Dante's Peak (1997)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Roger Donaldson
met Pierce Brosnan, Linda Hamilton en Jamie Renée Smith

Vier jaar nadat zijn verloofde om het leven kwam bij een vulkaanuitbarsting in Colombia, heeft vulkanoloog Harry Dalton nog steeds geen rust gevonden. Hij overweegt zelfs helemaal met de vulkanologie te kappen, tot een ex-collega hem vraagt naar Dante's Peak te gaan om de licht seismische activiteit die er waargenomen is, te gaan bestuderen. Het toeristische Dante's Peak wordt bestuurd door burgemeester Rachel Wando, een zakenvrouw en alleenstaande moeder. Rachel staat op het punt een lonend contract te tekenen met een miljonair die fors in het stadje wil investeren. Harry stelt tot zijn verbijstering vast dat de toestand erger is dan verwacht: alle tekenen wijzen op een naderende catastrofe.

avatar van Willy Wartaal
Toch wel positief verrast. Jammer van het volledige gedeelte met oma en de hond, ook het einde mocht wel een stuk minder zoet, maar overall alleraardigst. Veel cliches en te veel sentimenteel geneuzel maar toch vermakelijk. Prima opening en opbouw, personages leuk genoeg en eveneens de cast draait lekker mee. De special effects zijn ontzettend goed gedaan, zien er op genoeg momenten vele malen indrukwekkender uit dan effecten uit verscheidene hedendaagse blockbusters. Humor bij momenten aanwezig maar krijgt niet al te veel ruimte. Redelijk spannend, beetje actie en een fijne regie.

acja88
Simpel rampenfilmpje. Wel spannend voor een eerste keer. Niet nog een keer doen.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken! Zeer mooie film, goede spanningsopbouw en als eenmaal de vulkaan uitbarst zien we 1 en al actie en spanning tot de laatste minuut!
Mooie beelden, goede acteurs enz. TOP.

avatar van Kondoro0614
Binnenkort maar even herzien, laatste keer dat ik deze gekeken heb is 6 jaar geleden, word eens tijd, haha!

Flutfilm in het rampengenre. (Zijn er vulkanen in de VS trouwens?) Een vulkaanuitbarsting en een aardbeving tegelijk...hahahha. Knullige verfilming van een natuurramp. Huizen staan spontaan in brand,opvallend veel reclameborden vallen om... iedereen duikt zijn auto in, alles zit vast, betonnen viaducten breken spontaan...het kan allemaal niet op....Spannend zou je zeggen...Nee integendeel, het werkt een beetje op je lachspieren.Pierce heeft alles onder controle: Ze rijden in een rivier en het water stroomt de jeep binnen. Zijn liefje maakt zich zorgen..."Dont worry honey, de auto is er op gemaakt..." antwoord Pierce de situatie volkomem meester zijnde... Bullshit natuurlijk......O ...er zijn ook tegenliggers in de rivier..Waarom in godsnaam een rivier inrijden? . Ach ik gaf twee sterren...wat een kul die film...1 ster.

PollyPeachum schreef:
Wat drama, wat romantiek, een ietsje spanning en een aantal dommigheden "een helicopter is neergestort, stuur de brandweer......" alsof die niet al met iets anders bezig was

Wel wat leuke effecten, maar verder een 13 in een dozijn film voor als je echt helemaal niets beters te doen hebt,

Uitstekend commentaar!!!!!

best te doen in een popcornavondje,ik vond de film nogal zoet al zaten er wel spannende momenten in,2.5..................................

avatar van IH88
“I've always been better at feeling out volcanoes than people and politics.”

Ouderwetse rampenfilm met in dit geval een vulkaan die elk moment kan uitbarsten. Dante's Peak heeft een rustige opbouw en het leven in een klein stadje wordt aardig weergegeven. Sterke rollen van Brosnan en Hamilton, die een fijne chemie hebben. Wanneer de vulkaan uiteindelijk uitbarst overtuigd de film met indrukwekkende special effects en aardige actiescènes. Erg spannend wordt het niet, maar Dante's Peak is een vakkundig gemaakte rampenfilm.

avatar van GoodOldJack
Jaren geleden is gezien deze film toen ik voor één van de eerste keren "laat" mocht opblijven op zaterdag van de ouders, was er al lang terug naar op zoek en met dank aan de moviecontest van BBarbie nu tot het besef gekomen dat het deze film was waarvan ik het "vuurmeer" nog steeds levendig herinner. Weet er verder niet zo veel meer van maar vond hem toen wel echt leuk.

avatar van Kondoro0614
Dante's Peak

Ooit ergens in het verre verleden (kuch) heb ik in groep 7 van de basisschool Dante’s Peak gezien. Nogal een aparte keuze van de lerares aangezien de film nog best spannend kan zijn voor zo’n knulletje maar toch erg vermaakt destijds en de herziening was ook prima. Ik kon me aardig wat herinneren van de film en ik moet zeggen dat ik me daardoor kon vermaken, de CGI ziet er redelijk uit en de film kent natuurlijk zijn grootste clichés en ik denk dat het dat laatste is wat de film een zwak punt kan geven, teveel clichés is niet leuk en zeker in een rampenfilm zie je ze veel voorbij komen, je kan er toch om gaan lopen haten maar stiekem kan het wel gewoon leuk zijn. In Dante’s Peak waren sommige clichés ook wel gewoon lekker kijkbaar maar, toen Harry met de pick-up over het net wat uitgeharde lava gaat rijden begon ik me er wel een beetje aan te ergen.

