menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van eRCee. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2018, februari 2018, maart 2018, april 2018, mei 2018, juni 2018, juli 2018, augustus 2018, september 2018, oktober 2018, november 2018, december 2018, januari 2019, februari 2019, maart 2019

Suspiria (2018) 4,0

afgelopen woensdag om 09:56 uur

Gave film. Ik ken de Argento-versie niet en ben ook geen horror-liefhebber, maar als ik de reacties zo lees lijkt dat alleen maar te helpen om Suspiria uit 2018 te waarderen. De film is niet zozeer spannend als wel intrigerend en dat over de gehele lijn, ondanks de climactische opbouw. Visueel onderscheidt Suspiria zich allereerst door de decors, vooral die dansschool is bepalend en in bredere zin eigenlijk de hele setting van een grauw Duitsland dat door terreur in z'n greep wordt gehouden. Er zijn ook genoeg fraaie momenten vanuit de cinematografie zelf en de montage (met name de cross-cutting natuurlijk). Er zit duidelijk een visie achter, of je het nu mooi vindt of niet. De dubbelrol van Swinton had ik eerlijk gezegd niet herkend, het is echter vooral Dakota Johnson die indruk maakt met haar geloofwaardige transformatie. Wat ik alleen nog niet goed begrijp; was Blanc nou mother Suspirium die in Suzie gaat huizen, of was Suzie eigenlijk vanaf het begin al de belichaming van mother Suspirium? En dan de muziek, ja, dat begin en eindnummer van Yorke is natuurlijk fantastisch en wie dat niet hoort moet echt eens de bossen peterselie uit z'n oren halen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Film Stars Don't Die in Liverpool (2017) 3,5

afgelopen zaterdag om 09:01 uur

Vond het ook een prima film, vooral door de consequent volgehouden vormgeving, met veel kleur en glans. Soms inderdaad 'goedkoop' ogend, of zelfs onecht, maar het leek mij dat dit een bewuste omlijsting vormt van het filmleven van de hoofdpersoon; vergane Gloria. Zelfs in de muziek zit dit, op een beslissend punt komen er zware strijkers opzetten die we verder nergens meer horen, een knipoog naar Hollywood zo leek me. Goed, de relatie zelf is niet heel origineel en in de dialogen zitten wat schoonheidsfoutjes, maar ook genoeg mooie momenten. De Shakespeare-scene mag je gerust gedurfd noemen en de slowmotion nadien is prachtig. Film stars don't die in Liverpool maakt zijn mooie titel dus waar.

» details   » naar bericht  » reageer  

Isle of Dogs (2018) 3,0

9 maart, 10:54 uur

Ik ben eerder een bewonderaar dan een liefhebber van Wes Anderson. Van al z'n films vind ik eigenlijk alleen Moonrise Kingdom onverdeeld geslaagd. Wat Isle of dogs betreft geldt ook weer dat het er prachtig en uniek uit ziet, en in het begin kijk je je ogen uit. Maar qua vertelling is het vrij zwak en daardoor verliest de film gaandeweg veel van z'n pluimen. Gelukkig blijft het wel ver boven het neuzelniveau van 'Mr. Fox'.

» details   » naar bericht  » reageer  

Tomb Raider (2018) 2,0

7 maart, 20:09 uur

Het blijft me verbazen dat je een film maakt voor 100 miljoen dollar maar dan niet zorgt voor een fatsoenlijk script. Of iets waar meer dan een halfuurtje werk in is gaan zitten.

Resumerend: vader gaat op zoek naar een geheim dat al vele eeuwen verborgen is en dat niemand ooit zal kunnen vinden behalve hij, en dat doet hij om de wereld ertegen te beschermen dat het gevonden wordt. Voor de zekerheid stopt hij al z'n onderzoek in een kartonnen doos op een plek die niemand kent, maar hij laat een aanwijzing achter zodat zijn dochter dat vervolgens kan vinden om het te vernietigen.

Juist, dat niveau dus. Maar het ziet er allemaal wel fraai uit moet ik zeggen en vooral de actiescenes zijn goed te pruimen. Het scheelt ook dat je niet twee uur lang naar de afgeleefde neus van iemand als Tom Cruise zit te kijken maar daarentegen naar het bijzonder welgevormde exemplaar van mw. Vikander. Bij het oplepelen van sommige stukken tekst lijk je de innerlijke weerstand van haar gezicht te kunnen aflezen ("no shit", pfff).

De lange sequentie in de tombe was trouwens gewoon cool.

