Al Pacino, één van 's werelds grootste filmlegendes aller tijden, heeft vandaag de leeftijd van 80 bereikt. Onlangs was hij nog te zien als Jimmy Hoffa in Oscarkandidaat The Irishman, maar de acteur heeft heel wat voortreffelijke parels neergezet, waaronder twee films die bij veel mensen in de top drie staan van beste films ooit gemaakt. Wij brachten, speciaal voor zijn verjaardag de drie (vier) beste films van Al Pacino in beeld.
Er is uiteraard geen film van Pacino die kan tippen aan de eerste twee Godfather-films en het zou filmische heiligschennis zijn om deze niet beide te noemen. We zien Pacino als Michael, de jongste zoon van de grote Don Corleone die tegen het einde van zijn carrière meer en meer betrokken raakt bij de handel in drugs, maar daar niets van wil weten. Hij laat zijn afkeer tegen de nieuwe criminele industrie duidelijk blijken en vormt daardoor een groot obstakel voor de rest van de families, die hem uit de weg willen ruimen. Wanneer een aanslag op het leven van de Don wordt gepleegd is het de in eerste instantie afstandelijke Michael die de meeste wrok koestert. De evolutie van een vrije, op het juiste pad gebleven rechtenstudent met eervolle militaire vermeldingen naar een koelbloedige moordenaar wordt mooi geportretteerd door de jonge Pacino. Het is de eerwraak, samen met een succesvolle aanslag op het leven van zijn oudste broer Sonny, die hem klaarstoomt voor de opvolging van 'de troon.' In het tweede deel heerst Michael met ijzeren vuist, en zien we Pacino als dezelfde Michael, maar met een machtslust die hem naar zijn bol is gestegen.
Geregisseerd door Francis Ford Coppola, met Al Pacino, Robert De Niro en Robert Duvall. Deze films krijgen respectievelijk een 4,37/5 en een 4,29/5.
De voorzichtige roekeloosheid die Pacino in zijn personage van Michael heeft gestopt, vinden we vertienvoudigd terug in zijn personage van Tony Montana, een jonge Cubaan zonder criminele stamboom, maar eentje die alles vanaf de grond moet opbouwen. We zien hoe het straatschoffie Montana voet zet op Amerikaans bodem en zijn brood probeert te verdienen met horeca-baantjes, maar langzaam opklimt binnen het cocaïne-circuit van Florida. Ook de evolutie van de schijnbaar opvoedingsloze immigrant die met zijn gierigheid en genadeloosheid het hele circuit naar zich toe weet te trekken is fenomenaal door Pacino afgedrukt op het witte doek. Zeker wanneer blijkt dat zijn roekeloze gedrag en toenemende drugsgebruik ervoor zorgen dat zijn emperium begint af te brokkelen, zien we de acteur een personage neerzetten dat de wanhoop nabij is. Het slotakkoord in deze film vat, mede door het goede acteerwerk van Pacino dan ook precies samen wat de film wil overbrengen: hoe alles wat ongefundeerd is opgebouwd keihard in elkaar kan storten.
Geregisseerd door Brian De Palma, met Al Pacino, Michelle Pfeiffer en Steven Bauer. Deze film krijgt een 4,20/5.
Geen criminele drugsbaron, maar juist de man die vecht voor gerechtigheid. Dat is een Pacino van middelbare leeftijd in Heat. Hij moet het hier als de werkverslaafde speurneus Vincent Hanna opnemen tegen oude bekende Robert De Niro die crimineel meesterbrein Neil McCauley speelt. Hanna slaapt amper, ligt in scheiding met zijn vrouw en vertoont tekenen van serieuze aggressie-problemen. Het is een gebroken man die soelaas zoekt in dat wat hij het liefste doet: het ondanks alles opsporen van grote criminelen. De dialogen die Pacino voert in Heat zijn onfeilbaar. Zeker wanneer het gaat om een gesprekspartner als De Niro. Twee iconen die elkaar onder het genot van een drankje haarfijn uitleggen hoe ze elkaar gaan neerhalen. Passieve aggresiviteit tegenover ontembare woede, dat is het personage van Pacino in deze klassieker van Michael Mann. Ook het slotakkoord, dat de twee heren lijnrecht tegenover elkaar zet, is een krachtmeting van jewelste, waarin non verbale communicatie bijdraagt aan de intense spanning van de scène.
Geregisseerd door Michael Mann, met Al Pacino, Robert De Niro en Val Kilmer. Deze film krijgt een 4,10/5.
Pacino wordt nog weleens bekritiseerd op over-acting. Persoonlijk houd ik altijd wel van zijn 'overdreven' manier van acteren, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die er niets mee hebben. Eén van zijn beste en meer ingetogen rollen is die van kruimeldief Lefty in Donnie Brasco. Een tragisch karakter dat met veel nuance wordt gespeeld door Pacino.
Je zou kunnen zeggen dat dit de populairste films met Al Pacino zijn. Maar de al gesuggereerde Serpico, Dog Day Afternoon, Donnie Brasco, maar zeker ook The Panic in Needle Park en Carlito's Way zouden aardig in het rijtje passen. Ironisch genoeg denk ik niet dat iemand zijn Oscarwinnende rol schaart onder zijn beste vertolkingen.
Maar deze Top 3 is best acceptabel, ook omdat het films uit verschillende decennia zijn en dat toont dat Pacino niet aan een bepaalde periode gebonden is [hoo-aah!]
Je zou kunnen zeggen dat dit de populairste films met Al Pacino zijn. Maar de al gesuggereerde Serpico, Dog Day Afternoon, Donnie Brasco, maar zeker ook The Panic in Needle Park en Carlito's Way zouden aardig in het rijtje passen. Ironisch genoeg denk ik niet dat iemand zijn Oscarwinnende rol schaart onder zijn beste vertolkingen.
Maar deze Top 3 is best acceptabel, ook omdat het films uit verschillende decennia zijn en dat toont dat Pacino niet aan een bepaalde periode gebonden is [hoo-aah!]
Scent of A Woman en The Devil's Advocate mogen er ook zijn, de lijst is super lang. The Godfather 2 is nog altijd zijn beste ooit.
Reacties (9)