Dante's Peak (1997)
Genre: Sciencefiction / Thriller
Speelduur: 109 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Roger Donaldson
Met onder meer: Pierce Brosnan, Linda Hamilton en Charles Hallahan
IMDb beoordeling:
6,1 (106.518)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 10 april 1997
On Demand:
Bekijk via SkyShowtime
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Dante's Peak
"The pressure is building..."
Vier jaar nadat zijn verloofde om het leven kwam bij een vulkaanuitbarsting in Colombia, heeft vulkanoloog Harry Dalton nog steeds geen rust gevonden. Hij overweegt zelfs helemaal met de vulkanologie te kappen, tot een ex-collega hem vraagt naar Dante's Peak te gaan om de licht seismische activiteit die er waargenomen is, te gaan bestuderen. Het toeristische Dante's Peak wordt bestuurd door burgemeester Rachel Wando, een zakenvrouw en alleenstaande moeder. Rachel staat op het punt een lonend contract te tekenen met een miljonair die fors in het stadje wil investeren. Harry stelt tot zijn verbijstering vast dat de toestand erger is dan verwacht: alle tekenen wijzen op een naderende catastrofe.
Externe links
Acteurs en actrices
Harry Dalton
Rachel Wando
Lauren Wando
Graham Wando
Ruth
Paul Dreyfus
Greg
Terry Furlong
Nancy
Stan
Video's en trailers
Reviews & comments
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Misschien waren die scenes wel een beetje gejat uit Jaws.
Ik heb geen krassende nagels op het schoolbord gezien... 
Intruder
-
- 139 berichten
- 1113 stemmen
Ongeloofwaardige, onnozele en moraliserende rampenfilm. Wij hebben hem ook met aardrijkskunde bekeken, maar de opdracht was op te sommen wat er in werkelijkheid allemaal niet kon in deze film. Ik moet zeggen dat ik lijntjes te kort kwam.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Ongeloofwaardige, onnozele en moraliserende rampenfilm. Wij hebben hem ook met aardrijkskunde bekeken, maar de opdracht was op te sommen wat er in werkelijkheid allemaal niet kon in deze film. Ik moet zeggen dat ik lijntjes te kort kwam.
Ben benieuwd... kom maar op.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2165 stemmen
Altijd leuk leraren...
Ze zetten jullie tegen de film op door te zeggen dat de film van geen kant klopt (vreemd dat hij of zij dan niet Volcano heeft opgezet, dat is een film waarin er een vulkaan ontstaat midden in een stad, en gaan ze lava tegenhouden met vangrails
)
Enfin, zeggen dat deze film niet realistisch is, is als zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat sneeuwwitje met 7 dwergen samen woont (tis allemaal maar fantasie en vermaak)
Intruder
-
- 139 berichten
- 1113 stemmen
Enfin, zeggen dat deze film niet realistisch is, is als zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat sneeuwwitje met 7 dwergen samen woont (tis allemaal maar fantasie en vermaak)
Weet ik best, en ik weet ook dat Volcano nog een aantal keren erger is op dat vlak, maar feit blijft dat deze film een aantal zaken zodanig overdrijft, terwijl het in mijn ogen niet nodig is een gebeurtenis als een vulkaanuitbarsting vol te stoppen met dit soort zaken omdat het gegeven van de uitbarsting zelf al groots genoeg is. De film hangt hieraan da'n zo'n ongeloofwaardig en idioot verhaaltje vast, en daar kan ik echt niet langs in m'n beoordeling.
Wel even vermelden dat het al meer dan een jaar geleden is dat ik de film zag. Ik ga alsnog proberen wat dingen te vernoemen die de grens van het belachelijke en realisitsche ver achter zich laten:
- Het karakter van Brosnan steekt op een gegeven moment zijn hand in het water dat reeds verontreinigd is door zwavel. Dan zegt hij doodleuk dat er inderdaad zwavel in het water zit. Ik denk niet dat zijn hand er ongeschonden uit zou komen indien de concentratie hoog is. Als ik me niet vergis, hier ben ik helemaal niet zeker over, proeft hij er zelfs van.
- Ze rijden met hun wagen door de lava en later varen ze er met een bootje door. Dit is zoals iedereen hopelijk weet totaal onmogelijk. Daarna gaat oma ook nog even door de lava wandelen! Ok, ze heeft brandwonden, maar in realiteit zouden allebei haar benen er zondermeer afgebrand zijn en zou ze vrij snel sterven.
- Hun race tegen die wolk op het einde. Volslagen belachelijk. De snelheid van zo'n wolk is vele malen groter dan de snelheid van hun auto. De manier waarop ze het uiteindelijk redden is trouwens ook vrij stom.
- Een heel belangrijk punt: ademen. De gassen en de as in de lucht zouden normaal gezien al lang dodelijk hebben moeten zijn. Niet dus.
Er zijn nog meer dingen die ik als niet-natuurkundige zou kunnen opnoemen; bedenk dan eens wat een echte geleerde over deze film zou zeggen. Ik weet dat Hollywood geen realiteitswaarde pretendeert, maar die zoek ik wel. Het is trouwens spijtig dat kinderen gaan denken dat het echt zo gaat terwijl dit helemaal het geval niet is (hoewel er elementen zijn die dan weer wel vrij overtuigend zijn).