» details   » naar bericht  » reageer  

Daca Bobul Nu Moare (2010) 3,5

Alternatieve titel: If the Seed Doesn't Die, 6 maart, 09:04 uur

Erg fijne film. Flamboyant, maar dan op z'n Oost-Europees (of Midden-Europees, hoe je het maar wil zien.) De sterke cinematografie levert een aantal krachtige beelden op. Halverwege had er iets gesnoeid mogen worden en tegen het einde is er een bijzonder vervelende scene, dat had van mij niet zo gehoeven, maar het echte einde maakt dat weer goed. Ik zou If the seed doesn't die karakteriseren als 'Kusturica zonder slapstick'.

» details   » naar bericht  » reageer  

Fúsi (2015) 2,5

Alternatieve titel: Virgin Mountain, 5 maart, 07:56 uur

Als je de huidige plotomschrijving moet geloven begint het echte leven als je een vrouw ontmoet. Ik geloof niet dat de film dit wil overbrengen. Sterker nog, het zou met niet verbazen als Virgin mountain wordt omarmd binnen de men going their own way-beweging (ja, dat is een ding).

Hoe dan ook, mijn probleem met de film is dat ik hem niet waarachtig vind. Protagonist Fúsi zit in een soort mal geperst van sociale onhandigheid maar een gouden hart, en vervolgens brengt regisseur Kári dit in elke scene opnieuw voor het voetlicht. Ook de bijpersonages staan in dienst van deze ene, vooraf bedachte uitgangssituatie.

Virgin mountain kent desondanks een paar mooie momenten (het aanvragen van Islands in the stream bijvoorbeeld) en kijkt makkelijk weg. Maar ik heb al beter gezien van de Ijslanders.

» details   » naar bericht  » reageer  

Fifty Shades of Grey (2015) 3,0

Alternatieve titel: Vijftig Tinten Grijs, 3 maart, 16:19 uur

Het lijkt er een beetje op dat je dit maar het beste slecht kan vinden, maar eigenlijk vond ik het, na een zwak begin, helemaal niet zo slecht. Fifty shades vertelt het verhaal van de onbedorven jonge vrouw en de rijke man met het duistere kantje. De liefde brengt hen ertoe om in elk geval te proberen over een verschillende seksuele beleving heen te stappen, maar dat is uiteraard nog niet zo gemakkelijk. Dat dit laatste het obstakel vormt (en niet de rijkdom of afkomst of een rivaal) mag al enigszins verfrissend heten. Maar het zijn vooral de toch wat ongebruikelijke karakters die het interessant houden. De kleindochter van Tippi Hedren, Dakota Johnsen, heeft ook in de werkelijkheid iets vervreemdends over zich en dat werkt door in deze film (hoewel ik m'n twijfels heb over het acteren). Ook die Dorman heeft iets onalledaags aan zich hangen, een afstandelijkheid, die heel goed bij zijn rol past. Verder kan ik Zwolle84 wel een beetje volgen dat het er vrij gelikt uit ziet en dat er een consistente stijl wordt gehanteerd, wat al meer is dan je van veel films voor het grote publiek kan zeggen.

Kritiek kan je ook wel geven natuurlijk. Die valpartij in het kantoor is potsierlijk clichématig, de dialogen werken niet allemaal, de soundtrack zit te vol gestopt. Of zo'n moment dat Grey Chopin zit te spelen en dat Ana dan zegt: alles wat je speelt klinkt zo triest.

Drie sterren is wat gul, het zit op z'n best tussen de 2,5 en 3 in, maar gezien de lage verwachtingen vooraf rond ik gewoon af naar boven.

» details   » naar bericht  » reageer  

Meru (2015)

2 maart, 08:29 uur

Deze titel behoort tot de beste films in het bergbeklimmersgenre. Het is juist de niet compleet rechtlijnige structuur en de korte maar inzichtgevende interviews tussendoor die de klimbeelden lading geven. Vond het echt knap verteld allemaal. Ook dat de vrouw van Conrad voorheen getrouwd was met diens omgekomen voormalig klimpartner, dat is informatie die je eerst niet hebt en aanvankelijk ook niet nodig hebt, maar zodra je het weet kijk je er weer met andere ogen naar. Zoals hierboven al opgemerkt zijn het ook sympathieke lui, hoewel het hele gebeuren dicht tegen het pathologische aanschurkt. Maar goed, dan is het weer belangrijk om te weten dat het bij Conrad niet het pure eergevoel of de ambitie is van een eerste klim, maar dat hij vooral ook de droom van zijn vroegere mentor waarmaakt. Sterke docu.

