The Dish (2000)

Australië
Komedie / Drama

geregisseerd door Rob Sitch
met Sam Neill, Kevin Harrington en Tom Long

In de dagen voor de beroemde 21e juli 1969, de dag dat de mensheid de eerste stappen op de maan zette, werkt de NASA samen met een groep Australische technici die hun satelliet aan ze beschikbaar hebben gesteld. De satelliet, die midden in een schapenboerderij staat, moet er voor zorgen dat de beelden van Neil Armstrong over de hele wereld te zien zullen zijn. Met de hele wereld van hen afhankelijk begint de spanning te stijgen...

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Het verhaaltje is vrij origineel, en waargebeurd: leuk om eens een andere kant van deze gebeurtenis te zien. De film heeft een vermakelijk verhaal, leuke vertolkingen en een aantal zeer grappige momenten. 3 sterren.

The Dish vertelt ons het verhaal rond de schotel van Parkes (Australië) tijdens de missie van de Apollo 11 naar de maan (juli 1969). Het was één van de belangrijke schotels die het contact verzorgde tussen de Apollo 11 en Houston.

Wie verwacht een droge documentaire te zien komt bedrogen uit. De film laat op een ontspannende wijze proeven van de sfeer en emoties die er toen waren bij de lancering en de maanwandeling, en dat met een goede dosis humor. Het plattelandsdorp Parkes wordt ons geschilderd als zo’n dorp waar iedereen elkaar kent en waar de bevolking trots is op het feit dat ‘hun’ schotel zo’n belangrijke rol speelt in een gebeurtenis die de hele wereld aanging.

Het acteerwerk is werkelijk uitmuntend. Iedereen zet een ijzersterke prestatie neer. Veel talent aanwezig. Sam Neil past perfect in zijn rol als directeur van de schotel.

De film is hartverwarmend, ontspannend en met een goed gevoel voor humor. Tussen al het filmgeweld is The Dish een welkome afwisseling.

Aanrader!

satalliet?
Waskeburt?

avatar van Anatolia
Klein, sympathiek filmpje met de altijd sympathieke Sam Neill in de hoofdrol.

En inderdaad ook met de nodige humor, waarbij vooral bewaker Rudi opvalt.
"Is that you Neil?"

Leuke film, die zichzelf niet serieus neemt en geen pretenties heeft. Het verhaal is charmant en er zijn leuke vertolkingen met enkele leuke grappen. Als je niet te veel na wilt denken maar toch geamuseerd wilt worden is dit een aanrader.

leuk filmpje, Aan de hoes te zien dacht ik eerst nog dat de schotel zou worden aangevallen door schapen.

leuke film, met, ook al weet je de uitkomst, toch voldoende spanning. Leuke humor ook. Met veel plezier bekeken.

avatar van Betamax
Na wat ik hier gelezen had ging ik er eens voor zitten.
Dat viel me tegen.
Ik vond het een saaie film.
Het was na vijftien minuten al duidelijk hoe de film zou aflopen.
Voor een komedie was de humor ver te zoeken.
Ik vond eerlijk gezegd de bewaker juist erg flauw.
Leek wel een TV serie.
Is voor mij niet meer dan 2* waard.

avatar van nightbreed
Leuk filmpje die rondom een feit een leuk fictief verhaaltje heeft gebreid.
Het eerste half uur vond ik een beetje saai maar daarna krijg je wat meer soapachtige (in de goede zin van het woord) en grappige verwikkelingen te zien.
Ik kan deze film het best omschrijven als een speelfilm met komedie elementen.

Sal
vond de film tegenvallen, vond het ook wel apart toen ik hier net 'comedy' las... humor vind ik inderdaad ook ver te zoeken en het verhaal loopt gewoon langzaam voort...

avatar van twistie
Een film die heel traag op gang komt, maar aan het einde iets vermakelijker wordt.
De humor is zelfs traag en je begint te twijfelen uitzetten of toch maar blijven kijken, toch maar afgekeken, alleen maar voor dat stukje maanlanding, voor die tijd een super prestatie.

avatar van ElmaBruin
Tegenvallende film die me niet kon bekoren

Vond hem (zeker na The Castle van dezelfde regisseur) heel saai, Af en toe een glimlach, maar een komedie is het zeker niet. Vond de aanwezige humor zelfs on-Australisch.

avatar van SnakeDoc
Leuk stukje history, maar de uitvoering was te matig. Slecht geacteerd, en de geforceerd overkomende grapjes slaan totaal niet aan.

Te gemaakt, maar ondanks dat, wel weer ontzettend interessant. Komt ook omdat er gebruik is gemaakt van origineel geluids- en beeldmateriaal.

Heel krapjes aan, toch die 3 sterretjes!

kappeuter (moderator)
Sympathieke film rondom een groepje fanatieke maar toch ook wel nuchtere mensen.
Het is een 'kleine' film, maar zeer aangenaam. Je proeft ook goed de tijdsgeest en de sfeer van destijds.
Nergens wereldschokkend, hoewel deze gebeurtenis dat toen natuurlijk wel was.
Ze moeten opereren binnen een betrekkelijk kleine setting onder een immense schotel, met mogelijk grote gevolgen van hun handelen.
Sam Neill speelt de betrouwbare leider van het team. Ik vind de 'nerd' een leuk personage.
De poster is nogal misleidend. De scènes met kuddes schapen bleven namelijk uit...
De schotel staat wel temidden van schapenweides, maar dat is slechts decor.

avatar van blurp194
Het idealisme van eind jaren-60, de tijd waarin er mensen naar de maan gestuurd konden worden. Ondanks de koude oorlog en de dreiging van de bom toch een erg positief tijdperk, waarin het onmogelijke vanzelfsprekend werd. Die sfeer straalt van de film af, vermengd met een soort dorpse gezelligheid en warmte.

Daarin het verhaal van de radiotelescoop die werd gebruikt voor de videobeelden van de eerste maanlanding. Niet helemaal precies volgens de feiten, maar er dicht genoeg bij om dat niet te laten storen. Mooie beelden van de schotel (wel met wat continuiteitsfoutjes) en de apparatuur daarin (met wat anachronismes). Maar dat mag niet deren, want het verhaal staat als een huis. Erg fijn gespeeld door de hele cast - Sam Neill is daarvan dan wel het boegbeeld, maar heeft niet precies de hoofdrol, de collega's en dorpelingen krijgen veel ruimte.

De dorpse warmte vormt een mooie achtergrond voor wat subtiele grapjes over de verschillen tussen Australiers en Amerikanen. Naast de nationale trots ongetwijfeld ook daarom dat de film in Australie goed scoorde. En terecht.

Goeie film waarin de eerste landing op de maan wordt uitgezonden op tv met behulp van een Australische schotel. Een charmante film met een leuk waargebeurd verhaal over één van de meest bekeken tv-uitzendingen ooit. Het dorpje waarin dit verhaal zich afspeelt en de personages zijn vermakelijk neergezet en kijkt hierdoor gemakkelijk weg.