Verder nog een paar punten die ik overdreven moraliserend vind in de film (ook hier laat m'n geheugen me wat in de steek, dus val me aub niet aan op details):
- Die grootouders. Jongens, allemaal zo overdreven! Het is dit soort zaken dat deze film tenonderhaalt (nog veel meer dan de onmogelijkheden m.b.t. de natuur).
- Hét idiootste moment is ontegensprekelijk hetgene waarop ze hun hond terugvinden. Jongens, wat heb ik toen gelachen. Hoe hij dan over de lavastroom in dat bootje springt...
Nogmaals, deze film is beter dan Volcano, veel beter, maar nog steeds hopeloos overdreven en gemaakt volgens het ondertussen dodelijk afgezaagde Hollywood-rampenfilmpatroon. Dat deze film in de aardrijkskundeles getoond wordt als zijnde educatief verantwoord is bijgevolg totaal fout, aangezien de onmogelijkheden die in de prent voorkomen veel fundamenteler zijn dan je op het eerste gezicht zou denken.
davidov
-
- 3466 berichten
- 2165 stemmen
Hehe in dat geval zijn we het compleet met elkaar eens 
Rampenfilms zijn 99 van de 100 keer tjokvol met fouten, maarja wilt men spektakel of niet? 
Ach eigenlijk zou je allang blij moeten zijn dat je films krijgt te zien tijdens de les, had ook het voorlezen van gort droge stof kunnen zijn 
Intruder
-
- 139 berichten
- 1113 stemmen
Eigenlijk waren we op weg naar de Eifel om daar de vulkanen te gaan bestuderen. De film hebben we met z'n allen in de bus gekeken.
Maar dat terzijde 
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Toch maar even reageren op...
- Het karakter van Brosnan steekt op een gegeven moment zijn hand in het water dat reeds verontreinigd is door zwavel. Dan zegt hij doodleuk dat er inderdaad zwavel in het water zit. Ik denk niet dat zijn hand er ongeschonden uit zou komen indien de concentratie hoog is. Als ik me niet vergis, hier ben ik helemaal niet zeker over, proeft hij er zelfs van.
Ik denk dat jij denkt dat het zwavelzuur was. Dat het drinkwater wordt verontreinigd via het grondwater is redelijk aan te nemen. Dat het meteen accuzuur moet zijn heeft op dat moment nog niemand beweerd.
- Ze rijden met hun wagen door de lava en later varen ze er met een bootje door. Dit is zoals iedereen hopelijk weet totaal onmogelijk.
Ze rijden met de auto over lava. Dat was dan ook héél gevaarlijk en maar de vraag of ze het zouden halen. De auto had dikke banden. Ik geloof dat nog wel.
Dat ze er met een bootje doorvaren is inderdaad helemaal onmogelijk... je hebt gelijk. Maar goed... het was dan ook water en geen lava.
Oma liep niet door de lava. Het moet niet gekker worden. Het meer waardoor ze voeren met een bootje was door de zwavelgassen erg zuur geworden. Oma overleefde de zure aanval op haar lijf dan ook niet. Lijkt me aardig geloofwaardig. Geloofwaardiger dan jouw geheugen in ieder geval...
- Hun race tegen die wolk op het einde. Volslagen belachelijk. De snelheid van zo'n wolk is vele malen groter dan de snelheid van hun auto. De manier waarop ze het uiteindelijk redden is trouwens ook vrij stom.
Zo'n wolk, zoals jij dat noemt, heet een pyroclastische uitstroming of een golf. Die jongens hebben een snelheid van tussen de 100 en 200 km/h. Snoeihard, dat klopt. De auto zal een 100 km/h gereden hebben. Is dus even vol te houden als je mazzel hebt. Overigens kan ik me soortgelijke opnames van National Geographic herinneren. Van iets verder weg, maar het leek er veel op.
En zoals het hoort... film is "verhevigde realiteit".
De escape in de mijnschacht was eigenlijk de enige oplossing voor dit probleem. Ik vond het een redelijke vonst en had niet een seconde het idee,"dit kan niet". Hooguit: "pfoeii... wat een mazzel".
- Een heel belangrijk punt: ademen. De gassen en de as in de lucht zouden normaal gezien al lang dodelijk hebben moeten zijn. Niet dus.
Dat hangt dan maar weer van het type vulkaan af, van de windrichting etc. Kooldioxide is een bekende killer, maar die is zwaarder dan lucht en zal dus in een dal moeten worden gevangen. Teveel onbekende factoren om me daar zorgen over te maken.
[...]
Ik kan je alleen maar zeggen: geloof niet alles wat je op school geleerd krijgt, ook niet van een aardrijkskunde leraar die de klok heeft horen luiden en vind dat hij moet weten waar de klepel hangt.
Intruder
-
- 139 berichten
- 1113 stemmen
Ze rijden met de auto over lava. Dat was dan ook héél gevaarlijk en maar de vraag of ze het zouden halen. De auto had dikke banden. Ik geloof dat nog wel.
Dat ze er met een bootje doorvaren is inderdaad helemaal onmogelijk... je hebt gelijk. Maar goed... het was dan ook water en geen lava.
