Nederlands regisseur Paul Verhoeven snapt niets van alle ophef die er heerst rondom de beruchte 'dildoscène' in zijn nieuwe film Benedetta. De bewuste scène, waarin het hoofdpersonage zichzelf bevredigt met een Mariabeeldje, werkte protesten in de hand en leverde zelfs een verbod op in Rusland. Verhoeven: 'De filmwereld is totaal verpreutst.'
Als het aan de Nederlandse regisseur Paul Verhoeven ligt worden de grenzen van het toelaatbare binnen de filmwereld een stuk uitgebreid. Dat laat weten in een interview met NU.nl. In het gesprek werd de inmiddels 83-jarige regisseur gevraagd om te reageren op alle ophef die momenteel heerst rondom zijn nieuwe film Benedetta, waarvan de première morgen plaatsvindt. De waargebeurde rolprent over een lesbische non ten tijde van de zeventiende eeuw, is namelijk bij veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten. Niet alleen zorgde de film voor protesten in New York, ook mag het in Rusland niet op het witte doek worden vertoond. Veel journalisten vragen zich nu af waarom Verhoeven voor deze brutale aanpak heeft gekozen.
Benedetta
In Benedetta worden we meegenomen in het leven van de Katholieke non Benedetta Carlini, die tegen het begin van de zeventiende eeuw een plekje weet te bemachtigen in het nonnenklooster in Pescia. Gedurende haar tijd als non krijgt ze last te krijgen van visioenen, die moeten worden uitgebannen met behulp van een andere non genaamd Bartolomea Crivelli. Worstelend met haar gewaande mystieke gave beginnen de twee nonnen seksuele gevoelens voor elkaar te ontwikkelen. Haar 'onacceptabele' gedrag, vermogen tot het verrichten van wonderen en geclaimde huwelijk met Jezus Christus, doen veel stof opwaaien in het Italiaanse dorpje.
Ophef
Waar het overkoepelende thema al niet bij mensen in goede aarde viel, is het één specifieke scène die de wenkbrauwen helemaal doet fronsen. Zo bevat de film een fragment waarin het personage van Carlini zichzelf bevredigt met een Mariabeeldje. Verhoeven kan zich, vanwege de kritiek op zijn film Spettersuit 1980, voorstellen dat bepaalde zaken een choquerend effect hebben, maar wil ook weten waarom. "Dildo's worden constant gebruikt, door de eeuwen heen. Ik denk dan ook niet dat de ophef om de dildo zelf gaat, maar om het feit dat het een Mariabeeldje is," zo zegt de regisseur, die er bovendien voor koos de handelingen wel heel expliciet in beeld te brengen.
Verhoeven snap niet waarom dat niet zou moeten kunnen. "Het is gewoon realisme. Ik laat alles zien wat personages doen. Als ze elkaar verrot schieten, toon ik dat ook. Het is allemaal oké als er bloed in het rond spuit, alsof je een varken slacht. Maar zodra het om seks gaat, wat veel normaler is dan geweld, mag je het opeens niet meer laten zien. De vraag zou niet moeten zijn waarom ik het wél doe, maar waarom de anderen het niet doen," claimt de Amsterdammer, die van mening is dat de filmwereld 'totaal verpreutst' is. "In de jaren zeventig kon je alles laten zien, welke seksualiteit dan ook. Maar nu zijn we weer terug bij een puritanisme dat ik me alleen uit de Tweede Wereldoorlog nog kan herinneren, toen ik als zevenjarige begon met films kijken."
Je ziet 't pas als je 't door hep. De wereld van vandaag is vergeven van de hypocrisie; enerzijds wordt er ontiegelijk veel porno bekeken via internet, anderszijds wordt elk plukje schaamhaar (puur natuur, niet waar?) vermeden als de pest. In speelfilms spat het bloed soms letterlijk tegen de lens, maar een beetje realistische masturbatie-scene is taboe. Hoogste tijd voor wat meer maturiteit, niet dan? Afijn, Verhoeven heeft gewoon gelijk: vroeger was alles beter.
Hij weet zelf wel heel goed te benoemen waarom er kritiek is, het gebruiken van een Maria beeld in de context. Dat kon de beste man natuurlijk al ver van tevoren weten dus heeft hij het gewoon gebruikt om te provoceren, daarna niet miepen!
Vind het, de beschreven scene, vooral niet heel smaakvol. Dit soort taferelen is ook niet nieuw. In het boek Ondijk van Barry Smit, geen literair genie, zit een scene dat een vrouw masturbeert terwijl ze een preek leest. Je moet er van houden denk ik.
Reacties (6)