ricci als Billy en Layla, maar ook zijn krankzinnige ouders (een geweldige Gazzara en Huston) en ook die geweldige sympathieke vriend bij de bowlingbaan.

Plot is zoals gezegd simpel, maar weet door de bijzondere aanpak juist erg aan te grijpen. Vooral knap hoe Gallo, zowel voor als achter de schermen, ervoor weet te zorgen dat de kijker hoofdkarakter Billy gaat meeleven. Erg knap uitgewerkt. Hierdoor komt ook het gelukkige einde erg goed aan. Werkelijk een prachtige scène, die slotscène waarin een plotseling opgewekte en zelfs vrolijke Brown chocolademelk en een hartkoekje voor zijn nieuwe vriendin koopt. Erg mooi.

Maar naast inhoudelijk krijgt de film op technisch vlak ook enkel lof. Zoals The One Ring al aangeeft; het kleurgebruik is fenomenaal en geeft veel scènes een hoop extra. Verder stikt Buffalo '66 gewoon van de visuele stijl. Met name de scène aan tafel (wat volgens Imdb een hommage is aan filmmaker Yasujiro Ozu) is geweldig uitgevoerd. Maar ik stop maar even met briljante en goed uitgevoerde scènes uit de film opnoemen, want dan ben ik waarschijnlijk nog wel even bezig.

4,5 sterren.

avatar van HarmJanStegenga
Hmm, beetje een vreemde ervaring die me niet echt kon boeien eigenlijk. De gestoorde Gallo met zijn rode schoenen stond me direct al niet aan eigenlijk en heb me nog geregeld aan hem geërgerd verder in de film. Denk je dat hij vreemd is; kom je bij die ouders - Gazzara en Huston - terecht. Nee, ook die konden me niet bekoren. Ze zullen hun rol allemaal geweldig neerzetten en dat spreek ik niet tegen, maar ik heb me te vaak moeten ergeren aan hun personages. Christina Ricci haar rol viel al beter in de smaak, maar dat - toch wel beetje - stompzinnige verhaal eromheen doet daar dan weer een kleine das om. Ze laat haar ontvoeren, vervolgens bedreigd Gallo haar constant, ze kan echt niks goed doen bij hem en ze vind het ook nog goed ook? Oké. Denk je dat dat het is, gaat ze uit enthousiasme ook nog eens vrolijk zitten doen bij die ouders van hem. Hmm, nee dat ging er bij mij niet echt in.

Maarjah, voor de rest is de film visueel prima in orde. De film bevat een prima rauwe sfeer die dan weer erg goed beviel en er zelfs voor zorgde dat ik steeds een beetje meer mezelf kon laten inleven in het verhaal en in het personage van Gallo. Het einde vond ik ook erg leuk trouwens, maar over het algemeen vond ik het niet veel speciaals.

avatar van niethie
Ach je moet het allemaal niet te serieus nemen en de eerste helft van de film gewoon op een korrel zout nemen en als één grote bizarre (briljante) grap ervaren en de rest gewoon over je heen laten komen. Ik persoonlijk vond de combinatie tussen de bizarre humor, diepe emotie, vreemde typetjes en de geweldig gecreeerde atmosfeer erg goed werken. Maar goed het is dan ook een erg aparte film die zeker niet iedereen zal bevallen plus er zijn er zoveel die een hekel hebben aan Gallo als persoon en zijn stijl niet helemaal vatten, je hoeft ook niet perce een geoefend kijker te zijn om de film goed te vinden, het kan simpelweg twee kanten opgaan of je vind het geweldig of je vind het helemaal niets. In ieder geval erg jammer dat je het niets vond, had toch stiekem wel gehoopt dat jij hier ook een meesterwerk in zou zien maar helaas, als je over een tijdje ooit nog een kans krijgt hem eens te herzien moet je die in ieder geval met beide handen aangrijpen, deed bij mij ook wonderen.

avatar van Hando
Niks Stockholmsyndroom. Alsof ze op elke andere kidnapper ook verliefd was geworden. Ze ziet gewoon een andere kant van hem en wordt verliefd. Dat hoef je verder niet verklaren.

Kan je niet verliefd worden op imperfecte personen? Heb je dan een syndroom? Ik hoop dat ik de rest van mijn leven die vraag met nee kan beantwoorden.

avatar van niethie
Heb het stukje al weggehaalt, je had inderdaad gelijk, heb ook getwijfeld of ik het erbij moest zetten of niet want het is natuurlijk gewoon pure hokjesplaatserij (iets waar ik in het echt ook een bloedhekel aan heb) en nu toch zelf ook deed. Mijn excuus.