Escape from Fort Bravo (1953)

Alternatieve titel: Fort Bravo

Western

geregisseerd door John Sturges
met William Holden, John Forsythe en Eleanor Parker

Het is 1863, ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog. De wrede en gehate kapitein Roper van de Noordelijken moet in het afgelegen en door Mescalero Apachen bedreigde Fort Bravo, Arizona, een groep krijgsgevangenen van de Zuidelijken bewaken. Wanneer op een dag de zeer aantrekkelijke Carla Forester het fort bezoekt, weet ze Ropers sympathie te winnen. Carla heeft echter een geheime missie, waar John Marsh, de gevangen genomen kapitein van de Zuidelijken, deel van uit maakt.

In augustus 2008 op DVD!

Hier is ie dan, de DVD: http://tinyurl.com/45529f

Meestal valt Sturges mij op een bepaalde manier op, maar nu merkte ik pas bij de aftiteling dat hij de regie had. Een onderhoudende western, degelijk acteerwerk. Met Holden als een vastberaden en hardvochtige kapitein die weinig ruimte in zijn leven geeft aan gevoel en compassie, maar door Eleanor Parker toch enigszins van de wijs wordt gebracht... niet geheel onlogisch in mijn ogen.
Het verhaal wordt wat routinematig afgewerkt zonder, al waren het maar kleine, verrassingen.

avatar van Dogie_Hogan
Maandag 4 jan. a.s. op de ARD, vanaf 10.25u.

avatar van Brix
Deze moet ik toch maar eens op DVD gaan kopen.
Minder voor het verhaal dan voor de knock-out landschaps-opnamen.
Die zijn echt overweldigend.
Wat 'Ansco-color'precies is weet ik niet, maar de kleuren zijn fraai.
Holden is goed, Parker is mooier, haha.

Ik herinner mij een mooi getekende stripverhaal-versie van deze film.
In de jaren vijftig in het weekblad Kuifje verschenen.
Moet nog ergens in de een of andere doos liggen hier in huis.
Toch nog eens opzoeken.

avatar van Justinw
Wisselende Sturges.
Vooral het eerste deel is weinig bijzonders. Standaard tegenpolen en romance. Maar door het laatste deel kruipt de film naar een krappe voldoende. Holden is goed maar echt uitblinken...nee. Dit geld eigenlijk voor de gehele cast.
Zoals Brix al zegt: Erg mooie beelden.

Krappe Voldoende...

avatar van trebremmit
Ik had een beetje hetzelfde gevoel als Justinw, het laatste kwartier wordt de film pas boeiend.
Daarvoor kabbelde het maar wat voort met saaie gebeurtenissen en weinig boeiende karakters.

ARD (Escape from Fort Bravo, vrijdag 30 december, 10:25 uur)

avatar van simonvinkie
Prima western met een redelijk verhaal, mooie beelden en een spannend einde. Vond William Holden trouwens ook erg sterk acteren. Zoals hier boven ook al wordt gezegd duurde het wel wat lang voordat de film echt goed op gang kwam, maar het gedeelte tegen de indianen was uitstekend.

avatar van madmax1
Niet echt mijn favoriet die cavalerie westerns,deze was wel te pruimen met hoofdzaak
Wiliam-Holden als acteur.
Wel benieuwd naar die strip van Brix
Deze is uit Spirou .

avatar van Dogie_Hogan
Een cavalerie aka blauwjassen-Western en dat is aan de kleurstelling ook te merken. Op de (matige) R-1 DVD transfer domineert namelijk de kleur blauw. Gezichten slaan daardoor overwegend ook nog rood uit. De hele transfer is benedenmaats voor medium DVD trouwens; er is ook veel film-grain te zien.

Het verhaal is vrij spannend; van de Mescaleros die grotendeels vanaf een afstand worden gefilmd, gaat een behoorlijke dreiging uit. Holden is ook geloofwaardig. De beide dames in deze Western hebben echter een outfit aan, die niet erg praktisch is in die ruwe omgeving. Parker zal dat (veel) later wel veranderen.
Eleanor Parker, toch een actrice van formaat, heeft de 2e helft van deze Western nog maar weinig te doen. Haar entree mag er zijn, en dat maakt ook op Holden indruk, maar gaandeweg verbleekt haar inbreng en tijdens de omsingeling door de Mescaleros is ze amper zichtbaar. Aan de ene kant gelukkig maar, dus dan ook onzichtbaar voor de pijlen van de Mescaleros...

Samengevat maakte de slechte beeldkwaliteit voor mij deze film minder genietbaar.
IMDb score #5/10.

avatar van LuukRamaker
Leuke poging van John Sturges om eens een cavaleriewestern te maken. Niet een keuze die bijzonder goed uitpakt, maar wel eentje die een film oplevert die (voor een keertje) best het kijken waard is. Vooral het idee dat er naast de strijd met de indianen, een strijd tussen de burgers onderling heerst, geeft een western als deze net ietsje extra's. Iets extra's dat eigenlijk een beetje nodig was om de film te redden, omdat het daar waar het niet altijd erg weet te boeien toch af en toe nog voor de nodige onderlinge spanningen wist te zorgen. Deze spanningen worden door de drie hoofdrolspelers William Holden, Eleanor Parker en John Forsythe erg goed ten tonele gevoerd, waarmee er van deze middelmatige western nog het beste wordt gemaakt.

avatar van mrklm
Een uitstekende cast maakt deze western het bekijken meer dan waard, evenals een bijzondere slotconfrontatie tussen een groep soldaten die zijn omsingeld door Mascalero Apaches. Het speelt zich af in 1863, ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog. William Holden speelt Captain Roper van het Noordelijke leger die in Fort Bravo een groep Zuidelijke soldaten, geleid door Captain John Marsh [John Forsythe] moet bewaken. De komst van de aantrekkelijke Carla Forester [Eleanor Parker] maakt onderdeel uit van een gewiekst plan om te ontsnappen, maar zelfs als dat lukt is het nog maar de vraag hoe de Zuiderlingen kunnen ontsnappen aan de meedogenloze Mascalero's.
Er is degelijk ondersteunend werk, vooral van William Demarest als een oudere soldaat die zich niet laat ringeloren door zijn jongere collega's. Oorspronkelijk bedoeld als 3D-film, maar dat is er nooit van gekomen. De scènes die op locatie zijn gefilmd zijn zeer overtuigend, zeker ook de actiescènes. De nachtscènes zijn echter duidelijk in de studio gefilmd en dat doet afbreuk aan wat verder een zeer onderhoudende western is.