Zhou Yu De Huo Che (2002)

Alternatieve titel: Zhou Yu's Train

China
Drama / Romantiek

geregisseerd door Zhou Sun
met Li Gong, Tony Leung Ka Fai en Honglei Sun

Zhou Yu's Train vertelt het verhaal van de vastbesloten, maar uiteindelijk noodlottige, zoektocht van een vrouw naar de ideale liefde. Tegen de achtergrond van het dagelijkse leven in Noord China maken we kennis met Zhou Yu (Gong Li), een binnenhuisarchitecte die een zielsverwant gevonden lijkt te hebben in de bibliothecaris Chen Qing (Tony Leung Ka Fai). Het enige probleem in deze perfecte liefde is dat ze op een dag reizen van elkaar vandaan wonen. Dus neemt Zhou Yu twee keer per week de trein om bij haar geliefde Chen te zijn. Ook de veearts Zhang Qiang (Honglei Sun) reist regelmatig met die trein.

Weer een ontmaagding.

Een mooie lovestory tussen twee mensen die erg ver bij elkaar vandaan wonen. Prachtige muziek, de chemistry tussen Leung en Li en zonder veel verhaal weet de film enorm te boeien. Gong Li speelt geweldig en Leung is ook goed. De film werd terecht bekroond op verschillende filmfestivals. 4*

Vandaag bij toeval gekocht....wat een prachtige film!! 4 *

avatar van Naomi Watts
Het was van mij ook een impulsieve aankoop, geen spijt van achteraf.

avatar van Linn
tja...Ik zag m staan voor 10 euro en dacht ach kan geen kwaad..en idd erg mooi..ik leefde echt mee met de film

avatar van Linn
wat zijn we het toch weer eens he gilles ?

avatar van Naomi Watts
Dat gebeurt al zo weinig, Linda. Gewoon een toppertje, jammer dat weinig hem gezien hebben of de moeite er niet voor doen.

avatar van Linn
precies dat vind ik nou ook

China is toch echt aan een opmars bezig.

Een pietluttig liefdesverhaaltje, duizend in een dozein, machtig geschoten. Het eerste wat ik deed na de film was gaan kijken wie de cinematografie voor z'n rekening had genomen (blijkbaar dezelfde als Suzhou He).

Weer een erg mooi en stijlvol Chinees drama. Voelt in zekere zin klassiek stijlvol aan, maar is op sommige momenten ook extreem modern. De shots en vooral de editing zijn prachtig. De scene waar het landschap gekeken vanuit de trein terugloopt is majestueus. Vaak met open mond zat ik mij te vergapen aan dit filmpje.

Het liefdesverhaaltje is verder erg doorsnee, maar wanneer het zo mooi in beeld gebracht wordt mag dat best. Puur drama heet dat dan. Gong en Leung spelen sterk, maar het was toch vooral Honglei's personage dat de hoogste punten scoort.

Mooie verrassing dit, zweefde voortdurend tussen de 4 en 4.5*, maar een kleine 4.5* kunnen er zeker vanaf. Heerlijke filmpje.

cempaka
Onderhond schreef:
Mooie verrassing dit, zweefde voortdurend tussen de 4 en 4.5*

Had hetzelfde. Inmiddels al driemaal gezien en er steeds opnieuw van genoten zonder mijn stem te verhogen naar 4,5*. Ik wil deze mooie film weer gauw zien.

avatar van bebdn
Naomi Watts schreef:

Héla, ook door mij gezien en goedgekeurd, Li Gong is gewoon altijd goed , verwacht wel wat van haar in de nieuwe Yimou Zhang

Kijkend naar een film als deze, met die mooie landschappen en een al even mooie Gong Li, voel ik me vooral een kijkbeest, een voyeur in de goede zin van het woord: iemand die zijn ogen de kost geeft en daarvan kan genieten, zonder zich bij elke scène te willen afvragen wat die nu precies te betekenen heeft. Laat de taal van de film voor zichzelf spreken.

De basis van de film lijkt een traditioneel liefdesverhaal over twee mannen en een vrouw, maar wat het interessant maakt, is de niet-lineaire manier van vertellen, de mysterieuze dubbelrol van Gong Li, de twijfel over wat nu ‘werkelijk’ is en wat ‘ingebeeld’, de vraag of dat er iets toe doet, de montage met al die rijdende treinen.

Maar aan het eind van de film begon mijn aandacht een beetje te verslappen. Ik vond het eigenlijk wel mooi geweest.

avatar van soom
Wat een prachtige film is dit! Ik ben er echt wel een beetje stil van.. Prachtig begin, mooi eindshot, prettige hoofdrolspelers, goed verhaal.

