• 8.353.971 stemmen

Releasedatum: 16 oktober 1997

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Volcano

"The coast is toast."

Mike Roark, directeur van de Los Angeles Office of Emergency Management, is aan het werk als een tot dan toe onbekende vulkaan uitbarst in het hartje van Los Angeles. Hij raakt gescheiden van zijn vrouw en dochter die thuis zitten. De lava baant zich een weg door de straten van L.A. en verwoest alles op zijn weg. Het is aan Mike om samen met zijn rechterhand Emmit Reese en de seismologe Dr. Amy Barnes de lava te bevechten.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Karst

Karst

DVD-T schreef:

Stupide acties, vele ongeloofwaardigheden en een heel wat actie.

Erg slecht vond ik het niet. Goed is anders. Bij sommige acties zet je toch je vraagtekens. Erg onrealistisch allemaal, maar ach daar krijg je wel een hele hoop leuke actie voor terug. De effecten variëren ontzettend. Van erg neppe lava tot een leuke vernieling van L.A.. De film blijft wel vanaf het begin tot het eind vermaken. Dit komt vooral omdat het vanaf het eerste moment al met de natuurramp begint en niet echt veel aan karakter en verhaal opbouw doet.

Leuk voor een avondje vermaak.

Precies mijn gevoelens, alleen geef ik het een half puntje minder.

avatar van ElPablo

ElPablo

Zo belachelijk dat het comedy werd.

Daarom toch nog vermaakt.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2050 stemmen

Volcano

Volcano is dan alweer de vijfde film van de twaalf films die ik mocht lenen van mijn collega en ondanks de lagere cijfers heb ik me nog wel redelijk weten te vermaken. Natuurlijk kent de gehele film een matige CGI maar echt héél slecht vond ik het niet, althans de uitbarstingen en de aankomst van de helikopters als ze water op het lava gingen gooien zag er niet uit maar, de lava vond ik er nog wel goed uitzien en het rampen sfeertje hing er wel, al is deze film echt niet beter als de (door sommige opgenoemde) Dante’s Peak die ik op veel punten toch echt wel op heel veel punten beter vind.

Tommy Lee Jones red de film. Dankzij Tommy worden vele scénes gered en, blijft de pit in de hele film wel aanwezig. De tijdsduur is fijn, het zorgt er wel voor dat het niet al te langdradig word en daardoor blijft de pit er lekker in zitten, de vaart was ook goed. Na alle pluspuntjes op genoemd te hebben zijn we aangekomen bij de minpunten: wat was deze film een bolwerk van clichémomenten die je op sommige punten echt tegen kon werken. Ook kent de films tientallen scénes waar de logica doorgehakt is en het allemaal zwaar overdreven werd overgebracht. Ik wist namelijk niet dat de, van de uitbarsting afkomstige stenen, explodeerden als een bom als ze ergens geland zijn.. In een gebouw of in een auto en zelfs op straat: alles knalde uit elkaar. Ook de logica de het lava niet langs die muur kwam terwijl de stenen uit elkaar werden geschoven en er makkelijk een doorgang voor de lava ontstond was niet te omschrijven. Want een ontzettende klote scéne was dit want met zulke doorgangen kon de lava makkelijk door komen en was het allemaal voor niks. Wat ik me wel afvraag: ontstaat er door lava niet zo’n enorme hitte dat het niet gewoon door zo’n betonblok heen kan boren?

Het verhaal van ‘Volcano is matig, er zit niet echt een verhaal in en wat erin zit word nergens echt spannend. We volgen Tommy wie leidinggevende is bij een natuurrampeenheid die op onderzoek uitgaan als er bijvoorbeeld een aardbeving is geweest of iets dergelijks. Terwijl hij vakantie heeft komt er een aardbeving hij spoed zich naar zijn werk waar hij een aantal mensen bij elkaar roept om uit te zoeken hoe die aardbeving heeft ontstaan. Terwijl ze daar mee bezig zijn komen we uit bij een paar gemeentewerkers die zijn belaagd tot een bepaald gas, het was zo warm dat ze levensverband zijn in een tunnel onder de stad. Wanneer ze er een onderzoek gaan houden komen ze erachter dat er een enorm gat in de grond zit wat leid tot lava. Dit gat leid later op een vulkaan uitbarsting dat een deel van L.A. onder het lava bedekt. Tommy moet met zijn team erachter zien te komen hoe ze het lava en de levensgevaarlijke dreiging tegen kunnen gaan.

Maar, er zitten helaas ook in deze scenes genoeg clichématige scénes tussen. Neem bijvoorbeeld het feit dat de brandweerlieden een gebouw blussen dat helemaal in de fik staat maar al omsingeld is om lava, alsof ze niet na denken heel erg irritant! Al om al, redelijke rampen film maar zeker niet de beste in zijn soort.

avatar van IH88

IH88

“Tell him he's not in Kansas anymore.”