Oma liep niet door de lava. Het moet niet gekker worden. Het meer waardoor ze voeren met een bootje was door de zwavelgassen erg zuur geworden. Oma overleefde de zure aanval op haar lijf dan ook niet. Lijkt me aardig geloofwaardig. Geloofwaardiger dan jouw geheugen in ieder geval...
En zoals het hoort... film is "verhevigde realiteit".
De escape in de mijnschacht was eigenlijk de enige oplossing voor dit probleem. Ik vond het een redelijke vonst en had niet een seconde het idee,"dit kan niet". Hooguit: "pfoeii... wat een mazzel".
Je hebt gelijk Stephan, m'n geheugen liet me in de steek. Je opmerkingen zijn dan ook opeens aanleiding voor mij om m'n score wat te verhogen. Bedankt om me te corrigeren.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Je hebt gelijk Stephan, m'n geheugen liet me in de steek. Je opmerkingen zijn dan ook opeens aanleiding voor mij om m'n score wat te verhogen. Bedankt om me te corrigeren.
Neemt niet weg dat jouw opmerkingen over het moralisme, dan wel niet gedeeld door mij, volledig jouw goed recht is dat te vinden. 
Intruder
-
- 139 berichten
- 1113 stemmen
En dat blijft dan ook de belangrijkste reden voor de vrij lage score die ik deze film toeken. 
djelle
-
- 6070 berichten
- 0 stemmen
Weliswaar is dit een zoveelste-op-een-rij formulefilmpje, en alles wordt dan ook afgehandeld zoals iedereen het verwacht. Voorspelbaarder kan bijna niet, en dit is geen goeie zaak want in dit specifieke genre moet men toch iets van spanning kunnen voelen. Groot minpunt.
Ander kenmerk van dit genre is dat het spectaculair moet zijn. Hier bevredigd hij ruimschoots, hetzij overdreven en tegen alle natuurwetten in, maar wie er zich niet teveel aan stoort kan best genieten van het schouwspel.
De vervelendste scenes zijn uiteraard de Amerikaans getinte dialoogjes tussen de vulkanoloog en mevrouw de burgemeester, waarbij er natuurlijk romantiek in de lucht hangt
, en de eenvoudige moralisering die hier vanzelfsprekend niet mocht ontbreken.
Vermakelijke film, tot op zekere hoogte. Hij weet zeker niet te boeien van begin tot eind, maar af en toe een goed stuk spectakel maakt hem nog net verteerbaar. Goeie middelmaat. 2,5*
james_cameron
-
- 6988 berichten
- 9782 stemmen
Prima rampenfilm met een leuk verhaal, goede personages en uitstekende special effects. Een van de betere films van regisseur Donaldson.
Turkeyloverz
-
- 4239 berichten
- 1459 stemmen
Net gekeken, een goede Pierce Brosnan en mooie special effects. Rampenfilms interesseren me meestal wel, maar deze vond ik wel wat matig en het kwam ongeloofwaardig over. Ik heb er wel van genoten:
3*
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2364 stemmen
In '97 in de bios gezien en ik werd weggeblazen in de bios. Was toen redelijk onder de indruk.
Ik denk niet dat deze film nu nog boven de gemiddelde rampenfilm uitkomt.
3,5 *
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Rampenfilms interesseren me niet echt maar Dante's Peak was niet onaardig. Met name de effecten in het tweede deel zien er mooi uit. Brosnan is cool maar Hamilton vooral irritant.
3*.
Lola3
-
- 892 berichten
- 1556 stemmen
Zeer voortreffelijke film. Eindelijk eens goed geacteerd van Pierce in tegenstelling tot zijn vele Bond-films. Ook goed geacteerd van Hamillton, die overtuigend de rol neerzet van een hysterische vrouw door hier niet te veel over te acten. Het verhaal kwam traag op dreef maar geleidelijk aan bouwde de regisseur de spanning op. Hierdoor ben ik op de eerste 15 en laatste 10 minuten na aan mijn stoel gekluisterd geweest. Wel was het einde voor mij gebuisd: veel te kort afgestompt. Jammer maar voor de rest kon de film mij wel bekoren.
3
Waku
-
- 5457 berichten
- 6492 stemmen
De film redt net een voldoende maar de special effects
doen pijn aan je ogen.
Redelijk onderhoudende rampenfilm verder....
3*
606
-
- 23876 berichten
- 12263 stemmen
toch redelijke film 4 sterren voor de actie en de acteerprestatie van Pierce Brosnan.
us_raider
-
- 2034 berichten
- 0 stemmen
Na deze film te hebben gezien wilde ik vulkanoloog worden 
3* de film vermaakte me namelijk
basketballerke
-
- 4727 berichten
- 0 stemmen
Wel een goede film, hou wel van rampenfilms.
Alleen heb ik wel betere gezien.
3,5
xenne
-
- 903 berichten
- 1369 stemmen
rampenfilms zijn meestal nogal voorspelbaar en deze is zéker géén uitzondering op die regel. toch heb ik me redelijk vermaakt : acteerprestaties & effecten waren behoorlijk goed, naar het einde toe werd het wel erg overdreven/ongeloofwaardig ... 2½
dafoefan
-
- 373 berichten
- 1519 stemmen
Zeker wel een goede film, vooral het einde.
Goed geacteerd door Pierce Brosnan.
Ik vond hem wel wat hebben van een bond film, kan ook komen door Pierce.
Wel zielig voor oma (Ruth)
3,5*
Lola3
-
- 892 berichten
- 1556 stemmen
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
vond ik juist zwak dat ze in die tunnel rijden, belachelijk