Ook zeker een goede regie: De hoofdrolspelers durven heel ver te gaan, en dat is zeker te danken aan Zhou Sun lijkt mij.

het is inderdaad een beeldschone film. Met nadruk op de cinematografie. voorlopig vier.

Naomi Watts schreef:

Ik heb er net de moeite voor gedaan, nadat ik hem sinds kort in huis had, en het was zeker de moeite waard.
Niet zozeer om het inhoudelijke verhaal, want dat is toch vrij standaard, maar wel om de prachtige beelden en het goede acteren.
De mooie landschappen en het steeds weer voorbij komen van de trein is erg mooi en de chemie tussen Zhou Yu en Cheng Qing is mooi.
En dan blijft het nog jammer dat hij een vrij laag gemiddelde heeft.

avatar van NKyou
Schitterend! De vertelwijze, de sfeer, het spel, de chemie, de muziek, de prachtige beelden, de betoverende scenes. Heerlijk!
Hij deed me erg denken aan Wong Kar Wai's Fa Yeung Nin Wa.
Dikke 4,5*, maar ik neig naar een 5*

kiriyama
Erg mooie film met prachtig gebruik van camera en een mooi verhaal. De acteerprestaties zijn goed en minpunten zou ik zo even niet weten. Het gemiddelde hier is gewoon belachelijk laag.

avatar van Zavo
Saaie film met vervelende karakters. Lichtpuntje zijn de mooie beelden van en vanuit de trein, maar dat kan de film niet redden. 1.5*

Had deze al even liggen, maar vanavond toch gepakt en gekeken. Al veel lovende woorden over deze film, al is het enkel nog maar 1 enkele pagina hier op moviemeter.

Erg mooie beelden van deze twee steden in Noord China. Ken sowieso een zwak voor eindeloze treinrails door prachtig natuurlandschappen; Het heeft iets mysterieus wanneer personen over een treinrails lopen met op de achtergrond groene bergen verpakt door een laag mist.

[Wat is dat trouwens? Mag dat zomaar, ik zag het ook al bijvoorbeeld in Dolls? Al wijs je hier in Nederland maar naar een rails krijg je al een boete...]

Voor mij was het niet Gong Li overigens, maar Honglei sun, vond zijn rol erg sprekend en leuk.

Erg mooie beelden van de kleine straatjes in Noord China, net als de versnelde beelden van de camera die zich voor de trein bevind. De beelden voelen over het algemeen vrij traditioneel, terwijl de montage erg van deze tijd is; vooral de manier waarop muziek en geluid word gemonteerd voelt dit heel dynamisch en modern. Leuk.

Film om bij weg te dromen, mooi in het simpel zijn. 4.

Een saaie clichématige film zonder enige inhoud.

avatar van sodo
Een echte teleurstelling!

Duidelijke taal

avatar van Baggerman
korykory schreef:

Daar had ik ook wat last van, het kon me allemaal niet zo boeien (ik was wel wat moe: het was laat). Het visueel gebodene is echter schitterend en alleen al het kijken van de film waard! Prachtig: de laatste scene waarin plotseling het Xan Yu meer tevoorschijn komt uit de mist. Of op wat voor manier dan ook, volgens mij mag je dit met je eigen fantasie invullen (wat een mooie woordkeuze, al zeg ik het zelf!).

Tayama schreef:

Ik vond ook dat Honglei Sun's karakter en acteerprestatie een dikke plus voor de film!

Ik moet de film nog eens goed uitgeslapen zien voor een definitiever oordeel....

avatar van belchinees
Tony Leung speelt hierin mee . Helemaal niet herkend! Oh, hoe beschamend.

Iemand had deze film aanbevolen ergens bij een andere film op Moviemeter, geen idee meer wie het was, maar bedankt : Fijn filmpje.

Tony Leung Ka Fai. De man die op de poster staat

avatar van belchinees
Oh ok, oef!
Die Tony Leung kende ik nog niet.

Ook een best bekend HK acteur, wat de verwarring alleen maar groter maakt. Al is het zeker geen match voor dé Tony Leung

avatar van wibro
Heb vandaag deze film eens bekeken. Vond het geen grootse film, maar scoort voor mij toch wel duidelijk boven het gemiddelde. Het verhaaltje vond ik niet zo interessant, de treinreizen des te meer, gezien de sfeer die dit opriep en de mooie beelden van en vanuit de trein die je onderweg te zien kreeg. Ik ben zelf dol op reizen per trein en in mijn fantasie was ik zelf een van de treinreizigers.
Zeer interessant vond ik de taoïstische citaten die je af en toe te horen kreeg. Zoals;
"Als het in je hart leeft bestaat het echt".
"Je geliefde is een spiegel waarin je jezelf kunt zien".
Zeer mooi. Ik ben nu eenmaal erg geïnteresseerd in de oosterse filosofie en dat is ook een van de redenen dat ik steeds meer Aziatische films bekijk. Ik houd wel van die rust die die films uitstralen.

avatar van Animosh
Het zonnetje schijnt, de wolken verdreven hebbende, en gedreven door een zachte loomheid overviel een zin om Zhou Yu's Train te herkijken mij.

