The Mummy (1999)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Stephen Sommers
met Brendan Fraser, Rachel Weisz en John Hannah

Als straf voor het vermoorden van Pharaoh Seti en het slapen met zijn vriendin is de Egyptische priester Imhotep levend vervloekt en gemummificeerd... 1925. Na 3000 jaar komt in de legendarische dodenstad Hamunaptra het gemummificeerde lichaam van Imhotep, door toedoen van een groep schatgravers tot leven. De gevolgen hiervan zijn verschrikkelijk als de tien plagen van Egypte opnieuw lijken uit te breken, er mysterieuze zandstormen ontstaan en angstaanjagende figuren herrijzen uit de dood. De schatgravers moeten hun eigen huid zien te redden, maar tevens ligt het lot van de wereld in hun handen als ze de duistere krachten niet tegenhouden overal bezit van te nemen...

een geweldige film.die ik al heel vaak heb gezien.maar hij blijft super.echt een van mijn favoriete avonturen films.

avatar van Roger Thornhill
Dit is een film waarvan ik me afvraag waarom ik hem eigenlijk niet léúker vind, want de plot is aardig, de FX zijn niet 100% maar doen hun half komische half pseudo-griezelige werk naar behoren, Brendan Fraser is geknipt voor zijn rol, Rachel Weisz is in perfecte mate zowel naief als (zeer) sexy, Arnold Vosloo is gepast eng en Kevin J. O'Connor steelt als de sluwe Beni met z'n zeurende stem de show (net als in Sommers' eerdere Deep rising, ook zo'n sterke en wat mij betreft wèl helemaal geslaagde mix van comedy en horror). Eigenlijk de enige in de cast die me wat tegenviel was John Hannah, die in Four weddings and a funeral zo meesterlijk was maar die hier nèt niet de juiste noot weet te raken. Zo is The mummy leuker dan Romancing the stone en minder leuk dan de onvermijdelijke toetssteen Raiders of the last ark, maar waarom ik deze sympathieke film uiteindelijk toch niet in mijn hart kan sluiten... moeilijk te verklaren.

avatar van thoyouknow1980
Fantastische avonturen film
Zeer mooie omgevingen,puike actiemomenten,en een sterk verhaal.
Arnold Vosloo speelt de rol van zijn leven als mummy en dat doet hij nagenoeg perfect.
Heerlijk om zo nu en dan weer eens terug te zien,en te genieten van de egyptische sfeer

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Bij herziening blijft dit toch wel een sterke avonturenfilm. Niet dat het een klassieker is of kwalitatief een hoogstandje, maar het werkt wel. Met alles wat het genre moet hebben. Actie, humor, avontuur, ... Een rip off soms van Indiana Jones, maar toch goed gedaan. Een guilty pleasure met kwaliteit.

avatar van Thomas83
Dit blijf ik een heerlijke film vinden. Eentje met een beetje van het avontuur en de charme van de Indiana Jones-films. Ja, het is vaak imitatie en wat betreft de humor en personages betreft slaat de film de plank vaak mis met een sidekick of twee teveel en vooral een heel bloedirritante rol van O'Connor, maar Fraser heb ik altijd een leuk acteur gevonden, en ongelofelijk eigenlijk dat Rachel Weisz in een film als deze heeft gespeeld. Ze stond ook nog echt aan het begin van haar carrière natuurlijk. Als er iemand charme in de film brengt is zij het.

De film is vooral luchtig natuurlijk, maar er zit ook een duidelijk geslaagd horrorelement in de film, wat van Imhotep en meer dan geslaagde protagonist maakt omdat er echt dreiging van hem uitgaat. De computereffecten zijn als het om hem gaat eigenlijk nog verrassend goed te doen, wat ik niet verwacht had. Veel van de schatten etc. in de film zien er wel uit alsof ze uit de souvenirshop van een pretpark of zo komen en sommige sets doen ook wel aan attracties denken, maar dat laatste is in veel Indiana Jones-films ook wel zo natuurlijk, en veel van de sets zijn ook nog wel heel geslaagd.

