Meningen
Hier kun je zien welke berichten nakada als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
C'era una Volta il West (1968)
Alternatieve titel: Once upon a Time in the West
Eindelijk ! Na misschien wel 30 jaar deze in zijn geheel herzien. Bluray en op 46 inch.
Ik wist dat ik hem goed vond, maar hij is nog veel beter dan ik dacht. Ik heb hem meteen naar 5 sterren gezet. De magnifieke beelden van extreme close ups tot weidse vergezichten, prachtige shots, geweldig acteerwerk en dat alles in combinatie met die magistrale muziek ! Ik zie, voel en hoor een dag later alles nog voorbijkomen. En hoewel veel mensen hem traag en zelfs langdradig vinden, voor mij verloopt alles in het juiste tempo. Niets wordt afgeraffeld, elke scene ( spanning ) wordt zorgvuldig opgebouwd. Geen geflits over het scherm waar mijn oogspieren zeer van gaan doen.
Eigenlijk een film zoals een film moet zijn. En met afstand de beste western.
Snel die andere Leone's gaan scoren !
Caged (2011)
Vandaag gezien. Via VoD. Kost wat, maar dan heb je ook wat...
Eigenlijk weet ik niet zo goed wat ik er mee aan moet. Een thriller zoals hierboven aangegeven is het volgens mij niet. Hoewel er zo nu een dan een creepy sfeertje hangt, zeker in het begin, is de film nooit echt spannend. Pornografisch heb ik ook al ergens gelezen, maar dat is ook flink overdreven. Er zit flink wat erotisch materiaal in maar dat heeft over het algemeen weinig met porno te maken. Ik kan er niet echt eenduidig een genre bij verzinnen, maar dat is zeker geen minpunt. Het zou een dramatisch psychologisch erotische thriller kunnen zijn.
Chantal Demming en Babette Holtmann kwamen zeer overtuigend op mij over. Vooral Demming maakte indruk door zich letterlijk en figuurlijk helemaal bloot te geven. Prima prestatie. Het verhaal vond ik redelijk met een mooie ( saw-achtige ) ontknoping. Helaas verslapte mijn aandacht tijdens de flashbacks op een gegeven moment. Na een paar flashbacks waren de drijfveren van Stella mij wel duidelijk en vond ik de gesrekken met haar psychiater niet langer interresant.
De muziek was zo nu en dan irritant, techno deuntjes, maar over het algemeen voldoende. In het begin deed het mij een beetje aan 2001: a space odyssey denken.
Visueel tenslotte, ondanks de eenvoudige settings, toch interresant genoeg.
Ondanks deze knullige omschrijving ( het is tenslotte al laat ) moet ik wel zeggen dat de film makkelijk wegkeek en ik me wel vermaakt heb. Voorlopig een ruime voldoende dan maar.
edit: wat was dat in het begin van de film, met dat spiegelbeeld dat niet synchroom liep met zijn origineel ?
Cannibal Holocaust (1980)
Alternatieve titel: Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust
Wat kunnen smaken toch verschillen. Waar anderen dit de beste horrorfilm vinden en de soundtrack geweldig, vind ik het maar een hele matige film. Onvoorstelbaar ook dat men dacht dat acteurs hier het leven bij lieten.
Toegegeven de wraak van de kannibalen zag er best overtuigend uit, maar helaas bleef het daar ook bij. De rest zag er allemaal behoorlijk nep uit. Uitzondering daarop en meteen het grootste dieptepunt in deze film is de dierenmishandeling. Totaal zinloos, had gemakkelijk op een andere manier gedaan kunnen ( moeten ) worden.
Ook de geroemde prachtige plaatjes vielen mij erg tegen. Veel meer dan wat Wings over Holland en een paar papagaaien en apen komt het allemaal niet. Alles behalve adembenemend.
De soundtrack kon mij ook niet echt bekoren. Een typisch jaren tachting muziekje en net als de natuurplaatjes niet echt memorabel.
Kan het verhaal dan nog wat redden ? Niet echt. Ook hier niets bijzonders of opzienbarends. Veel verder dan wij zijn de echte wilden komt dat ook niet. ( Bevestigd door het teken op de vrachtwagen aan het einde ? )
Nee, al met al een tegenvaller. Naar mijn mening is zijn reputatie volledig gebaseerd op het gedoe er om heen en de dierenmishandelingen.
Geen 0.5* , die bewaar ik voor de allerslechtste films, maar ook niet meer dan 1*.
Clash of the Titans (2010)
Ik vond hem best leuk. Mooie gevechten, mooie CGI ( Ik snap niet waarom die zo vaak afgekraakt wordt. Of moet ik dat scharen onder luxe went snel ? ) Het klopt dat veel niet echt lang blijft hangen, het verhaal is natuurlijk erg eenvoudig en ook hier geen uitgebreide karakterstudies. Maar het verveelt ook absoluut niet, er is veel te zien en er is voldoende overtuigende actie. Ideaal om eens lekker met het verstand op nul aan je voorbij te laten trekken.
Voorlopig 3,5* maar wellicht veranderd dat nog na een tweede kijkbeurt.
Colombiana (2011)
Maar verder wel een aardige actiefilm. Niet allemaal geloofwaardig, maar laten we actiefilms daar maar niet op gaan beoordelen. Ik kon wel genieten van de actie en niet alleen maar omdat het Zoe Saldana was. Leuke beelden en een niet al te slecht verhaal. Mooie kills. Ik heb me niet hoeven vervelen. Voldoende.