ad

Alternatieve titel: Blessed Virgin

Oorsprong: Frankrijk / Nederland

Geregisseerd door: Paul Verhoeven

Met onder meer: Virginie Efira, Daphne Patakia en Charlotte Rampling

IMDb beoordeling: 6,6 (509)

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 14 oktober 2021

Over Benedetta

Italië, eind vijftiende eeuw. De pest, ofwel de Zwarte Dood, heeft voor veel dood en verderf gezorgd. Een vrouw, Benedetta Carlini genaamd, besluit om zich in een klooster te treden als novice in het dorpje Pescia, Toscane. In staat tot het verrichten van wonderen op jonge leeftijd heeft haar aanwezigheid een grote en blijvende impact op de rest van de gemeenschap.

imageimage

Alle Media

avatar van Quentin

Quentin

BBC - Nicholas Barber schreef:

The control that Verhoeven has over so many characters, threads and tones is almost a miracle in itself. The director is nearly 83, and his new film is up there with the best of his long career.

★★★★★

Benedetta: Five stars for Verhoeven's 'torrid melodrama' - BBC Culture

De Filmkrant is iets minder enthousiast (althans Hugo Emmerzael; nooit van gehoord...):

Filmkrant schreef:

En toch voelt het geheel niet vies, rauw of doorleefd genoeg.

Hetzelfde geldt dus ook voor het script dat net niet diep genoeg ingaat op de dynamiek tussen pijn, seksuele bevrijding en religieuze extase — de onheilige drie-eenheid waar Benedetta wel constant mee speelt. Als transgressieve Verhoeven in de geest van Elle schiet Benedetta uiteindelijk tekort, wat niet wegneemt dat het een vermakelijk film is over geiligheid en geloof.

Cannes 2021, blog 3 - Christelijke sextase - Filmkrant

avatar van John Milton

John Milton

Paul Verhoeven on Sex, Religion, 'Benedetta,' and 'Basic Instinct' - Variety

"Sexuality is the most essential element of nature. I’m always amazed people are shocked by sex in movies."

avatar van GrobbekuikenXL

GrobbekuikenXL

avatar van Badalamenti

Badalamenti

De Amerikaanse reviews zijn niet best. Heb er vier gelezen.

Dat lijkt me een goed teken

avatar van John Milton

John Milton

Ik voeg me daarbij. Ik mag Indiewire en David Ehrlich graag lezen, en neem wat de critics die ik goed ken vinden best mee, maar waar het op sex + religie aankomt laat ik me niets vertellen; ik kijk het zelf wel.

Sommige mensen roepen dat altijd, maar daarvoor zijn er gewoon teveel films.

avatar van bart007bond

bart007bond

Goede intrigerende trailer.

Hij kan het nog steeds lijkt het.

avatar van Basto

Basto

De Amerikaanse reviews zijn niet best. Heb er vier gelezen.

Puriteinse Christelijke Woke bende. Tuurlijk vinden die het niks. Showgirls en Starship Troopers vonden ze daar ook (eerst) niks.

avatar van de grunt

de grunt

• 2031 stemmen

avatar van eltorro

eltorro

De Amerikaanse reviews zijn niet best. Heb er vier gelezen.

Heb je denk ik net de verkeerde recensies gelezen De film staat nu op 80% met een gemiddelde van 7,5 op rotten tomatoes.

avatar van Fransman

Fransman

Bij mijn weten zijn er tientallen films gemaakt over lesbische nonnen in kloosters. En niet eens allemaal zo slecht of goedkoop. Wie maakt er een lijstje?

avatar van Ferdydurke

Ferdydurke

Basto schreef:

Goed verhaal!

Vind je?

Je eigen subjectieve ervaring afserveren als 'dat komt gewoon uit mijn hersenen', dus: iets subjectiefs reduceren tot een objectief gegeven: ik dacht niet dat 'filmauteurs' dat doorgaans doen.

En die nadruk op het 'historische' ("'t is echt waar gebeurd hoor!"): alsof je film daardoor interessanter wordt. Integendeel, zou ik zeggen.

Ik verdenk Verhoeven er sowieso van dat hij altijd werkt met een aantal kant en klare objectieve 'waarheden'. Dat maakt zijn films, waarin deze waarheden over mens en maatschappij (egoïsme, hypocrisie, oorlogszucht, whatever) gedemonstreerd worden, over het algemeen nogal vervelend.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Off topic bericht verwijderd.

avatar van Basto

Basto

Ferdydurke schreef:

Vind je?

Ik vind het juist bijzonder geestig hoe hij een en ander aan elkaar verbindt en goed praat. Hij zegt ook helemaal niet dat de ‘ historische accuraatheid’ de film beter maakt. Hij geeft enkel aan dat er een historische grond is voor die masturbatie scene en men daar dus ook niet zo moeilijk over moet doen. Hij laat enkel zien ‘wat was’. En natuurlijk vindt hij dat zelf hartstikke leuk en slim gevonden. Het geeft hem de kans om zijn provocatie verder uit te spelen.

Maar goed, ik vind zijn films ook nooit vervelend. Eerder zeer vermakelijk en buitengewoon geestig.

En dat hij iets doet wat andere filmauteurs niet doen, maakt m nu net een filmauteur.