Een wat inspiratieloze rampenfilm. Er zitten wat spannende scènes in Volcano, maar voor de rest levert zo’n vulkaan onder Los Angeles een suf schouwspel op. Meestal kunnen de acteurs dan nog voor wat kleur zorgen, maar acteurs als Jones, Heche en Cheadle spelen op de automatische piloot. De film wordt ook steeds belachelijker, alhoewel je dat bij dit soort film incalculeert. Volcano is voor de rest vlot gefilmd en de special effects zien er ook prima uit. Maar het is toch echt één van de mindere rampenfilms die ik heb gezien.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag herbekeken, blijft spectaculair om te zien deze rampenfilm.

Goede rol ook van Tommy lee Jones, mooi om te zien hoe ze dit gemaakt hebben en ook best spannend en mooie beelden!

Dat sommige dingen niet kunnen of een beetje nep zijn moet je maar even doorheen kijken.

Gewoon een geweldige film die je moet zien.

avatar van Shadowed

Shadowed

Matig.

Rampenfilms liggen me altijd wel, dus dan stond deze film flink in het voordeel. Dat ik het nog zo matig na afloop vond zegt eigenlijk dus al veel meer. Onrealistisch gedoe vergeef ik deze films altijd, vooral omdat het me dan niet echt opvalt, maar hier viel het me volledig op.

Jones zet een nogal standaard karakter neer zonder enige humor dat op een gegeven moment zo veel te zeggen had waarbij je je af gaat vragen waar de echte president nu precies is. Heche acteert matig en krijgt een veel te grote rol. Altijd leuk om die Caroll Lynch te zien trouwens, en Cheadle is ook prima.

Effecten zijn inderdaad vrij matig, waarbij het grote budget weggegooid lijkt te zijn, gelukkig is er eigenlijk vrijwel volop spektakel dat de film nog enigszins red. De slotfase voelde niet spannend genoeg aan, terwijl de bombastische explosies rond de helft van de film wel tof waren.

Een beetje een Bay achtige film met matige effecten, ronduit vervelende karakters en niet al te briljant acteerwerk. De minste rampenfilm die ik zover heb gezien, en dat is toch wel jammer eigenlijk.

Ben een fan van rampenfilms en deze vond ik goed. Leuke personages, goed verhaal en zeker zeer goede special effects. Hoopte ook dat het geen slap aftreksel werd, zoals Volcano Fire on the mountain. Integendeel. Een goede film. Zelfs na twintig jaar maar weer eens uit de kast gehaald en vind 'm nog steeds goed.

avatar van frans123

frans123

Het enige interessante aan deze flutfilm (ooit een goede rampenfilm gezien??) is dat een gigantische vulkaan onder het Yellow Stone Park de aarde bedreigt. Waren er eerst berekeningen dat de supervulkaan over duizenden jaren zou uitbreken, die getallen zijn drastisch bijgesteld, tot enkele decennia, door wetenschappers.. De vulkaan zou Amerika naar het Stenen Tijdperk brengen en de aarde in gevaar brengen vanwege een niet voor te stellen aslaag in lucht en op aarde. Er heerst dan een (zie google voor de term) -winter op aarde die decennia zou duren, waar geen zonlicht meer zou zijn, en het einde van alle leven zou betekenen. Klimaatverandering en milieu vervuiling is geen issue meer. Tegen de vulkaanexplosie, met een kracht van ontelbare megaton atoombommen, is niets bestand. Dus , pakweg 2074, 17 maart, 13.13 u..... zou het licht op aarde voorgoed uit kunnen gaan, en neemt mens, dier, vissen en planten mee. Zomaar..omdat de natuur dat doet. Mogelijk blijven diepzeevissen op een diepte van 10 km in leven...Het begin misschien, over een miljoen jaar, van nieuw leven. Het leven is al eerder ontstaan uit de zee...........

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Ooit op de basisschool een keer gezien, en nu, na meer dan 20 jaar op een commerciële zender met veel reclame en verknipte beeldverhoudingen... Ach. Het is een leuk tussendoortje met een half oog. Tommy, dochter & hond zijn leuk, Don Cheadle is de neger omdat het moet maar is prima met het helaas karige materiaal, en John Corbett in een halfslachtig schurkenrolletje. Met de effecten had ik geen problemen, en het was in al zijn onzinnigheid nog best spannend soms. Gewoon... leuk!

avatar van Supernatural

Supernatural

Vandaag weer even gezien naar jaren.wist er niet veel meer van.heb me weer prima vermaakt.zie altijd graag naar een rampenfilm.er zijn betere rampenfilms maar deze is zeker niet slecht.verders een prima cast.verders een leuke film.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Niet best.

Wat zo'n droogkloot als Tommy Lee Jones hier in de hoofdrol loopt te doen, is me niet geheel duidelijk. Hij past alleszins niet in dit lawaaierig en druk gedoe. Rampenfilms mogen voor alle duidelijkheid lawaaierig en druk zijn, het zou maar raar zijn als ze kalm zijn. Maar het mag toch net wat meer zijn dan. Meer spanning, meer amusement, meer adrenaline, door bijvoorbeeld wat originelere actie.

Volcano komt evenwel uit een tijd dat dit soort films hot waren. Intussen zijn we bijna 25 jaar later en is het toch aardig gedateerd. Aan rampenfilms is er in de tussentijd ook geen tekort geweest en zijn er dus wel betere films gemaakt.