The Dish (2000)

Australië
Komedie / Drama

geregisseerd door Rob Sitch
met Sam Neill, Kevin Harrington en Tom Long

In de dagen voor de beroemde 21e juli 1969, de dag dat de mensheid de eerste stappen op de maan zette, werkt de NASA samen met een groep Australische technici die hun satelliet aan ze beschikbaar hebben gesteld. De satelliet, die midden in een schapenboerderij staat, moet er voor zorgen dat de beelden van Neil Armstrong over de hele wereld te zien zullen zijn. Met de hele wereld van hen afhankelijk begint de spanning te stijgen...

Sympathieke film rondom een groepje fanatieke maar toch ook wel nuchtere mensen.
Het is een 'kleine' film, maar zeer aangenaam. Je proeft ook goed de tijdsgeest en de sfeer van destijds.
Nergens wereldschokkend, hoewel deze gebeurtenis dat toen natuurlijk wel was.
Ze moeten opereren binnen een betrekkelijk kleine setting onder een immense schotel, met mogelijk grote gevolgen van hun handelen.
Sam Neill speelt de betrouwbare leider van het team. Ik vind de 'nerd' een leuk personage.
De poster is nogal misleidend. De scènes met kuddes schapen bleven namelijk uit...
De schotel staat wel temidden van schapenweides, maar dat is slechts decor.

avatar van blurp194
Het idealisme van eind jaren-60, de tijd waarin er mensen naar de maan gestuurd konden worden. Ondanks de koude oorlog en de dreiging van de bom toch een erg positief tijdperk, waarin het onmogelijke vanzelfsprekend werd. Die sfeer straalt van de film af, vermengd met een soort dorpse gezelligheid en warmte.

Daarin het verhaal van de radiotelescoop die werd gebruikt voor de videobeelden van de eerste maanlanding. Niet helemaal precies volgens de feiten, maar er dicht genoeg bij om dat niet te laten storen. Mooie beelden van de schotel (wel met wat continuiteitsfoutjes) en de apparatuur daarin (met wat anachronismes). Maar dat mag niet deren, want het verhaal staat als een huis. Erg fijn gespeeld door de hele cast - Sam Neill is daarvan dan wel het boegbeeld, maar heeft niet precies de hoofdrol, de collega's en dorpelingen krijgen veel ruimte.

De dorpse warmte vormt een mooie achtergrond voor wat subtiele grapjes over de verschillen tussen Australiers en Amerikanen. Naast de nationale trots ongetwijfeld ook daarom dat de film in Australie goed scoorde. En terecht.

Goeie film waarin de eerste landing op de maan wordt uitgezonden op tv met behulp van een Australische schotel. Een charmante film met een leuk waargebeurd verhaal over één van de meest bekeken tv-uitzendingen ooit. Het dorpje waarin dit verhaal zich afspeelt en de personages zijn vermakelijk neergezet en kijkt hierdoor gemakkelijk weg.