Het is de enig geloofwaardige way-out als je door een pyroclastisch wolk wordt ingehaald. Goed bedacht.
Lola3
-
- 892 berichten
- 1556 stemmen
Het is de enig geloofwaardige way-out als je door een pyroclastisch wolk wordt ingehaald. Goed bedacht.
zou het veel toffer gevonden hebben als ze gestorven waren in die tunnel, nu is het weer zo een cliché- einde
dafoefan
-
- 373 berichten
- 1519 stemmen
vond ik juist zwak dat ze in die tunnel rijden, belachelijk

Ik bedoelde meer de 2e helft van de film, dat allerlaatste gedeelte vond ik ook een beetje saai & voorspelbaar in die tunnel
jack-sparrow
-
- 683 berichten
- 0 stemmen
best een leuke spannende film.
knap acteerwerk door Pierce.
en spannend verhaal en een leuke vorm van volcano-films.
ik geef hem 3.5
Het laatste nieuws

Derde 'Yellowstone'-spin-off over personage Kayce Dutton in maart al op SkyShowtime

Fans door het dolle heen met nieuwe beelden van 'The Super Mario Galaxy Movie'

Waargebeurde dramafilm 'Dark Waters' met Mark Ruffalo vanaf komende week op Netflix

'Kidnapped: Elizabeth Smart' gezien? Op Netflix kijk je ook deze vergelijkbare docu's
Bekijk ook

Door to Door
Drama, 2002
11 reacties

Drømmen
Drama / Familie, 2006
22 reacties

Arn - Tempelriddaren
Drama / Avontuur, 2007
59 reacties

Colossus: The Forbin Project
Sciencefiction / Thriller, 1970
16 reacties

13 Tzameti
Thriller, 2005
170 reacties

In Darkness
Drama / Oorlog, 2011
44 reacties
Gerelateerde tags
helikopterkleine stadburgemeesterevacuationmotellava vulkaancabinegeliefdennatural disasterpartnershipvolcanology reddenrampexplosiewetenschapperseismograph volcanic eruptionrowboatcatastropherampen filmacidcounty fairabandoned minevolcanic ash disaster film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.