Dante’s Peak is 1 van de twaalf films die ik heb mogen lenen van een collega en beginnende vriend. We delen samen een kleine film hobby en gelukkig heeft hij heeeel veel DVD’s liggen die ik misschien nog wel een keer kan bekijken. Dante’s Peak is daar een film van en ook ‘ Volcano (1997) ‘ heb ik mee gekregen, dat wordt de volgende film die ik opzet. Ik wou het eigenlijk als volgt doen: ik begin met de laagst gerated film en eindig met de hoogste. Helaas is Dante’s Peak eerst even gekomen aangezien ik deze erg graag wou zien dankzij het verleden wat eraan hing.

Dante’s Peak heeft heel tof concept. We volgen Harry, een vulkanoloog, bioloog en weet ik wat allemaal die bij een vulkaan uitbarsting aanwezig is. Tijdens het vluchten overlijd zijn (volgens mij) vriendin en na deze catastrofe stappen we snel over na 4 jaar later. Harry doet het werk nog steeds en wordt door zijn leidinggevende op zijn vrije dagen gebeld om te gaan kijken naar de vulkaan Dante’s Peak (ligt naast het dorpje). Hij komt hier Rachel Wando tegen, burgermeester van Dante’s Peak en tevens runt ze ook een klein zaakje waar men koffie kan drinken. Wanneer Harry haar er op wijst dat hij de vulkaan moet gaan inspecteren besluiten ze met het hele gezin rond te rijden.

Wanneer ze bij een heetwaterbron opeens twee dode mensen zien. Deze mensen zijn volledig verbrandt door het water wat in aanraking is gekomen met lava (althans je zag de vloer uit elkaar barsten en er lava zitten) en hier wou net het zoontje van Rachel in springen. Na heel wat onderzoeken wijst er veel op dat de vulkaan elk moment kan uitbarsten en ze moeten eigenlijk het dorpje evacueren. Helaas ziet Paul Dreyfus dat niet zitten, hij is de baas van Harry en besluit geen ‘onnodige paniek’ te zaaien voor waarschijnlijk een ‘slapende’ vulkaan. Helaas blijkt niks minder waar als er opeens een paar hevige aardbevingen zijn, het water bloedheet wordt en later zelfs als zuur te beschouwen is, wat ook weer zo’n ontiegelijk rare scene is. De oma springt dan in het water, en heeft helse pijn en haar huid brandde weg maar, waarom zijn de vissen dan nog niet opgelost? Die liggen er langer in dan die oma.. Verklaar je nader Wanneer de vulkaan is uitgebarsten begint de spanning een beetje, een gave setting en een redelijk goed uitziende, bijna uitgebarsten vulkaan met een chique rookpluim dat er niet verkeerd uit zag. Uiteindelijk schuilen ze in de mijnen en komen levend er onder uit, eind goed al goed.

Zoals ik al zei: het is een leuke zit! Toch houden de clichés mij soms iets te veel terug waarvan ik nooit kan gaan zeggen dat dit een topper is. Ik heb me vermaakt, prima zaterdagmiddag film!

avatar van danuz
Zo'n rampemfilm die ik in mijn vroege jeugd nooit hen gezien - en dat terwijl ik echt 'fan' van Twister was! Het idyllische begin vond ik nog wel leuk, jammer dat bijna de gehele tweede helft een in rook verhulde vluchtscene was.

avatar van Filmkriebel
Hmm, geen al te best cijfer hier. Toch vind ik het zelf een prima rampenfilm met geslaagde special effects en een paar spannende scènes, zoals in dat bootje in het meer. Misschien wel de beste vulkaanfilm die ik ken... het zijn er wel niet veel maar als ik er één moet aanraden dan zal het wel Dante's Peak zijn. Het is goed opgebouwd, met onderhoudende verhaallijntjes waardoor het nergens verveelt. Een volledige vulkaanuitbarsting geloofwaardig simuleren met special effects lijkt me een aartsmoeilijke opdracht maar ze zijn er mooi in geslaagd om een claustrofobische sfeer te scheppen. Leuk avondje film

avatar van Boneka
Onlangs zag ik Deep Impact die beter in elkaar zat als rampenfilm en ook Twister is een betere film dan deze Vulkanische uitbarsting waar kennelijk ook nog een soort van aardbeving plaatsvond.

Afijn het begint alleraardigst met een soort setting die we kennen van Jaws. Leuk mooi stadje leuke verkiezingen burgemeester en ander belangrijke figuren die de stad/dorp belangrijker vinden dan een eventueel gevaar wat eraan zit te komen. Helaas sneuvelt de mooiste vrouw binnen een minuut (das nou jammer), maar 007 Pierce Brosnan komt nog onder hetere vuren te staan (letterlijk). Hij doet het aardig zoals iedereen het wel aardig doet. De film is vooral vermaak waarbij hij serieus moet overkomen, maar dat nergens doet. Vooral het tweede deel waar de vulkaan tot uitbarsting komt slaat hij veel te ver door. Alles wat dan niet kan gebeurt in Dante's peak met als out of the blue the saving dog jaja. Het rijden door het lava gedeelte was ook zoiets onwerkelijks.

Maar hij is voor die tijd best knap gemaakt. Vond vooral de grijze lava nevel mooi gemaakt. Leuke film voor een keer.