I'm All Right Jack (1959)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door John Boulting
met Ian Carmichael, Peter Sellers en Terry-Thomas

Stanley Windrush is een hopeloos geval. Hoewel hij een Oxford-diploma heeft is hij niet bijster slim en handig. Als enige uit zijn vriendenkring heeft hij wel zin om te werken en solliciteert naar een baan. Hij verwacht onmiddellijk een goede management-baan maar de mensen bij wie hij solliciteert zijn met stomheid geslagen als ze hem ontmoeten. Zijn oom echter geeft Stanley een baan in één van zijn fabrieken, omdat hij (om zelfzuchtige redenen) verwacht dat Stanley een staking zal veroorzaken en dat is precies wat zijn oom nodig heeft.

avatar van Kuck-x
Au! Vijftig jaar oud en zo scherp als een fonkelnieuw scheermes. Wat een briljante satire. De harde portrettering van werkschuwe arbeiders en corrupte bazen lijkt zo tijdgebonden, maar kan nog altijd pijn doen. De absurde redeneringen van het vakbondskader waren nauwelijks bezijden de realiteit, het gewetenloze handelen van het management is nog steeds actueel. Lekker rolletje voor Margaret Rutherford maar vooral Peter Sellers is magistraal als de gestaalde vakbondsman Fred Kite. Niet alleen gebruikt hij prachtig jargon, hij heeft een hart en idealen, waardoor hij samen met de geweldige Ian Carmichael de harde satire menselijk houdt.

avatar van thomzi50
Ha, de tweede stem! Komt wat traag op gang, is nogal verouderd en kent bovendien geen ijzersterke climax, maar deze film biedt toch prima vermaak, en Sellers is magistraal. Zijn rol (met name gezichtsuitdrukking) zorgt ervoor dat deze film geen 'gewone' 3 maar een 3,5 is.

Deed me in wat opzichten denken aan Kind Hearts and Coronets. Alweer een fantastische Sellers en ook de rol van Price mocht er wezen. Vond de climax wel vermakelijk, maar was inderdaad misschien niet echt verrassend te noemen.

" A British comedy-classic" en terzelfdertijd een spetterende en speelse satire op het geldzieke management, een al te kortzichtige en in zijn opdracht verankerde vakbond en op weinig echt gemotiveerde arbeiders .
Wanneer er plots ééntje, boordevol idealen en onbewust, tegen de gebruikelijke stromingen in gaat, gaan de poppen aan het dansen en staan er heel wat, in volle kleinzierigheid, in hun hemd.
Ook de media krijgen een veeg uit de pan in deze film die, als het in 1959 de realiteit omschreef, die realiteit ook daarvoor gold en wellicht nog altijd.
Peter Sellers is weergaloos in het uitbeelden van de afgevaardigde van de vakbond.
Britse zelfkritiek op zijn best.

Ik las op de DVD hoes dat dit een sequel is op Private's Progress (1956) . Ook los te bekijken, hoop ik? Iemand?

(te) Flauw en (te?) Oud. Sellers en Rutherford zijn nog wel de moeite, maar verder een hoop kouwe drukte die ik niet (meer) zo goed vond werken. De Britse cinema heeft in de Jaren 50 toch wel redelijk stilgestaan als ik dat vergelijk met Azië en de VS. Niet gek dat ook deze film nog over de opbouwjaren gaat.

Ik sluit niet helemaal uit dat Kubrick deze film zag voordat hij aan Sellers dacht voor Dr. Strangelove - maar daar zijn vast geschiedenis boeken op na te slaan - en misschien zit ik er wel helemaal naast (ze werkten eerst immers nog aan Lolita). Het lijkt me in elk geval dat Sellers hier gezichtsuitdrukkingen oefent die hij later nog vaak/vaker zou gebruiken.

Uitstekende film waarin een hoogopgeleide jongeman komt te werken als werknemer in een fabriek. Leuke ontwikkelingen en vermakelijke personages met een vrij ingetogen rol van Peter Sellers. Deze maatschappij kritische komedie is tevens een prima tijdsdocument over de frictie tussen werkgevers en werknemers. Een kleine 4.0 sterren.