De film bleek precies te zijn zoals ik hem me had herinnerd: het grootste deel van de film is niet bijster bijzonder geschoten, om tussen het inhoudelijke door uit te pakken met enkele prachtige shots, begeleid door traditioneel aandoende, simpele doch toepasselijke muziek, dit alles gedurende de film door erg fragmentarisch gemonteerd.

Veel voeling met de personages was er helaas niet, zowel door de fragmentarische vorm, waarin scènes van langer dan een minuut een grote uitzondering vormden, als door de personages zelf: Zhou Yu kwam op mij erg instabiel en oppervlakkig over, haar vriend flink stompzinnig en de dierenarts, hoewel bij vlagen oprecht, een tikkeltje lomp. Ik hoefde me nergens aan de personages te ergeren, maar interesseren deden ze me ook niet.

Tegen het einde begon de film ietwat te slepen (ondanks de korte speelduur), maar dat weerhoudt me er niet van om een kleine 3.5* te geven voor dit dromerige, fijne wegzinkdrama'tje.

Ah, een heerlijk avondje uit in China, dat is best leuk! Weidse groene landschappen, mistige weilanden en meren, hoge kabelbanen en smalle straatjes. En allemachtig veel treinen natuurlijk.
Er werd veel gebruikt gemaakt van het effect waarbij de achtergrond blurt.

De (piano)muziek vond ik mooi, maar héél af en toe een beetje te lomp erin gebracht en dat gevoel had ik soms ook met het handheld camera effect.

De vrouw was als een dwarrelend blaadje. Bij elke kleine teleurstelling in haar verwachtingen dwarrelde ze weer naar de ander, noem het eigenzinnig of veeleisend (of labiel?). Als een man poëtische woorden sprak bleef ze gebiologeerd en verwachtingsvol in de buurt. Tot de betovering telkens weer verbrak en ze meteen weer weg dwarrelde. Ik heb haar niet veel oprecht zien lachen voor mijn gevoel, ze kwam op mij melancholisch over. In tegenstelling tot de joviale en toch wijze Zhang, een markant figuur. Van de rustige en gesloten dichter was niet zo heel veel hoogte te krijgen.
Een prima cast en invulling van de personages dus voor dit verhaal.

Na de bus-in-het-water scene had voor mij het eind het best gekomen én het hardst binnengekomen. De verdere disclosure was niet noodzakelijk voor mij, zelfs niet de wetenschap dat het meer echt bestond. En het scherfje in de trein na een tijdspanne van....?

Ik vond het zeker de tijd waard om deze film te zien.

avatar van daxclusive
Prima film in combi van drama/romantiek.
Goed acteerwerk van de Li Gong, mooi landschap van China.

Een echte acteursfilm, te meer omdat het verhaal helaas tamelijk doorsnee is. Maar acteren kun je wel overlaten aan Gong Li, een van mijn favoriete actrices. Jammer genoeg haalt haar tegenspeler Tony Leung Ka Fai niet het niveau, dat hij in Annaud's L'Amant liet zien.
Daardoor al met al toch wat tegenvallend. Ik had hier in ieder geval meer van verwacht.

Een must voor de liefhebbers van treinen, echte en modeltreinen.

Maar weer eens herzien.

Ondertussen is het allemaal iets minder speciaal geworden, China heeft z'n grote filmrenaissance achter de rug en ik heb ondertussen tal van nieuwere en betere films in dit hoekje gezien. Toch blijft Zhou Yu's Train wel z'n basiskwaliteit behouden.

Blijft vooral erg mooi om te aanschouwen. Soundtrack is ook passend, acteerwerk op niveau en Sun gooit er nog een licht artistiek sausje over. Het is niet essentieel, uiteindelijk is het vooral de driehoeksverhouding die deze film staande houdt, maar het zijn allemaal leuke extras voor een film die anders snel in de middenmoot zou verzanden.

Heeft de hele opkomst van de Chinese film dus best goed overleefd. Is niet meer hét hoogtepunt, waardering ligt dan ondertussen ook een halfje lager, maar verder een zeer fijne en solide film.

4.0* en een uitgebreide review