» details   » naar bericht  » reageer  

Date Night (2010) 2,5

24 februari, 14:32 uur

stem geplaatst

» details  

The Great Wall (2016) 0,5

23 februari, 19:40 uur

Regisseur Yimou Zhang doet in The great wall een poging om de hoeveelheid stompzinnigheid van de gemiddelde Hollywood-blockbuster te overtreffen en, het moet gezegd worden, hij slaagt hierin glansrijk. Dat deze man op zijn rijpe leeftijd zo'n dieppuberale onzinfilm zou afleveren had ik niet voor mogelijk gehouden. Zeer, zeer slecht in alle opzichten, met een speciale vermelding voor de muziek.

» details   » naar bericht  » reageer  

They Shall Not Grow Old (2018)

20 februari, 20:05 uur

Vooral technisch heel knap. Verder een redelijk afstandelijk overzicht van wat het leven van een Britse soldaat destijds inhield. De impact van diverse loopgravenromans (zoals Barbusses Het vuur) heeft het wat mij betreft niet. Schrijnend blijft altijd weer de houding van het thuisfront (met name aan het begin en aan het einde van de oorlog).

Wat ik me nog afvroeg: is het niet mogelijk om de beelden van minder dan 24 frames per seconde digitaal naar een normale snelheid te brengen? (Of ze eerst met een projector af te spelen die met een lage fps werkt o.i.d.?)

» details   » naar bericht  » reageer  

Double Indemnity (1944) 3,5

Alternatieve titel: Bloedgeld, 17 februari, 21:06 uur

Een liefhebber van de klassieke noir ben ik niet, en ook van Billy Wilder word ik niet enthousiast, maar Double Indemnity is erg geslaagd. Waarbij de vertelwijze misschien wel de belangrijkste troef is: zowel de introductie waarin de afloop wordt verteld als de opzet als een bekentenis, met voice-over, werkt mijns inziens goed. Qua vormgeving is het vakkundig gemaakt en de film kent ook zeker een aantal momenten die er net wat bovenuit steken en die dan ook langer in het geheugen blijven hangen.

» details   » naar bericht  » reageer  

Rocky (1976) 2,5

15 februari, 21:42 uur

stem geplaatst

» details  

L'Insulte (2017) 2,0

Alternatieve titel: The Insult, 13 februari, 19:59 uur

Als je een politieke film maakt, dan is de lijn tussen schreeuwerig pamflet en artistiek product nog dunner dan bij een sociale film. Dat gaat dus al snel mis, zo ook bij L'insulte. Het basisidee is eigenlijk behoorlijk goed, maar de uitwerking een stuk minder. Alles komt erg scriptmatig over; de dialogen, de personages en hoe ze zich ontwikkelen, het ietwat ongeloofwaardige plot. Wat niet meehelpt is dat het alfa-aap gedrag van Toni er zover over is dat je al heel moeilijk kan meeleven. En dan mixt Doueiri er ook nog even doorheen dat de advocaten familie zijn van elkaar; een totaal onnodige verwikkeling die alleen maar extra op het sentiment poogt te mikken. De film werkt daarin soms best wel overigens, dat heb ik vaker, maar op de keper beschouwt is het te goedkoop. Momenten die niet in dienst staan van het strak neergezette geheel zijn er eigenlijk helemaal niet. L'insulte is daarmee een film in de categorie "van dik hout zaagt men planken".

» details   » naar bericht  » reageer  

The Call (2013) 3,0

10 februari, 21:27 uur

stem geplaatst

» details  

La Ragazza con la Valigia (1961) 3,0

Alternatieve titel: La Fille à la Valise, 2 februari, 20:51 uur

Het is het klassieke verhaal van de rom-com (hoewel het komedie element hier eigenlijk ontbreekt), namelijk dat er tussen een onwaarschijnlijk stel iets opbloeit, waarna er obstakels zijn of een breuk. Het einde laat zich dan doorgaans raden. Wat La Ragazza con la valigia echter bewijst is dat een dergelijk concept niet tot een niemandalletje vol cliché's hoeft te leiden. Zurlini stopt er een paar heel mooie scenes in, dat helpt alvast. Claudia Cardinale doet de rest (niet qua acteren overigens, dat is erover). Prima film dus.

(In reactie op BBarbie: het lijkt me duidelijk dat de twee allebei echt verliefd zijn, alleen Lorenzo is 16 en daarnaast is er nog het standsverschil en het kind, dus ja, dat maakt het voor Aida een onmogelijke situatie.)

» details   » naar bericht  » reageer  

Hrútar (2015) 3,0

Alternatieve titel: Rams, 1 februari, 21:11 uur

stem geplaatst

» details