ad

Oorspronkelijke taal: Duits

Release datum: 23 november 2018

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Boot, Das

Das Boot, is een vervolg op de anti-oorlogsklassieker van Wolfgang Petersen uit 1981. De reeks begint waar de film is geëindigd. Het speelt zich af vanaf het najaar van 1942 en volgt de gebeurtenissen aan boord van een gloednieuwe Duitse duikboot tijdens zijn eerste missie vanuit bezet Frankrijk. Tegelijk wordt het verhaal verteld van de familie van de bemanning aan land en dat van het Franse verzet.

Acteurs en Actrices

Alle Media

Meningen over Das Boot

Fransman

donderdag 7 maart 2019
Das Boot seizoen 1 Helemaal met 3 2 1 cut eens. Raar dat nog zo weinig mensen deze serie gezien hebben. Mooi gemaakt, met een sterk scenario en prima geacteerd. Ik heb het niet gelaten bij één aflevering, maar meteen maar de hele serie bekeken (kon niet wachten).

Het verhaal bewandelt twee sporen. De gebeurtenissen in de duikboot op zee en de gebeurtenissen in La Rochelle, aan de Atlantische kust, waar de Française Simone Strasser wacht op de terugkeer van haar broer die als telegrafist mee moest met die duikboot. Ze is afkomstig uit de Elzas, voelt zich Duitse, maar raakt gaandeweg betrokken bij het verzet. Die dubbele loyaliteit wordt prima neergezet door Vicky Krieps, een nieuw gezicht en net niet te knap.

Die twee verhaallijnen zijn nodig om te kunnen switchen, waarbij moet worden opgemerkt dat de gebeurtenissen aan boord toch wel wat spannender zijn dan die aan de wal. Ook zijn niet alle afleveringen even sterk. Maar aflevering zes, ATTENTION: SPOILER ALARM!
als het de bemanning lukt om de gezonken onderzeeër weer naar de oppervlakte te brengen, is bloedstollend.

Van La Rochelle krijgen we helaas niet veel te zien, behalve de nog bestaande duikbootbunkers. Het is een prachtig stadje, een must om een keer te bezoeken. Ik heb er nog in oktober mosselen zitten eten op een terras op de laatste dag van de zomer, om nooit te vergeten. Maar dat terzijde. Of het verhaal louter fictief is, of sporen van waarheid bevat weet ik niet. Maar de Gestapoman, het andere hoofdpersonage, gespeeld door Tom Wlaschiha, vond ik minder overtuigend. Bovendien denk ik niet dat de beveiliging van zo'n belangrijke marinehaven, en de strijd tegen het Franse verzet, werd overgelaten aan een Gestapoman in burger. Daarvoor was een SS-officier van de SD nodig, van een behoorlijke rang. Maar dat is dan ook het enige minpuntje.

Ik kon overigens het slot niet goed plaatsen. Maar dat zal ongetwijfeld bedoeld zijn om een vervolgserie te kunnen maken. Van mij mag dat.

stinissen

woensdag 3 april 2019
Das Boot seizoen 1 De laatste afleveringen maakten een hoop goed op naar seizoen 2.