Het is ook echt een heerlijk avontuurlijke film met een haast perfect hoog tempo. De muziek is ook erg fijn, zoals in een dergelijke blockbuster hoort. Natuurlijk is het historisch gezien onzin allemaal, en is het eigenlijk ook smakeloos hoeveel actie- en oorlogsfilm er in de film verwerkt zit, tot onnodige stunts met vliegen en een grote veldslag aan toe, maar de film neemt zichzelf in elk geval niet serieus en doet zijn werk goed als een soort guilty pleasure. Er zijn nu eenmaal ook niet zoveel geslaagde avonturenfilms van dit soort. 3.5*.

avatar van Starscream
Voor sommige mensen mss een draak van een film. Voor mij toch wel een van mijn all time favorit!

avatar van xaid
Starscream schreef:
helemaal met je eens

avatar van Hendrick99
Mee eens. De vervolgfilm vind ik een ramp, maar deel-1 is heel goed te pruimen.

avatar van GrobbekuikenXL
Eindelijk eens bekeken. Leuke avonturenfilm voor jeugd en volwassenen. Maar al die irritante humor waar maar geen eind aan komt had ik na een uur wel gehad. Anders had ie wel 2,5 gekregen.

avatar van missl
Ik heb me prima vermaakt met deze actie avonturen film, spannend verhaal, soms wat humor.

avatar van Kondoro0614
En zo is ook ‘The Mummy’ aan de beurt om eens in de herziening te gooien en ik moet zeggen dat de film me best vermaakt heeft, echter is de film wel slechter uit de kast gekomen dan wat ik me kan herinneren bij de eerste zitting, en dat is natuurlijk altijd jammer. Toch weet ‘The Mummy’ een leuk concept naar buiten te brengen waarbij het verhaal leuk er op aan sluit.

De cast is prima, en daar hoefde je niet al te veel zorgen om te maken. Hoewel het voor mij niet allemaal even bekenden gezichten waren (wat voor de helft van de tijd totaal niet nodig was), heb ik me eigenlijk nergens aan geïrriteerd en ging het zo prima. Brendan Fraser deed het leuk als de hoofdrolspeler Rick, en was bijna niet te missen. Rachel Weisz mocht er ook wezen en was zeker niet verkeerd om naar deze dame te kijken.

Het verhaal was ook best leuk, we volgen de twee rond 1925 (als ik het goed heb) waar Rick een soort van schattenzoeker is en Rachel is een bibliothecaresse. Ze komen bij een als Rick besluit naar de gevaarlijke tempel van Hamunaptra willen gaan om daar te gaan schatgraven als de gevaarlijke priester Imhotep weer tot leven word gewekt door de heren, die erna zijn progressie van een bepaalde spreuk wilt voortzetten (ruim 3000 jaar later). Hij strooit angst, dood en verderf door de Egyptische dorpen waarbij hij zijn schatten weer terug komt halen en de hele stad omtovert tot slaven.

Ja, deze film, die voor 125 minuten toch nog een redelijke tijdsbestek had, heeft me prima vermaakt en is in de smaak gevallen. Een korte mening bij deze film aangezien ik een familieweekend weg ben geweest (net een uurtje terug) en ik dus nog wat meningen moet typen, die ik wel kort houd.

avatar van Ajax&Litmanen1
Kondoro0614 schreef:

Dit noem je dan kort? 3 pagina's van 1 review nodigt ook niet zo vaak uit om te lezen wat mij betreft.

Dit is inderdaad een leuke film, echt zo'n guilty pleasure. Niet goed, wel vermakelijk.

avatar van Kondoro0614
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik zelf vind het vaak wel leuk om langere meningen te typen, zeker als ik enthousiast ben over een film. Toch heb ik zelden drie pagina's vol getypt hoor. Alleen wil ik zelf de langere meningen wat uitdunnen puur omdat je vaak net zolang bezig bent met het recht typen van het stuk tekst, dat je de film nog een keer hebt kunnen kijken. Ik ben soms wel eens twee uur bezig geweest met het typen van een mening, en als ik dit voor 4 films moet doen houd ik geen ochtend meer over. Zo wil ik sowieso herzieningen bestempelen met een korte mening, al is dat voor mij redelijk kort.

avatar van xxERWINxx
Vandaag weer eens herbekeken, ik zag dat ik deze in 2013 had gezien, ik heb hem tegelijk verhoogd met een halve ster.
Er zat een goed verhaal in, mooie special effects, redelijk spannend en er zit wat humor in.
Alles bij elkaar was het een geslaagde avonturenfilm!
Geen moment verveeld en er zaten geen saaie stukken in, op naar The mummy returns!